Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

jurand
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

Min FE som då har Advanced och komfort paket har rutor som ser ut enligt bifogade bild

Edit: bild inte bilder…
EFF9184E-073E-473D-8270-2FCECD305592.jpeg
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu har jag provkört ioniq5. Och direkt därefter har jag även provat en ID4 GTX (fortfarande med gröna skyltar) på exakt samma sträcka.
Ioniq 5 är en fin bil och ljudnivån är helt okej. Däremot så avger motorn ett högfrekvent överljud i högre hastigheter, som jag tyckte var rätt jobbigt. Det är nog inte alla som hör det. Men jag och sambon hörde det.
Enligt säljaren får det inte lämnas ut några Ioniq 5 till kunder förrän tidigast 28 september (tror jag han sa). Om det är så att en del får sin bil tidigare än så strider det mot Hyundais regler.
Min bil kan eventuellt byggas tidigast i oktober. Men jag fick ingen vill-ha känsla.
ID4 GTX i direkt jämförelse är en helt annan bil. Mycket bättre stolar, tystare, rappare, trevligare. Tyvärr. Sambon har bestämt att det ska bli en ID4, Ioniq 5 går bort. Och jag håller med henne.
Det blir nog att avboka nästa vecka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

mati skrev:
Nu har jag provkört ioniq5. Och direkt därefter har jag även provat en ID4 GTX (fortfarande med gröna skyltar) på exakt samma sträcka.
Ioniq 5 är en fin bil och ljudnivån är helt okej. Däremot så avger motorn ett högfrekvent överljud i högre hastigheter, som jag tyckte var rätt jobbigt. Det är nog inte alla som hör det. Men jag och sambon hörde det.
Enligt säljaren får det inte lämnas ut några Ioniq 5 till kunder förrän tidigast 28 september (tror jag han sa). Om det är så att en del får sin bil tidigare än så strider det mot Hyundais regler.
Min bil kan eventuellt byggas tidigast i oktober. Men jag fick ingen vill-ha känsla.
ID4 GTX i direkt jämförelse är en helt annan bil. Mycket bättre stolar, tystare, rappare, trevligare. Tyvärr. Sambon har bestämt att det ska bli en ID4, Ioniq 5 går bort. Och jag håller med henne.

Man ska lyssna på sambon :) id4 är bra bil!
Cyber Grey
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Tycker precis samma. ID4 känns som mer bil för pengarna, särskilt GTX. Bör gå att pruta närmare 10% också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jag precis varit på elbilsmässan i Ystad och kollat på bland annat Ioniq 5 (en vit med svarta plastdetaljer). Jag tyckte den till och med var snyggare i verkligheten än på bilderna. Den såg lite mindre och nättare ut än vad jag förväntat mig, vilket jag tyckte var positivt. Interiören är jag lite kluven till. Stolarna var bekväma men ganska smala. Funkade jättebra för mig som inte är så stor. Sen är det trevligt att den är så öppen mellan stolarna fram. Samtidigt ger det mig lite skåpbilsvibbar utan en riktig mittkonsoll. Det såg inte så roligt ut med en smutsig gummimatta som sträckte sig dörr till dörr. Sen förstår jag de som upplever att ratten skymmer delar av instrumentklustret. Jag fick ha ratten högre i förhållande till sätet än vad jag skulle önska för att det skulle funka.

Baksätet är lite lågt men i och med att det är så gott om benutrymme och man får plats med fötterna under framsätet så var det inget problem. Man kan sträcka ut benen och få stöd till låren ändå. Det är dock inte i närheten av lika bekvämt som baksätet i ID4, som är riktigt bra. Bagageutrymmet var däremot ännu mindre än vad jag trodde. Även där är ID4 betydligt bättre. Med det sagt är det inte direkt litet och räcker nog till för de flesta.

