Tja, för Google tog det 6 år att få deras självkörande bil från autonomi-nivån Tesla har idag till det de har idag.
Allt den kunde 2009 var att följa en fil på motorvägen...
Och egentligen var deras bil autonom redan i fjol, så då är vi nere på 5 år - av ren grundforskning med några få bilar. Tesla har fördelen med att de kan sno färdigutbildade utvecklare från Google, eller få "inspiration" på andra sätt. Och all ny funktionalitet kan testas på tiotusentals bilar.
(Med testas menar jag att algoritmerna kan agera "back-seat-drivers", låtsasköra i bakgrunden medan du själv kör bilen och jämföra autopilotens föreslagna beteende med vad en mänsklig förare gjorde i samma situation.)
Å andra sidan ska man vara medveten om att dagens Tesla Model S har för få sensorer för att klara av autonom körning i stadstrafik. Den har inga sensorer som kan "titta åt sidorna" (mer än 2 meter) i tex en korsning. Alltså måste ny hårdvara till i bilarna. Men börjar de skruva i hårdvaran vill kunderna ha mjukvaran - se hur otåliga folk var med autopiloten. Alltså gissar jag på ett stort event i mitten/slutet av nästa år där Elon tillkännager att bilarna ska börjas utrustas med nödvändig hårdvara, och mjukvaran kommer "soon"...
Ni kan läsa mer om Googles och Nissans självkörande bilar här:
http://teslaclubsweden.se/googles-sjalv ... v-polisen/