Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 2
Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.Maw skrev:En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja, han är alltid positiv men jag har sett ganska många av hans reviews och riktigt så här översvallande brukar han inte vara.taliz skrev:Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.Maw skrev:En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten.
ID4 tyckte han var en fantastisk vatdagsbil som även var ganska rolig att köra. Han övertalade väl sin far att köpa en ID4 om jag inte minns fel, så det var nog uppriktigt menat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 2
Han gillar ju att köra snabbt. Äger(ägde?) tom en egen bana.Maw skrev:Ja, han är alltid positiv men jag har sett ganska många av hans reviews och riktigt så här översvallande brukar han inte vara.taliz skrev:Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.Maw skrev:En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten.
ID4 tyckte han var en fantastisk vatdagsbil som även var ganska rolig att köra. Han övertalade väl sin far att köpa en ID4 om jag inte minns fel, så det var nog uppriktigt menat.
Därför han har en M3P. Dels funkar den bra på bana, dels för roadtrips.
Det stora problemet han påpekade med PS2 är just roadtrips, laddkurvan är alldeles för dålig.
Men den är definitivt rolig att köra, det vet jag av egen erfarenhet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja, de får gärna förbättra laddkurvan lite, jag har bara kört 60-70 mil på en dag i min och då är laddningen inte ett problem men ska man köra 100-150 mil och kanske i autobahn-hastighet så kan jag tänka mig att man vill ha snabbare laddning.taliz skrev:Han gillar ju att köra snabbt. Äger(ägde?) tom en egen bana.Maw skrev:Ja, han är alltid positiv men jag har sett ganska många av hans reviews och riktigt så här översvallande brukar han inte vara.taliz skrev:Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.Maw skrev:En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten.
ID4 tyckte han var en fantastisk vatdagsbil som även var ganska rolig att köra. Han övertalade väl sin far att köpa en ID4 om jag inte minns fel, så det var nog uppriktigt menat.
Därför han har en M3P. Dels funkar den bra på bana, dels för roadtrips.
Det stora problemet han påpekade med PS2 är just roadtrips, laddkurvan är alldeles för dålig.
Men den är definitivt rolig att köra, det vet jag av egen erfarenhet.
Det verkar ifs som att Europeiska tester fått lite bättre laddkurva än vad de fått i USA. Undrar vad det beror på?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 2
det är ju lite dumt med kombinationen kul bil som ska köras hårt och tråkig laddkurva. Det kände jag av när jag körde själv (utan barn som hade blivit åksjuka) från Sverige till västkusten av Norge, dvs riktigt bra tryck och sportig körning, att det blir lite för långa laddpauser. Kör man riktigt försiktigt och har med barn som behöver det ena och andra stoppet, så är det inte så farligt dock.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jo, hade man kunnat kombinera körglädjen hos PS2 PP med laddkurvan hos Iq5, så hade man haft en fantastiskt trevlig bil (och direkt konkurrent till M3).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Hur ofta kör ni "hårt" på långkörning då? För fort?
Det här börjar bli som de som ska dra husvagn 200 mil i uppförsbacke och snöstorm.
Det här börjar bli som de som ska dra husvagn 200 mil i uppförsbacke och snöstorm.

Re: Polestar 2
Brukar köra fort, men ganska jämt (lite beroende på hur knölig trafik) på långkörningar. Men helt klart att fart och acceleration ökar kraftigt med kvadraten på hastigheten.MWall skrev:Hur ofta kör ni "hårt" på långkörning då? För fort?
För fort? Inte enligt mig. Men polisen skulle nog tycka annorlunda.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!
Re: Polestar 2
Förhoppningsvis blir den bra, men den kommer också vara stor och antagligen inte lika körglad som PS2Dexter86 skrev:Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!

Esit:
Polestar Precept däremot...

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 2
Eller hurMWall skrev:Hur ofta kör ni "hårt" på långkörning då? För fort?
Det här börjar bli som de som ska dra husvagn 200 mil i uppförsbacke och snöstorm.

Jag kör mycket och gillar att köra såväl inspirerat som fort, har utan att göra några längre turer (dvs några korta turer på ~40mil totalt) laddat uppåt 100kwh på AC-laddare hemma och på jobbet under enskilda dygn.
Polestar eller Tesla kan för mig i det fallet kvitta lika, skall jag verkligen mata mil så är det fortfarande fossilt som gäller, jag pallar ännu inte stå en halvtimme och ladda när jag är ute själv och skall transportera mig. Förhoppningsvis kommer jag vänja mig vid det innan det är dags att byta även nästa bil till el.