Sammantaget gillade jag bilen väldigt mycket. Riktigt cool måste jag säga! Däremot är ID4 både mer praktisk och mycket bekvämare.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Däremot är ID4 både mer praktisk och mycket bekvämare.
I direkt jämförelse tyckte jag framförallt att ID4 är trevligare att köra. Det är såklart högst subjektivt, men i ID4 kände jag mig hemma med en gång. Ioniq 5 känns annorlunda än vad jag är van vid. Nervösare och direktare på nåt vis. Varje sten kändes liksom i ratten.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
iAkita skrev:
I direkt jämförelse tyckte jag framförallt att ID4 är trevligare att köra. Det är såklart högst subjektivt, men i ID4 kände jag mig hemma med en gång. Ioniq 5 känns annorlunda än vad jag är van vid. Nervösare och direktare på nåt vis. Varje sten kändes liksom i ratten.
Jag har varken provkört GTX eller Ioniq 5 men det gör mig lite nervös att du upplever det så. Hoppas jag inte gjort ett misstag som ska ersätta min ID4 med en Kia EV6. Nåväl, trivs jag inte med nya bilen så får jag väl sälja den och köpa en GTX istället.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
mati skrev:
iAkita skrev:
Jag har varken provkört GTX eller Ioniq 5 men det gör mig lite nervös att du upplever det så. Hoppas jag inte gjort ett misstag som ska ersätta min ID4 med en Kia EV6. Nåväl, trivs jag inte med nya bilen så får jag väl sälja den och köpa en GTX istället.
Jag ville ju verkligen tycka om Ioniq, och den är absolut ingen dålig bil på något sätt. Men just att min sambo kom på idén att direkt därefter hoppa in i en GTX var kanske inte så bra då.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tyckte I5 kändes slapp och gungig.
ID4 styr bättre, tightare, men lyckas också vara mer komfortabel. Betydligt mer välavstämt chassi.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Checka och se om systermodellen Kia EV6 kan vara något innan ni bestämmer er. Många som jämfört tycker den håller en högre premiumkänsla och kvalitet.

Även körkänslan skall vara mycket tightare och bättre i EV6 i jämförelse med iq5.

Man börjar mer och mer förstå varför iq5 är så billig jämfört med andra bilar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
mati skrev:
iAkita skrev:
Provkör bilarna innan ni köper är mitt starka pro-tip.

Gällande EV6 så sägs den ha mycket bättre körkänsla och köregenskaper än iq5 (men provkör som sagt den och bilda dig en egen uppfattning).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Aida

Inlägg av Aida »

jurand skrev:
Min FE som då har Advanced och komfort paket har rutor som ser ut enligt bifogade bild

Jättesvårt att se. Spontant ser det ut som två rutor men ser rätt tunna ut isf… Eller??
Aida

Inlägg av Aida »

mati skrev:

Mati: exakt detta som jag ville få fram i mina provkörningarapporter. ID4 känns stor och vuxen och lite lyxig. Tydligt europeisk i sin körkänsla med starkt rak-fram-läge och en fasthet i fjädringen men som ändå sväljer gupp fint.

Ioniq 5 Essential kändes så enkel och basic i jämförelse. Väldigt japansk/koreansk.

Men sen testade jag dem igen (GTX denna gång). Och körde I5 i 2 h. Då föll poletten ner på nåt sätt. I5 har mkt bättre sikt och kändes smidigare i stan. Inte lika suvig. Bättre infotainment. Bagaget ännu rymligare trots baksätet i bakerska läget (trots att det ser mindre ut först). Hela bilarnas upplevelser är som stolarna: ID4 har till utseendet invecklade komplicerade stolar som är hårda men stöttande och väldigt bekväma för en storvuxen europé. I5 har mindre enklare mycket mjukare säten som ändå är bekväma.

Gör som jag och ge I5 en ny chans lite längre sträcka. Bara ett tips… lite som skillnaden mellan BMW 5-serie 2012 och Mercedes E-klass 2013: BMWn impade direkt men mercans enkelhet och kvaliteter växte på en och vann i slutändan… För mig iaf.
Aida

Inlägg av Aida »

Bagageutrymmet i VW ID4 och Hyundai I5 bredvid varandra som jämförelse. Jag tyclte att Id4 såg mkt större ut men när jag lastade barnvagnen (Britax Go Big) så märkte jag att de var lika långa men I5 var bredare (inte i öppningen dock).
48EA9CE3-91EE-4587-89A5-282AA43566D1.jpeg
EBEA1142-75DF-4BE9-BDE5-049974FB054F.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag skulle fortfarande välja I5, den är trots allt betydligt billigare än ID4. Framförallt när man lägger till alla tillval som man villhöver. Då hamnar ID4 gtx på galna 663k. :o För 120k mindre kan man faktiskt stå ut med en del saker som är lite sämre hos I5. Det finns ju mycket som är bättre också.
Men min kära sambo har reagerat precis som jag befarade. Allt var fel på I5. Nu tycker hon plötsligt också att den är ful. Det har jag inte hört innan. Hon har mao bestämt sig, det blir ingen Hyundai, och då har jag inte så mycket att säga till längre.
Med det sagt så är det inte säkert att det blir en ID4 heller. Det beror på om jag kan få någon form av rabatt, vilket jag inte tror att jag får. En Kia EV6 behöver jag inte ens föreslå. Den kommer aldrig bli godkänd.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
mati skrev:
iAkita skrev:
Provkör bilarna innan ni köper är mitt starka pro-tip.

Gällande EV6 så sägs den ha mycket bättre körkänsla och köregenskaper än iq5 (men provkör som sagt den och bilda dig en egen uppfattning).
Fast det blir inte lika spännande vid leveransen om man provkört först, även om det själklart är det vettigaste. Har dock dåligt tålamod och vill ha bilen så snabbt som möjligt när jag väl blivit nyfiken på den. Annars hinner jag tröttna redan innan jag fått den. Så när jag fick ett bra pris var det bara att slå till.

Elbilar håller värdet väldigt bra första året, leveranstiderna är i regel långa och andrahandsmarknaden har inte riktigt anpassat sig till miljöbonusen. Så om jag inte gillar bilen är det bara att sälja och köpa något annat. Det är skillnad med fossibilar där värdet minskar som snabbast första året. Med elbilar har det hitintills varit tvärt om, med med högre värdeminskning år 2-3 än under det första året.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Aida

Inlägg av Aida »

Det är helt GALET av Hyundai Sverige att ha Essentialbilar som demobilar. Det är tjänstefel och oursäktligt. Det är klart att svenska Hyundai borde kunnat skrapa ihop ett femtiotal fullutrustade bilar att ha som demo. Nu skrämmer man ju bort folk… Essential är ju inte så mkt billigare heller… Det är ju märkligt att Hyundai tycker att det är viktigare att 50 norrmän o tyskar samt koreanska privatpersoner får sina bilar levererade en månad tidigare än att Sverige får några vettiga demobilar som inte skrämmer iväg kunderna. Skrämmande tycker jag…

Sorry för min rant. Mina känslor svallar över i den här tråden. Det här bilköpet är riktigt frustrerande och jobbigt flr mitt psyke. Denna tråd gör det inte bättre… Man kastas mellan hopp och förtvivlan och matas med olika bud… Knäckande
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Aida skrev:
Det är helt GALET av Hyundai Sverige att ha Essentialbilar som demobilar. Det är tjänstefel och oursäktligt. Det är klart att svenska Hyundai borde kunnat skrapa ihop ett femtiotal fullutrustade bilar att ha som demo. Nu skrämmer man ju bort folk… Essential är ju inte så mkt billigare heller… Det är ju märkligt att Hyundai tycker att det är viktigare att 50 norrmän o tyskar samt koreanska privatpersoner får sina bilar levererade en månad tidigare än att Sverige får några vettiga demobilar som inte skrämmer iväg kunderna. Skrämmande tycker jag…

Sorry för min rant. Mina känslor svallar över i den här tråden. Det här bilköpet är riktigt frustrerande och jobbigt flr mitt psyke. Denna tråd gör det inte bättre… Man kastas mellan hopp och förtvivlan och matas med olika bud… Knäckande
Skulle snarare tro de inte har så mkt att säga till om. Dvs Hyundai i Korea säger till svenska Hyundai att gilla läget..
I Norge är leveranserna igång. 2 helger sen såg jag Ionic 5 live (vid golfbana) o den va mkt snyggare i live än på bild o det va en rwd advance. Pratade lite med ägaren o han va mkt nöjd än så länge (den hade inte ens gått 100mil än)
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Aida skrev:
jurand skrev:

Jättesvårt att se. Spontant ser det ut som två rutor men ser rätt tunna ut isf… Eller??
Bara en, mycket tjockare annars
Cyber Grey
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det som fick mig att få nästan lite panik var att säljaren sa att det inte är möjligt i nuläget att få tag på dragkrokar. Visserligen har Klintan fått tag på en krok från Tyskland, tidigare här i tråden, men uppenbarligen har Hyundai inte några egna krokar. Anledningen till detta, enligt säljaren, är att det krävs mycket syre för ståltillverkning och allt syre har gått åt inom sjukvården. Jag trodde först att han skojade, men han menade tydligen allvar. Alltså, jag menar whaaat? Hörde jag verkligen rätt? Vad är det för BS?
Hursomhelst så fick jag en otrevlig déjà vu upplevelse med tanke på vilken j*a cirkus det var att få en dragkrok till min e-tron. Då var det inte syrebrist utan ren ignorans. Jag var verkligen nära att hamna på psyket då.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Det kanske är så, när allt kommer omkring, att Tesla inte ensamma är den onda sidan.
Det har nu under flera år höjts varnande finger att: Vänta bara tills ”de andra” kommer - det blir dödsstöten för Tesla.
Så verkar ju inte vara fallet. Var är alla dessa fantastiska, billiga, snåla, bekväma, välutrustade bilarna med kundvänliga säljare med raka enkla besked och leverans som utlovat?
Att köpa bil idag verkar vara som att välja mellan pest eller kolera….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

