Sen vill jag avsluta med en sak som är on topic: Även om jag är för att det sätts ett tak som inte får överstigas för att bonusen ska utbetalas så anser jag att en sådan ändring måste ske med god framförhålling och ta hänsyn till den långa leveranstiden av många elbilar. Det blir väldigt fel om de som redan beställt sin bil blir utan bonus bara för att det tar lång tid att få den levererad.
Jag har nu snart väntat på min Model S i 1 år. Fått både höjt förmånsvärde och ser ut som missad bonus på vägen. Men det är ju dock snarare Teslas fel. Men det känns surt, kalkylen ser helt annorlunda ut.
Felet är väl främst politkerna som ständigt och jämt ändrar spelreglerna.
Nu i pandemin så är det många andra bilar som försenats på liknande sätt.
Glöm inte att regeringen i år tog bort supermiljöpremien som sänkte förmånsvärdet på rena elbilar me 10 papp om året. Helt klart att socialism och jantelag (piska företagare och de tjänstemän som betalar mest skatt) går före omställningen.
Märkligt att sätta tak. Varje elbil som väljs ger lika mycket miljövinst, eller snarare mer ju dyrare eftersom större bilar släpper ut mer.
Jo, men socialismens mål och ideologi är viktigare än miljön.
Nu är bonusen inte ett "tack för hjälpen" utan det är ett verktyg för att styra folks val. Säger sig självt att ju högre bilens pris är desto mindre "nudge-kraft" är det i de där 70 tusen kronorna. Jag tycker 700' är ett rimligt tak.
Har aldrig talat om "tack för hjälpen" (det kommer från dig och andra).
Absolut så avtar värdet med höjt pris. Vilket är ett problem som du riktigt framför.
Skulle därför i rättvisans namn, men framför allt för just miljöns skull, vilja se ett procentuellt bidrag för att gynna övergången till helelektriska bilar. Typ 20% rakt av.
Sen vill jag avsluta med en sak som är on topic: Även om jag är för att det sätts ett tak som inte får överstigas för att bonusen ska utbetalas så anser jag att en sådan ändring måste ske med god framförhålling och ta hänsyn till den långa leveranstiden av många elbilar. Det blir väldigt fel om de som redan beställt sin bil blir utan bonus bara för att det tar lång tid att få den levererad.
Jag har nu snart väntat på min Model S i 1 år. Fått både höjt förmånsvärde och ser ut som missad bonus på vägen. Men det är ju dock snarare Teslas fel. Men det känns surt, kalkylen ser helt annorlunda ut.
Felet är väl främst politkerna som ständigt och jämt ändrar spelreglerna.
Nu i pandemin så är det många andra bilar som försenats på liknande sätt.
Glöm inte att regeringen i år tog bort supermiljöpremien som sänkte förmånsvärdet på rena elbilar me 10 papp om året. Helt klart att socialism och jantelag (piska företagare och de tjänstemän som betalar mest skatt) går före omställningen.
Regeringen har ju nu under flera år i följd minskat skatten för företag?? Skatterna för privatpersoner har ju bibehållits på låg nivå genom att behålla jobbskatteavdraget och utöka rot och rut. För välbetalda så har man tagit bort värnskatten. Man har även utökat miljömässiga bidrag rejält. Jag förstår inte riktigt hur du menar att skatterna ökat och att regeringen piskar företag och de välbetalda. Är väl eg endast förmånsbilarna och fossilbränsleskatten som höjts. Eller har jag missat något?
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 2 gång.
När politiker eller för den delen forumskribenter schablonmässigt använder termen ”de rika” slås dövörat pga oseriös debatt till direkt. Aftonbladets ledarsida läser jag dock ofta eftersom man ju bör hålla sina vänner nära och sina fiender närmast.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Märkligt att sätta tak. Varje elbil som väljs ger lika mycket miljövinst, eller snarare mer ju dyrare eftersom större bilar släpper ut mer.
Jo, men socialismens mål och ideologi är viktigare än miljön.
Nu är bonusen inte ett "tack för hjälpen" utan det är ett verktyg för att styra folks val. Säger sig självt att ju högre bilens pris är desto mindre "nudge-kraft" är det i de där 70 tusen kronorna. Jag tycker 700' är ett rimligt tak.
Har aldrig talat om "tack för hjälpen" (det kommer från dig och andra).
Absolut så avtar värdet med höjt pris. Vilket är ett problem som du riktigt framför.