För mig är elbil i vardagen klockrent, jag har snart haft bilen i tre månader och redan kört ca 1400 mil, snabbladdat två gånger än så länge, all övrig laddning hemma eller på jobbet (eller vid destination). Det är underbart, (här sparas tid på riktigt apropå att inte orka stå och ladda en halvtimme vid enstaka tillfällen) jag kom från en C350 hybrid innan med 50l tank vilket gjorde att jag stod på macken två gånger i veckan. Jag körde den ca 18500 mil och gissar att min snittförbrukning kanske var 0,75 (+ laddade batteriet 6.4kwh 2-3ggr per dag) vilket gör drygt 200k i bensin över fyra år + en del el.
Re: Polestar 2
Det tror jag också. Blir nog en ren elbil från start utan vikt och plats för ICE. Blir den dessutom lika snygga som Precept-bilderna så kan det verkligen bli en potentiellt fantastiskt fin bil!Dexter86 skrev:Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Absolut. Skall man endast ha en bil för vardagsärenden och vardagspendlingen så är förbrukningen ointressant. I princip fungerar precis alla elbilar på marknaden utmärkt för det.johanh skrev:
Jag kör mycket och gillar att köra såväl inspirerat som fort, har utan att göra några längre turer (dvs några korta turer på ~40mil totalt) laddat uppåt 100kwh på AC-laddare hemma och på jobbet under enskilda dygn.
Polestar eller Tesla kan för mig i det fallet kvitta lika, skall jag verkligen mata mil så är det fortfarande fossilt som gäller, jag pallar ännu inte stå en halvtimme och ladda när jag är ute själv och skall transportera mig. Förhoppningsvis kommer jag vänja mig vid det innan det är dags att byta även nästa bil till el.
För mig är elbil i vardagen klockrent, jag har snart haft bilen i tre månader och redan kört ca 1400 mil, snabbladdat två gånger än så länge, all övrig laddning hemma eller på jobbet (eller vid destination). Det är underbart, (här sparas tid på riktigt apropå att inte orka stå och ladda en halvtimme vid enstaka tillfällen) jag kom från en C350 hybrid innan med 50l tank vilket gjorde att jag stod på macken två gånger i veckan. Jag körde den ca 18500 mil och gissar att min snittförbrukning kanske var 0,75 (+ laddade batteriet 6.4kwh 2-3ggr per dag) vilket gör drygt 200k i bensin över fyra år + en del el.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Polestar 3 blir väl syskonbil till nya XC90 fast troligtvis 5-sitsig.martinot skrev:Det tror jag också. Blir nog en ren elbil från start utan vikt och plats för ICE. Blir den dessutom lika snygga som Precept-bilderna så kan det verkligen bli en potentiellt fantastiskt fin bil!Dexter86 skrev:Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!
Precept kommer om jag förstått det rätt som en egen modell och har väl inget med PS3 att göra?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 2
KorrektMaw skrev:Polestar 3 blir väl syskonbil till nya XC90 fast troligtvis 5-sitsig.martinot skrev:Det tror jag också. Blir nog en ren elbil från start utan vikt och plats för ICE. Blir den dessutom lika snygga som Precept-bilderna så kan det verkligen bli en potentiellt fantastiskt fin bil!Dexter86 skrev:Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!
Precept kommer om jag förstått det rätt som en egen modell och har väl inget med PS3 att göra?
Re: Polestar 2
Kommer den även få namnet Precept i verkligheten (antog det bara var projektnamn)?
Är iaf. den som jag tror grymt starkt på, och ser verkligen fram emot!
Är iaf. den som jag tror grymt starkt på, och ser verkligen fram emot!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?
Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Re: Polestar 2
ja, det är inte helt lätt det där. Jag får lite känslan av när H&M lanserade sitt märke COS, som skulle vara lite mer speciellt och med ett annat hållbarhetstänk. Men kläderna var ganska lika ändå.Jerka skrev:Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?
Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Förmodligen transformerar Volvo över till elbilar lite tidigare än vad det ursprungligen var tänkt. Polestar, som elbilsföretag bildades ju för 4 år sedan nu.Jerka skrev:Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?
Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Kanske påverkas man också av att konkurrenterna inte skapat speciela elbilsmärken utan säljer elbilar under ursprungligt varumärke?
Re: Polestar 2
Ja, sedan kan man undra om positionen på Volvo och Polestar vs andra varumärken inom Geely-koncernen som Geely och Lync & Co (som jag börjat att se på svenska vägar, även om hybrider idag, så kan det ju bli elbilar i framtiden). Nu kommer tydligen även elbilsmärket Zeerker. Lite potentiellt rörligt.Jerka skrev:Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?
Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Å andra sidan så har ju VAG en massa olika brands/märken som de kör med, och som ofta bygger på samma bilar i grunden. Så inget nytt på det sättet om Volvo anammar samma princip med att använda en massa varumärken.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Det låter rätt klokt i mina öron, dvs att ha ett test/utvecklimgs märke där man kan testa tekniken på kunder, när den är stabil så lyfter man in den i trygga, stabila Volvo.Fredrik j skrev:Förmodligen transformerar Volvo över till elbilar lite tidigare än vad det ursprungligen var tänkt. Polestar, som elbilsföretag bildades ju för 4 år sedan nu.Jerka skrev:Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?
Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Kanske påverkas man också av att konkurrenterna inte skapat speciela elbilsmärken utan säljer elbilar under ursprungligt varumärke?
Re: Polestar 2
Ja, det är väl uttalat att det är så det är tänkt; Polestars kunder ska vara "Early adopters" (eller försökskaniner) för ny (omogen) teknik innan den kommer till Volvo.Eldsig skrev:Det låter rätt klokt i mina öron, dvs att ha ett test/utvecklimgs märke där man kan testa tekniken på kunder, när den är stabil så lyfter man in den i trygga, stabila Volvo.Fredrik j skrev:Förmodligen transformerar Volvo över till elbilar lite tidigare än vad det ursprungligen var tänkt. Polestar, som elbilsföretag bildades ju för 4 år sedan nu.Jerka skrev:Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?
Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Kanske påverkas man också av att konkurrenterna inte skapat speciela elbilsmärken utan säljer elbilar under ursprungligt varumärke?
Jag köper gärna en Polestar nästa bil också

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 2
Nu kan Polestar ladda Cake under färd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Undrar hur man laddar cake under färd? Genom dragkrokskontakten då eller? Kan väl inte vara så mkt effekt i den?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14