Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Esterox skrev:
Åhhh underbara tesla-ägare. :)
Förstår inte kommentaren, är väl bra att undvika veckorna när alla andra är där? Brukar i principmaldrig behöva köa i liften de veckorna jag är där. Hade ju såklart varit bättre om det prissatts så det aldrig var kö och man kunde åka när man ville.
Så bara ungarna med de rikaste föräldrarna skulle kunna åka? Tänkte du inte klart eller är du verkligen så dryg?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Så bara ungarna med de rikaste föräldrarna skulle kunna åka? Tänkte du inte klart eller är du verkligen så dryg?
Visst skulle vissa inte ha råd men så är det ju med allt, ingen har råd med allt här i livet och alla utesluts från olika saker. Alla har inte råd med skidresor idag heller så oavsett var nivån sätts utesluts vissa. Rent generellt är det ju ett optimeringsproblem där det optimala är att hitta en nivå där det precis blir fullt men ingen större kö, det gäller ju prissättning av superchargers också ifall det öppnas upp.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Visst skulle vissa inte ha råd men så är det ju med allt, ingen har råd med allt här i livet och alla utesluts från olika saker. Alla har inte råd med skidresor idag heller så oavsett var nivån sätts utesluts vissa. Rent generellt är det ju ett optimeringsproblem där det optimala är att hitta en nivå där det precis blir fullt men ingen större kö, det gäller ju prissättning av superchargers också ifall det öppnas upp.

Man tar sig för pannan... :roll:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Erxon skrev:

Liftköerna i fjällen inräknade?
Japp, undviker allt vad sportlov och andra ledigheter är i fjällen av den anledningen. Kö är ett tecken på att man inte prissatt produkten optimalt, jag störs nog faktiskt lika mycket av den dåliga optimeringen som att behöva vänta.
Fast undviker du alla lov mm så lär du aldrig få uppleva någon kö på SuC vare sig de öppnar för alla eller inte... :mrgreen:

Men känner likadant, avskyr mycket folk och köer.

Det kanske kommer en batteribank som tillbehör likt till telefoner. Koppla på draget och sen i med sladden från packet på släpet :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Fast undviker du alla lov mm så lär du aldrig få uppleva någon kö på SuC vare sig de öppnar för alla eller inte... :mrgreen:

Men känner likadant, avskyr mycket folk och köer.

Det kanske kommer en batteribank som tillbehör likt till telefoner. Koppla på draget och sen i med sladden från packet på släpet :lol:
Ne man kan ju hoppas iaf!

Haha, ja det kanske är den nya stora grejen :D .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Optimalt är,väl en liten kö så att anläggningen uttnyttjas fullt ut. Blir det däremot kö så att folk struntar i att komma då måste man åtgärda det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Optimalt är,väl en liten kö så att anläggningen uttnyttjas fullt ut. Blir det däremot kö så att folk struntar i att komma då måste man åtgärda det.
Ja i realiteten är det så eftersom det inte går att få ett perfekt system i verkligheten, teoretiskt vill man ju däremot att det skall bli precis fullt och så fort en plats öppnas upp skall nästa “kund” anlända eftersom all kö brukar antas ha en nollskiljd sannolikhet för att någon skall välja bort att ställa sig i den.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Njae. Man kan betala i pengar men även i tid. Varför ska rika människor kunna betala sig fria alltid? Varför ska inte folk med gott om tid kunna konkurrera ut de med mindre tid?

Översatt till snabbladdare så antar jag att ni menar att det ska kosta typ 40:-/kWh under peak hours för att undvika kö? Att prisa bort fattiga verkar att föredra framför att fattiga med mer tid konkurrerar bort rika med ont om tid?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.
Mindre köer för dig som inte kör Tesla. Potentiell mer köer för oss som kör Tesla.

(Där har du grundskillnaden i aspekterna mellan folk här i tråden.)
Så är det förstås. Men om köerna i genomsnitt är mindre än totalt 10 min per sommar och elbilist så kanske man kan stå ut med att fortsätta köra på el? 10 minuter + snabbladdningstiden sparar man lätt in på att kunna ladda hemma och slippa åka till macken ett par gånger i veckan.
Vi har två bilar. En Tesla och en diesel. Tidigare brukade vi ta dieseln på alla långkörningar och semestrar för att slippa tid och krångel med laddning.

Nu med SuC V3 allt mer utbyggt (och många SuC V2 kvar), så har vi faktiskt bytt till att nästan bara ta Teslan under detta årets semesterar och familjeresor (som varit rätt många).

Blir det köer och kaos (hoppas inte, men om) när Tesla öppnar upp SuC, så går vi helt enkelt tillbaka att köra med dieseln igen på alla långresor.

(Att ha elbilen hemma i vardagen på kortresor, påverkas inte av snabbladdning. Då laddar man ju enbart hemma i stort sätt.)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Ja, det handlar förstås om hur mycket köer det blir om det ens blir några.