Skulle därför i rättvisans namn, men framför allt för just miljöns skull, vilja se ett procentuellt bidrag för att gynna övergången till helelektriska bilar. Typ 20% rakt av.
Rättvisa? Finns ingen naturlag som säger att några är värda dyrare bilar. Vill du ha bonusen så får du välja en bil under 700'. Enkelt. Lika för alla. Vari ligger orättvisan?
Märkligt att sätta tak. Varje elbil som väljs ger lika mycket miljövinst, eller snarare mer ju dyrare eftersom större bilar släpper ut mer.
Jo, men socialismens mål och ideologi är viktigare än miljön.
Nu är bonusen inte ett "tack för hjälpen" utan det är ett verktyg för att styra folks val. Säger sig självt att ju högre bilens pris är desto mindre "nudge-kraft" är det i de där 70 tusen kronorna. Jag tycker 700' är ett rimligt tak.
Har aldrig talat om "tack för hjälpen" (det kommer från dig och andra).
Absolut så avtar värdet med höjt pris. Vilket är ett problem som du riktigt framför.
Skulle därför i rättvisans namn, men framför allt för just miljöns skull, vilja se ett procentuellt bidrag för att gynna övergången till helelektriska bilar. Typ 20% rakt av.
Rättvisa? Finns ingen naturlag som säger att några är värda dyrare bilar. Vill du ha bonusen så får du välja en bil under 700'. Enkelt. Lika för alla. Vari ligger orättvisan?
Utifrån ett rättvise och mikroperspektiv så förstår jag vad Martinot menar. Alla som vid nybilsköp väljer en elbil istället för en fossilbil borde ju få sina 70 000 kr.
Om jag vill ha en lyxbil så vill jag ha en klapp på hjässan för att jag köper en Mercedes EQS istället för en S-klass. Alternativet är ju inte att jag köper en simpel Hyundai eller VW. Jag vill ha min lyxbil. Det kvittar väl hur dyr bilen är för mig - det viktiga är ju att det är en mindre fossilbil och en mer elbil som kommer ut på vägarna.
Utifrån ett makroperspektiv så förstår jag att staten inte vill hjälpa personer som lägger så mycket pengar på bilar. Likaså tror jag inte att de 70 000 kr är den puffen som behövs för att köp en elbil vilket det antagligen är för mindre dyra elbilar. Likaså finns andra piskor som incitament för att köpa miljövänliga lyxbilar - kolla på malusskatten för stora dieselsexor el V8 och V12 motorer…
Kanske för detta ngt gott med sig och pressar priserna för elbilar såsom Tesla Model Y…
Jo, men socialismens mål och ideologi är viktigare än miljön.
Nu är bonusen inte ett "tack för hjälpen" utan det är ett verktyg för att styra folks val. Säger sig självt att ju högre bilens pris är desto mindre "nudge-kraft" är det i de där 70 tusen kronorna. Jag tycker 700' är ett rimligt tak.
Har aldrig talat om "tack för hjälpen" (det kommer från dig och andra).
Absolut så avtar värdet med höjt pris. Vilket är ett problem som du riktigt framför.
Skulle därför i rättvisans namn, men framför allt för just miljöns skull, vilja se ett procentuellt bidrag för att gynna övergången till helelektriska bilar. Typ 20% rakt av.
Rättvisa? Finns ingen naturlag som säger att några är värda dyrare bilar. Vill du ha bonusen så får du välja en bil under 700'. Enkelt. Lika för alla. Vari ligger orättvisan?
Utifrån ett rättvise och mikroperspektiv så förstår jag vad Martinot menar. Alla som vid nybilsköp väljer en elbil istället för en fossilbil borde ju få sina 70 000 kr.
Om jag vill ha en lyxbil så vill jag ha en klapp på hjässan för att jag köper en Mercedes EQS istället för en S-klass. Alternativet är ju inte att jag köper en simpel Hyundai eller VW. Jag vill ha min lyxbil. Det kvittar väl hur dyr bilen är för mig - det viktiga är ju att det är en mindre fossilbil och en mer elbil som kommer ut på vägarna.
