https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... ger-motor/
The entry-level variant of the Tesla Model 3 may soon be getting a change “under the hood”. Tesla has applied with China’s Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) for the production and sale of a Standard Range Plus (SR+) Model 3 with an upgraded rear motor.
According to documentation posted to the MIIT website and shared by Moneyball on Twitter, this new version of the SR+ would feature a 220kW rear motor. The current motor used in the made-in-China SR+ is 202kW.
Starkare M3 SR+ får 300hk?
Moderator: Redaktion
Starkare M3 SR+ får 300hk?
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Starkare M3 SR+?
220kW =300hk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Starkare M3 SR+ får 300hk?
Frågan är om SR+-batteriet har tillräckligt med output?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 04 jan 2021 19:26
Re: Starkare M3 SR+ får 300hk?
Undrar om det verkligen stämmer?
M3SR+ mic har ju 239kW=325hk enl. Flera källor vilket verkar rimligt eftersom den är tyngre än de utan LFP batteri men med samma 0-100 tid.
M3SR+ mic har ju 239kW=325hk enl. Flera källor vilket verkar rimligt eftersom den är tyngre än de utan LFP batteri men med samma 0-100 tid.
Re: Starkare M3 SR+ får 300hk?
LR RWD 2019 har ”bara” 225 kW.
Vid köpet gjorde den 0-100 på 5,1 sek (att jämföra med SR+ på 5,6 sek) och därefter har den fått 2 uppdateringar med vardera 5% ökning av den från början strypta effekten. Oklart hur mkt de tar ut nu men jag gissar att man är nära Max på 225 kW.
Så lite svårt att förstå varför SR+ har 239 kW om man inte har för avsikt att med tiden öka effekten.
Kanske man fortfarande vill att det ska vara ”skillnad” på SR+ och LR RWD?
Om batteriet är begränsande finns det ju ingen anledning att ha en stark motor. Om det inte finns andra fördelar som bättre effektivitet eller liknande.
Vid köpet gjorde den 0-100 på 5,1 sek (att jämföra med SR+ på 5,6 sek) och därefter har den fått 2 uppdateringar med vardera 5% ökning av den från början strypta effekten. Oklart hur mkt de tar ut nu men jag gissar att man är nära Max på 225 kW.
Så lite svårt att förstå varför SR+ har 239 kW om man inte har för avsikt att med tiden öka effekten.
Kanske man fortfarande vill att det ska vara ”skillnad” på SR+ och LR RWD?
Om batteriet är begränsande finns det ju ingen anledning att ha en stark motor. Om det inte finns andra fördelar som bättre effektivitet eller liknande.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Starkare M3 SR+ får 300hk?
Kollade på Björns videos, Scan My Tesla med MiC SR+, och där står "Max discharge power 197kW" men när han gör acctesterna peakar den på 240kW under någon sekund för att sedan stabilisera sig en bit över 210kW.
Framgår ju inte om det är motor, inverter eller batteri som är den begränsande faktorn dock. Märkeffekten på en elmotor brukar man ju kunna överskrida rejält om det bara är en kortare stund. Den smälter ju inte på en gång...
Framgår ju inte om det är motor, inverter eller batteri som är den begränsande faktorn dock. Märkeffekten på en elmotor brukar man ju kunna överskrida rejält om det bara är en kortare stund. Den smälter ju inte på en gång...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Starkare M3 SR+ får 300hk?
Kollade upp min 2021 MIC SR+, den har 239 kW enligt Transportstyrelsen iaf. Skulle de byta till 220 kW innebär det isf en försvagning, inte en förstärkning som den kanadensiska sidan felaktigt påstår. Men de kanske jämför med USA-tillverkade SR+?
En ren spekulation: Nuvarande batteripack lagrar 55 kWh. Tesla har skickat in papper i Kina på ett batteripack med 60 kWh för Model Y SR. Om man till äventyrs tänker sig att Tesla anser att 55 kWh ger tillräcklig räckvidd för Model 3 SR+, kanske man använder det nya batteripacket med högre energidensitet i model 3 också men stoppar in färre battericeller i sedanmodellen. Då minskar vikten vilket i sin tur gör att man kan minska effekten på motorn utan att det påverkar tiden 0-100.
Det kan förstås också vara så att det nya batteripacket med 60 kWh väger mindre än det befintliga som lagrar 55 kWh, så att man inte behöver plocka bort battericeller. Även i det fallet kanske sänkningen av effekt inte spelar nån roll för 0-100.
För egen del hade det för övrigt inte spelat nån roll om man satte in en lite svagare motor så tiden 0-100 ökade. Det hade inte påverkat mitt val av modell.
En ren spekulation: Nuvarande batteripack lagrar 55 kWh. Tesla har skickat in papper i Kina på ett batteripack med 60 kWh för Model Y SR. Om man till äventyrs tänker sig att Tesla anser att 55 kWh ger tillräcklig räckvidd för Model 3 SR+, kanske man använder det nya batteripacket med högre energidensitet i model 3 också men stoppar in färre battericeller i sedanmodellen. Då minskar vikten vilket i sin tur gör att man kan minska effekten på motorn utan att det påverkar tiden 0-100.
Det kan förstås också vara så att det nya batteripacket med 60 kWh väger mindre än det befintliga som lagrar 55 kWh, så att man inte behöver plocka bort battericeller. Även i det fallet kanske sänkningen av effekt inte spelar nån roll för 0-100.
För egen del hade det för övrigt inte spelat nån roll om man satte in en lite svagare motor så tiden 0-100 ökade. Det hade inte påverkat mitt val av modell.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021