Apple car
Moderator: Redaktion
Apple car
Hittade ingen tråd om detta men det har ju ryktats om det i många år. Senaste ryktet är om Toyota skulle bli inblandade. Vore ju onekligen ett lyft för Toyota och en möjlighet att komma ikapp när det gäller rena elbilar.
https://www.macrumors.com/2021/09/02/ap ... roduction/
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Apple car
Apple-bilen kommer vara värd 500k SEK, men retail är 4.500.000 SEK. Och den har en range på 18 mil.
Haha! Det har ingen betydelse. Så länge den kommer i vitt kommer den att sälja!Gargamel skrev:Apple-bilen kommer vara värd 500k SEK, men retail är 4.500.000 SEK. Och den har en range på 18 mil.

Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Senaste ryktet innan (för något år sedan) var Kia/Hyundai.flipmac skrev:Hittade ingen tråd om detta men det har ju ryktats om det i många år. Senaste ryktet är om Toyota skulle bli inblandade. Vore ju onekligen ett lyft för Toyota och en möjlighet att komma ikapp när det gäller rena elbilar.
Toyota är ju är ju tekniskt efterblivna på rena elbilar, så det där har jag inte mycket förtroende för (även om jag verkligen gillar många av Apples produkter i mycket).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det var kanske sant för 30 år sedan, sen femton år tillbaka typ så är deras produkter konkurrenskraftiga prismässigt i de flesta segment de konkurrerar.Gargamel skrev:Apple-bilen kommer vara värd 500k SEK, men retail är 4.500.000 SEK. Och den har en range på 18 mil.
En samsung telefon kostar ju som en iPhone (men saknar ex. Riktigt vettig faceid sist jag kollade).
Finns inga laptops som matchar prestanda på deras M1-baserade.
I bilväg borde de vara extremt lika tesla - dyrt men bra.
Fast förmodligen med bättre kvalitet.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Det är gör inget för apple har prioriterat bort även laddporten. Laddningen kan endast göras induktiv. (Detta är något jag tror kommer komma på framtid iphone)Fredrik j skrev:Inga laddkablar ingår….
Det förutsätter att man vill ladda sin telefon när man sover.Daven skrev:Det är gör inget för apple har prioriterat bort även laddporten. Laddningen kan endast göras induktiv. (Detta är något jag tror kommer komma på framtid iphone)Fredrik j skrev:Inga laddkablar ingår….
Det är annars svårt att använda telefonen när det ligger på induktiv laddning. Jag betraktar hur mina barn använder sina mobiler. Dom sitter där med sladden i så fort dom kan. Att dom skulle lägga ifrån sig mobilerna på laddning känns avlägset.
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Men då blir det marknad för qi-skal som man kan koppla sladd tillFredrik j skrev:
Det förutsätter att man vill ladda sin telefon när man sover.
Det är annars svårt att använda telefonen när det ligger på induktiv laddning. Jag betraktar hur mina barn använder sina mobiler. Dom sitter där med sladden i så fort dom kan. Att dom skulle lägga ifrån sig mobilerna på laddning känns avlägset.

Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Ja i så fall kommer ju kidsen ha det.R2_m3 skrev:Men då blir det marknad för qi-skal som man kan koppla sladd tillFredrik j skrev:
Det förutsätter att man vill ladda sin telefon när man sover.
Min Android, visserligen inte Samsung, har perfekt ansiktsupplåsning och fingeravtryck i skärmen. Och mycket bättre ljud än iPhone. Och mycket billigare... Sen kan faktiskt inte en M1 mäta sig med en i9 laptop, inte ens mot MacBook Pros dyrare varianter. Men den är grym, tyst och strömsnål trots det!thebishop skrev:Det var kanske sant för 30 år sedan, sen femton år tillbaka typ så är deras produkter konkurrenskraftiga prismässigt i de flesta segment de konkurrerar.Gargamel skrev:Apple-bilen kommer vara värd 500k SEK, men retail är 4.500.000 SEK. Och den har en range på 18 mil.
En samsung telefon kostar ju som en iPhone (men saknar ex. Riktigt vettig faceid sist jag kollade).
Då synar vi det, M1 är 40% snabbare single-core (vilket de allra flesta bryr sig om) och billigare än den bästa i9-laptop jag hittade:Jocko skrev:Min Android, visserligen inte Samsung, har perfekt ansiktsupplåsning och fingeravtryck i skärmen. Och mycket bättre ljud än iPhone. Och mycket billigare... Sen kan faktiskt inte en M1 mäta sig med en i9 laptop, inte ens mot MacBook Pros dyrare varianter. Men den är grym, tyst och strömsnål trots det!thebishop skrev:Det var kanske sant för 30 år sedan, sen femton år tillbaka typ så är deras produkter konkurrenskraftiga prismässigt i de flesta segment de konkurrerar.Gargamel skrev:Apple-bilen kommer vara värd 500k SEK, men retail är 4.500.000 SEK. Och den har en range på 18 mil.
https://browser.geekbench.com/processor ... -i9-10885h
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/9658165
M1X som kommer nästa månad spöar även i multi-core med ungefär samma...
Med 24h batteritid. Och motsvarande prisnivå. Och ljudlös.
Och din Android har halva prestandan ungefär processormässigt och har med stor sannolikhet en ansiktsupplåsning som går att lura med ett foto om du inte har en 3d-scan... Och är den gjord i något anständigt material som ser ok ut, eller plast?
Jag vidhåller, Apple skeppar premium produkter med hög kvalitet och rimlig prislapp generellt sett jämfört med konkurrenterna.
Sen finns det de som prioriterar pris och skiter i kvalitet eller funktion, då är det ju bra att det finns budgetalternativ om än kassa om man jämför - vi har alla olika prioritet - personligen gillar jag bra saker...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)