Jag har kört 1200 mil med elbil sedan jag fick min PS2 den 10:e juni och ar snabbladdat ett 20-tal gånger, mest på Ionity. En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.

Det finns säkert andra som har andra som haft mer otur och därmef har sämre erfarenheter, men jag är övertygad om att medelelbilisten inte stått många minuter i laddkö i sommar sammanlagt. Om majoriteten av elbilsförarna får stå i flera timmar i laddkö sammanlagt per år kan vi börja gnälla :)
Om jag fått köa 10 minuter per år hade jag nog övervägt att göra mig av med elbil, hade det blivit 20 minuter hade det varit bestämt redan… Kö är hemskt och något jag avskyr.

Köerna inräknade som du en gång råkade ut för 30 år sedan till ett disko?

Relevant?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Njae. Man kan betala i pengar men även i tid. Varför ska rika människor kunna betala sig fria alltid? Varför ska inte folk med gott om tid kunna konkurrera ut de med mindre tid?

Översatt till snabbladdare så antar jag att ni menar att det ska kosta typ 40:-/kWh under peak hours för att undvika kö? Att prisa bort fattiga verkar att föredra framför att fattiga med mer tid konkurrerar bort rika med ont om tid?
Jag menar att en liten kö är optimalt om man vill dela ut eller sälja något, tex snabbladdning eller vaccinera folk. Om man har en liten kö så kommer alltid laddarna vara fullbelagda och hela kostnaden fullt utnyttjad. Kön måste däremot vara så kort och snabb att ingen klagar. Jag skulle kunna tänka mig att köa i 1-3 min till en snabbladdare, inte särskilt mycket mer om det sker ofta.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:

Jag menar att en liten kö är optimalt om man vill dela ut eller sälja något, tex snabbladdning eller vaccinera folk. Om man har en liten kö så kommer alltid laddarna vara fullbelagda och hela kostnaden fullt utnyttjad. Kön måste däremot vara så kort och snabb att ingen klagar. Jag skulle kunna tänka mig att köa i 1-3 min till en snabbladdare, inte särskilt mycket mer om det sker ofta.
Optimal för vem? Ägaren av laddaren? Det betyder inte att det är optimalt för mig eller att det är optimalt för samhället.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
OfarligTesla skrev:
Erxon skrev:

Japp, undviker allt vad sportlov och andra ledigheter är i fjällen av den anledningen. Kö är ett tecken på att man inte prissatt produkten optimalt, jag störs nog faktiskt lika mycket av den dåliga optimeringen som att behöva vänta.
Åhhh underbara tesla-ägare. :)
Det finns en orsak till att jag inte skulle stå ut med andra elbilar än Tesla på resor. Betalar lätt för att undvika köer. Därav att SuC är överlägset alla andra laddnät idag.

Betalar extra för att få förtur på Liseberg, ta prioköer på Legoland, business/prio på incheckning med flyget, etc. Betalar gärna extra för att få saker hemlevererade än att köa i butiker. Betalar förbokad taxi/kurir att möte upp i ankomsthall på flygplats för att slippa taxiköer, etc.

Tid är pengar är ju ett klassiskt uttryck (som jag ofta tycker stämmer, förutom bekvämlighetsaspekten som också tillkommer att slippa köa).
Bild
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Det står ju alla företag fritt att göra som de vill såklart, men normalt brukar ju företag vilja tjäna så mycket pengar som möjligt. Det gör de ju genom att ta betalt precis så mycket som möjligt för att ändå vara fullbelagda eller hur? Det är ju det man pratar om när man pratar kösystem och optimering, hur ett företag tar betalt på ett optimalt sätt.

Men så som du skriver här förstår jag inte hur du kan vara mot att Tesla öppnar nätverket fullt ut och tar lika betalt för alla, det är ju många som inte har råd med Tesla som i så fall får möjlighet att ha billigare elbilar och ändå kunna köra långresor via Teslas nätverk.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:

Det beror på hur ofta. Har normalt ingen kö när jag tankar vår diesel. Det kanske händer en gång vart tredje år. Det är helt Ok. :)
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Det står ju alla företag fritt att göra som de vill såklart, men normalt brukar ju företag vilja tjäna så mycket pengar som möjligt. Det gör de ju genom att ta betalt precis så mycket som möjligt för att ändå vara fullbelagda eller hur? Det är ju det man pratar om när man pratar kösystem och optimering, hur ett företag tar betalt på ett optimalt sätt.

