Sånt ljud har alla hybridtoyotor. Jag stod knappt ut vid provkörningar av Auris, Yaris o Rav4 Plug In…mati skrev:RWD. Det är fullt möjligt att inte alla hör det där vinandet. Det var en frekvens nära 20kHz (uppskattningsvis), vilket alltså är på gränsen till vad man kan höra som människa. Jag var faktiskt förvånad att min sambo reagerade så starkt, hon brukar vara stendöv när det kommer till höga frekvenser. Men denna hörde hon konstigt nog. Själv har jag alltid varit väldigt känslig för oljud av den typen. I Tyskland finns ett fenomen med mårdar som bor i städerna och som käkar upp kablar och slangar i bilar. Folk sätter därför in sådana där ljudgeneratorer i bilarna, som ska avge "utlraljud" för att skrämma bort djuren. Grejen är bara att jag kan höra det där ljudet också, jag har aldrig träffat någon annan person som kunde höra det. Och således tror alla att jag snackar skit. Men jag förstår varför mårdarna inte tycker om det.taliz skrev:Var det en Essential AWD eller RWD?
Jag provade en RWD och kan inte minnas ngt motorvinande.![]()
Det här ljudet i I5 var inte av samma intensitet, men helt klart störande.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Re: Förboka din Ioniq 5
I Ioniq5 kändes det som att det lät mer på passagerarsidan än på förarsidan. Jag fick vrida lite på huvudet för att höra det tydligt. Troligen tog nackstödet bort det mesta. Så är det ju alltid med sådana högfrekventa ljud, de går inte lätt igenom saker och är väldigt "riktade". Jag har en mobilladdare hemma som gör så. Det räcker att dölja den bakom nånting, en kudde eller så, för att den inte ska höras längre.Aida skrev:Sånt ljud har alla hybridtoyotor. Jag stod knappt ut vid provkörningar av Auris, Yaris o Rav4 Plug In…
Jag antar att ljudkällan sitter på vänster sida vid motorn där bak. Då går det diagonalt genom bilen och föraren hör mindre än den som sitter i passagerarsätet. Det kanske räcker att ha lite bagage i bilen för att det ska försvinna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Dum fråga men är ni helt säkra på att jurands bil inte har dubbelglas? Är ju nån sorts film emellan rutorna - el ser jag fel på fotot? Jag jämförde med min V90 och där ser man tydligt att det endast är en tunn ruta utan någon som helst film - endast glas. Foto 1 är min V90 och foto 2 är jurands I5
Re: Förboka din Ioniq 5
Aida skrev:Dum fråga men är ni helt säkra på att jurands bil inte har dubbelglas? Är ju nån sorts film emellan rutorna - el ser jag fel på fotot? Jag jämförde med min V90 och där ser man tydligt att det endast är en tunn ruta utan någon som helst film - endast glas. Foto 1 är min V90 och foto 2 är jurands I5
Hmm, så ser det ut på min BMW,
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja det ser ut som min V90 - en tydlig enkelglasruta. Tycker du inte att utseendet skiljer sig från ditt foto på I5??jurand skrev:Aida skrev:Dum fråga men är ni helt säkra på att jurands bil inte har dubbelglas? Är ju nån sorts film emellan rutorna - el ser jag fel på fotot? Jag jämförde med min V90 och där ser man tydligt att det endast är en tunn ruta utan någon som helst film - endast glas. Foto 1 är min V90 och foto 2 är jurands I5
Hmm, så ser det ut på min BMW,
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, därav öppnade jag med ”hmmm”Aida skrev:Ja det ser ut som min V90 - en tydlig enkelglasruta. Tycker du inte att utseendet skiljer sig från ditt foto på I5??jurand skrev:Aida skrev:Dum fråga men är ni helt säkra på att jurands bil inte har dubbelglas? Är ju nån sorts film emellan rutorna - el ser jag fel på fotot? Jag jämförde med min V90 och där ser man tydligt att det endast är en tunn ruta utan någon som helst film - endast glas. Foto 1 är min V90 och foto 2 är jurands I5
Hmm, så ser det ut på min BMW,

Alltså jag är fan helt clueless, javla Schrödingers bil
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
jurand skrev:Aida skrev:Ja det ser ut som min V90 - en tydlig enkelglasruta. Tycker du inte att utseendet skiljer sig från ditt foto på I5??jurand skrev:Aida skrev:Dum fråga men är ni helt säkra på att jurands bil inte har dubbelglas? Är ju nån sorts film emellan rutorna - el ser jag fel på fotot? Jag jämförde med min V90 och där ser man tydligt att det endast är en tunn ruta utan någon som helst film - endast glas. Foto 1 är min V90 och foto 2 är jurands I5
Hmm, så ser det ut på min BMW,
Kollar på bilder nu på nätet och det är fan ändå kanske dubbelrutor?!?
