Tibber får konkurrens i Sverige - IKEA Strömma lanseras

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Tibber får konkurrens i Sverige - IKEA Strömma lanseras

Inlägg av martinot »

Credde skrev:
Nu har IKEA lanserad Strömma:
https://www.ikea.com/se/sv/clean-energy/electricity/

Man blir kund hos Svea Solar och egentligen den enda fördel mot Tibber som jag ser det är, att det inte är någon bindningstid. Annars ser jag inget som direkt är bättre. Man måste vara IKEA family medlem för att kunna ansluta sig.
Tibber har ingen bindningstid. Tvärt om; ett av de få bolag som du kan säga upp avtalet med inom en månads varsel (de flesta andra kräver tre månader, även utan bindning).

Känner inte till Svea Solar, men kan verkligen rekommendera Tibber efter att kört det hela detta året. Nackdel är att de inte har telefonsupport (endast chat och mail), men annars så är de riktigt smidiga att ha att göra med.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Känner inte till Svea Solar, men kan verkligen rekommendera Tibber efter att kört det hela detta året. Nackdel är att de inte har telefonsupport (endast chat och mail), men annars så är de riktigt smidiga att ha att göra med.
Att inte ha telefonsupport ser jag som en fördel. Då kommer de nämligen aldrig kräva att du måste ringa in till dem för att avsluta eller göra något annat de inte vill att du ska göra.
wheels

Inlägg av wheels »

heldiggrisen skrev:
12man skrev:
Imolarot skrev:
Esterox skrev:
Intressant. Men jag har alltid funderat, hur vet jag att elen som kommer fram är från sol och vind ? Är ju samma kabel in oavsett vilken leverantör jag använder mig utav. Nätägaren är densamma.
Du vet inte vilken el du får, kanske är kolkraft från Polen... Men när man köper t.ex "grön el" så skall företaget man köper av kunna bevisa att de köpt el motsvarande din förbrukning och fört in i elnätet. Sedan vilken abonnent som får den är slumpen. Så ju fler som handlar bra el ju mer bra el flödar i elnätet helt enkelt.
Hörde nånstans att svenska kraftnät har planer på att dela upp strömmen,
Fas1, vattenkraft
Fas2, kärnkraft
Fas3, vind och solkraft
De ska tillsätta en utredning, framförallt för problemet med lägenheter med bara 1 fas, och hur fastighetsägarna ska kompenseras för den extra byråkrati och andra kostnader som uppstår, det ska också bli valfritt at koppla in en https://getvoltbox.com/ eventuellt kan de bistå med en ny produkt de har på ritbordet som filtrerar in/ut oönskade alt oköpta elektroner ur 3-fasen och/eller flyttar dem från "fel" till "rätt" fas
Sjukt bra idé.
Finns det möjlighet att förskjuta all sin förbrukning över på fas 2, jag tycker mest om kärnkraft.
Eller är det något voltboxen löser åt mig?
Det finns. Har för mig att sett reklam för det i nån av dom internet tidningar som kallar en spade för en spade
Skriv svar