Men så som du skriver här förstår jag inte hur du kan vara mot att Tesla öppnar nätverket fullt ut och tar lika betalt för alla, det är ju många som inte har råd med Tesla som i så fall får möjlighet att ha billigare elbilar och ändå kunna köra långresor via Teslas nätverk.
Javisst. Men vi ska väl försöka åstadkomma något för miljön också? Sätt priserna "optimalt" och se hur folk kommer vägra skaffa elbil

Vad gäller det andra så skaffade jag en svindyr Tesla eftersom det var underförstått att jag skulle kunna köra långt och billigt med superchargers. Om Tesla släpper in andra så bryter de vår överenskommelse. Jag gillar inte sånt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Vad gäller det andra så skaffade jag en svindyr Tesla eftersom det var underförstått att jag skulle kunna köra långt och billigt med superchargers. Om Tesla släpper in andra så bryter de vår överenskommelse. Jag gillar inte sånt.
Okej, så när det är något du bryr dig om och gynnas av som stänger ute folk med sämre ekonomi är det inte drygt men när det handlar om andra saker är det drygt? Bra att veta att du är konsekvent!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jo, även om Tesla inte bryter något kontrakt och avtal, så håller jag med.

Kommer känna mig sviken om det inte längre ger en god upplevelse till mig som kund när vill skall resa med vår Tesla. Detta har deras säljare sålt in till mig.

Händer det så byter jag antingen till annan elbil, eller kör mer med vår diesel istället.
Bild
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Okej, så när det är något du bryr dig om och gynnas av som stänger ute folk med sämre ekonomi är det inte drygt men när det handlar om andra saker är det drygt? Bra att veta att du är konsekvent!
Hur mycket konsekvent är man om man planerar köpa en avgasbil för att slippa vänta 10min/år på laddningen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Njae. Är just konsekvensent jag är.

Säg att du köper liftkort i Sälen för 10 tusen och är garanterad att slippa köer. Sen släpper Skistar in 20 tusen danskar och du får köa satan hela veckan. Skulle inte du tycka att Skistar hade blåst dig då?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Säg att du köper liftkort i Sälen för 10 tusen och är garanterad att slippa köer. Sen släpper Skistar in 20 tusen danskar och du får köa satan hela veckan. Skulle inte du tycka att Skistar hade blåst dig då?

Verkligen. Skulle aldrig mer åka till en SkiStar-anläggning då, och skulle även berätta det för alla jag känner när skidåkning kommer på tal. Blir då totaldiss och totalbojkott av SkiStar.
Bild
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
Erxon skrev:

Hur vet du att det inte är optimerat? Om de säljer 10 000 liftkort för 2500 kr styck och det resulterar i långa köer så blir inkomsterna högre än om de säljer 3000 liftkort för 5000 kr styck och det resulterar i inga eller endast korta köer. Lägg till det att sidoinkomsterna från övrig försäljning blir lägre med färre besökare. Längden på kön är med andra ord ingen som helst indikation på om de vinstoptimerat eller ej. Så ha inte för stora förhoppningar om att du kommer kunna köpa dig förtur i kön genom att skidorterna prisar bort en stor andel av sina besökare i närtid.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Esterox

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Verkligen. Skulle aldrig mer åka till en SkiStar-anläggning då, och skulle även berätta det för alla jag känner när skidåkning kommer på tal. Blir då totaldiss och totalbojkott av SkiStar.
Så vi kan summera det till att många som åker elbil gör det ej för miljön, eftersom det snabbt tänker bojkott vid eventuell kö.

Och tesla skall vara en status symbol för folk med pengar som har råd.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Under de nio år jag kört Tesla har jag aldrig läst eller hört att SuC är tänkt att vara exklusivt för Tesla annat än de-facto exklusivt. Det enda vi var lovade var gratis supercharging och det har vi fått. Dessutom har dessa superchargers överskridit åtminstone mina vildaste fantasier i antal och användarvänlighet. Då fanns det sju stycken i världen, nu finns det över tiotusentals.

Varför uttrycker många i denna tråd att vi var garanterade exklusiv supercharging och att Tesla bryter att avtal om de låter andra ladda på SuC? Har ni någon källa på på dessa uttalanden eller avtal om exklusivitet?

Historiskt finns en del skrivet om Teslas kamp om att få med andra tillverkare i SuC nätverket, här är ett exempel från 2015: https://chargedevs.com/newswire/elon-mu ... r-network/

Ju fler kunder Tesla får, desto mer har de råd att bygga ut. Kan man inte se det på det viset?
Teslaägare sedan 2013
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
MWall skrev:
Jo, även om Tesla inte bryter något kontrakt och avtal, så håller jag med.

Kommer känna mig sviken om det inte längre ger en god upplevelse till mig som kund när vill skall resa med vår Tesla. Detta har deras säljare sålt in till mig.

Händer det så byter jag antingen till annan elbil, eller kör mer med vår diesel istället.
Gör nog inget att en och annan tesla ägare byter till diesel för öppnar de upp så kommer så många andra använda och köpa elbilar för att köra sina långresor.. Tror de är en stor vinst för miljön att tesla öppnar sitt ladd nätverk.

Sen tror jag tesla löser detta precis som de löste de med alla modell 3 som var hotet för vissa för något år sedan.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar