Husvagn och MS
Moderator: Redaktion
Husvagn och MS
Äntligen vågade vi dra husvagn på allvar med Teslan. Så gött att slippa Saab 9-3 dieselherken.
1600 kg enkelaxlad Solifer bakom MS85-14.
Lugn körning i bra väder runt 20 mil. Fricampade första natten vid en kyrka med eluttag tillgängligt.
Hoppas räckviddsångesten blir bättre med tiden..
1600 kg enkelaxlad Solifer bakom MS85-14.
Lugn körning i bra väder runt 20 mil. Fricampade första natten vid en kyrka med eluttag tillgängligt.
Hoppas räckviddsångesten blir bättre med tiden..
Re: Husvagn och MS
Hoppas ni slipper poliskontroller då. Olovlig körning är inte att leka med. 

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Det blir bra detWalker skrev:Hoppas ni slipper poliskontroller då. Olovlig körning är inte att leka med.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Kul 
Vanliga poliser har ingen koll på vad som får dra och hur mycket. Trafikpoliser är i princip utdöda. (Enligt utsago ifrån min far som varit polis i 40 år). Så det är bara tuta och köra och så får man ta smällen med försäkringsbolaget den dagen det händer något.

Vanliga poliser har ingen koll på vad som får dra och hur mycket. Trafikpoliser är i princip utdöda. (Enligt utsago ifrån min far som varit polis i 40 år). Så det är bara tuta och köra och så får man ta smällen med försäkringsbolaget den dagen det händer något.
Multicoat Red Model X P100D
Tror de kanske är ovanligare, men blev faktiskt stoppad förra året då jag körde båtvagnen för vår segelbåt från vårt sommarställe hem till oss. Dels körde jag runt 70, fast gränsen är 30 för obesiktigade släp. Men det jag främst fick muntlig anmärkning på var att jag inte hade någon röd varningstriangel längst bak på vagnen.Yxel skrev:Kul
Som tur var så var poliserna (två charmiga poliskvinnor) snälla och släppte mig utan bot om jag lovade att åka in till närmsta mack fixa en varningstriangel att binda fast på kärran.
Så det finns faktiskt trafikpoliser, och även trevliga sådana!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vanliga poliser har inte koll om det inte är uppenbart. Ingen modelS får ju dra släp. Det blir ju enkelt att komma ihåg.Yxel skrev:Kul
Husvagn och MS
Alla trafikpoliser gör rutinmässigt en slagning på fordonskombinationen när de stoppar ett ekipage. Då får de fram precis vilken körkortsbehörighet som de skall titta efter, om något fordon är olagligt eller efterlyst, vem som är ägare osv.
Chansen att komma undan bedömer jag som ganska liten rent spontant, och de har knappast någon förståelse för att någon olagligen drar släpvagn med en icke godkänd bil.
Vid en eventuell olycka kan det dessutom mycket väl bli så att försäkringsbolaget låter bli att betala ut ersättning med hänvisning till att bilen drog släp trots att den inte var godkänd för det. Det blir sedan din uppgift att försöka stämma försäkringsbolaget inför rätta och få domstol att ändra till din fördel. Likaså här får man nog konstatera att chanserna till det är mycket små när fallet är solklart.
Så tyvärr är det 3 eller X som gäller om man vill dra släp.
Chansen att komma undan bedömer jag som ganska liten rent spontant, och de har knappast någon förståelse för att någon olagligen drar släpvagn med en icke godkänd bil.
Vid en eventuell olycka kan det dessutom mycket väl bli så att försäkringsbolaget låter bli att betala ut ersättning med hänvisning till att bilen drog släp trots att den inte var godkänd för det. Det blir sedan din uppgift att försöka stämma försäkringsbolaget inför rätta och få domstol att ändra till din fördel. Likaså här får man nog konstatera att chanserna till det är mycket små när fallet är solklart.
Så tyvärr är det 3 eller X som gäller om man vill dra släp.
Tesla Y LR -22 EAP
En trafikpolis är ju vanligtvis inte tappad bakom en (hus)vagn. Att elbilar inte är särskilt vanliga som dragbil känner de flesta till, även icke-poliser. Och jag skulle nog utgå ifrån att de flesta poliser vet att Model S inte får dra släp alls. Jag skulle däremot inte varit särskilt orolig om jag hade haft en olaglig krok på min e-Golf. Golfar får ju dra släp egentligen. Vem ser skillnaden? Fast jag gör inte det ändå. Det är trots allt olagligt.
Och jo, det finns trafikpoliser.
Och jo, det finns trafikpoliser.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Uppstår det personskador på tredje man vid en olycka kan det även bli så att försäkringsbolaget betalar ut och sen stämmer dig på beloppet. Personskador kan bli dyrt på riktigt.BrooklynS skrev:Vid en eventuell olycka kan det dessutom mycket väl bli så att försäkringsbolaget låter bli att betala ut ersättning med hänvisning till att bilen drog släp trots att den inte var godkänd för det. Det blir sedan din uppgift att försöka stämma försäkringsbolaget inför rätta och få domstol att ändra till din fördel. Likaså här får man nog konstatera att chanserna till det är mycket små när fallet är solklart.
Obesiktat är lika med körförbud inte 30 km/hmartinot skrev:Tror de kanske är ovanligare, men blev faktiskt stoppad förra året då jag körde båtvagnen för vår segelbåt från vårt sommarställe hem till oss. Dels körde jag runt 70, fast gränsen är 30 för obesiktigade släp. Men det jag främst fick muntlig anmärkning på var att jag inte hade någon röd varningstriangel längst bak på vagnen.Yxel skrev:Kul
Som tur var så var poliserna (två charmiga poliskvinnor) snälla och släppte mig utan bot om jag lovade att åka in till närmsta mack fixa en varningstriangel att binda fast på kärran.
Uttryckte mig fel. Vad heter sådana släp som aldrig är besiktigade? Har inte nummerplåt eller belysning på det.Olten skrev:Obesiktat är lika med körförbud inte 30 km/hmartinot skrev:Tror de kanske är ovanligare, men blev faktiskt stoppad förra året då jag körde båtvagnen för vår segelbåt från vårt sommarställe hem till oss. Dels körde jag runt 70, fast gränsen är 30 för obesiktigade släp. Men det jag främst fick muntlig anmärkning på var att jag inte hade någon röd varningstriangel längst bak på vagnen.Yxel skrev:Kul

