Schukosladd följer ej med? Skoda

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Lacho

Schukosladd följer ej med? Skoda

Inlägg av Lacho »

Stannade till vid en gratisladdare på en gatuparkering idag och tänkte att jag laddar lite för att se hastigheten. Ska ta fram sladden (har precis fått bilen) och ser att det endast finns en typ 2 sladd. Ingen adapter.

Är det standard att endast en sladd följer med eller har återförsäljaren missat att slänga med schukosladden? Kollat lite olika trådar och verkar som att det vanligtvis följer med schuko + typ 2/motsvarande.

Googlat lite och det verkar inte finnas schuko till typ 2 adapter? Man måste isf köpa en ny sladd som är schuko till typ 2 för ca 2-3k kr. Har en tro att man inte laddar från schuko så ofta men att det ändå är nödvändigt att ha en sådan kabel?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Schukosladd följer ej med? Skoda

Inlägg av mikebike »

"gratisladdare" Du menar ett vanligt vägguttag?
När man laddar från en laddstolpe används Typ 2 kabel.
Om man skall ladda från vägguttag, schuko eller CEE, så behövs en laddkabel med lite inbyggd elektronik som kan prata med bilen.
Till Tesla medföljer en Tup 2 kabel och en laddkabel för schuko, tidigare fick man med en laddkabel som även passar CEE (trefas).

Jag har köpt till en universal portabel laddbox som klarar alla uttag från schuko till CEE 32A ( dock max 16A)

Oavsett man laddar från laddstolpe, laddbox eller vägguttag så är det bilens ombordladdare som används.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
Stannade till vid en gratisladdare på en gatuparkering idag och tänkte att jag laddar lite för att se hastigheten. Ska ta fram sladden (har precis fått bilen) och ser att det endast finns en typ 2 sladd. Ingen adapter.

Är det standard att endast en sladd följer med eller har återförsäljaren missat att slänga med schukosladden? Kollat lite olika trådar och verkar som att det vanligtvis följer med schuko + typ 2/motsvarande.

Googlat lite och det verkar inte finnas schuko till typ 2 adapter? Man måste isf köpa en ny sladd som är schuko till typ 2 för ca 2-3k kr. Har en tro att man inte laddar från schuko så ofta men att det ändå är nödvändigt att ha en sådan kabel?
Kan garantera att det inte är värt besväret att koppla in kabeln till endast en Schuko-uttag om du bara skall då där någon eller några få timmar. Det blir så enormt lite effekt av det.

Det sagt så brukar det med de flesta elbilar idag följa med en Typ2-Typ2-kabel för laddning på offentliga Typ2-AC-uttag (eller om din väggbox hemma har Typ2-uttag istället för fast kabel), och även en mobil 1-fas EVSE som är Schuko i ena ändan och Typ2 i andra ändan.

Men det finns inga standarder på området, så även om detta är absolut vanligast, så kan skillnader från biltillverkare och bilmodeller skilja sig åt. Checka vad som står i manual eller på hemsidan gällande vilka kablar som skall medfölja.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Lacho skrev:

Den ingår inte längre hos Skoda. I Norge kallas den nödladdare för det är vad den bör användas till. Du kan köpa vilken som så du behöver inte köpa Skodas egna.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Lacho

Inlägg av Lacho »

Yes, vanligt vägguttag. Är väl inte ovanligt med laddare på gatan med vanligt vägguttag?

Kabeln som jag fick med är typ2-typ2 vilket jag antar är det vanligaste när kabeln inte är fastmonterad på laddstolpen.

Har förstått att man inte får ut så mycket men kan väl ändå vara bra att ha. Trodde bara det var "standard" att en schuko-typ 2 följer med. Viss släkt bor på sådant avstånd att vi behöver ladda några få procent för att klara t/r. Om vi kan ladda några procent från vanligt vägguttag en kväll hos dom så behöver vi inte stanna och ladda på vägen hem. Vilket vore skönt :)

Blev bara lite besviken att kabeln saknades. Får se vad återförsäljaren säger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
Yes, vanligt vägguttag. Är väl inte ovanligt med laddare på gatan med vanligt vägguttag?

Kabeln som jag fick med är typ2-typ2 vilket jag antar är det vanligaste när kabeln inte är fastmonterad på laddstolpen.

Har förstått att man inte får ut så mycket men kan väl ändå vara bra att ha. Trodde bara det var "standard" att en schuko-typ 2 följer med. Viss släkt bor på sådant avstånd att vi behöver ladda några få procent för att klara t/r. Om vi kan ladda några procent från vanligt vägguttag en kväll hos dom så behöver vi inte stanna och ladda på vägen hem. Vilket vore skönt :)

Jo, de flesta elbilar brukar komma med en 1-fas EVSE, men jag kan rekommendera att istället direkt skaffa en 3-fas EVSE. Då kan du ladda effektivt på röda 3-fas CEE-uttag, men även på 1-fas Schuko med adapter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Nej varken VW eller Skoda inkluderar det i Sverige vad jag vet.
Jag fick ingen med min ID4 tex.
Visste dock det på förhand, så behöll min Tesla UMC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Lacho skrev:

Laddaren sitter som sagt i bilen.
Jo, det är väldigt ovanligt att en laddstolpe har schuko eftersom effekten är låg och schukouttag inte är gjorda för denna tillämpning.
Jag har bara sett laddstolpar med schuko i Solna.

Köp en universal som kan ladda från både schuko och CEE.

Lacho

Inlägg av Lacho »

Med laddare menade jag laddstolpar, sorry :)

Får kika på det. Hur vanligt är det med CEE ute på gatorna?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Lacho skrev:
Nästan noll, men förekommer på hotell och hos privatpersoner.
Jag laddar från CEE hos föräldrarna och nu senast när jag var på konferens på Skepparholmen.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
Med laddare menade jag laddstolpar, sorry :)

Finns inte. Det är normalt Typ2 som gäller på gator (i det fall det finns).

CEE finns däremot ibland på hotell, företag och andra destinationer.

Kan även finnas i garage i villor hos bekanta man besöker, eller vid sommarstugor. Även laddat nere i hamnar med det.
Bild
Skriv svar