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
Här en annan bild, någon som är
Någpnlunda smart som kan avgöra.
Någpnlunda smart som kan avgöra.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja verkar ju vara nån film i mitten. Men rätt tunna rutor. Hoppet lever!jurand skrev:Här en annan bild, någon som är
Någpnlunda smart som kan avgöra.

Re: Förboka din Ioniq 5
Var ute på en kortare provtur (knapp halvtimme) med demobilen hos Nilssons bil i Lund idag. Det är en RWD med stora batteriet och Essential.
Några intryck (som alltid subjektivt):
* Tyckte jag satt OK med stolen i lägsta läge och ratten nedvinklad så mycket det gick samt helt utdragen. Ryggstöd och nackstöd helt OK, trots att nackstödet väl inte kan justeras i djupled. Sittdynan som alltid för kort, inget lårstöd (är ändå bara 183 lång). Samma sak i baksätet, inget nämnvärt lårstöd med kort och låg sittdyna. (Osäker på om Comfort-paketets extra benstöd fram även ger lårstöd vid körning, eller om det bara kan användas i "tupplurs-läge"?)
* Rejält bra acceleration i lägre hastigheter även med enbart RWD
* Allmänt cool karossform
Dessvärre kommer sen en hel rad ganska negativa intryck:
* Stötigt chassi (19" fälg), i alla fall jämfört med VW Passat med DCC-chassi och 17"-fälg
* Relativt kraftigt lågfrekvent vägljud på E6:ans grova asfalt (norr om Malmö, i normal hastighet, 110-120). Akustikglas skulle knappast påverka detta.
* Rikligt med vindljud i motvind. Här skulle kanske akustikglas hjälpa. Dock låter det som att mycket av ljudet kommer från vindrutan och inte från sidorna.
* Plastig/billig inredning generellt, undrar hur mycket av det som förbättras med Advance/Comfort?
* Opraktiskt lågt bagageutrymme
* Cyber grey trist färg, ser solid ut (trodde det var metallic) (förstås smaksak) och 19" fälgarna oattraktiva, ser närmast ut som stålfälgar (det mest underhållande/knasiga med dem är kanske att de formar typ en fem-armad svastika). På marknadsföringsbilder ser det förstås bättre ut.
Faktiskt är jag inne på att försöka avbeställa. Finns köpeavtal på First Edition AWD med operationell leasing som förmånsbil. Med de nya högre förmånsvärdena och det bruttolöneavdrag som jag har för förmånsbil vill jag ha mer för pengarna. Funderar på att avsäga mig förmånsbil helt (kör för lite och enligt vår policy måste det vara ren elbil) och privatleasa t ex BMW 330e xDrive Touring plug-in-hybrid för ca 5000kr/mån. Lockas inte av t ex ID.4, trist och klumpig som få (generellt ointresserad av SUV:ar).
Några intryck (som alltid subjektivt):
* Tyckte jag satt OK med stolen i lägsta läge och ratten nedvinklad så mycket det gick samt helt utdragen. Ryggstöd och nackstöd helt OK, trots att nackstödet väl inte kan justeras i djupled. Sittdynan som alltid för kort, inget lårstöd (är ändå bara 183 lång). Samma sak i baksätet, inget nämnvärt lårstöd med kort och låg sittdyna. (Osäker på om Comfort-paketets extra benstöd fram även ger lårstöd vid körning, eller om det bara kan användas i "tupplurs-läge"?)