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Efterfordon.martinot skrev:Uttryckte mig fel. Vad heter sådana släp som aldrig är besiktigade? Har inte nummerplåt eller belysning på det.Olten skrev:Obesiktat är lika med körförbud inte 30 km/hmartinot skrev:Tror de kanske är ovanligare, men blev faktiskt stoppad förra året då jag körde båtvagnen för vår segelbåt från vårt sommarställe hem till oss. Dels körde jag runt 70, fast gränsen är 30 för obesiktigade släp. Men det jag främst fick muntlig anmärkning på var att jag inte hade någon röd varningstriangel längst bak på vagnen.Yxel skrev:Kul
- Gustafsson
- Teslaägare
Säkert är MS en utmärkt dragbil, men som många påpekat- ”shit happens”. I detta fall är risken att det blir med tillägget ”Big pile of shit”
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Efterfordon, ska ha belysning när så krävs d.v.s mörker mm. Får heller inte ha fjädring så att fuska med ett bromsat 80-släp kan bli dyrtmartinot skrev:Uttryckte mig fel. Vad heter sådana släp som aldrig är besiktigade? Har inte nummerplåt eller belysning på det.Olten skrev:Obesiktat är lika med körförbud inte 30 km/hmartinot skrev:Tror de kanske är ovanligare, men blev faktiskt stoppad förra året då jag körde båtvagnen för vår segelbåt från vårt sommarställe hem till oss. Dels körde jag runt 70, fast gränsen är 30 för obesiktigade släp. Men det jag främst fick muntlig anmärkning på var att jag inte hade någon röd varningstriangel längst bak på vagnen.Yxel skrev:Kul
S är en fantastisk dragbil…. Den bästa jag haft…. Tråkigt med go dag yxskaft svar 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Det är väl ingen som ifrågasatt att S är en fantastisk dragbil. X som bygger på samma bottenplatta är ju rent otrolig och får dra 2,2 ton. Saken är ju bara den att det är olagligt att dra med S. Lag och regler är inte alltid logiska.Smutt skrev:S är en fantastisk dragbil…. Den bästa jag haft…. Tråkigt med go dag yxskaft svar
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ger dig en tröstande bild.Smutt skrev:S är en fantastisk dragbil…. Den bästa jag haft…. Tråkigt med go dag yxskaft svar

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.