Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Du vet dock å andra sidan inte hur deras beslutsunderlag ser ut eftersom det inte är redovisat någonstans vad jag vet. Nu gissar du att de gissar.

Att jag tycker just 700 tkr är en bra gräns är för att det kommer mer eller mindre "tvinga" tillverkarna att sänka priserna.
Ja det är så världen fungerar, om man inte hänvisar till källor för nya påståenden man anta att det är en gissning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Det bilar du hänvisar till är ju Mellanklass i storlek. För liten för vårat behov. Men det är som vanligt i Sverige, allt är gjort för att man skall max ha 2 barn och gärna inte några intressen som tar plats. Och om det är så att du behöver ett större bagage så blir du utan bonus. Sen är det ett rejält kliv från 700k till 1 miljon.

Och om vi skall hårdra det så beror det ju också på hur gränsen på 700k sätts. Om det är slutpriset eller om det är något hittepåpris.
700k kan ju lika gärna betyda 600k gräns på bilar och vips så försvann en hel drös med elbilar.

Hybriderna kommer vara det stora vinnarna även fast kravet blir hårdare.

Så du står och faller med den där bonusen? Den är mindre än du tror i praktiken. Väljer du en hybrid får du inte så mycket i bonus heller och får dessutom betala en massa i bensinskatt.

Antingen inser du att det inte gör så stor skillnad och köper den bil du vill ha ändå eller så får du väl tjura som en femåring då över den här påhittade hemska orättvisan. Valet är fritt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Du vet dock å andra sidan inte hur deras beslutsunderlag ser ut eftersom det inte är redovisat någonstans vad jag vet. Nu gissar du att de gissar.

Att jag tycker just 700 tkr är en bra gräns är för att det kommer mer eller mindre "tvinga" tillverkarna att sänka priserna.
Ja det är så världen fungerar, om man inte hänvisar till källor för nya påståenden man anta att det är en gissning.

Ok, om du säger det så.
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare

Inlägg av 4fun »

Sebastian+ skrev:
Har en fråga angående MY och klimatbonus.

På regeringens hemsida står det såhär:
”Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.”

Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/

Betyder det att dom som plockar ut sin MY just nu riskerar att bli utan bonus. Eller kan man ta leverans av bilen fram till årsskiftet och fortfarande få bonus i så fall?
Jag undrar också det, är det någon som fått svar på det här ?
Esterox

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
Det bilar du hänvisar till är ju Mellanklass i storlek. För liten för vårat behov. Men det är som vanligt i Sverige, allt är gjort för att man skall max ha 2 barn och gärna inte några intressen som tar plats. Och om det är så att du behöver ett större bagage så blir du utan bonus. Sen är det ett rejält kliv från 700k till 1 miljon.

Och om vi skall hårdra det så beror det ju också på hur gränsen på 700k sätts. Om det är slutpriset eller om det är något hittepåpris.
700k kan ju lika gärna betyda 600k gräns på bilar och vips så försvann en hel drös med elbilar.

Så du står och faller med den där bonusen? Den är mindre än du tror i praktiken. Väljer du en hybrid får du inte så mycket i bonus heller och får dessutom betala en massa i bensinskatt.

Antingen inser du att det inte gör så stor skillnad och köper den bil du vill ha ändå eller så får du väl tjura som en femåring då över den här påhittade hemska orättvisan. Valet är fritt.
Faller och faller. Elbilen blir inte ekonomisk för fem öre oavsett om hybriden får lägre utbetalning. Skiljer det ändå 150-200+ i slutändan samt att elbilsladdning är galet dyr + eventuella köer så blir ju hybriden eller till och med ren fossil vinnare i slutändan. Det blir helt enkelt för svårt att motivera elbil när det blir såhär. OM nu inte elbilar blir billigare och det kommer det ju inte bli.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:

Faller och faller. Elbilen blir inte ekonomisk för fem öre oavsett om hybriden får lägre utbetalning. Skiljer det ändå 150-200+ i slutändan samt att elbilsladdning är galet dyr + eventuella köer så blir ju hybriden eller till och med ren fossil vinnare i slutändan. Det blir helt enkelt för svårt att motivera elbil när det blir såhär. OM nu inte elbilar blir billigare och det kommer det ju inte bli.

Bonusen påverkar även andrahandsvärdet. Du kan inte räkna hem hela summan på 70 tusen på kontot utan bara proportionerligt mot värdeminskningen. Utan bonus på Model Y kommer den stå sig betydligt bättre på begagnatmarknaden. Dels för att den som köper begagnat inte kan räkna med någon bonus på nyköp om man väljer mellan nytt eller begagnat och dels för att utbudet blir lägre vilket driver upp begpriserna.

