Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Remuz »

Elmou004 skrev:
Jag skulle hämta upp min Model Y imorgon 14:20, fatta lycka! Dock fick jag ett samtal idag om att min bil när den skulle ner från lastbilen så skrapade föraren mina bakre fälgar och däck så nu får vi vänta tills nya fälgar och däck inkommer innan jag kan ta ut den. Kul att få meddelandet dagen innan! :D
Rejäl framförhållning ändå för att vara Tesla. Finns ju folk som fått vända i Trosta för att bilen inte var klar...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Elmou004
Teslaägare

Inlägg av Elmou004 »

Remuz skrev:
Elmou004 skrev:
Jag skulle hämta upp min Model Y imorgon 14:20, fatta lycka! Dock fick jag ett samtal idag om att min bil när den skulle ner från lastbilen så skrapade föraren mina bakre fälgar och däck så nu får vi vänta tills nya fälgar och däck inkommer innan jag kan ta ut den. Kul att få meddelandet dagen innan! :D
Rejäl framförhållning ändå för att vara Tesla. Finns ju folk som fått vända i Trosta för att bilen inte var klar...
Why am i not surprised... men men det händer dem bästa av oss.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

kristera71 skrev:

Beställde i Juli och har inte fått SMS eller nånting ännu - ringde för en vecka sen och min bil kommer tydligen fram v37 - men säljaren jag prata med nämnde att jag lagt till vinterdäck men troligt så kommer jag få leverans snart... Så lät nästan som dom har lite strul med vinter hjul.
Väntar nu den här veckan ut så får jag väl ringa igen nästa vecka och stressa dom och se vad som händer.
Har inte dykt upp några vinterhjul i shoppen än i alla fall. Enligt säljaren jag pratade med så fanns de inte i lager än. Vet inte om de gäller även för dem som beställt hjulen med bilen. Får väl avvakta lite. Går ju förstås att köpa icke-original fälg och däck från bythjul t.ex., men de har inte Teslas nya TPMS. Så orignalhjul känns ju som bästa alternativet.
Användarvisningsbild
kindell
Teslaägare

Inlägg av kindell »

PatrikL skrev:
martinot skrev:
4fun skrev:
hakon18 skrev:
MWall skrev:
Hur är det med det där? Införs taket redan från 1 januari 2022?
Ska väl ut på remiss först. Men i pressmeddelandet står det
Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Jag förstår inte det här riktigt . Ni får gärna hjälpa mig.

Jag ska hämta ut min tesla i slutet av september. Bonusen kommer betalas ut i nästa år, om jag förstår det rätt. Om den här lagen går igenom får jag ingen bonus då?
Det kan finnas risk. Det hela är extremt oklart. Läste i en annan tråd, där någon mailat myndigheter, som inte själva kunde ge svar på det.
Tror jag håller beställningen ändå och hämtar den på Fredag, antingen så har jag gjort mitt livs sämsta affär eller så blir det "ok" :D
Eller så får alla som hann köpa innan 2021 bonusen. I så fall blir det en ganska bra affär för dig.

Det innebär också att de som väntar till 2022 på tysktillverkade Model Y får en sämre deal än de som hann köpa kinesiskt 2021, innan reglerna ändrades.

Det kan gå precis hur som helst :)
Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare

Inlägg av kristera71 »

tesla newbie skrev:
kristera71 skrev:

Beställde i Juli och har inte fått SMS eller nånting ännu - ringde för en vecka sen och min bil kommer tydligen fram v37 - men säljaren jag prata med nämnde att jag lagt till vinterdäck men troligt så kommer jag få leverans snart... Så lät nästan som dom har lite strul med vinter hjul.
Väntar nu den här veckan ut så får jag väl ringa igen nästa vecka och stressa dom och se vad som händer.
Har inte dykt upp några vinterhjul i shoppen än i alla fall. Enligt säljaren jag pratade med så fanns de inte i lager än. Vet inte om de gäller även för dem som beställt hjulen med bilen. Får väl avvakta lite. Går ju förstås att köpa icke-original fälg och däck från bythjul t.ex., men de har inte Teslas nya TPMS. Så orignalhjul känns ju som bästa alternativet.
Här i forumet så postade nån att det fanns vinterhjul när man beställde ny bil (nån gång i Augusti) så jag ringde och bad dom lägga till i min order vilket dom gjorde.
Får se vad som händer - kanske dom ringer nån gång - hoppas det i alla fall.
Användarvisningsbild
Vigersand
Teslaägare

Inlägg av Vigersand »

Hämtade Svart / Svart med 20" i Mölndal i dag. Levererades med stänkskydd fram och ppf.

Har synat bilen noggrant (var lite otålig och lyckades komma fram 40 minuter för tidigt och letade upp bilen på parkeringen ;) ) och kunde inte hitta minsta skavank. Jämna och fina panelgaps, ingen smuts eller repor.

Jag försökte provocera fram det pipande/vinande ljudet som jag läst att vissa provkörare hade uppfattat vid acceleration och regenerativt bromsande, men varken jag eller min fru kunde höra något. Så endera har småbarnen skadat vår hörsel, eller så uppstår det inte på alla bilar.

Min första Tesla och jag börjar förstå varför Teslaägare kan uppfattas som fanatiska, för jag är helt såld på hela upplevelsen :lol:

Det enda jag kan komma på efter så kort tid är att jag inte har fått någon knapp för satellitkartor, trots att jag fått ett mail att Premium Connectivity är aktiverat för ett år. Det och jag inte lyckats lista ut hur man spolar rutorna :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Välkommen och stort grattis till nya bilen!

Beklagar din skadade hörsel. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Vigersand skrev:
Hämtade Svart / Svart med 20" i Mölndal i dag. Levererades med stänkskydd fram och ppf.

Har synat bilen noggrant (var lite otålig och lyckades komma fram 40 minuter för tidigt och letade upp bilen på parkeringen ;) ) och kunde inte hitta minsta skavank. Jämna och fina panelgaps, ingen smuts eller repor.

Jag försökte provocera fram det pipande/vinande ljudet som jag läst att vissa provkörare hade uppfattat vid acceleration och regenerativt bromsande, men varken jag eller min fru kunde höra något. Så endera har småbarnen skadat vår hörsel, eller så uppstår det inte på alla bilar.

Min första Tesla och jag börjar förstå varför Teslaägare kan uppfattas som fanatiska, för jag är helt såld på hela upplevelsen :lol:

Det enda jag kan komma på efter så kort tid är att jag inte har fått någon knapp för satellitkartor, trots att jag fått ett mail att Premium Connectivity är aktiverat för ett år. Det och jag inte lyckats lista ut hur man spolar rutorna :lol:
Tryck varsom på kartan och sen på jordgloben till höger.

Tryck hårdare på änden på vänsterspaken.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Mitt största problem som Model 3-förare. Alla andra bilar jag haft har manövrerat torkare och spolning på höger spak. Vet inte hur många gånger jag bankat in högerspakens knapp hårt för att spola på rutan. Tvärnit - där är ju P-bromsen..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Mitt största problem som Model 3-förare. Alla andra bilar jag haft har manövrerat torkare och spolning på höger spak. Vet inte hur många gånger jag bankat in högerspakens knapp hårt för att spola på rutan. Tvärnit - där är ju P-bromsen..
:lol: :lol: :lol:

Det har hänt mer än en gång att jag lagt i neutral när jag försökt starta vindrutetorkarna. :shock:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

tesla newbie skrev:
Är ganska säker på att priset i Sverige "inkluderar" miljöbonusen på 70 tkr. Man har alltså höjt priset med 70 tkr, eftersom bilägarna ändå kommer få tillbaka dessa från staten.
Priset i Tyskland är dessutom ännu lägre eftersom Tesla redan dragit av "umweltbonus" på 2500 euro. Räknar man lite så kommer man fram till att priset nog är detsamma:

Pris i Tyskland vid kontantköp för LR AWD är 57970 euro. Momsen är 9256. Så före moms och bonus landar man på:

(57970 - 9256) + 2500 = 51214.