* Rejält bra acceleration i lägre hastigheter även med enbart RWD
* Allmänt cool karossform
Dessvärre kommer sen en hel rad ganska negativa intryck:
* Stötigt chassi (19" fälg), i alla fall jämfört med VW Passat med DCC-chassi och 17"-fälg
* Relativt kraftigt lågfrekvent vägljud på E6:ans grova asfalt (norr om Malmö, i normal hastighet, 110-120). Akustikglas skulle knappast påverka detta.
* Rikligt med vindljud i motvind. Här skulle kanske akustikglas hjälpa. Dock låter det som att mycket av ljudet kommer från vindrutan och inte från sidorna.
* Plastig/billig inredning generellt, undrar hur mycket av det som förbättras med Advance/Comfort?
* Opraktiskt lågt bagageutrymme
* Cyber grey trist färg, ser solid ut (trodde det var metallic) (förstås smaksak) och 19" fälgarna oattraktiva, ser närmast ut som stålfälgar (det mest underhållande/knasiga med dem är kanske att de formar typ en fem-armad svastika). På marknadsföringsbilder ser det förstås bättre ut.
Faktiskt är jag inne på att försöka avbeställa. Finns köpeavtal på First Edition AWD med operationell leasing som förmånsbil. Med de nya högre förmånsvärdena och det bruttolöneavdrag som jag har för förmånsbil vill jag ha mer för pengarna. Funderar på att avsäga mig förmånsbil helt (kör för lite och enligt vår policy måste det vara ren elbil) och privatleasa t ex BMW 330e xDrive Touring plug-in-hybrid för ca 5000kr/mån. Lockas inte av t ex ID.4, trist och klumpig som få (generellt ointresserad av SUV:ar).
Re: Förboka din Ioniq 5
Skulle tagit och kollat fönstren på både essential och advanced. Hade varit kul om något kunde ta en profil bild på glaset i en Essential.Aida skrev:Ja verkar ju vara nån film i mitten. Men rätt tunna rutor. Hoppet lever!jurand skrev:Här en annan bild, någon som är
Någpnlunda smart som kan avgöra.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
Relativt många som tappar intresset när man faktiskt provat den verkar det som?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Glömde skriva att motorn piper också, uppskattar att det handlade om kanske 2 kHz (de allra flesta bör höra det tydligt) och ökar med ökande effektuttag. Hörs alltså mest vid acceleration. Hur det blir att sitta i baksätet kan man undra och för djur kanske det blir jobbigt.
Re: Förboka din Ioniq 5
I Facebook-gruppen ligger nu bilder ute som visar att Essential-rutor resp. Advanced har olika märkning (alla fall på exemplaren hos den aktuella handlaren i GBG). De senare har vad som tolkas som en högtalarsymbol på sig. Kanske måste akustikrutor inte nödvändigtvis betyda dubbla rutor, skulle ju kunna handla om ökad tjocklek på enkelruta eller någon slags film etc.
Re: Förboka din Ioniq 5
Exakt detta jag menar (ref. @iAkita och @Aida).mati skrev:Nej, och så som säljaren förklarade för mig så får vi inte stirra oss blinda på videos från Norge och Tyskland. Våra bilar här i Sverige är inte jämförbara, sa han, de är sämre utrustade. Det är generalagenten i Danmark som bestämmer hur bilarna i Sverige och Danmark kommer se ut (danskarna får alltså samma variant som vi får), men det är inte samma bilar som i Norge eller Tyskland. Ungefär på samma sätt som koreanerna får andra utrustningspaket, USA får större batteri osv. Här i Sverige är Ioniq5 lite billigare än i andra länder, men den är sämre också. Du får köpa bil i Norge, sa han.Aida skrev:Men det är synd om oss 1st ed köpare av I5 som blivit itutade att vi köpt P45 utan stickers, soltak och med 19-tummare… Så har ju inte varit fallet…
Tråkigt att man inte visste det innan.
Verkar, nu när vi vet lite mera, som det kan finnas en orsak till att just Iq5 fått ett så lågt pris i just Sverige.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Ljudisolerade glas påverkar sällan asfaltsljud/stomljud (som kommer in i bilen via vägunderlaget, däcken och sedan in i chassit).i5rast skrev:Sen kan man visserligen fundera på om akustikglas är effektivt ö h t. Har kört ett par närmast fullutrustade VW Passat i flera år med dubbla sidorutor. Inte en tyst bil, rent bullrig på grov asfalt och även mycket vindljud. En gammal V70 är mycket tystare och inte hade väl dom akustikglas.
