Tror kanske inte totalekonomin blir så mycket bättre i slutändan om du köper en ny Ioniq5 jämfört med din begagnade e-Tron. Samma sak med komforten/ljudnivån där jag gissar att det blir ett steg nedåt MEN jag förstår känslan! Är likadan själv då en känsla infunnit sig hur ett alternativ skulle kännas bättre på något sätt.
Nja, alltså enbart förmånsvärdet halveras nästintill om jag byter från e-tron till Ioniq5, från nästan 10000kr till 5300kr ungefär. Försäkringen blir typ en tredjedel. Restvärdet för min e-tron ligger på dryga 600k, priset för Ioniq5 efter SMBP hamnar runt 470k. Garantin för e-tron har gått ut dessutom. Och den är inte felfri direkt. Det är klart att det blir skillnad i ekonomin, framförallt på sikt. Just förmånsvärdet för e-tron ligger ju där det ligger, och skulle jag behålla den några år till måste jag ju fortfarande betala samma höga förmånsvärde. Köpa ut den privat är bara glömma, om nu någon skulle komma på den tanken.
Jag ser faktiskt jättemycket fram emot att ha en billigare bil. Också med tanke på att jag inte längre kör så mycket. Komforten och ljudnivån kommer ju alltid vara sämre, den saken är klar. Men vad spelar det för roll? Jag kommer ändå aldrig någonsin skaffa en så pass dyr och lyxig bil som e-tron igen. Att jag kommer "byta ner" mig efter e-tron visste jag ju redan när jag köpte den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
1 års gratis laddning på köpet
När du köper en ny IONIQ 5 ingår 1 års gratis laddning via vår laddlösning Charge myHyundai. Med ett enda kort kan du ladda din bil på över 220 000 platser – i både Sverige och Europa.
Gäller alla som köper en IONIQ 5 och registrerar VIN-numret i Charge myHyundai innan 31 mars.
Undra hur det fungerar med bilar som beställs nu men levereras efter 31 mars. Och om det även gäller leasing eller endast köp?
Här har vi ju det igen! Efter fadäsen i Teknikens Värld (som Jan-Erik Berggren för övrigt inte rättat än trots att han lovat) och Hyundais pressansvarige intygat att det inte är gratis laddning utan ingen avgift för Charge my Hyundai under ett år så skriver de alltså fortfarande så på sin hemsida… Man kan ju undra hur kassa är de eg!?
Ah! Hade för mig att du hade din e-Tron privat. =på företaget =förmånsvärde då är det en annan sits.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det här med sambos och bilval är utmanande, och även om man, som i mitt fall, har skilda ekonomier och bestämmande rätt över sitt eget bilval så ska det vägas in i hushållets behov. Min sambo tex vägrar ha dragkrok eller takbox på sin bil, även om draget är avtagbart/osynligt och boxen/räckena står i garaget 99,8% av tiden...
Jo, lite är ändå bra att synka så att familjen får en bra helhetslösning med bilar.
Vi valde senast att ta krok på frugans E-klass då den kan dra mer än min M3, samt att jag hatar den taffliga manuella lösningen som Tesla har på M3/MY. Merca har ju en mer standard elektrisk krok, som hos BMW, och är mycket lättare och mer praktisk (här skulle Tesla ta efter tyskarnas smidigare lösningar).
Har svårt att förstå alla jämförelser mellan ID4 och I5. ID4 har ju mindre valbar utrustning - då är ju Enyaq mer relevant att jämföra med. T ex eluppvärmda baksäten, ventilerade framsäten och minnesfunktion i framsätena (finns detta på ID4? - VW ÅF visste inte när vi var där och har inte hört av sig som han skulle göra). Kan också tillägga att vi fick provköra en ID4 med otroligt lite utrustning trots att ÅF hade bilar med mer utrustning inne.
Offerten jag fick från Skoda hamnade på över 700 kkr och då var det endast bakhjulsdrift.
Oj, det trodde jag inte om Skoda och Enyaq. Då börjar det närma sig MY-territorium med stora steg (inte långt ifrån).
DrDR skrev:
Sen är det ju olika vad man tycker är viktigt. Minnesfunktion i förarsätet är otroligt viktigt för oss eftersom jag och frun har helt olika körställningar. Ventilerade säten är viktigt då jag ofta är varm och svettig när jag sätter mig i bilen. V2L är en klar bonus då vi har varit med om flera dygns strömavbrott för några år sedan och även brukar tälta på campingar - då behöver man el till kyl, spis mm och det är en fördel att inte behöva ta husvagnsplatser för detta. Eluppvärmda baksäten är ett plus då vi har barn som ska åka i bilen.
Ventilerade säten är jag lite avundsjuk på. Inget vi har idag, och inte nödvändigt, men riktigt nice när man kör långt!