Gör om till kronor och lägg på svensk moms:

51214*10,17*1,25 = 651058 kr

Lägg på miljöbonus på 70 tkr:

651058 + 70000 = 721 000 kr

I Sverige kostar Model Y 729000 kr vid kontantköp så återstående 8000 kan väl förklaras med vagnskadegarantin som ju inte finns i tyskland. Så efter 1:a januari kommer sannolikt priset på Model Y "plötsligt" sänkas med 70000.
Ser ut som en rimlig uträkning!
Dock gissar jag att sänkningen inte blir 70 000kr utan snarare typ 30 000kr (tillräckligt för att komma under 700 tkr). Förhoppningsvis sänker de lite mer så folk kan välja färg utan att gå över 700 tkr. Dock så är det väl än så länge oklart hur gränsen på 700 tkr ska räknas (listpris? Med tillval som vinterdäck? Slutfakturan? Annat?).
Känns för övrict som chans/risk för fiffel med den här gränsen. Typ något i stil med ”här är 699tkr i slutfaktura på grundbilen och här är en till faktura på 87tkr på de tillval som just du valt”. Då kan man visa upp en faktura på 699tkr och få miljöbonus. Det är ju bilhandlare vi snackar om… :P
Kommer såklart bli svårare i ett leasingupplägg att fiffla.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vigersand skrev:

Låter bra! :)
Vigersand hette våra grannar i Alfta (typ), släktingar? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Vigersand
Teslaägare

Inlägg av Vigersand »

Bjelke skrev:
Stämmer bra! Växte upp där och mina föräldrar bor kvar.
Om Bjelke är början på efternamnet så vet jag vem du är. Eller åtminstone att du är en av bröderna :D
Edit: Såg din referral, så nu vet jag vilken bror ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vigersand skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer bra! Växte upp där och mina föräldrar bor kvar.
Om Bjelke är början på efternamnet så vet jag vem du är. Eller åtminstone att du är en av bröderna :D
Edit: Såg din referral, så nu vet jag vilken bror ;)
Det var som fan! :) snudd på sjukt osannolikt ju…. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare

Inlägg av Frettoo »

2h tills upphämtning på Trosta.

Frugan vet inget, tror vi ska till DHL och hämta paket.

Vissa dagar är helt klart bättre än andra!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Frettoo skrev:

Coolt! Min hade blivit rasande ;)
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Trevlig skrev:
Frettoo skrev:

Min hade sagt ”Aha, jag gillade X:en mer”
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Trevlig skrev:
Frettoo skrev:

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

PhR34k skrev:
Trevlig skrev:
Frettoo skrev:

Min fru säger alltid "varför bytte vi, jag gillade den gamla" :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Väntrum Model Y

Inlägg av PhR34k »

mikebike skrev:
PhR34k skrev:
Trevlig skrev:
Frettoo skrev:

Precis. Och när min Plaid kommer så kommer hon säga ”Y:n var skönare ” Bild
Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare

Inlägg av KalleB »

EnTraktor skrev:
Nu har jag hämtat min bil - sjukt nöjd.
Först hade jag 4/9 som leveransdatum på slutfakturan.
När jag fick SMS så var 6/9 enda alternativ.
För 3 dagar sedan fick jag SMS med förfrågan om jag ville hämta 1/9.
Enligt leveransteamet slog jag rekordet för snabbaste leveransen hittils - ca 2 minuter.
Bilen levererades med 2021.3.xx mjukvara
Installerar 2021.32.5 just nu.
Hämtade också ut min bil igår, också väldigt nöjd!
Dock ett par frågor som ni säkert har svar på, även om det kanske egentligen är fel tråd.. :)
Levererades med 21.4.12, när jag kom hem och laddade ner ny programvara som fanns tillgänglig såg jag nu att den hämtat 2021.3.105.. Känns som en lite väl gammal mjukvara va..?

Sen undrar jag hur ni som hämtat bil fått till premium connectivity? Måste man aktivt gå in och prenumerera på tjänsten för. 99:-/mån (som sen inte faktureras)? Fick mail om att ett år ingick men idag står det under programvara/standardanslutning "Paket som ingår", igår stod det "premium connectivity till 9 sep 2022"
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Fortfarande inget nytt från Tesla. Står i final invoice pickup 10/9/2021 men jag ej fått något sms eller liknande från Tesla
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare

Inlägg av Frettoo »

PhR34k skrev:
mikebike skrev:
PhR34k skrev:
Trevlig skrev:
Frettoo skrev:

Precis. Och när min Plaid kommer så kommer hon säga ”Y:n var skönare ” Bild
Hämtat nu.

Två saker.

Först.
Bilen har Boombox. Alltså så du kan spela ljud från bilen.

Jag ska villigt erkänna att 99% av anledningen till att jag bytte från M3-19 till M3-21 var boombox.

Kom till trosta med en SSD laddad med roliga ljud som jag lagt timmar på att både köpa för reda pengar och lärt mig klippa för att snygga till sånt jag hittat på nätet.

Besvikelsen när M3-21 inte hade boombox var som att bli bestulen. Som jag laddat för det.

Men idag. Hörde en annan bil låta som en häst o spratt till som en dåre!

Model Y har boombox!!!

Det var det viktigaste. Sån lyckokänsla! Så mycket trams det ska bli!

Den andra saken är kvalitet.

Detta är vår 6e Tesla och ingen har varit ens i närheten. Allt sitter svintajt och känslan i kupén är solid på ett helt annat sätt.

Väldigt kul att de kommit upp så i byggkvalitet!

Ps. Om någon vill ta över en sv/sv M3P-21 på 800mil så hojta!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare

Inlägg av kristera71 »

PhR34k skrev:
Fortfarande inget nytt från Tesla. Står i final invoice pickup 10/9/2021 men jag ej fått något sms eller liknande från Tesla Bild
Du är inte ensam, min slutfaktura har 11/9 dock. Ringde dom förra veckan för att kolla läget och då fixade han fakturan och informerade att bilen anländer till Sverige v37 och att Trosta nog snart kommer skicka mig SMS (men inte än...). Jag la till vinterhjul på ordern i Augusti (beställde ursprungligen 20e Juli) - han noterade det i samtalet och sa att det skulle dom kolla på - hoppas att det betyder att dom har Nokkian vinterhjul tillgängliga vid leverans.
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare

Inlägg av TangentEnd »

Frettoo skrev:
Hämtat nu.

Två saker.

Först.
Bilen har Boombox. Alltså så du kan spela ljud från bilen.

Jag ska villigt erkänna att 99% av anledningen till att jag bytte från M3-19 till M3-21 var boombox.

Kom till trosta med en SSD laddad med roliga ljud som jag lagt timmar på att både köpa för reda pengar och lärt mig klippa för att snygga till sånt jag hittat på nätet.

Besvikelsen när M3-21 inte hade boombox var som att bli bestulen. Som jag laddat för det.

Men idag. Hörde en annan bil låta som en häst o spratt till som en dåre!

Model Y har boombox!!!

Det var det viktigaste. Sån lyckokänsla! Så mycket trams det ska bli!

Den andra saken är kvalitet.

Detta är vår 6e Tesla och ingen har varit ens i närheten. Allt sitter svintajt och känslan i kupén är solid på ett helt annat sätt.

Väldigt kul att de kommit upp så i byggkvalitet!

Ps. Om någon vill ta över en sv/sv M3P-21 på 800mil så hojta!
Now we're talking! :lol:
Det är ju därför vi suktar efter bilen. Vi behöver lite mer trams i vardagen. Bästa inlägget idag! :D
Model Y LR Grå, 20"
Skriv svar