Det bör inte heller påverka vindbrus (har ju mer med hur gummilister runt glasen tätar, och hur aerodynamiken på bilen är utformad).
Fördelen som jag upplever med dubbelglas som jag kört med de senaste två månaderna (vs samma bilmodell jag hade innan utan dubbelglas) är att man får bättre ljudisolering mot motorljud och trafikljud från andra bilar och andra fordon runt omkring.
(Sedan är det lite svårt att kanske separera, då M3 2021 fått mycket bättre gummilister och bättre montering, som även minskad vindbrus kraftigt jämfört med vår M3 2019, men jag gissar som sagt att det inte beror på dubbelglas.)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, så kan det ju också mycket väl vara. Inte alls otroligt.i5rast skrev:I Facebook-gruppen ligger nu bilder ute som visar att Essential-rutor resp. Advanced har olika märkning (alla fall på exemplaren hos den aktuella handlaren i GBG). De senare har vad som tolkas som en högtalarsymbol på sig. Kanske måste akustikrutor inte nödvändigtvis betyda dubbla rutor, skulle ju kunna handla om ökad tjocklek på enkelruta eller någon slags film etc.
(Synd att Hyundai själva inte kan räta ut frågetecken kring detta).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Idag har jag med egna ögon jämfört vindruta/sidorutor mellan en Essential och en FE bil. Försäljaren bedyrade att en FE bil = Advanced + Comfort paket. Jag kan nu konfirmera att det finns skillnader på glaset mellan dessa utrustningsnivåer. Sidorutorna på Advanced har laminerade sidorutor på samtliga platser. Tjockleken på sidorutorna är marginellt tjockare på Advanced men där finns de facto en akustikfilm. VAd gäller frontrutan så var den också något tjockare på Advanced vilket indikerar att även denna är laminerad med akustikfilm. Det vore märkligt om Norska bilar skulle vara utrustade med anorlunda glas. PAssade på att åter provköra Essential modellen. Jag har mätt ljudnivån med en app via telefonen och jämförde med min nuvarande bil (Citroen C4 Grand Picasso, 1.6 l HDI, 16" däck). Inget vetenskapligt test med endast en ljudupptagning per bil. Radion avstängd så klart och placeringen av telefonen snarlik (telefonen lutad mot instrumentbrädan). Körde på riksväg 40 och mätte inte på den nyasfalterade sträckan, där ljudnivån var klart lägre i bägge bilarna. Vid 100 km/h uppmätte jag 67 dB och vid 130 km/h 71 dB hos bägge bilarna. Min subjektiva bedömning var dock att jag upplevde ljudbilden hos min min gamla Citroenen som mer behagligt. Då ska man såklart komma ihåg att det är skillnad mellan 16" och 19" hjul samt med reservation för att blåsten kan ha varierat mellan mätningarna. Ett pipande ljud upplevde jag vid kraftig acceleration. Inget jag störde mig på och jämför jag fullgasacceleration med en fossilbil föredrar jag ett diskret pik jämfört med en vrålande bensinmotor. JAg är 191 cm lång med långa ben, trots detta upplevde jag att Essential modellen gav tillräckligt lårstöd. Från ryggstöd till ändan på sätet är det för övrigt 52 cm vilket är 1 cm längre än hos ID4. Den här provturen gav mersmak och trots att jag körde snikmodellen Essential så upplevde jag interiören som mer premium än Id4 vilket enligt min mening är en katastrof (har dock ej kört GTX). Sedan har vi utseendet: här vinner I5 på teknisk knockout mot ID4. Smaken är som baken delad, men en så könlös bil som Id4 finns inte på marknaden och personligen kommer jag aldrig att köpa en sådan Barbapappa bil.