Utifrån ett makroperspektiv så förstår jag att staten inte vill hjälpa personer som lägger så mycket pengar på bilar. Likaså tror jag inte att de 70 000 kr är den puffen som behövs för att köp en elbil vilket det antagligen är för mindre dyra elbilar. Likaså finns andra piskor som incitament för att köpa miljövänliga lyxbilar - kolla på malusskatten för stora dieselsexor el V8 och V12 motorer…
Kanske för detta ngt gott med sig och pressar priserna för elbilar såsom Tesla Model Y…
Nja det där sista vet jag inte om jag håller med om.
Får jag inga 70k om jag köper en elbil som passar för familjen (finns få sådana under 700k med bra utrymme) Så blir det antingen en hybrid eller en ren fossil. Så enkelt är det ju.
Eftersom elbilar idag är 150-200 dyrare än motsvarande fossil så blir ju valet enkelt om jag ändå inte får någon bonus.
Utifrån ett rättvise och mikroperspektiv så förstår jag vad Martinot menar. Alla som vid nybilsköp väljer en elbil istället för en fossilbil borde ju få sina 70 000 kr.
Om jag vill ha en lyxbil så vill jag ha en klapp på hjässan för att jag köper en Mercedes EQS istället för en S-klass. Alternativet är ju inte att jag köper en simpel Hyundai eller VW. Jag vill ha min lyxbil. Det kvittar väl hur dyr bilen är för mig - det viktiga är ju att det är en mindre fossilbil och en mer elbil som kommer ut på vägarna.
Utifrån ett makroperspektiv så förstår jag att staten inte vill hjälpa personer som lägger så mycket pengar på bilar. Likaså tror jag inte att de 70 000 kr är den puffen som behövs för att köp en elbil vilket det antagligen är för mindre dyra elbilar. Likaså finns andra piskor som incitament för att köpa miljövänliga lyxbilar - kolla på malusskatten för stora dieselsexor el V8 och V12 motorer…
Kanske för detta ngt gott med sig och pressar priserna för elbilar såsom Tesla Model Y…
Jag menar att valet mellan S-klass och EQS knappast avgörs av bonus/malus. Så varför skicka pengar till köpare av EQS? För att de inte ska tjura som små barn som inte får sitt lördagsgodis och välja S-klass på ren trots?
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito!
Nja det där sista vet jag inte om jag håller med om.
Får jag inga 70k om jag köper en elbil som passar för familjen (finns få sådana under 700k med bra utrymme) Så blir det antingen en hybrid eller en ren fossil. Så enkelt är det ju.
Eftersom elbilar idag är 150-200 dyrare än motsvarande fossil så blir ju valet enkelt om jag ändå inte får någon bonus.
Men det är ju för att det ska komma sådana bilar som man sätter ett tak.
Står du och faller med den där bonusen om du ska köpa en Model X för över en miljon? Du förstår väl att bonusen även påverkar andrahandsvärdet så du som förste ägare får bara tillgodoräkna dig en del av bonusen i praktiken. Typ 30 tusen om du har den i 3 år. Det gör varken från eller till.
Finns ju helt ok bilar under gränsen. ID.4 GTX, Ioniq 5 osv.
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito!
Fast det är ju sossarnas/MPs paradgren, bara fördelningspolitik och polarisering där man skall ställa grupper mot varandra.
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito!
Men det är ju verkligen inte fördelningspolitik. Bara för att man tjänar mer behöver man inte köpa en dyrare bil. Vill du ha bonusen så köp en bil under 700 tkr. Lika för alla. Drabbar inte dig på nåt sätt.
Jag är också otroligt trötta på dagens bortskämda medelklass som sett sina villor stiga i värde med miljoner osv. Du lär väl inte leva ett knapert liv där i Onsala, eller hur? Så varför klagar du så förbannat? Har du det inte bra nog? Jämfört med vem? Undersköterskan i Bergsjön? Läraren i Sveg?
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito!
Fast det är ju sossarnas/MPs paradgren, bara fördelningspolitik och polarisering där man skall ställa grupper mot varandra.
Fast "köpare av lyxbilar" är ingen grupp på det sättet. Det är en förening som vissa kan _välja_ att tillhöra om de har tillräckligt mycket pengar. Och har man tillräckligt mycket pengar att göra det valet behöver man inte 70 tkr i bonus. Rent krasst alltså. Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt att förstå med det.
Fast "köpare av lyxbilar" är ingen grupp på det sättet. Det är en förening som vissa kan _välja_ att tillhöra om de har tillräckligt mycket pengar. Och har man tillräckligt mycket pengar att göra det valet behöver man inte 70 tkr i bonus. Rent krasst alltså. Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt att förstå med det.
