Jag har aldrig haft ventilerade säten. Aldrig ens suttit i sådana. Jag trodde att de gör bara nytta när det är riktigt varmt på sommarn så att man liksom inte "klibbar fast" i sätet när man svettas. Så du menar att du använder dem även nu på hösten? Jag blir nyfiken nu. Har jag missuppfattat syftet med ventilerade säten?jurand skrev:En sak som blir ett problem i framtiden är att man kommer inte klara av köra i en bil utan ventilerade säten, det är en lyx jag missat hela mitt liv…
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är just det här jag uppskattar med Tesla/apple. Det behövs inga tjocka instruktioner. Lättanvänt på direkten och så lär man sig finesserna vartefter. Teslas manual är den tunnaste jag någonsin sett. Plus på det.jurand skrev:Hämtade ut min 1st RWD idag och jag måste säga, jag är grymt nöjd, bra känsla i den. Öste på rejält på motorvägen idag och visst motorn låter när man gasar, det blir en del oljud vid höga farter men detta bil körs bäst lugnt och mjuk och då är det en riktig skön bil.
Har inte fattat allt men det kommer nog snart, manualen är nog den tjockaste jag sätt på en bil hittills…
En sak som blir ett problem i framtiden är att man kommer inte klara av köra i en bil utan ventilerade säten, det är en lyx jag missat hela mitt liv…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Bara för att det finns en manual i bilen betyder det inte att det behövs instruktioner för att förstå. Koreanerna är bara sena på bollen med att sluta skriva ut fullstora böcker istället för att endast ge ut digitalt.Walker skrev:Det är just det här jag uppskattar med Tesla/apple. Det behövs inga tjocka instruktioner. Lättanvänt på direkten och så lär man sig finesserna vartefter. Teslas manual är den tunnaste jag någonsin sett. Plus på det.jurand skrev:Hämtade ut min 1st RWD idag och jag måste säga, jag är grymt nöjd, bra känsla i den. Öste på rejält på motorvägen idag och visst motorn låter när man gasar, det blir en del oljud vid höga farter men detta bil körs bäst lugnt och mjuk och då är det en riktig skön bil.
Har inte fattat allt men det kommer nog snart, manualen är nog den tjockaste jag sätt på en bil hittills…
En sak som blir ett problem i framtiden är att man kommer inte klara av köra i en bil utan ventilerade säten, det är en lyx jag missat hela mitt liv…
Dessutom har Tesla en tjock manual också, bara att den inte medföljer i bilen.
Kan inte säga att jag tyckte det var svårt alls att ställa in saker i IONIQ 5.
Här är Model Y 250-sidor manual:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ica_en.pdf
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Du måste ha haft en stund för att förstå hur fantastiskt det är. Blir aldrig bil utan igen för mig!mati skrev:Jag har aldrig haft ventilerade säten. Aldrig ens suttit i sådana. Jag trodde att de gör bara nytta när det är riktigt varmt på sommarn så att man liksom inte "klibbar fast" i sätet när man svettas. Så du menar att du använder dem även nu på hösten? Jag blir nyfiken nu. Har jag missuppfattat syftet med ventilerade säten?jurand skrev:En sak som blir ett problem i framtiden är att man kommer inte klara av köra i en bil utan ventilerade säten, det är en lyx jag missat hela mitt liv…
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Intressant, i min i5 kan jag gå på skärmen och scanna en QR kod för att komma till senaste versionen av manualen. Självklart bättre om den alltid är up to date på skärmen, men QR funkar också samt man kan sitta inne i huset och läsa om man önskar det. Sen ska tilläggas att trots att i5 infotainmentsystem inte är lika självförklarande som många andra, så har jag inte behövt konsultera manualen för inställningar ännu.DanneLKPG skrev:Bara för att det finns en manual i bilen betyder det inte att det behövs instruktioner för att förstå. Koreanerna är bara sena på bollen med att sluta skriva ut fullstora böcker istället för att endast ge ut digitalt.Walker skrev:Det är just det här jag uppskattar med Tesla/apple. Det behövs inga tjocka instruktioner. Lättanvänt på direkten och så lär man sig finesserna vartefter. Teslas manual är den tunnaste jag någonsin sett. Plus på det.jurand skrev:Hämtade ut min 1st RWD idag och jag måste säga, jag är grymt nöjd, bra känsla i den. Öste på rejält på motorvägen idag och visst motorn låter när man gasar, det blir en del oljud vid höga farter men detta bil körs bäst lugnt och mjuk och då är det en riktig skön bil.