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, jag tycker det stämmer med bilden man ser (trots att det är svårt att se på mobilfoton). Ser inte ut som dubbelglas, men däremot ser det ut som det sitter kraftiga plastlaminat på både utsidan och insidan av glaset i mitten. Först trodde jag detta var vanlig plastfilm (även om kraftigare sådan, alltid svårt att se på foto) för säkerheten att göra rutorna mer okrossbara, men det kan ju mycket väl vara den akustikfilm som det talats om är standard i Norge på alla Iq5.Fuji skrev:Idag har jag med egna ögon jämfört vindruta/sidorutor mellan en Essential och en FE bil. Försäljaren bedyrade att en FE bil = Advanced + Comfort paket. Jag kan nu konfirmera att det finns skillnader på glaset mellan dessa utrustningsnivåer. Sidorutorna på Advanced har laminerade sidorutor på samtliga platser. Tjockleken på sidorutorna är marginellt tjockare på Advanced men där finns de facto en akustikfilm. VAd gäller frontrutan så var den också något tjockare på Advanced vilket indikerar att även denna är laminerad med akustikfilm.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Haha det var ord och inga visor kring vad du tycker om ID4. Jag är dock helt beredd att hålla med. Dessutom är deras infotainment bedrövligt. Ska skriva på papper för en Essential i veckan. Men ska provköra en gång till innan, man hinner glömma bort hur den egentligen kändes rätt fort.Fuji skrev:Idag har jag med egna ögon jämfört vindruta/sidorutor mellan en Essential och en FE bil. Försäljaren bedyrade att en FE bil = Advanced + Comfort paket. Jag kan nu konfirmera att det finns skillnader på glaset mellan dessa utrustningsnivåer. Sidorutorna på Advanced har laminerade sidorutor på samtliga platser. Tjockleken på sidorutorna är marginellt tjockare på Advanced men där finns de facto en akustikfilm. VAd gäller frontrutan så var den också något tjockare på Advanced vilket indikerar att även denna är laminerad med akustikfilm. Det vore märkligt om Norska bilar skulle vara utrustade med anorlunda glas. PAssade på att åter provköra Essential modellen. Jag har mätt ljudnivån med en app via telefonen och jämförde med min nuvarande bil (Citroen C4 Grand Picasso, 1.6 l HDI, 16" däck). Inget vetenskapligt test med endast en ljudupptagning per bil. Radion avstängd så klart och placeringen av telefonen snarlik (telefonen lutad mot instrumentbrädan). Körde på riksväg 40 och mätte inte på den nyasfalterade sträckan, där ljudnivån var klart lägre i bägge bilarna. Vid 100 km/h uppmätte jag 67 dB och vid 130 km/h 71 dB hos bägge bilarna. Min subjektiva bedömning var dock att jag upplevde ljudbilden hos min min gamla Citroenen som mer behagligt. Då ska man såklart komma ihåg att det är skillnad mellan 16" och 19" hjul samt med reservation för att blåsten kan ha varierat mellan mätningarna. Ett pipande ljud upplevde jag vid kraftig acceleration. Inget jag störde mig på och jämför jag fullgasacceleration med en fossilbil föredrar jag ett diskret pik jämfört med en vrålande bensinmotor. JAg är 191 cm lång med långa ben, trots detta upplevde jag att Essential modellen gav tillräckligt lårstöd. Från ryggstöd till ändan på sätet är det för övrigt 52 cm vilket är 1 cm längre än hos ID4. Den här provturen gav mersmak och trots att jag körde snikmodellen Essential så upplevde jag interiören som mer premium än Id4 vilket enligt min mening är en katastrof (har dock ej kört GTX). Sedan har vi utseendet: här vinner I5 på teknisk knockout mot ID4. Smaken är som baken delad, men en så könlös bil som Id4 finns inte på marknaden och personligen kommer jag aldrig att köpa en sådan Barbapappa bil.
Re: Förboka din Ioniq 5
Glöm inte heller den mycket högre laddeffekten och laddkurvan än hos MEB (ID4, Enyaq, etc.). Där har du också en klar praktisk fördel med E-GMP (Iq5, EV6, etc.). Den slår ju tom. Teslas. Är personligen grymt imponerad av vad jag läst gällande tester med den.Jepped skrev:Haha det var ord och inga visor kring vad du tycker om ID4. Jag är dock helt beredd att hålla med. Dessutom är deras infotainment bedrövligt. Ska skriva på papper för en Essential i veckan. Men ska provköra en gång till innan, man hinner glömma bort hur den egentligen kändes rätt fort.
Samtidigt som vi beklagar oss över att en del saknas på Iq5 i Sverige, så får vi som sagt inte heller glömma bort att priset är bra mycket lägre och bättre här.
För sitt låga pris så känns det som man ändå får grymt mycket (el)bil för pengarna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Åh så skönt!Jepped skrev:Haha det var ord och inga visor kring vad du tycker om ID4. Jag är dock helt beredd att hålla med. Dessutom är deras infotainment bedrövligt. Ska skriva på papper för en Essential i veckan. Men ska provköra en gång till innan, man hinner glömma bort hur den egentligen kändes rätt fort.Fuji skrev:Idag har jag med egna ögon jämfört vindruta/sidorutor mellan en Essential och en FE bil. Försäljaren bedyrade att en FE bil = Advanced + Comfort paket. Jag kan nu konfirmera att det finns skillnader på glaset mellan dessa utrustningsnivåer. Sidorutorna på Advanced har laminerade sidorutor på samtliga platser. Tjockleken på sidorutorna är marginellt tjockare på Advanced men där finns de facto en akustikfilm. VAd gäller frontrutan så var den också något tjockare på Advanced vilket indikerar att även denna är laminerad med akustikfilm. Det vore märkligt om Norska bilar skulle vara utrustade med anorlunda glas. PAssade på att åter provköra Essential modellen. Jag har mätt ljudnivån med en app via telefonen och jämförde med min nuvarande bil (Citroen C4 Grand Picasso, 1.6 l HDI, 16" däck). Inget vetenskapligt test med endast en ljudupptagning per bil. Radion avstängd så klart och placeringen av telefonen snarlik (telefonen lutad mot instrumentbrädan). Körde på riksväg 40 och mätte inte på den nyasfalterade sträckan, där ljudnivån var klart lägre i bägge bilarna. Vid 100 km/h uppmätte jag 67 dB och vid 130 km/h 71 dB hos bägge bilarna. Min subjektiva bedömning var dock att jag upplevde ljudbilden hos min min gamla Citroenen som mer behagligt. Då ska man såklart komma ihåg att det är skillnad mellan 16" och 19" hjul samt med reservation för att blåsten kan ha varierat mellan mätningarna. Ett pipande ljud upplevde jag vid kraftig acceleration. Inget jag störde mig på och jämför jag fullgasacceleration med en fossilbil föredrar jag ett diskret pik jämfört med en vrålande bensinmotor. JAg är 191 cm lång med långa ben, trots detta upplevde jag att Essential modellen gav tillräckligt lårstöd. Från ryggstöd till ändan på sätet är det för övrigt 52 cm vilket är 1 cm längre än hos ID4. Den här provturen gav mersmak och trots att jag körde snikmodellen Essential så upplevde jag interiören som mer premium än Id4 vilket enligt min mening är en katastrof (har dock ej kört GTX). Sedan har vi utseendet: här vinner I5 på teknisk knockout mot ID4. Smaken är som baken delad, men en så könlös bil som Id4 finns inte på marknaden och personligen kommer jag aldrig att köpa en sådan Barbapappa bil.
Jag tyckte att elmotorn pep lika mkt på ID4… Men kanske bara jag…
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick en bild på ett fönster från en Essential bil, definitivt inte samma glas, min säljare har nog fel?
Bilden fick jag från ioniq5 facebookgruppen någon länkade här innan
Bilden fick jag från ioniq5 facebookgruppen någon länkade här innan
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
På grund av möjliga förändringar på jobbsidan fungerar jag på att inte köpa en ny bil. Nån som är intresserad av en olivgrön essential lr rwd med leverans nu i september?
Re: Förboka din Ioniq 5
Vilken ort levereras bilen till? Jag är definitivt intresserad. Precis samma specs som min bil som räknas levereras i april.alvenzo skrev:På grund av möjliga förändringar på jobbsidan fungerar jag på att inte köpa en ny bil. Nån som är intresserad av en olivgrön essential lr rwd med leverans nu i september?