Jo, min fru är ca 1.60 och jag 1.83, så minnesfunktioner underlättar helt klart (då vi ofta byter bilar med varandra).
Vill väldigt gärna ha OTA-uppdateringsmöjlighet i bilen och det verkar inte komma förens någon gång 2022 om/när i5 får Nvidia. Är ej i akut behov av bil och då AWD Advanced har så lång leveranstid så kanske man hinner få det trots allt.
Har inte dagens Iq5 OTA? Och dagens bilar som plockas ut kommer inte heller att kunna få det längre fram?
Både PS2 och ID4 saknade det, men fick ju detta iaf. så småningom.
Då känns det läge att avrekommendera från Iq5 idag, och vänta till nästa års Iq5-modell med ny Infotainment (Nvidia?).
Vill väldigt gärna ha OTA-uppdateringsmöjlighet i bilen och det verkar inte komma förens någon gång 2022 om/när i5 får Nvidia. Är ej i akut behov av bil och då AWD Advanced har så lång leveranstid så kanske man hinner få det trots allt.
Har inte dagens Iq5 OTA? Och dagens bilar som plockas ut kommer inte heller att kunna få det längre fram?
Både PS2 och ID4 saknade det, men fick ju detta iaf. så småningom.
Då känns det läge att avrekommendera från Iq5 idag, och vänta till nästa års Iq5-modell med ny Infotainment (Nvidia?).
End OTA på navigator. Men gratis uppdateringar på verkstad. Det lör dröja många år innan de skiftar detta i I5…
Har själv en Enyaq iV 80 RWD med std Loft tygklädsel, 19" osv och i princip bara drag och 360 kamera som tillval. Tycker den är toppen! Akustikrutor, LED-matrix, tonade rutor, alla assisstanssystem, P-sensorer, variabelt lastrumsgolv, strålkastarrengöring, skidlucka, 13" infotainmentskärm, läderratt med rattpaddlar, 3-zons klimatanläggning osv är ju std på Enyaq i motsats till syskonen. Enda jag saknar ibland är elbakluckan som dock kan köpas separat för 6700kr med fotmanövrering.
Ursäkta för en ev. dum fråga men vad har man rattpaddlar till på en elbil?
I min värld är det något för att växla ”manuellt” i sportigare bilar med automat. Jag har det i min bil och har använt paddlarna 3-4 ggr på 8 år. I en elbil känns funktionen än mer överflödig.
Med vänlig hälsning
De är oftast en rest från att de sitter på ratten hos fossilbilar. Men man har då på elbilar ofta "återanvänt" de paddlarna, men istället för att byta växel upp/ner, så påverkar den inställningen gällande grad av regenerering när man kör med enpedalskörning.
När du köper en ny IONIQ 5 ingår 1 års gratis laddning via vår laddlösning Charge myHyundai. Med ett enda kort kan du ladda din bil på över 220 000 platser – i både Sverige och Europa.
Gäller alla som köper en IONIQ 5 och registrerar VIN-numret i Charge myHyundai innan 31 mars.
Undra hur det fungerar med bilar som beställs nu men levereras efter 31 mars. Och om det även gäller leasing eller endast köp?
Är det verkligen gratis laddning (som i fri SuC), eller det gratis som i "slipper abonnemang, men måste betala för använd el enligt lägre tariff"?
Ah, just det! Hade tappat bort den detaljen. Var förbi och kollade på en Advance idag och den är helt klart lite trevligare än Essential. Däremot känns ju både Ioniq5 och den EV6 jag beställd ändå ganska "Koreanskt plastig" jämfört med din nuvarande e-tron.
Är det någon skillnad mellan Iq5 och EV6?
Många upplever ju Enyaq som mycket mer premium än ID4.
Tror kanske inte totalekonomin blir så mycket bättre i slutändan om du köper en ny Ioniq5 jämfört med din begagnade e-Tron. Samma sak med komforten/ljudnivån där jag gissar att det blir ett steg nedåt MEN jag förstår känslan! Är likadan själv då en känsla infunnit sig hur ett alternativ skulle kännas bättre på något sätt.
Nja, alltså enbart förmånsvärdet halveras nästintill om jag byter från e-tron till Ioniq5, från nästan 10000kr till 5300kr ungefär. Försäkringen blir typ en tredjedel.
Japp. Gör en hel del skillnad i privatekonomi med så stora skillnader i förmånsvärde. Har full förståelse för det.
Vad ligger din årsavgift för e-trons försäkring som förmånsbil på idag?
Har svårt att förstå alla jämförelser mellan ID4 och I5. ID4 har ju mindre valbar utrustning - då är ju Enyaq mer relevant att jämföra med. T ex eluppvärmda baksäten, ventilerade framsäten och minnesfunktion i framsätena (finns detta på ID4? - VW ÅF visste inte när vi var där och har inte hört av sig som han skulle göra). Kan också tillägga att vi fick provköra en ID4 med otroligt lite utrustning trots att ÅF hade bilar med mer utrustning inne.