Dessutom har Tesla en tjock manual också, bara att den inte medföljer i bilen.
Kan inte säga att jag tyckte det var svårt alls att ställa in saker i IONIQ 5.
Här är Model Y 250-sidor manual:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ica_en.pdf
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag skrev dock ingenstans att den inte finns digitalt. Det jag skrev var att många tillverkare endast kör digitalt för att spara pengar och "miljö" (som jag inte tror är i förstahand).HelectriC skrev:Intressant, i min i5 kan jag gå på skärmen och scanna en QR kod för att komma till senaste versionen av manualen. Självklart bättre om den alltid är up to date på skärmen, men QR funkar också samt man kan sitta inne i huset och läsa om man önskar det. Sen ska tilläggas att trots att i5 infotainmentsystem inte är lika självförklarande som många andra, så har jag inte behövt konsultera manualen för inställningar ännu.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
@Helectric: Hur upplever du baksätets bredd? Har ni åkt fler än två i baksätet och har ni barnstol(ar)?
Ioniq 5 FE AWD
Hej,
Är det någon som känt och klämt på skillnaden mellan en essential och en advanced invändigt? Har sett att några återförsäljare har advanced som visningsbil men känns lite snopet att behöva köra 10 mil för att klämma på en bil invändigt
har en Audi Q5 (nya karossen) idag och undrar egentligen om premiumkänslan kommer kvarstå. Har sett massa youtube-klipp/tester och många säger att den känns lyxigt invändigt (advanced). Förutom att min Q5 är diesel så tycker jag att har man en barnstol i baksätet så sitter passageraren i handsfacket i princip, så tänker att med i5:s väldigt generösa utrymmen invändigt borde det lösa sig... gillar även känslan av SUV när man sitter lite högre vilket man gör i en i5. Tekniknörd som man är gillar man all form av cool utrustning som finns i den... så känns rent spontant som bra byte om man ska gå över till elsidan.
Är det någon som känt och klämt på skillnaden mellan en essential och en advanced invändigt? Har sett att några återförsäljare har advanced som visningsbil men känns lite snopet att behöva köra 10 mil för att klämma på en bil invändigt

svårt att svara på, har liksom aldrig helt jämfört, men vi hade fram till semestern två bältesstolar bak och mellan dessa satt man i Model S ok, i Polestar 2 inte alls och i i5 någonstans däremellan (no pun intendedMrRun skrev:@Helectric: Hur upplever du baksätets bredd? Har ni åkt fler än två i baksätet och har ni barnstol(ar)?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tack för svar! En annan sak, hur funkar det med lastgallret och de justerbara ryggstöden och sätena? Man blir låst till att justera båda delarna av sätet och ryggstöden lika och samtidigt va? Tänker bara på att mina klåfingriga barn skulle kunna bryta sönder lastgallret eller nackstöden om bara ena sätet justeras.HelectriC skrev:svårt att svara på, har liksom aldrig helt jämfört, men vi hade fram till semestern två bältesstolar bak och mellan dessa satt man i Model S ok, i Polestar 2 inte alls och i i5 någonstans däremellan (no pun intendedMrRun skrev:@Helectric: Hur upplever du baksätets bredd? Har ni åkt fler än två i baksätet och har ni barnstol(ar)?). När barnen sitter själva bak (som det är för det mesta), så sitter dom kungligt, det är så mkt plats att jag utan problem nästan kan skjuta baksätet helt fram (för att maximera bagaget när det behövs). Att kunna justera lutningen på ryggstödet hjälper också eftersom en del barnstolar automatiskt ger en ganska upprätt ställning när de lutas mot nackstöd.

Ioniq 5 FE AWD
fästena är flexibla och går inte sönder om den inte är helt aligned, så det är nog inget problem. Men man kan självklart inte fälla ena sätet och ha det andra uppe samtidigt. Nu pratar jag om tredjepartsgallret för ca 1000kr, det orginala som kostar skjortan har jag inte testat.MrRun skrev:Tack för svar! En annan sak, hur funkar det med lastgallret och de justerbara ryggstöden och sätena? Man blir låst till att justera båda delarna av sätet och ryggstöden lika och samtidigt va? Tänker bara på att mina klåfingriga barn skulle kunna bryta sönder lastgallret eller nackstöden om bara ena sätet justeras.HelectriC skrev:svårt att svara på, har liksom aldrig helt jämfört, men vi hade fram till semestern två bältesstolar bak och mellan dessa satt man i Model S ok, i Polestar 2 inte alls och i i5 någonstans däremellan (no pun intendedMrRun skrev:@Helectric: Hur upplever du baksätets bredd? Har ni åkt fler än två i baksätet och har ni barnstol(ar)?). När barnen sitter själva bak (som det är för det mesta), så sitter dom kungligt, det är så mkt plats att jag utan problem nästan kan skjuta baksätet helt fram (för att maximera bagaget när det behövs). Att kunna justera lutningen på ryggstödet hjälper också eftersom en del barnstolar automatiskt ger en ganska upprätt ställning när de lutas mot nackstöd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Stod en Advanced Lucid Blue Pearl inne på Bilbyter Norrköping när jag var där idag och bokade provkörning. Mycket snyggare i verkligheten än på bilder!