mati skrev:
Det som fick mig att få nästan lite panik var att säljaren sa att det inte är möjligt i nuläget att få tag på dragkrokar. Visserligen har Klintan fått tag på en krok från Tyskland, tidigare här i tråden, men uppenbarligen har Hyundai inte några egna krokar. Anledningen till detta, enligt säljaren, är att det krävs mycket syre för ståltillverkning och allt syre har gått åt inom sjukvården. Jag trodde först att han skojade, men han menade tydligen allvar. Alltså, jag menar whaaat? Hörde jag verkligen rätt? Vad är det för BS?
Hursomhelst så fick jag en otrevlig déjà vu upplevelse med tanke på vilken j*a cirkus det var att få en dragkrok till min e-tron. Då var det inte syrebrist utan ren ignorans. Jag var verkligen nära att hamna på psyket då.
Min säljare hade gott om krokar redo för montering och beställt ett gäng till.
Cyber Grey
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
jurand skrev:

Tycker det ser ut som en enda glasskiva i mitten, och med två tunna (som brukligt på bilglas) plastlaminat på ut- respektive insida. Dvs. som normalt enkelglas på bilar, eller andra typer av glas som man inte vill skall lätt krossas och splittras i massor av skärvor och lösa delar.

Jämförelse mellan Ioniq 5 (troligen normalt enkelglas) och M3/MY (med dubbelglas och mellanliggande ljudisoleringsfilm):

Ioniq 5

Bild

M3/MY
Glas MY-M3.jpg
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jurand skrev:
mati skrev:
Min säljare hade gott om krokar redo för montering och beställt ett gäng till.
Vad håller de på med? Känns ju som att de driver med oss. Det var visserligen inte samma säljare som jag har beställt bilen hos, men det är ändå på samma bilfirma. "Min" säljare sa också för bara några veckor sedan att de hade ett helt gäng dragkrokar på lager. Och nu är det plötsligt "syrebrist" i dragkroksfabriken enligt den här säljaren, med resultatet att det inte går att montera krokar på I5 alls. Det är sånhär skit som gör att man faktiskt tröttnar innan man ens fått se bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag skulle fortfarande välja I5, den är trots allt betydligt billigare än ID4. Framförallt när man lägger till alla tillval som man villhöver. Då hamnar ID4 gtx på galna 663k. :o För 120k mindre kan man faktiskt stå ut med en del saker som är lite sämre hos I5. Det finns ju mycket som är bättre också.
Men min kära sambo har reagerat precis som jag befarade. Allt var fel på I5. Nu tycker hon plötsligt också att den är ful. Det har jag inte hört innan. Hon har mao bestämt sig, det blir ingen Hyundai, och då har jag inte så mycket att säga till längre.
Med det sagt så är det inte säkert att det blir en ID4 heller. Det beror på om jag kan få någon form av rabatt, vilket jag inte tror att jag får. En Kia EV6 behöver jag inte ens föreslå. Den kommer aldrig bli godkänd.
Dyrare än Iq5 ja, men ändå inte så galet med en maxad ID4 gällande priset då en MY AWD LR ligger på 730 papp (70 papp extra).

Tycker, lite som din fru kanske, inte heller om Iq5 exteriört. Inget illa menat, men påminner mig on en transformer/cyber-leksak. KIA EV6 tycker jag är lite som MY, varken ful eller snygg, och ser ut att vara helt acceptabel i utseende (ingen bil man väljer för designen, men inte heller något man väljer bort pga. designen).

Många som testat EV6 tycker det är en mycket mer premiumkänsla i både interiör och i körkänsla än Iq5. Testkör innan ni förkastar den!

Kanske den visar sig vara ett väldigt vettigt mellanting, både prismässigt och premiummässigt, mellan Iq5 och ID4?
Bild
Skriv svar