Offerten jag fick från Skoda hamnade på över 700 kkr och då var det endast bakhjulsdrift.
Oj, det trodde jag inte om Skoda och Enyaq. Då börjar det närma sig MY-territorium med stora steg (inte långt ifrån).
DrDR skrev:
Sen är det ju olika vad man tycker är viktigt. Minnesfunktion i förarsätet är otroligt viktigt för oss eftersom jag och frun har helt olika körställningar. Ventilerade säten är viktigt då jag ofta är varm och svettig när jag sätter mig i bilen. V2L är en klar bonus då vi har varit med om flera dygns strömavbrott för några år sedan och även brukar tälta på campingar - då behöver man el till kyl, spis mm och det är en fördel att inte behöva ta husvagnsplatser för detta. Eluppvärmda baksäten är ett plus då vi har barn som ska åka i bilen.
Ventilerade säten är jag lite avundsjuk på. Inget vi har idag, och inte nödvändigt, men riktigt nice när man kör långt!
Jo, min fru är ca 1.60 och jag 1.83, så minnesfunktioner underlättar helt klart (då vi ofta byter bilar med varandra).
Lika här, sambon är 1.45 och jag är 1.80 så…. Minnesfunktion är supermegabra då kan man lugnt säga
Inte dumt med ett par konfigurationer för specialfall också som tex ligga ner och vila medans man laddar-läget
Lika här, sambon är 1.45 och jag är 1.80 så…. Minnesfunktion är supermegabra då kan man lugnt säga
Inte dumt med ett par konfigurationer för specialfall också som tex ligga ner och vila medans man laddar-läget
Har själv en för "Dator" som passar när jag tar fram "skrivbordet" och jobbar med datorn vid ladd-tillfällen.
Sedan en annan för "Spel/film" när man skall kika på Netflix eller YouTube.
Är det någon skillnad mellan Iq5 och EV6? Många upplever ju Enyaq som mycket mer premium än ID4.
På det jag kunnat se och höra så skulle jag tro att Iq5 och EV6 har liknande "känsla" i inredningen. EV6 är nog lite mer klassisk i färgval och layout vilket jag personligen gillar bättre. Ungefär som jag gilla Enyaqs inredning bättre än ID.4.
Sen uppskattar jag 5kWh mer i EV6 också, dock hade jag gärna sett det skjutbara baksätet från Iq5 i EV6 och lite andra smarta saker. Så de känns som två likvärdiga och bra alternativ på många sätt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ännu ett exempel hos Hyundai om falsk marknadsföring, i alla fall missvisande marknadsföring i och med att det inte finns något mer om 1-år gratis om man klickar vidare. De små bokstäver så att säga…
Ännu ett exempel hos Hyundai om falsk marknadsföring, i alla fall missvisande marknadsföring i och med att det inte finns något mer om 1-år gratis om man klickar vidare. De små bokstäver så att säga…
4. Kunder med ny Hyundai IONIQ 5 som har registrerat sig på Charge myHyundai senast den 31 mars 2022 kommer automatiskt få IONITY Premium-paketet i 12 månader när de bokar en Charge myHyundai-taxa och kommer att undantas från grundavgiften hos IONITY Premium-paketet. IONITY Premium-paketet avslutas efter 12 månader och förlängs inte automatiskt. Det här erbjudandet gäller endast för varje ny IONIQ 5-bil och kan inte överföras till andra bilar eller ägare. I övrigt gäller de ordinarie villkoren för de utvalda Charge myHyundai-taxorna, d.v.s. att du betalar grundavgiften för Charge myHyundai.
5. Kunder med ny Hyundai IONIQ 5 Project 45 som har köpt IONIQ 5 Project 45 specialmodell och registrerat sig på Charge myHyundai senast den 31 mars 2022 kommer automatiskt få IONITY Premium-paketet i 24 månader när de bokar en Charge myHyundai-taxa och kommer att undantas från grundavgiften hos IONITY Premium-paketet. IONITY Premium-paketet avslutas efter 24 månader och förlängs inte automatiskt. Det här erbjudandet gäller endast en gång för varje ny IONIQ 5 Project 45 specialmodell och kan inte överföras till andra bilar eller ägare. I övrigt gäller de ordinarie villkoren för de utvalda Charge myHyundai-taxorna, d.v.s. att du betalar grundavgiften för Charge myHyundai.
Nja, alltså enbart förmånsvärdet halveras nästintill om jag byter från e-tron till Ioniq5, från nästan 10000kr till 5300kr ungefär. Försäkringen blir typ en tredjedel.
Japp. Gör en hel del skillnad i privatekonomi med så stora skillnader i förmånsvärde. Har full förståelse för det.
Svindlande 8000kr/år för halvförsäkring. Roligt när vagnskadegarantin går ut om några månader, premien lär nästan fördubblas antar jag.
Ioniq 5 hamnar runt 2500-3000kr/år.
Edit: efter vagnskadegarantin vill If (nuvarande bolag) ha drygt 20000kr/år för min e-tron. Med rabatten inräknad. Hahahhaha så billigt.... NOT.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
4. Kunder med ny Hyundai IONIQ 5 som har registrerat sig på Charge myHyundai senast den 31 mars 2022 kommer automatiskt få IONITY Premium-paketet i 12 månader när de bokar en Charge myHyundai-taxa och kommer att undantas från grundavgiften hos IONITY Premium-paketet. IONITY Premium-paketet avslutas efter 12 månader och förlängs inte automatiskt. Det här erbjudandet gäller endast för varje ny IONIQ 5-bil och kan inte överföras till andra bilar eller ägare. I övrigt gäller de ordinarie villkoren för de utvalda Charge myHyundai-taxorna, d.v.s. att du betalar grundavgiften för Charge myHyundai.
5. Kunder med ny Hyundai IONIQ 5 Project 45 som har köpt IONIQ 5 Project 45 specialmodell och registrerat sig på Charge myHyundai senast den 31 mars 2022 kommer automatiskt få IONITY Premium-paketet i 24 månader när de bokar en Charge myHyundai-taxa och kommer att undantas från grundavgiften hos IONITY Premium-paketet. IONITY Premium-paketet avslutas efter 24 månader och förlängs inte automatiskt. Det här erbjudandet gäller endast en gång för varje ny IONIQ 5 Project 45 specialmodell och kan inte överföras till andra bilar eller ägare. I övrigt gäller de ordinarie villkoren för de utvalda Charge myHyundai-taxorna, d.v.s. att du betalar grundavgiften för Charge myHyundai.
…och hur många P45 har sålts i Sverige!? Det hade varit en snygg hantering om 24-mån istället gällde 1st ed. Men icke…
Men problemet kvarstår: att de bjuder på abonnemangsavgiften innebär ju inte gratis laddning vilket de påstår som rubrik på hemsidan!
…och hur många P45 har sålts i Sverige!? Det hade varit en snygg hantering om 24-mån istället gällde 1st ed. Men icke…
Men problemet kvarstår: att de bjuder på abonnemangsavgiften innebär ju inte gratis laddning vilket de påstår som rubrik på hemsidan!
Ja det står faktiskt 1 års laddning gratis.
Ser man på vad myhuyndai kostar så är flex gratis och smart 45 kr mån. (Man betalar startavgift och laddopertörs avg, smart 15% rabatt).
Blir osäker på vad gratis betyder.
Och vad innebär det här?
Står ingenting om det när man klickar på "Läs mer"...
Enligt min säljare är Ioniq 5 officiellt inte lanserad i Sverige. Det är därför ingen bil får lämnas ut till kund än. Han hade en Essential i hallen med skylten "såld" i rutan, men kunden får inte hämta bilen innan den officiella lanseringen har ägt rum.
Och förresten så går det att få automatiska handtag "nu" enligt en säljare (så det är lite 50/50 om det stämmer).
Så om ni som väntar på bilar inte har fått dessa byggda ännu så kolla om ni kan lägga till Comfort+ som är paketet för handtagen. 2000kr extra får man betala gentemot vanliga Comfort-paketet.
Svindlande 8000kr/år för halvförsäkring. Roligt när vagnskadegarantin går ut om några månader, premien lär nästan fördubblas antar jag.
Ioniq 5 hamnar runt 2500-3000kr/år.
Edit: efter vagnskadegarantin vill If (nuvarande bolag) ha drygt 20000kr/år för min e-tron. Med rabatten inräknad. Hahahhaha så billigt.... NOT.
Ibland undrar jag om du hittar på om din E-tron eller om det kan vara så illa ! Min E-tron har ett restvärde på 400k och en halvförsäkring på 3600 om året. Jag har ägt den i 1 1/2 år. Min får även lasta mer än din osv.
Jag lider med dig Mati att den är såpass mycket dyrare än vad den behöver vara.
På det jag kunnat se och höra så skulle jag tro att Iq5 och EV6 har liknande "känsla" i inredningen. EV6 är nog lite mer klassisk i färgval och layout vilket jag personligen gillar bättre. Ungefär som jag gilla Enyaqs inredning bättre än ID.4.
Sen uppskattar jag 5kWh mer i EV6 också, dock hade jag gärna sett det skjutbara baksätet från Iq5 i EV6 och lite andra smarta saker. Så de känns som två likvärdiga och bra alternativ på många sätt.
Bra info. Tack!
Har du även hunnit att provköra och jämföra köregenskaperna mellan de (som sägs skilja sig)?