Vill verkligen se Digital Teal-Green Pearl som är den vi är mest sugna på... Någon som hört något om en sådan hos någon handlare i Östergötland? Gärna Advanced.
Vill verkligen se Digital Teal-Green Pearl som är den vi är mest sugna på... Någon som hört något om en sådan hos någon handlare i Östergötland? Gärna Advanced.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Har du någon länk till 3:e parts gallret?HelectriC skrev:fästena är flexibla och går inte sönder om den inte är helt aligned, så det är nog inget problem. Men man kan självklart inte fälla ena sätet och ha det andra uppe samtidigt. Nu pratar jag om tredjepartsgallret för ca 1000kr, det orginala som kostar skjortan har jag inte testat.MrRun skrev:Tack för svar! En annan sak, hur funkar det med lastgallret och de justerbara ryggstöden och sätena? Man blir låst till att justera båda delarna av sätet och ryggstöden lika och samtidigt va? Tänker bara på att mina klåfingriga barn skulle kunna bryta sönder lastgallret eller nackstöden om bara ena sätet justeras.HelectriC skrev:svårt att svara på, har liksom aldrig helt jämfört, men vi hade fram till semestern två bältesstolar bak och mellan dessa satt man i Model S ok, i Polestar 2 inte alls och i i5 någonstans däremellan (no pun intendedMrRun skrev:@Helectric: Hur upplever du baksätets bredd? Har ni åkt fler än två i baksätet och har ni barnstol(ar)?). När barnen sitter själva bak (som det är för det mesta), så sitter dom kungligt, det är så mkt plats att jag utan problem nästan kan skjuta baksätet helt fram (för att maximera bagaget när det behövs). Att kunna justera lutningen på ryggstödet hjälper också eftersom en del barnstolar automatiskt ger en ganska upprätt ställning när de lutas mot nackstöd.
Det är det här:alvenzo skrev:Har du någon länk till 3:e parts gallret?HelectriC skrev:fästena är flexibla och går inte sönder om den inte är helt aligned, så det är nog inget problem. Men man kan självklart inte fälla ena sätet och ha det andra uppe samtidigt. Nu pratar jag om tredjepartsgallret för ca 1000kr, det orginala som kostar skjortan har jag inte testat.MrRun skrev:Tack för svar! En annan sak, hur funkar det med lastgallret och de justerbara ryggstöden och sätena? Man blir låst till att justera båda delarna av sätet och ryggstöden lika och samtidigt va? Tänker bara på att mina klåfingriga barn skulle kunna bryta sönder lastgallret eller nackstöden om bara ena sätet justeras.HelectriC skrev:svårt att svara på, har liksom aldrig helt jämfört, men vi hade fram till semestern två bältesstolar bak och mellan dessa satt man i Model S ok, i Polestar 2 inte alls och i i5 någonstans däremellan (no pun intendedMrRun skrev:@Helectric: Hur upplever du baksätets bredd? Har ni åkt fler än två i baksätet och har ni barnstol(ar)?). När barnen sitter själva bak (som det är för det mesta), så sitter dom kungligt, det är så mkt plats att jag utan problem nästan kan skjuta baksätet helt fram (för att maximera bagaget när det behövs). Att kunna justera lutningen på ryggstödet hjälper också eftersom en del barnstolar automatiskt ger en ganska upprätt ställning när de lutas mot nackstöd.
viewtopic.php?f=27&t=23558&p=548534&hil ... er#p548504
https://www.google.com/search?q=varioba ... e&ie=UTF-8
Ioniq 5 FE AWD
Förboka din Ioniq 5
Finns som Essential I Mariestad, andra sidan vattnet;)DanneLKPG skrev:Vill verkligen se Digital Teal-Green Pearl som är den vi är mest sugna på... Någon som hört något om en sådan hos någon handlare i Östergötland? Gärna Advanced.
Tycker att den färgen är mycket fint!
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Finns nu även en Advanced i på RA-motor i Uppsala. Demobilen de haft sedan tidigare har ju varit en Essential.
Såg väldigt trevlig ut, ligger helt klart högt på min önskelista av bilar när det blir byte nästa gång.
Tänkte inte på vad det stod för färg. Men borde ha varit en "Galactic Grey" eller "Shooting-Star Grey" (jag kommer aldrig fatta det här med namngivningen av färger på bilar
)
Såg väldigt trevlig ut, ligger helt klart högt på min önskelista av bilar när det blir byte nästa gång.
Tänkte inte på vad det stod för färg. Men borde ha varit en "Galactic Grey" eller "Shooting-Star Grey" (jag kommer aldrig fatta det här med namngivningen av färger på bilar

Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Om det förresten finns en Mystic Olive green i närheten av Vättern/Vänern vore det roligt att höra!Tessi19 skrev:Finns som Essential I Mariestad, andra sidan vattnet;)DanneLKPG skrev:Vill verkligen se Digital Teal-Green Pearl som är den vi är mest sugna på... Någon som hört något om en sådan hos någon handlare i Östergötland? Gärna Advanced.
Vilken handlare?Tessi19 skrev:Finns som Essential I Mariestad, andra sidan vattnet;)DanneLKPG skrev:Vill verkligen se Digital Teal-Green Pearl som är den vi är mest sugna på... Någon som hört något om en sådan hos någon handlare i Östergötland? Gärna Advanced.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nu har iaf t.o.m. lilla Bollnäs en demobil på plats (och den här gången HAR jag faktiskt sett en på
riktigt
) 
Kikade en snabbis på den när den parkerade utanför en restaurang vi satt på (hade inte fått maten
än så det var ok att rusa ut för en första titt).
riktigt

Kikade en snabbis på den när den parkerade utanför en restaurang vi satt på (hade inte fått maten
än så det var ok att rusa ut för en första titt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Fast våra regler kring bidraget gör ju att man ”måste ” behålla den i drygt ett halvår…HelectriC skrev:Med tanke på de långa leveranstiderna är det nog inga problem att sälja den utan förlust när du hämtat ut den om du inte gillar den.TheFlash skrev:Funderar på att beställa nu men enligt ÅF då blir det straffavgift på c. 10% om man hoppar av, känns obehagligt givit den långa lev tiden. Är detta en vanlig villkor? Tacksam för svar
Om man inte lyckas hindra att den tas i trafik förstås…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja måste vara det. Den översta delen är valfri/löstagbar tycker jag mig se på bilderna.alvenzo skrev:Är det verkligen det? Är inte likadant ut. Annan överdel?MrRun skrev:
Ioniq 5 FE AWD
Bilcentrum Mariestad https://www.bilcentrum-mariestad.seDanneLKPG skrev:Vilken handlare?Tessi19 skrev:Finns som Essential I Mariestad, andra sidan vattnet;)DanneLKPG skrev:Vill verkligen se Digital Teal-Green Pearl som är den vi är mest sugna på... Någon som hört något om en sådan hos någon handlare i Östergötland? Gärna Advanced.
Tycker att den färgen är mycket fint!Det är två timmar enkel väg men man kan ju ta en roadtrip!
Jepp, den övre delen behövs inte i i5.MrRun skrev:Ja måste vara det. Den översta delen är valfri/löstagbar tycker jag mig se på bilderna.alvenzo skrev:Är det verkligen det? Är inte likadant ut. Annan överdel?MrRun skrev:
Model 3-24/Polestar 3-24
Exakt. Lägg där till att den kan bli längre tid om det blir "hicka" i systemet med utbetalning.Bjelke skrev:Fast våra regler kring bidraget gör ju att man ”måste ” behålla den i drygt ett halvår…HelectriC skrev:Med tanke på de långa leveranstiderna är det nog inga problem att sälja den utan förlust när du hämtat ut den om du inte gillar den.TheFlash skrev:Funderar på att beställa nu men enligt ÅF då blir det straffavgift på c. 10% om man hoppar av, känns obehagligt givit den långa lev tiden. Är detta en vanlig villkor? Tacksam för svar
Om man inte lyckas hindra att den tas i trafik förstås…
Sedan mecket och tiden att krångla med att köpa och sälja.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/