Ny bil i lager = klimatbonus?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Slicedserve
Teslaägare

Ny bil i lager = klimatbonus?

Inlägg av Slicedserve »

48201B9C-7E20-4DB6-9AFE-49575E4F5A85.png
Hej, jag har sett litet olika uppgifter om detta, tacksam för klargörande: kan köpare av ”ny bil i lager” från Tesla (se exempel) söka den svenska klimatbonusen på (för tillfället) 70,000kr?

Prisskillnaden mot begagnade bilar blir ofta ganska liten i så fall, litet konstigt.
Deeds

Re: Ny bil i lager = klimatbonus?

Inlägg av Deeds »

Kort och koncist, ja det kan man.

Lagerbilar är helt nya. Teslas begagnade däremot går inte att få klimatbonus på.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

det kan man på nya

Skiljer generellt ganska lite i pris mellan ny och beggad. Men blir det ingen finansiering på bonusmalus så är det klart billigare just nu att köpa beg
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

SE UPP

Köpte visningsbil, ej körd, och kontrollerade att mätaren stod ca 50 km som är brukligt vid nybilsleverens.
Tesla angav att bilen var ny, (obs NY, inte som ny)
på plåtarna stod det Tesla med pappersskylt.

Visade sig ändå vara registrerad vid ankomst till Sverige med ett ordinarie reg nr.

Ingen miljöbonus möjlig.

Slutade med att Tesla , motvilligt, kompenserade.

Så:

SE UPP
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Jwe skrev:
SE UPP

Köpte visningsbil, ej körd, och kontrollerade att mätaren stod ca 50 km som är brukligt vid nybilsleverens.

Visade sig ändå vara registrerad vid ankomst till Sverige med ett ordinarie reg nr.

Ingen miljöbonus möjlig.

Så:

SE UPP
Hade bilen tagits i trafik av Tesla? Att den registrerats och fått regnr löser inte ut bonusen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Jag lärde mig av berörd myndighet:

Sedvanlig registrering = i trafik = ingen bonus om ägarbyte sker inom 6 månader.

Bilhandlare kan göra en annan form av registrering (glömt det tekniska namnet) , vid senare tillfälle (ex försäljning) omvandla till ordinarie registrering.
Först vid omvandlingen är det den som då blir registrerad ägare som kallas första ägare och därmed berättigad till bonusen om behåller bilen mer än 6 månader.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Jwe skrev:
SE UPP

Ingen miljöbonus möjlig.

Så:

SE UPP
Omg! Bra jävla heads-up!!!!!
Borde bli en sticky detta, kan ju vara VÄLDIGT bra o veta
Kan ju vara lurigt med lagerbilarna beroende på
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Slicedserve skrev:
48201B9C-7E20-4DB6-9AFE-49575E4F5A85.png
Hej, jag har sett litet olika uppgifter om detta, tacksam för klargörande: kan köpare av ”ny bil i lager” från Tesla (se exempel) söka den svenska klimatbonusen på (för tillfället) 70,000kr?

Prisskillnaden mot begagnade bilar blir ofta ganska liten i så fall, litet konstigt.
En lagerbil är en ny bil som inte är registrerad, du blir första ägaren.

Angående den lilla skillnaden på begagnatpriserna så beror det troligen på exporten av begagnade elbilar från Sverige till EU-länder utan klimatbonus.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Slicedserve
Teslaägare

Inlägg av Slicedserve »

Tack för alla svar! Verkar inte helt klart hur detta ska funka. Jag tog upp detta med Tesla, som svarade att om bilen registrerats redan så står Tesla för bonusen (de plockar då ut den och ersätter kunden).
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Slicedserve skrev:
Tack för alla svar! Verkar inte helt klart hur detta ska funka. Jag tog upp detta med Tesla, som svarade att om bilen registrerats redan så står Tesla för bonusen (de plockar då ut den och ersätter kunden).
Så du får köpa bilen för 70.000 mindre då? Verkar också märkligt haha
Sålänge dom inte är tagna i trafik tror jag det är lugnt, dom ska bara vara för-registrerade vill jag minnas?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Slicedserve skrev:
Men bonusen brinner inne om man byter ägare under första halv året. Antagligen sänker Tesla helt enkelt priset med 70000kr.
Skriv svar