Volvo XC40 P8 Recharge Electric
Moderator: Redaktion
Re: Volvo XC40 P8 Recharge Electric
Jag uppfattar frågan som att föräldrarna subjektivt gillar XC40 men TeslaRoq undrar om det finns argument för Tesla som överväger den subjektiva uppfattningen av alternativet.
Man har ju inte sällan större förståelse för en bils svagheter om man subjektivt gillar den.
Man har ju inte sällan större förståelse för en bils svagheter om man subjektivt gillar den.
Jo, det är ju trevlig med matrix-ljus, och tar det gärna (givet om man bortset från pristillägg), men inget viktigt för mig.Dinsdale skrev:Jag har haft Volvo förut. Sedan före sommaren har jag Teslan.TeslaRoq skrev:Verkligen bra tankar och såhär är det nog. Men måste jag säga att jag inte upplevt att min regnsensor är kass, även om Autopiloten ibland tycker att den ska reagera på saker i andra dimensioner såsom osynliga ting eller att jag inte ens vågat testa använda helljusautomatik då jag tror jag löser den bättre själv. Men går det objektivt säga att Volvo är bättre där? Eller du har haft båda och du är helt övertygad om att Volvo är en bättre bil för en köpare som kommer hålla sig i sitt någorlunda närområde till mesta del?
Nu ska de iaf provköra Y i Göteborg i nästa vecka så får vi se om de blir kära eller vad som sker. Ska be dem testa så de känner att de är trygga med AP och om det regnar får de testa regnsensorn med.
Jag är inte övertygad om att Volvon är bättre än Teslan för alla närområden. För nån som bor i en större stad eller i förort till en storstad spelar inte Volvons fördelar på helljuset och farthållaren nån roll. Man kör ju i princip alltid på upplysta vägar med enbart halvljus. Bor dina föräldrar inne i Halmstad och mest kör där kommer Teslan säkert fungera jättebra, bor de lite utanför och kör landsväg till affären eller liknande kommer Volvons fördelar till sin rätt.
Farthållaren i Teslan kan man för övrigt lära sig att hantera (man märker ju rätt snabbt att den verkar bromsa när mötande glider över linjen eller då den tror att det skett för den inte ser linjerna i vissa kurvor). Jag trodde spökbromsning verkligen var just det, men det blev ganska snabbt uppenbart att spökbromsningar extremt sällan händer. Det är subjektivt huruvida man tycker att man ska behöva sitta som på nålar på landsväg. Jag kan tycka att man inte ska behöva det år 2021, men tycker å andra sidan ny teknik är roligt.
Vågar påstå att adaptivt helljus objektivt är bättre än vanligt hel/halv, likaså att cross traffic alert är objektivt bättre än att inte ha den funktionen. Huruvida dessa funktioner är viktiga beror på var man kör, det är ju ingen mening med att köpa tex Polestar 2 för dess påstått fantastiska led matrix-ljus och sen kör man bara på upplysta gator hela tiden.
Regnsensorn håller jag med om är ganska ok i Teslan, den är lite slö bara. Det går bra att kompensera genom trycka på knappen för att få igång torkarna. Absolut ingen dealbreaker.
Kör inte supermycket i mörker när vi reser långt, och här hemma så är det mestadels på upplysta vägar (kortare sträckor och undantag utan).
Torkarautomatiken vid regn är det sämsta med Tesla M3 (MY) tycker jag. Det tycker jag är ett större problem vid just mörker.
Autopiloten har sina tesla-egenheter, men det är ändå den bästa jag använt totalt sätt bland alla bilar jag kört.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vet någon hur lång leveranstid man kan förvänta sig om man beställer en idag? Har volvo fortfarande stora problem med leveranser?
Vet inte hur långa leveranstiderna är, men produktionen begränsas tyvärr till en del av komponentbrister vad jag hört.uraza skrev:Vet någon hur lång leveranstid man kan förvänta sig om man beställer en idag? Har volvo fortfarande stora problem med leveranser?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- Datzun
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Jag fick offert i veckan på en XC40 P8. Säljaren sa att leveranstid är svårt men någon gång under första halvåret tyckte han var realistiskt.uraza skrev:Vet någon hur lång leveranstid man kan förvänta sig om man beställer en idag? Har volvo fortfarande stora problem med leveranser?
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
De har tydligen plockat bort en del funktioner för att kunna leverera bilar trots komponentbrist.martinot skrev:Vet inte hur långa leveranstiderna är, men produktionen begränsas tyvärr till en del av komponentbrister vad jag hört.uraza skrev:Vet någon hur lång leveranstid man kan förvänta sig om man beställer en idag? Har volvo fortfarande stora problem med leveranser?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Har vi någon ägare av XC40 Recharge här? Hur ligger förbrukningen så här vintertid?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
100 mil i Volvo XC40 Recharge P6yamahafj skrev:Har vi någon ägare av XC40 Recharge här? Hur ligger förbrukningen så här vintertid?

- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Grannen som jobbar inom bilindustrin och haft tillgång till Volvos elbilar tidigt är alltid förtvivlad över förbrukningen. Vi brukar jämföra för skoj skull, min trea snittar 188Wh/km sedan ny på 20” och en skapligt kall och slaskig vinter. Går mestadels motorväg 110 och snittfart på över 100.
Han fiskörde till Stockholm med 5+ på motorvägen och hade 280-300Wh/km i nya C40 recharge.
Det är för mig helt obegripligt att köpa en sådan bil, kikade på videoklippet ovan och behöver ta en omeprazol för att smälta den där jävla paniken när ingen laddare fungerar och tredje är en Porsche laddare. Kommunikationsfel, trasiga laddare, avbrutna sessioner, vilken mardröm! Han snittar 273Wh/km i klippet, inte ens min XP100DL drog 250 vintertid på motorvägen med 19”.
Han fiskörde till Stockholm med 5+ på motorvägen och hade 280-300Wh/km i nya C40 recharge.
Det är för mig helt obegripligt att köpa en sådan bil, kikade på videoklippet ovan och behöver ta en omeprazol för att smälta den där jävla paniken när ingen laddare fungerar och tredje är en Porsche laddare. Kommunikationsfel, trasiga laddare, avbrutna sessioner, vilken mardröm! Han snittar 273Wh/km i klippet, inte ens min XP100DL drog 250 vintertid på motorvägen med 19”.
Volvo XC40 69 kWh FWD driving impressions & summary
Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge
Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge

Nu har Volvo fattat.
Betydligt högre pris på leasingen (var ett intropris jag vet).
Nu är inte hjul inkl längre. Ca 6000 kr/mån mot 4500 tidigare.
Men här står det att hjul ingår?Mickep skrev:Nu har Volvo fattat.
https://www.volvocars.com/se/cars/xc40-electric/
Grundpris (nu) 5690kr (om jag inte väljer till ngt extra)
Pratade idag med en säljare på Rejmes och jag påtalade det ökade priset för honom. Han skyllde på omvärldsläget (krig, komponentbrist, höjda räntor) men ändå så sa han att priset ändrades för en månad sedan och då hade ju inte räntorna ändrats?
"Alla får höja sina priser" sade han.
"Alla får höja sina priser" sade han.
Dåvarande pris var en kampanj på x antal bilar. Det pushades ju in i det sista så alla kanske inte ens gick åt?
- HerrNilsson
- Teslaägare
Struligt värre...
VOLVO XC 40 RECHARGE. PROBLEM MED ALLT MÖJLIGT
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi ... 7&t=170243
Mvh
Nilsson
Nilsson
Inte möjligt! Måste vara en förtäckt Tesla. (För det är väl bara Teslor som har problem?)HerrNilsson skrev:Struligt värre...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Volvo XC40 leder elbils försäljningen i oktober med 576 sålda bilar, varför?
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
För att dom sålt flest antal bilar?Zalman3 skrev:Volvo XC40 leder elbils försäljningen i oktober med 576 sålda bilar, varför?

levererade bilar då…

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Många som leasade för 2999 eller typ 4 med vinterhjul och kanske mer mil verkar få leverans nu. Antar det är därför.Zalman3 skrev:Volvo XC40 leder elbils försäljningen i oktober med 576 sålda bilar, varför?
Har verkligen Volvo XC40 kunnat privatleasas för 2.995kr i månaden?Blipblop skrev:Många som leasade för 2999 eller typ 4 med vinterhjul och kanske mer mil verkar få leverans nu. Antar det är därför.Zalman3 skrev:Volvo XC40 leder elbils försäljningen i oktober med 576 sålda bilar, varför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Möjligtvis XC40 T2 eller liknande, men absolut inte P6 eller P8, där har väl privatleasing varit runt 5' kanske för den billigare.Zalman3 skrev:Har verkligen Volvo XC40 kunnat privatleasas för 2.995kr i månaden?Blipblop skrev:Många som leasade för 2999 eller typ 4 med vinterhjul och kanske mer mil verkar få leverans nu. Antar det är därför.Zalman3 skrev:Volvo XC40 leder elbils försäljningen i oktober med 576 sålda bilar, varför?
Att det är många leveranser nu (802 st hittills i okt för XC40+C40) antar jag är för att Volvo har fått igång produktionen i Gent-fabriken ordentligt. De bilar som levereras nu beställdes förmodligen i början på året (8-9 mån leveranstid).
De hade en drive med abb på bilen för under 4000 mån. (det innebär att kunderna inte riskerar räntechock) Service försäkring och allt med (även vinterdäck). De som tog det gjorde en riktig bra deal.
Gissar att de är dessa vi ser nu, men då borde vi även se c40 då det hade samma (kanske enligt mig bättre då c40 är gjord som elbil från grunden till skillnad från sx40)
Gissar att de är dessa vi ser nu, men då borde vi även se c40 då det hade samma (kanske enligt mig bättre då c40 är gjord som elbil från grunden till skillnad från sx40)
är väl samma bottenplatta på C40 som XC40, inte mer eller mindre elbil någon av de.Mickep skrev:De hade en drive med abb på bilen för under 4000 mån. (det innebär att kunderna inte riskerar räntechock) Service försäkring och allt med (även vinterdäck). De som tog det gjorde en riktig bra deal.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jepp, exakt samma(CMA-plattan). Enda skillnaden är formen på taket..HelectriC skrev:är väl samma bottenplatta på C40 som XC40, inte mer eller mindre elbil någon av de.Mickep skrev:De hade en drive med abb på bilen för under 4000 mån. (det innebär att kunderna inte riskerar räntechock) Service försäkring och allt med (även vinterdäck). De som tog det gjorde en riktig bra deal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lite mer än taket skiljer nog i allmänhet på olika modeller som bygger på samma teknikplattform. Gäller väl även C40 och XC40 förmodar jag även om de säkert är ganska lika? Har ifs aldrig varit inne i en C40.taliz skrev:Jepp, exakt samma(CMA-plattan). Enda skillnaden är formen på taket..HelectriC skrev:är väl samma bottenplatta på C40 som XC40, inte mer eller mindre elbil någon av de.Mickep skrev:De hade en drive med abb på bilen för under 4000 mån. (det innebär att kunderna inte riskerar räntechock) Service försäkring och allt med (även vinterdäck). De som tog det gjorde en riktig bra deal.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)