Ingen som har tillräckligt mycket pengar för att köpa splitterny bil behöver 70k i bonus så det argumentet funkar ju inte, en helt ny bil är ett lyxköp oavsett pris.
Fast "köpare av lyxbilar" är ingen grupp på det sättet. Det är en förening som vissa kan _välja_ att tillhöra om de har tillräckligt mycket pengar. Och har man tillräckligt mycket pengar att göra det valet behöver man inte 70 tkr i bonus. Rent krasst alltså. Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt att förstå med det.
Ingen som har tillräckligt mycket pengar för att köpa splitterny bil behöver 70k i bonus så det argumentet funkar ju inte, en helt ny bil är ett lyxköp oavsett pris.
Det handlar egentligen inte om det heller. Det handlar om att få folk att välja elbil före fossila alternativ. Effekten av 70 tkr minskar ju dyrare bilen blir och till sist blir den helt bortkastad. 700 tkr är en ganska bra nivå tycker jag då den även kommer ha en prispressande effekt. Klart att 70 tkr fortfarande spelar roll vid 700 tkr men den är ju i kraftigt avtagande jämfört med vad det betyder för billigare bilar.
Det handlar egentligen inte om det heller. Det handlar om att få folk att välja elbil före fossila alternativ. Effekten av 70 tkr minskar ju dyrare bilen blir och till sist blir den helt bortkastad. 700 tkr är en ganska bra nivå tycker jag då den även kommer ha en prispressande effekt. Klart att 70 tkr fortfarande spelar roll vid 700 tkr men den är ju i kraftigt avtagande jämfört med vad det betyder för billigare bilar.
Ja, då vill jag se källan du lutar dig på som visar varför 700k är den optimala punkten för utväxlingen av skatteeffekten. För om du inte har någon källa till det kan vi lika gärna säga att den punkten är 800k, eller 500k, eller 900k osv. Att effekten minskar kan vi ju dock anta, frågan är hur mycket den minskar och när den blir låg nog att bortse från.
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito!
Men det är ju verkligen inte fördelningspolitik. Bara för att man tjänar mer behöver man inte köpa en dyrare bil. Vill du ha bonusen så köp en bil under 700 tkr. Lika för alla. Drabbar inte dig på nåt sätt.
Jag är också otroligt trötta på dagens bortskämda medelklass som sett sina villor stiga i värde med miljoner osv. Du lär väl inte leva ett knapert liv där i Onsala, eller hur? Så varför klagar du så förbannat? Har du det inte bra nog? Jämfört med vem? Undersköterskan i Bergsjön? Läraren i Sveg?
Nu betyder det inte att fastigheten avkastar något under tiden man bor där. Det är ju först efter en försäljning man kan dra nytta av värdestegringen.
Det handlar egentligen inte om det heller. Det handlar om att få folk att välja elbil före fossila alternativ. Effekten av 70 tkr minskar ju dyrare bilen blir och till sist blir den helt bortkastad. 700 tkr är en ganska bra nivå tycker jag då den även kommer ha en prispressande effekt. Klart att 70 tkr fortfarande spelar roll vid 700 tkr men den är ju i kraftigt avtagande jämfört med vad det betyder för billigare bilar.
Ja, då vill jag se källan du lutar dig på som visar varför 700k är den optimala punkten för utväxlingen av skatteeffekten. För om du inte har någon källa till det kan vi lika gärna säga att den punkten är 800k, eller 500k, eller 900k osv. Att effekten minskar kan vi ju dock anta, frågan är hur mycket den minskar och när den blir låg nog att bortse från.
Optimal och optimal. Jag tycker den känns rimlig. Det är ingen exakt vetenskap detta. Du måste även väga in hur stor budget du har. Ju högre brytpunkt desto mer pengar kostar det staten.
Så otroligt trött på att det skall blandas in fördelningspolitik i alla beslut. Är syftet att gynna en omställning till miljövänligare bilar så ge bidraget rakt av oavsett bilens pris. Är syftet fördelningspolitik, använd då något annat verktyg än just miljöbilsbonus! Kära politiker, bestäm er!!
Eller kära och kära, dagens politruker är jävulens påfund, punkt slut finito!
Men det är ju verkligen inte fördelningspolitik. Bara för att man tjänar mer behöver man inte köpa en dyrare bil. Vill du ha bonusen så köp en bil under 700 tkr. Lika för alla. Drabbar inte dig på nåt sätt.
