Kursen har sjunkit rejältflera dagar nu.
En kvinnlig? Robot som gör repetiva tråkiga saker.
Jag vill inte säga det alla tänker det kan vara, men en sådan här sak kan missbrukas.
Njae. Jag jämför bara Teslas försäljning och vinst med några konkurrenters relativt deras respektive market cap.
Den första invändningen nu är att "Ja men Tesla är ett tillväxtföretag bla bla bla". Då säger jag att förr eller senare kommer Tesla sluta växa och måste då försvara sitt aktievärde med vinster från verksamheten. Därför är det inte orimligt att jämföra med "fullvärderade" konkurrenter som slutat växa. Eller åtminstone inte växer så mycket.
Den andra invändningen nu är att "Ja men Tesla är ingen biltillverkare. De ska tjäna pengar på energilösningar, FSD, försäkringar...". Då säger jag att varför ska då en fördubbling av bilförsäljningen påverka aktiekursen om det ändå inte är från bilförsäljning pengarna ska komma?
Paul Barron tror på rejäl uppgång för Tesla aktien 2022.
Konstigt eftersom det redan är diskonterat en 30-dubbling av försäljningen i dagens kurs.
Var kan man läsa den värderingen som du refererar till?
Se föregående inlägg. Jag var med vid IT-kraschen för 21 år sen. Tycker det känns lite som samma sak med Teslas värdering. Det är väldigt krystade resonemang där väldigt mycket ska gå Teslas väg för att värderingen ska se rimlig ut. Ska vinsterna komma enbart från bilförsäljning så krävs det att de säljer uppåt 30 miljoner bilar. Jag tror inte det finns pengar inom snabbladdning. Batterilösning, försäkringar o dyl är lågmarginalbranscher och FSD får vi se vad det blir av. Verkar gå lite segt.
Njae. Jag jämför bara Teslas försäljning och vinst med några konkurrenters relativt deras respektive market cap.
Den första invändningen nu är att "Ja men Tesla är ett tillväxtföretag bla bla bla". Då säger jag att förr eller senare kommer Tesla sluta växa och måste då försvara sitt aktievärde med vinster från verksamheten. Därför är det inte orimligt att jämföra med "fullvärderade" konkurrenter som slutat växa. Eller åtminstone inte växer så mycket.
Den andra invändningen nu är att "Ja men Tesla är ingen biltillverkare. De ska tjäna pengar på energilösningar, FSD, försäkringar...". Då säger jag att varför ska då en fördubbling av bilförsäljningen påverka aktiekursen om det ändå inte är från bilförsäljning pengarna ska komma?
Aha, det var en höftning från din sida, då är jag med.
Då kontrar jag med att om Tesla växer sin försäljning 30x med bibehållen nettomarginal (vilket är extremt konservativt med tanke på operativa hävstångseffekter), så kommer net income vara i häraden av vad AAPL presterar idag. Relationen mellan AAPLs och TSLAs market cap idag är drygt 4, därav min kommentar.
Jag håller med om att TSLAs kurs idag är dyr, vilket säkerligen beror på att marknaden diskonterar in en hel del tillväxt vilket du är inne på, men jag ville bara illustrera att 30x tillväxt inte på något sätt är diskonterad i kursen.
Aha, det var en höftning från din sida, då är jag med.
Då kontrar jag med att om Tesla växer sin försäljning 30x med bibehållen nettomarginal (vilket är extremt konservativt med tanke på operativa hävstångseffekter), så kommer net income vara i häraden av vad AAPL presterar idag. Relationen mellan AAPLs och TSLAs market cap idag är drygt 4, därav min kommentar.
Jag håller med om att TSLAs kurs idag är dyr, vilket säkerligen beror på att marknaden diskonterar in en hel del tillväxt vilket du är inne på, men jag ville bara illustrera att 30x tillväxt inte på något sätt är diskonterad i kursen.
Ja fast att växa till 30 miljoner bilar kräver en hel del. Volkswagen säljer ca 10 miljoner men de har ju en armada av olika modeller som täcker in olika segment. Tesla har just nu i praktiken två modeller. 3 och Y.
När jag gjorde en överslagsräkning räknade jag med att Tesla skulle tjäna 20-30% mer per bil än vad Volkswagen gör. Tror det blir svårt att ha orimligt höga marginaler i förlängningen på en mognare marknad. Och har de ändå det så är det ju till stor del skattefinansierat vilket jag tycker är stötande och knappast långsiktigt hållbart.
Aha, det var en höftning från din sida, då är jag med.
Då kontrar jag med att om Tesla växer sin försäljning 30x med bibehållen nettomarginal (vilket är extremt konservativt med tanke på operativa hävstångseffekter), så kommer net income vara i häraden av vad AAPL presterar idag. Relationen mellan AAPLs och TSLAs market cap idag är drygt 4, därav min kommentar.
Jag håller med om att TSLAs kurs idag är dyr, vilket säkerligen beror på att marknaden diskonterar in en hel del tillväxt vilket du är inne på, men jag ville bara illustrera att 30x tillväxt inte på något sätt är diskonterad i kursen.
Ja fast att växa till 30 miljoner bilar kräver en hel del. Volkswagen säljer ca 10 miljoner men de har ju en armada av olika modeller som täcker in olika segment. Tesla har just nu i praktiken två modeller. 3 och Y.
När jag gjorde en överslagsräkning räknade jag med att Tesla skulle tjäna 20-30% mer per bil än vad Volkswagen gör. Tror det blir svårt att ha orimligt höga marginaler i förlängningen på en mognare marknad. Och har de ändå det så är det ju till stor del skattefinansierat vilket jag tycker är stötande och knappast långsiktigt hållbart.
Absolut, det tror jag också blir mycket svårt för att nästan säga omöjligt. Jag ville bara härleda att det inte krävs 30x försäljning för att försvara dagens kurs, vilket var det du påstod.
Vi får se vad framtiden bär med sig. Jag placerat i TSLA i drygt 10 år och ser ingen anledning att stänga mina positioner där än.
Aha, det var en höftning från din sida, då är jag med.
Då kontrar jag med att om Tesla växer sin försäljning 30x med bibehållen nettomarginal (vilket är extremt konservativt med tanke på operativa hävstångseffekter), så kommer net income vara i häraden av vad AAPL presterar idag. Relationen mellan AAPLs och TSLAs market cap idag är drygt 4, därav min kommentar.
Jag håller med om att TSLAs kurs idag är dyr, vilket säkerligen beror på att marknaden diskonterar in en hel del tillväxt vilket du är inne på, men jag ville bara illustrera att 30x tillväxt inte på något sätt är diskonterad i kursen.
Ja fast att växa till 30 miljoner bilar kräver en hel del. Volkswagen säljer ca 10 miljoner men de har ju en armada av olika modeller som täcker in olika segment. Tesla har just nu i praktiken två modeller. 3 och Y.
När jag gjorde en överslagsräkning räknade jag med att Tesla skulle tjäna 20-30% mer per bil än vad Volkswagen gör. Tror det blir svårt att ha orimligt höga marginaler i förlängningen på en mognare marknad. Och har de ändå det så är det ju till stor del skattefinansierat vilket jag tycker är stötande och knappast långsiktigt hållbart.
Absolut, det tror jag också blir mycket svårt för att nästan säga omöjligt. Jag ville bara härleda att det inte krävs 30x försäljning för att försvara dagens kurs, vilket var det du påstod.
Vi får se vad framtiden bär med sig. Jag placerat i TSLA i drygt 10 år och ser ingen anledning att stänga mina positioner där än.
Skaplig utveckling på dom hittills skulle man kunna säga isf