För övrigt finns det alternativ som ligger under 700 tkr som du kan välja om nu ekonomin är så fantastiskt viktig som du låter påskina.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

700 000kr som en specifik nivå var ju på tapeten redan 2021-03-15 i det förslag Skatteverket lade fram om förenklat sätt att ersätta beräkningen av jämförbar bil för förmånsvärden ;) https://www.skatteverket.se/omoss/varve ... 0a7d1.html bifogar det i inlägget också.

Så det är nog helt enkelt bara det förslaget som man kommer införa nu till årsskiftet för att man inte hann med att införa det redan till 1/7. Dvs en schablonnedsättning på upp till 1/2 priset av bilen upp till 350 000 kr i nedsättning.

Tittar man i PM:et det så står det till och med på sidan 21 i mitten av sidan att "Det bör därför övervägas om en procentuell nedsättning ska kombineras med en högsta beloppsgräns (tak) för nedsättningen."

Så inte ens att det införs ett tak, oavsett nivå, känns som någon ny ide. Skulle tro att regeringen hellre velat införa det direkt 1/7 om de kunnat för att slippa diskussioner om att dyrare elbilar då fick lägre förmånsvärden än tidigare.
PM 8-789874(1).pdf
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

MWall skrev:
ducce916m skrev:
MWall skrev:
A76 skrev:
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito! :twisted:

Men det är ju verkligen inte fördelningspolitik. Bara för att man tjänar mer behöver man inte köpa en dyrare bil. Vill du ha bonusen så köp en bil under 700 tkr. Lika för alla. Drabbar inte dig på nåt sätt.

Jag är också otroligt trötta på dagens bortskämda medelklass som sett sina villor stiga i värde med miljoner osv. Du lär väl inte leva ett knapert liv där i Onsala, eller hur? Så varför klagar du så förbannat? Har du det inte bra nog? Jämfört med vem? Undersköterskan i Bergsjön? Läraren i Sveg?
Nu betyder det inte att fastigheten avkastar något under tiden man bor där. Det är ju först efter en försäljning man kan dra nytta av värdestegringen.

Du kan öka lånen. Och efter 5 års boende kan man värdera om fastigheten och utöka lånen ytterligare om man vill. Räntan är så billig så det är i princip samma sak som att leva på värdestegringen utan att behöva sälja.
Är ju inte så svårt att räkna ut....Har man inga lån tidigare är det i alla fall för mig ingen hit att skaffa några nya.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

ducce916m skrev:
MWall skrev:
ducce916m skrev:
MWall skrev:
A76 skrev:
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito! :twisted:

Men det är ju verkligen inte fördelningspolitik. Bara för att man tjänar mer behöver man inte köpa en dyrare bil. Vill du ha bonusen så köp en bil under 700 tkr. Lika för alla. Drabbar inte dig på nåt sätt.

Jag är också otroligt trötta på dagens bortskämda medelklass som sett sina villor stiga i värde med miljoner osv. Du lär väl inte leva ett knapert liv där i Onsala, eller hur? Så varför klagar du så förbannat? Har du det inte bra nog? Jämfört med vem? Undersköterskan i Bergsjön? Läraren i Sveg?
Nu betyder det inte att fastigheten avkastar något under tiden man bor där. Det är ju först efter en försäljning man kan dra nytta av värdestegringen.

Du kan öka lånen. Och efter 5 års boende kan man värdera om fastigheten och utöka lånen ytterligare om man vill. Räntan är så billig så det är i princip samma sak som att leva på värdestegringen utan att behöva sälja.
Är ju inte så svårt att räkna ut....Har man inga lån tidigare är det i alla fall för mig ingen hit att skaffa några nya.
Nähä. Var och en gör som den vill men det är iaf möjligt att kapitalisera på sin bostad utan att sälja den.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Nya pantbrev kostar också pengar. 500' extra på lånet = 10.000kr i stämpelskatt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

MWall skrev:
Esterox skrev:

Det handlar ju inte om "står och faller" utan det är ju en del som spelar in precis som många andra gör. För 6 månader så var jag helt klar med att jag skulle byta min X för en ny S eller X om ett år men idag så är det inte längre aktuellt eftersom man tagit flera beslut som gör det till ett allt sämre alternativ ju längre tiden går.