Jag är också otroligt trötta på dagens bortskämda medelklass som sett sina villor stiga i värde med miljoner osv. Du lär väl inte leva ett knapert liv där i Onsala, eller hur? Så varför klagar du så förbannat? Har du det inte bra nog? Jämfört med vem? Undersköterskan i Bergsjön? Läraren i Sveg?
Nu betyder det inte att fastigheten avkastar något under tiden man bor där. Det är ju först efter en försäljning man kan dra nytta av värdestegringen.
Du kan öka lånen. Och efter 5 års boende kan man värdera om fastigheten och utöka lånen ytterligare om man vill. Räntan är så billig så det är i princip samma sak som att leva på värdestegringen utan att behöva sälja.
Nja det där sista vet jag inte om jag håller med om.
Får jag inga 70k om jag köper en elbil som passar för familjen (finns få sådana under 700k med bra utrymme) Så blir det antingen en hybrid eller en ren fossil. Så enkelt är det ju.
Eftersom elbilar idag är 150-200 dyrare än motsvarande fossil så blir ju valet enkelt om jag ändå inte får någon bonus.
Men det är ju för att det ska komma sådana bilar som man sätter ett tak.
Står du och faller med den där bonusen om du ska köpa en Model X för över en miljon? Du förstår väl att bonusen även påverkar andrahandsvärdet så du som förste ägare får bara tillgodoräkna dig en del av bonusen i praktiken. Typ 30 tusen om du har den i 3 år. Det gör varken från eller till.
Finns ju helt ok bilar under gränsen. ID.4 GTX, Ioniq 5 osv.
Det bilar du hänvisar till är ju Mellanklass i storlek. För liten för vårat behov. Men det är som vanligt i Sverige, allt är gjort för att man skall max ha 2 barn och gärna inte några intressen som tar plats. Och om det är så att du behöver ett större bagage så blir du utan bonus. Sen är det ett rejält kliv från 700k till 1 miljon.
Och om vi skall hårdra det så beror det ju också på hur gränsen på 700k sätts. Om det är slutpriset eller om det är något hittepåpris.
700k kan ju lika gärna betyda 600k gräns på bilar och vips så försvann en hel drös med elbilar.
Hybriderna kommer vara det stora vinnarna även fast kravet blir hårdare.
Optimal och optimal. Jag tycker den känns rimlig. Det är ingen exakt vetenskap detta. Du måste även väga in hur stor budget du har. Ju högre brytpunkt desto mer pengar kostar det staten.
Ja precis, vilket är varför jag säger att man inte bara kan hävda saker som att det är mindre effekt ju dyrare bil, det har helt att göra med folks beslut att göra. Inget regeringen presenterat har ju tytt på att efter att de löst optimeringsproblemet så kom de fram till att bäst miljönytta per krona fick man vid 700k. Har man inte gjort det här med en vetenskaplig approach är det ju bara något värdebeslut.
Optimal och optimal. Jag tycker den känns rimlig. Det är ingen exakt vetenskap detta. Du måste även väga in hur stor budget du har. Ju högre brytpunkt desto mer pengar kostar det staten.
Ja precis, vilket är varför jag säger att man inte bara kan hävda saker som att det är mindre effekt ju dyrare bil, det har helt att göra med folks beslut att göra. Inget regeringen presenterat har ju tytt på att efter att de löst optimeringsproblemet så kom de fram till att bäst miljönytta per krona fick man vid 700k. Har man inte gjort det här med en vetenskaplig approach är det ju bara något värdebeslut.
Du vet dock å andra sidan inte hur deras beslutsunderlag ser ut eftersom det inte är redovisat någonstans vad jag vet. Nu gissar du att de gissar.
Att jag tycker just 700 tkr är en bra gräns är för att det kommer mer eller mindre "tvinga" tillverkarna att sänka priserna.
I ett högskatteland måste man hålla på med detta eviga petande i avdragsrätt, förmånsbeskattning, subventioner, inkomstskatter, kapitalskatter, fastighetsskatter, punktskatter, moms etc - det är ett sätt att legitimera politisk detaljstyrning av individens förutsättningar och manipulera den demokratiska processen. Politikerna borde i så hög mån som möjligt fråntas dessa instrument att brukas som maktmedel mot medborgarna, det är min grundinställning.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld