Har du box på taket sänker du räckvidden avsevärt vilket brukar vara negativt just på vintern med kortare räckvidd. Därför tror jag att fler kan tänka sig skidorna i bilen just vid elbil.Thed75 skrev:Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?
Model Y - Senaste nytt...
Moderator: Redaktion
Re: Model Y - Senaste nytt...
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är ju precis det man vill slippa, hålla på och mecka med takräcke och skidbox som både tar tid och ökar förbrukningen. Skidbox är nödlösningen för bilar som saknar möjlighet att ha skidorna i bilen.Thed75 skrev:Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?
OT: som min gamla chef som då hade en ny Audi A6 2,8 V6 som han hade takboxen konstant monterad på eftersom det var jobbigt att plocka av den mellan de två årliga skidresorna. Sen satt han i fikarummet och beklagade sig över att bilen var väldigt törstig på motorväg - min gamla volvo var bättre tyckte han…OfarligTesla skrev:Det är ju precis det man vill slippa, hålla på och mecka med takräcke och skidbox som både tar tid och ökar förbrukningen. Skidbox är nödlösningen för bilar som saknar möjlighet att ha skidorna i bilen.Thed75 skrev:Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?
Verkar som om Björn Nyland nu kan bekräfta att det är 77kW batteripaket i de MY som skeppats från Kina.
De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Detta var vad jag befarade då den rapporterade räckvidden var 507km (315 miles) men Fremont Model Y rapporterar 326 miles (525km)
Även inberäknat att WLTP inte är lika rättvisande som EPA (US) så gör det att dessa Model Y inte har de senaste batteripaketen med samma räckvidd som i USA.
En av anledningarna för mig att vänta på Berlin (även om det nu verkar som om de kommer starta produktionen med 2170 celler).
Referens:
[/yt]
De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Detta var vad jag befarade då den rapporterade räckvidden var 507km (315 miles) men Fremont Model Y rapporterar 326 miles (525km)
Även inberäknat att WLTP inte är lika rättvisande som EPA (US) så gör det att dessa Model Y inte har de senaste batteripaketen med samma räckvidd som i USA.
En av anledningarna för mig att vänta på Berlin (även om det nu verkar som om de kommer starta produktionen med 2170 celler).
Referens:
[/yt]
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nja, skall man benämna Panasonicbatterierna för 82 kWh så bör de LG som sitter i MY (och Model 3 LR under Q3) benämnas som 75 kWh. Ganska stor skillnad i laddhastighet mellan dem också.Waymoot skrev:Verkar som om Björn Nyland nu kan bekräfta att det är 77kW batteripaket i de MY som skeppats från Kina.
Hur mycket tappar man i räckvidd med takbox?OfarligTesla skrev:Det är ju precis det man vill slippa, hålla på och mecka med takräcke och skidbox som både tar tid och ökar förbrukningen. Skidbox är nödlösningen för bilar som saknar möjlighet att ha skidorna i bilen.Thed75 skrev:Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?
Sen är det väl så att dagens boxar oftast är felkonstruerade. Droppformsboxar som är smala längst bak bör vara bättre
Man monterar dem ju bak och fram. Det är sen gammalt….Thed75 skrev:Hur mycket tappar man i räckvidd med takbox?OfarligTesla skrev:Det är ju precis det man vill slippa, hålla på och mecka med takräcke och skidbox som både tar tid och ökar förbrukningen. Skidbox är nödlösningen för bilar som saknar möjlighet att ha skidorna i bilen.Thed75 skrev:Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?
Sen är det väl så att dagens boxar oftast är felkonstruerade. Droppformsboxar som är smala längst bak bör vara bättre

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Gör ni det då?? Håller bakväggen för vinddraget framåt med vattenutstängning mm?Walker skrev:Man monterar dem ju bak och fram. Det är sen gammalt….Thed75 skrev:Hur mycket tappar man i räckvidd med takbox?OfarligTesla skrev:Det är ju precis det man vill slippa, hålla på och mecka med takräcke och skidbox som både tar tid och ökar förbrukningen. Skidbox är nödlösningen för bilar som saknar möjlighet att ha skidorna i bilen.Thed75 skrev:Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?
Model Y - Senaste nytt...
Om man är rädd för bränder pga LG-batterier är det inte många elbilar man kan köpa.
Nästan alla elbilar på europeiska marknaden har LGs celler idag. Undantag är främst Tesla(förutom just MIC LR 3 och Y) samt BMW i3.
Annars har alla VW/Audi/Skoda/Seat, Porsche, Renault, Peugeot, Citroën, Volvo/Polestar, Jaguar, Hyundai/Kia… LGs NCM-celler.
(Glömde jag nån?)
Nästan alla elbilar på europeiska marknaden har LGs celler idag. Undantag är främst Tesla(förutom just MIC LR 3 och Y) samt BMW i3.
Annars har alla VW/Audi/Skoda/Seat, Porsche, Renault, Peugeot, Citroën, Volvo/Polestar, Jaguar, Hyundai/Kia… LGs NCM-celler.
(Glömde jag nån?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ganska mycket, beror ju på form av boxen osv men för mig skulle jag tippa åtminstone 20% mot att inte ha takräcke alls.Thed75 skrev:
Hur mycket tappar man i räckvidd med takbox?
Tesla kör dock inte pouch-celler, som alla de andra gör.taliz skrev:Om man är rädd för bränder pga LG-batterier är det inte många elbilar man kan köpa.
(Glömde jag nån?)
Model Y LR
Model S 100D -18
Jag är nu på MoS och pratade nyss med Tesla. De får in en MY på måndag eller tisdag. Det är en egen bil och inte den från Segeltorp. De har inte bestämt sig än om den ska stå i utställningen eller användas för provkörning.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Om man kollar på de hemmasnickrade genomlastningsluckor som folk gör till M3 så får man definitivt inte igenom fyra par skidor. Det blir ett rätt litet hål.OfarligTesla skrev:Det är ju precis det man vill slippa, hålla på och mecka med takräcke och skidbox som både tar tid och ökar förbrukningen. Skidbox är nödlösningen för bilar som saknar möjlighet att ha skidorna i bilen.Thed75 skrev:Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?
Med MY är det en helt annan femma. MY fäller väl hela mittsätet, så det blir ett rejält gap.
Men….ALLA elbilar brinner väl?taliz skrev:Om man är rädd för bränder pga LG-batterier är det inte många elbilar man kan köpa.
(Glömde jag nån?)

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Märkligt Senior Tesla Advisor i Segeltorp bekräftade personligt för mig att den vita skulle till MoS….Lucidor skrev:Jag är nu på MoS och pratade nyss med Tesla. De får in en MY på måndag eller tisdag. Det är en egen bil och inte den från Segeltorp. De har inte bestämt sig än om den ska stå i utställningen eller användas för provkörning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det är väl Tesla i ett nötskal!Walker skrev:Märkligt Senior Tesla Advisor i Segeltorp bekräftade personligt för mig att den vita skulle till MoS….Lucidor skrev:Jag är nu på MoS och pratade nyss med Tesla. De får in en MY på måndag eller tisdag. Det är en egen bil och inte den från Segeltorp. De har inte bestämt sig än om den ska stå i utställningen eller användas för provkörning.
Du menar att vänstra foten inte har koll på högra handen?Lucidor skrev:Det är väl Tesla i ett nötskal!Walker skrev:Märkligt Senior Tesla Advisor i Segeltorp bekräftade personligt för mig att den vita skulle till MoS….Lucidor skrev:Jag är nu på MoS och pratade nyss med Tesla. De får in en MY på måndag eller tisdag. Det är en egen bil och inte den från Segeltorp. De har inte bestämt sig än om den ska stå i utställningen eller användas för provkörning.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Detta svar fick jag från "min" säljare:Lucidor skrev:Jag är nu på MoS och pratade nyss med Tesla. De får in en MY på måndag eller tisdag. Det är en egen bil och inte den från Segeltorp. De har inte bestämt sig än om den ska stå i utställningen eller användas för provkörning.
"Vi har i dagsläget enbart Model 3 för provkörning hos oss. Model Y kommer att kunna provköras under nästa vecka."
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Har varit i Göteborg idag och kollade på MY. Fin bil - känns att ni är kräsna som fan. Bilen är välbyggt - allt är i linjen och ihop bättre en M3 från Fremont.
Vet inte hur det ska fungerar med tre barn då (nyfödd, 3 och 5)… tänker nu på MX.
Vet inte hur det ska fungerar med tre barn då (nyfödd, 3 och 5)… tänker nu på MX.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Man kan nog räkna med att visningsbilar är selekterade och/eller korrigerade...jayckbswe skrev:Har varit i Göteborg idag och kollade på MY. Fin bil - känns att ni är kräsna som fan. Bilen är välbyggt - allt är i linjen och ihop bättre en M3 från Fremont.
Volvo PV 544 Special 1963
Glömt att skriva - de också har en MY för provkörning. Fullbokat till nästa vecka då.
Ja, Bjørn Nyland mätte upp baksätet till 130cm och jag får exakt samma på min Model 3. Motsvarande på Model S är 140cm, vilket är ordentligt mycket större.jayckbswe skrev:Vet inte hur det ska fungerar med tre barn då (nyfödd, 3 och 5)… tänker nu på MX.
Nu har detta avhandlats här på forumet många gånger. MY har en bredare mittplats vilket gör sätet bättre för 3 personer, trots att dynan är lika lång. Men det är stor skillnad mot en MS i total bredd och utrymme.LarsL skrev:Ja, Bjørn Nyland mätte upp baksätet till 130cm och jag får exakt samma på min Model 3. Motsvarande på Model S är 140cm, vilket är ordentligt mycket större.jayckbswe skrev:Vet inte hur det ska fungerar med tre barn då (nyfödd, 3 och 5)… tänker nu på MX.
Men… hjulhusen tar plats i 3’an vilket de inte gör på Y.LarsL skrev:Ja, Bjørn Nyland mätte upp baksätet till 130cm och jag får exakt samma på min Model 3. Motsvarande på Model S är 140cm, vilket är ordentligt mycket större.jayckbswe skrev:Vet inte hur det ska fungerar med tre barn då (nyfödd, 3 och 5)… tänker nu på MX.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24