När du säger att det inte är så stor skillnad så tror jag inte att du räknat särskilt mycket. En S LR ex idag blir rätt många tusenlappar dyrare än för tolv månader sedan om du lägger till detta samt ändringar av förmånsvärde mm som givetvis också måste räknas in.

Jag fick ju lika mycket bonus för min bil som kostade 1,2 miljoner som den som köpte en för 600 000 så man skulle ju lika gärna fråga sig vad rättvisan ligger i att vissa bara får 5 % och andra 10% även om jag nu inte är så gnällig av mig.
Däremot så har jag svårt för den där typen av kommunist-resonemang som alltid börjar med "om man har råd med... " men det har ju att göra med att ju längre vänster ut man flyttar sig på den politiska skalan ju längre blir kompetensen om hur ekonomi och pengar fungerar.
Brages

Inlägg av Brages »

Har transportstyrelsen fått ny finansiering eller inte? Återupptar man utbetalningarna nu?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

GreenMachine skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:

Det handlar ju inte om "står och faller" utan det är ju en del som spelar in precis som många andra gör. För 6 månader så var jag helt klar med att jag skulle byta min X för en ny S eller X om ett år men idag så är det inte längre aktuellt eftersom man tagit flera beslut som gör det till ett allt sämre alternativ ju längre tiden går.

När du säger att det inte är så stor skillnad så tror jag inte att du räknat särskilt mycket. En S LR ex idag blir rätt många tusenlappar dyrare än för tolv månader sedan om du lägger till detta samt ändringar av förmånsvärde mm som givetvis också måste räknas in.

Jag fick ju lika mycket bonus för min bil som kostade 1,2 miljoner som den som köpte en för 600 000 så man skulle ju lika gärna fråga sig vad rättvisan ligger i att vissa bara får 5 % och andra 10% även om jag nu inte är så gnällig av mig.
Däremot så har jag svårt för den där typen av kommunist-resonemang som alltid börjar med "om man har råd med... " men det har ju att göra med att ju längre vänster ut man flyttar sig på den politiska skalan ju längre blir kompetensen om hur ekonomi och pengar fungerar.
Stämmer inte i alla fall. Finns ju en del högerpartier som anser att investering i ny kärnkraft är en vettig investering…

Men den diskussionen finns det andra trådar för… ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

pefreli skrev:
Stämmer inte i alla fall. Finns ju en del högerpartier som anser att investering i ny kärnkraft är en vettig investering…

Men den diskussionen finns det andra trådar för… ;)
Med tanke på hur det ser ut i Danmark så verkar kärnkraft inte så dumt.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Ni som påstår att klimatbonusen påverkar andrahandsvärdet verkar missa att priset på svenska begagnatmarknaden inte kan avvika för mycket från övriga Europa utan att exporten tar fart. Det gör att efterfrågan i utlandet på svenska exportbilar pressar priserna uppåt så en begagnad elbil i Sverige kommer prissättas ungefär som i länderna utan klimatbonus.

Klimatbonusen blir därför pengar rakt ner i fickan på första ägaren utan större påverkan på andrahandsvärdet. Det gör att skillnaden på en Model Y med ägande i tre år landar på nästan 2000 kr i månaden med och utan bonus.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

GreenMachine skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:

Höjningarna av förmånsvärdena har gjort väldigt mycket större skillnad än ev bortfall av bonusen. Har helt dödat min lust att köpa en ny elbil iaf. Så där håller jag med. Jag ogillar Miljöpartiet av hela mitt hjärta men nu har de lyckats vara lite logiska trots allt. Då är jag stor nog att erkänna det.

Tar man till kommunist-anklagelser mot mig för att jag inte vill slösa på skattemedel så är man inte mycket till höger själv. Men subventioner och bidrag till en själv verkar mätas med en helt annan måttstock än subventioner och bidrag till andra helt klart. ;)

Logiken bakom att ha ett tak för hur mycket bilen får kosta är kristallklar och jag tycker inte den går att placera in på en höger-vänster skala. Det är helt enkelt dumt att ge pengar i bidrag som inte gör så stor nytta.

Så många gnälliga högermän som tycker att de blir förfördelade har jag inte sett på länge. Gråta över att man fick mindre bonus i procent räknat för att man köpte en dyrare bil?!? Som att du vore värd mer i bidrag för att du har råd att köpa en dyrare bil? Tror du har missförstått vad bonusen är till för. Det är inte kompensation för att du "betalar för mycket i skatt".
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

tigermann skrev:
Ni som påstår att klimatbonusen påverkar andrahandsvärdet verkar missa att priset på svenska begagnatmarknaden inte kan avvika för mycket från övriga Europa utan att exporten tar fart. Det gör att efterfrågan i utlandet på svenska exportbilar pressar priserna uppåt så en begagnad elbil i Sverige kommer prissättas ungefär som i länderna utan klimatbonus.

Klimatbonusen blir därför pengar rakt ner i fickan på första ägaren utan större påverkan på andrahandsvärdet. Det gör att skillnaden på en Model Y med ägande i tre år landar på nästan 2000 kr i månaden med och utan bonus.
Rörligheten mellan länderna vad gäller begagnade bilar är inte så stor. Förr när bilar var extremt mycket billigare i Tyskland så importerades ändå inte särskilt många relativt sett. Inte så att det påverkade priset på svenska begagnade mer än en aning iaf.

Jag köpte själv ett par nya BMW från en exportsäljare i annat EU-land där jag kunde köpa en bil som i Sverige skulle kostat 650 tkr med rabatt inräknat för ca 500 tkr. Varför gjorde inte alla det? Jo för folk är rädda för besvär och tar hellre lite högre kostnad än riskerar något.

Finns ju gott om billiga begagnade Teslor i Tyskland. Hur många här på forumet har importerat någon?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Daniel R skrev:
Märkligt att sätta tak. Varje elbil som väljs ger lika mycket miljövinst, eller snarare mer ju dyrare eftersom större bilar släpper ut mer.
Jo, men socialismens mål och ideologi är viktigare än miljön.

Nu är bonusen inte ett "tack för hjälpen" utan det är ett verktyg för att styra folks val. Säger sig självt att ju högre bilens pris är desto mindre "nudge-kraft" är det i de där 70 tusen kronorna. Jag tycker 700' är ett rimligt tak.
Har aldrig talat om "tack för hjälpen" (det kommer från dig och andra).

Absolut så avtar värdet med höjt pris. Vilket är ett problem som du riktigt framför.

Skulle därför i rättvisans namn, men framför allt för just miljöns skull, vilja se ett procentuellt bidrag för att gynna övergången till helelektriska bilar. Typ 20% rakt av.
Rättvisa? Finns ingen naturlag som säger att några är värda dyrare bilar. Vill du ha bonusen så får du välja en bil under 700'. Enkelt. Lika för alla. Vari ligger orättvisan?
För miljöns skull är det bättre och mer rättvist.

Kika på Norge. De har lyckats extremt väl med omställningen (till skillnad från oss i Sverige), tack vare att de ger en jämn procentuell rabatt (moms+skatt) rakt över. Oavsett pris. De diskriminerar varken mot högt eller lågt pris. Samma rabatt rakt av. Enkelt och effektivt. Bra för omställningen och miljön!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Aida skrev:

Utifrån ett rättvise och mikroperspektiv så förstår jag vad Martinot menar. Alla som vid nybilsköp väljer en elbil istället för en fossilbil borde ju få sina 70 000 kr.

Om jag vill ha en lyxbil så vill jag ha en klapp på hjässan för att jag köper en Mercedes EQS istället för en S-klass. Alternativet är ju inte att jag köper en simpel Hyundai eller VW. Jag vill ha min lyxbil. Det kvittar väl hur dyr bilen är för mig - det viktiga är ju att det är en mindre fossilbil och en mer elbil som kommer ut på vägarna.

Utifrån ett makroperspektiv så förstår jag att staten inte vill hjälpa personer som lägger så mycket pengar på bilar. Likaså tror jag inte att de 70 000 kr är den puffen som behövs för att köp en elbil vilket det antagligen är för mindre dyra elbilar. Likaså finns andra piskor som incitament för att köpa miljövänliga lyxbilar - kolla på malusskatten för stora dieselsexor el V8 och V12 motorer…

Kanske för detta ngt gott med sig och pressar priserna för elbilar såsom Tesla Model Y…

Jag menar att valet mellan S-klass och EQS knappast avgörs av bonus/malus. Så varför skicka pengar till köpare av EQS? För att de inte ska tjura som små barn som inte får sitt lördagsgodis och välja S-klass på ren trots?
Nu är jag inte tjurig personligen. Det är löjliga epitet.

Har inte själv köpt en elbil någonsin över 700 papp, och är kanske inte så troligt heller att jag gör det nästa gång.

Men för miljöns skulle så tycker jag en linjär procentuell rabatt (som i Norge) är betydligt bättre.

Slopa tex. den svenska momsen på alla rena elbilar (hybrider får inte vara med, dumt att alls subventionera de).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
För miljöns skull är det bättre och mer rättvist.

Kika på Norge. De har lyckats extremt väl med omställningen (till skillnad från oss i Sverige), tack vare att de ger en jämn procentuell rabatt (moms+skatt) rakt över. Oavsett pris. De diskriminerar varken mot högt eller lågt pris. Samma rabatt rakt av. Enkelt och effektivt. Bra för omställningen och miljön!

Ska vi kopiera Norge får din fru finna sig i att betala ett par hundratusen i straffskatt på sin E-klass också. Men det är ni säkert inte lika intresserade av? ;)
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Fast "köpare av lyxbilar" är ingen grupp på det sättet. Det är en förening som vissa kan _välja_ att tillhöra om de har tillräckligt mycket pengar. Och har man tillräckligt mycket pengar att göra det valet behöver man inte 70 tkr i bonus. Rent krasst alltså. Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt att förstå med det.
Ingen som har tillräckligt mycket pengar för att köpa splitterny bil behöver 70k i bonus så det argumentet funkar ju inte, en helt ny bil är ett lyxköp oavsett pris.
Helt klart.
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Fast "köpare av lyxbilar" är ingen grupp på det sättet. Det är en förening som vissa kan _välja_ att tillhöra om de har tillräckligt mycket pengar. Och har man tillräckligt mycket pengar att göra det valet behöver man inte 70 tkr i bonus. Rent krasst alltså. Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt att förstå med det.
Ingen som har tillräckligt mycket pengar för att köpa splitterny bil behöver 70k i bonus så det argumentet funkar ju inte, en helt ny bil är ett lyxköp oavsett pris.
Helt klart.

Det handlar inte om det. Lite högre nivå kan vi väl hålla? Bonusen är ett styrmedel som ska utnyttjas så effektivt som möjligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:
Nja det där sista vet jag inte om jag håller med om.
Får jag inga 70k om jag köper en elbil som passar för familjen (finns få sådana under 700k med bra utrymme) Så blir det antingen en hybrid eller en ren fossil. Så enkelt är det ju.

Eftersom elbilar idag är 150-200 dyrare än motsvarande fossil så blir ju valet enkelt om jag ändå inte får någon bonus.
Men det är ju för att det ska komma sådana bilar som man sätter ett tak.

Står du och faller med den där bonusen om du ska köpa en Model X för över en miljon? Du förstår väl att bonusen även påverkar andrahandsvärdet så du som förste ägare får bara tillgodoräkna dig en del av bonusen i praktiken. Typ 30 tusen om du har den i 3 år. Det gör varken från eller till.

Finns ju helt ok bilar under gränsen. ID.4 GTX, Ioniq 5 osv.

Håller med. Att ge subventioner till hybridbilar har ju varit helt pantat, och är en mer så att det fortsatt pågår (även om lite reducering). Sjukt dåliga förslag för miljön.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
700 000kr som en specifik nivå var ju på tapeten redan 2021-03-15 i det förslag Skatteverket lade fram om förenklat sätt att ersätta beräkningen av jämförbar bil för förmånsvärden ;) https://www.skatteverket.se/omoss/varve ... 0a7d1.html bifogar det i inlägget också.

Så det är nog helt enkelt bara det förslaget som man kommer införa nu till årsskiftet för att man inte hann med att införa det redan till 1/7. Dvs en schablonnedsättning på upp till 1/2 priset av bilen upp till 350 000 kr i nedsättning.

Tittar man i PM:et det så står det till och med på sidan 21 i mitten av sidan att "Det bör därför övervägas om en procentuell nedsättning ska kombineras med en högsta beloppsgräns (tak) för nedsättningen."

Så inte ens att det införs ett tak, oavsett nivå, känns som någon ny ide. Skulle tro att regeringen hellre velat införa det direkt 1/7 om de kunnat för att slippa diskussioner om att dyrare elbilar då fick lägre förmånsvärden än tidigare.
Blandar du inte ihop förmånsbeskattning av förmånsbilar, med bonus-malus nu?
Bild
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Det handlar inte om det. Lite högre nivå kan vi väl hålla? Bonusen är ett styrmedel som ska utnyttjas så effektivt som möjligt.
Ja, kan du inte visa varför ett tak på 700k är det mest effektiva då? Eftersom det är något du upprepar i tråden, för annars kan jag säga att 1,2 mille är det mest effektiva, eller 500k. Ingen av oss skulle ju ha speciellt mycket på fötterna dock så hur bestämmer vi vilket som är rätt?
Skriv svar