Dags för vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Dags för vinterdäck

Inlägg av matbl »

Bengt skrev:
Köpte mina Rial Lugano från
Tempe Dekkservice AS
Tempevegen 31, Trondheim
+47 73 95 13 40

Billigare än de svenska leverantörerna, i alla fall i våras. Bra och snabb service. Kommer inte ihåg total priset.
Och hur gjorde du med tull och sånt?

Har föresten fått min däckfirma att beställa Rial Lugano av den Tesla-specifika varianten (rätt nav-hål, samma bultar, testad för vikten, m.m.)
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bod skrev:
Har du en webbadress?
http://lmgtfy.com/?q=Tempe+Dekkservice+AS ;)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Bengt skrev:
Har föresten fått min däckfirma att beställa Rial Lugano av den Tesla-specifika varianten (rätt nav-hål, samma bultar, testad för vikten, m.m.)
Vilken firma är det?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Bod skrev:
Bengt skrev:
Vilken firma är det?
Euromaster i Linköping.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Ok, vad bra - då borde man ju kunna kvista in på vilken Euromaster som helst och fixa det?

Hur gör du förresten med däcktrycksmätare? Beställer du det samtidigt? Jag vet inte riktigt hur man parar ihop däcktrycksmätarna med bilen dock?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Kilowatt skrev:
Ok, vad bra - då borde man ju kunna kvista in på vilken Euromaster som helst och fixa det?

Hur gör du förresten med däcktrycksmätare? Beställer du det samtidigt? Jag vet inte riktigt hur man parar ihop däcktrycksmätarna med bilen dock?
Bör gå. Men även om det är en kedja så är de väl fristående. Dock något av en specialbeställning, de sa först att det inte gick men jag var lite påstridig så de gick med på att undersöka närmare. 3-4 veckors lev tid dock.
Börjar för övrigt bli lev tid på däck i 245/45/19 med. I alla fall Michelin Xi3.

Ja, beställde dem samtidigt. Däckverkstaden var riktigt billia på dem. 625 Kr styck ink moms och montering.
De paras ihop med bilen via bilens inställningar. Det kan man alltså göra själv.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Kilowatt skrev:

Jag har kontakt med bl a http://www.billigalu.se/. De tar 499:- per hjul för däcktrycksmätare. Monterat och konfigurerat, förutsatt att du ger dem ditt regnr.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare

Inlägg av b232 »

Har nu bestämt mig för att köpa dubbfria vinterdäck som passar till mina befintliga Model S 19" originalfälgar.
Någon som har tips på modell/märke?

- Dubbfritt
- Passa på Model S originalfälgar 19"
- Låg ljudnivå
- Bra grepp

Tips någon? Gärna så specifikt som möjligt, gärna med länk till bra ÅF.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Nu börjar det verkligen bli dags att ta tag i inköpet av vinterdäck.
Hur resonerar ni kring valet av dubbat vs odubbat?
Har inte riktigt bestämt mig än.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

matbl skrev:
Bod skrev:
Bengt skrev:
Vilken firma är det?
Euromaster i Linköping.
Va smidigt, innebär detta att jag bara kan traska in på Euromaster i Linköping och säga:
Ska ha samma som matbl! :D

Vilken variant valde du, sterling silver, gunmetal? Köpte du däcksensor på Euromaster också?
Pris? Vad har du för färg på bilen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Larofo skrev:
Nu börjar det verkligen bli dags att ta tag i inköpet av vinterdäck.
Hur resonerar ni kring valet av dubbat vs odubbat?
Har inte riktigt bestämt mig än.
Huvudanledningen för mig att välja dubbfritt (beställde Nokian med bilen) var att kunna köra lagligt på kontinenten i vinter. Riskerar man att köra mycket på fuktig is så väger det över mer mot dubbat.
Jag skulle tro att man lider mer av ljudet av dubbarna mot asfalten i Teslan jämfört med i en förbränningsmotorbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jag körde en period med friktionsdäck och tyckte det i de allra flesta fall var i stort sett lika bra som dubbat. Men de där få gångerna då man verkligen önskade att man hade haft dubbat hade kunnat gå illa. Sedan dess är jag åter på dubbat och ångrar det inte - trots att det faktiskt kan bullra lite mer. Men jag tycker att nyare Hakka faktiskt är hyggligt tysta! I alla fall när det inte är bar asfalt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Tesla Stockholm säljer Nokian Hakka R2 och Pirelli Winter Sottozerp Series II som odubbat och Nokian Hakka H8 dubbat. Pirellidäcket går bort i min bok då jag har förstått att det är ett vinterdäck för kontinenten (hårdare gummiblandning) som inte är idealt för svenska förhållanden.

Måtten är 245/45/19 (på 19" fälgar).

Än så länge så säljer de bara 19" vinterdäck men man kommer få in Pirelli 21" odubbade vinterdäck också . För 21" däcken med fyra originalfälgar så ligger dock priset på sköna 80k. Själv lutar jag åt Nokian Hakka R2 odubbat (bor i Sthlm) på fyra standardfälgar. Priset blir då drygt 32k (ink moms). För cyclonefälgar så får man lägga till 12k.
Model X P100D
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

b232 skrev:
Har nu bestämt mig för att köpa dubbfria vinterdäck som passar till mina befintliga Model S 19" originalfälgar.

- Dubbfritt
- Låg ljudnivå
- Bra grepp

Till vardags kör jag 90% motorväg i Stockholmsområdet, funderar allvarligt på odubbade Nokian Hakka R2 på 19" standardfälgen (ersätter de dåliga All Year-däcken som satt på vid leverans och köper nya sommardäck + fälg till våren istället). Köper de nog hos Tesla, har inte hittat nån avgörande prisskillnad hos någon annan ÅF, så fixar de enkelt TPMS också.
Nokian är testvinnare tillsammans med Michelin, har haft Nokian tidigare och varit mycket nöjd.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

ironjack skrev:
b232 skrev:

- Dubbfritt
- Låg ljudnivå
- Bra grepp

Till vardags kör jag 90% motorväg i Stockholmsområdet, funderar allvarligt på odubbade Nokian Hakka R2 på 19" standardfälgen (ersätter de dåliga All Year-däcken som satt på vid leverans och köper nya sommardäck + fälg till våren istället). Köper de nog hos Tesla, har inte hittat nån avgörande prisskillnad hos någon annan ÅF, så fixar de enkelt TPMS också.
Nokian är testvinnare tillsammans med Michelin, har haft Nokian tidigare och varit mycket nöjd.
Tesla lägger även på sulorna åt dig. Håller med om att priset är helt ok med tanke på att det är originalfälgar. Tittat runt och däcken ligger normalt på nästan 3k styck hos onlineförsäljare.
Model X P100D
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Inlägg av emphili »

I onsdags satte vi på vinterdäcken (inte dubb). Johan på Inpol (Opticoat) fixade det eftersom han även driver en däckfirma. På vägen tillbaka till Sthlm började TPMS lysa och tyvärr lyser den fortfarande. Tesla skulle försöka fixa det remote men om det fortsätter så måste de hämta bilen för service. Däcken köpta genom Tesla (Winter Tire Set (Nokian)) Någon med erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

emphili skrev:
I onsdags satte vi på vinterdäcken (inte dubb). Johan på Inpol (Opticoat) fixade det eftersom han även driver en däckfirma. På vägen tillbaka till Sthlm började TPMS lysa och tyvärr lyser den fortfarande. Tesla skulle försöka fixa det remote men om det fortsätter så måste de hämta bilen för service. Däcken köpta genom Tesla (Winter Tire Set (Nokian)) Någon med erfarenhet av detta?
Är det samma fälgar som du använ till sommardäcken? Om det är nya TPMS så måste de "paras" med bilen. Det gör du själv via intällningar.....
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Inlägg av emphili »

Ghia64 skrev:
emphili skrev:
Är det samma fälgar som du använ till sommardäcken? Om det är nya TPMS så måste de "paras" med bilen. Det gör du själv via intällningar.....
Det är inte samma fälgar utan helt nytt set däck. Läste i bruksis avsnitt 7.3 och 7.6 och min slutsats är nog att låta Tesla fixa det. Lampan lyser konstant och det står "Contact Tesla Service". Det där med att "paras" är det svårt eller är det bara att följa instruktioner på skärmen?
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

emphili skrev:
Ghia64 skrev:
emphili skrev:
Det är inte samma fälgar utan helt nytt set däck. Läste i bruksis avsnitt 7.3 och 7.6 och min slutsats är nog att låta Tesla fixa det. Lampan lyser konstant och det står "Contact Tesla Service". Det där med att "paras" är det svårt eller är det bara att följa instruktioner på skärmen?
Det är enkelt, följ instruktioner på skärmen. Man skall typ ligga i 40kmh i några minuter, så det är lämpligt att hitta en vettig väg...
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Någon som vet vad Tesla tar för Nokian Hakka R2? (245/45/19)
Har tänkt att lägga på dessa på originalfälgen och köpa ny sommarfälg till våren.
Skall in på service om två veckor så kanske enklast att låta Tesla fixa detta när man ändå är där...
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

josve skrev:
Har tänkt att lägga på dessa på originalfälgen och köpa ny sommarfälg till våren.
Skall in på service om två veckor så kanske enklast att låta Tesla fixa detta när man ändå är där...
4620 kr/st. Inklusive moms.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Jag betalade ~3000:-/st hos den lokala däckkrängaren här i Göteborg....
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

EricH skrev:
josve skrev:
Är inte det priset för original 19" fälgen utan däck?
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

matbl skrev:
EricH skrev:
josve skrev:
Är inte det priset för original 19" fälgen utan däck?
Inte enligt emailet från SC i InfraCity. Noterar dock att basfälgen har samma pris så det kan ju ha blivit fel i emailet... Dubbade Hakka H8 är nämligen angivet som 3280 kr/st och de borde vara dyrare än Hakka R2.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare

Inlägg av Petter »

Jag kan bekräfta priset på ca 4600-4700kr/st ink moms. Fick samma pris från SC i Danmark för att kränga på Nokian Hakka R2 innan leverans.
De kunde dock inte byta in Goodyear så jag byter på lokal däckfirma istället för ca 7.000kr med inbyte av Goodyear-däcken. Ingen bra affär det heller men rimligare.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Skriv svar