Robotklippare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

wheels

Re: Robotklippare

Inlägg av wheels »

Front242 skrev:
Min 230 är inne på 11:e säsongen. Har bytt två batterier, två hjulmotorer och knappsats. Laddningstationen är lagad med aluminium på några ställen. Att det går in fukt i knappsatsens membran är inte helt ovanligt, och problem med motorer förekommer oxå. Egentligen är det inte motorerna som pajar utan ett litet planetdrev i plast i växellådan. Hade enkelt gått att byta om skiten fanns som reservdel.
Printa ut ett nytt drev?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

wheels skrev:
Printa ut ett nytt drev?
Exakt!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
ELA

Inlägg av ELA »

En sak som missas i denna tråd om klippare, vad har de fått för namn?
De är ju personligheter. :D .Vår heter Bob, efternamn Marley. Han gillar gräs.
Det är en McCulloch som funkar bra. 4 år utan strul tror jag. Hanär Inte så smart men det blir fint om han får hålla på ett tag.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

wheels skrev:
Front242 skrev:
Min 230 är inne på 11:e säsongen. Har bytt två batterier, två hjulmotorer och knappsats. Laddningstationen är lagad med aluminium på några ställen. Att det går in fukt i knappsatsens membran är inte helt ovanligt, och problem med motorer förekommer oxå. Egentligen är det inte motorerna som pajar utan ett litet planetdrev i plast i växellådan. Hade enkelt gått att byta om skiten fanns som reservdel.
Printa ut ett nytt drev?
Kan man printa små saker alltså. Jag har förträngt hur stora spåren är, men jag har för mig att det var ganska fina. Intressant!
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare

Inlägg av TangentEnd »

Teslaspolen skrev:
Oj vilken respons! Tack!

Här är situationen:

Vi har i familjen en gammal gård och hus utanför Svärdsjö. Vi bor inte där själva utan huset används för hyresturister. Det ligger 8 mil bort från där vi bor, men på sommaren så behöver bland annat den enorma gräsmattan klippas, vilket hitintills görs med en kombination av åkgräsklippare och traditionell klippare. Båda bensindrivna härken med år på nacken. Det är opraktiskt, dyrt och för att inte tala om helt oförsvarbart miljömässigt. Men det lilla problemet är att området är så pass stort att jag inte riktigt vet om det finns robotmodeller som faktiskt klarar av jobbet. Gården är enligt hitta.se strax över 10 000m2 stor, men på korsar en jord/grusväg, flertalet större hus, träd och buskage. Men ändå, stort. Ska se om jag kan fixa någon snabb kartbild.

Hemma på gården där vi bor är det så mycket vilttomt och blomsteräng att den lilla gräsmattan vi har där kör vi med manuell batteriklippare och har aldrig brytt oss om med någon robot. Den klipparen är inne på sitt 5e år nu och har aldrig behövt servas. Och där håller jag med Mati, det är lite avkopplande att gå runt en timme med någon bra podcast.

Förresten, detta är helt enligt Teslas uppdrag. Skynda på elektrifering och hållbar energi. Vi kastar ut bensinslukare och skaffar batteridrivet. ;) En stavmixer är så vitt jag vet redan helt elektrifierad om du nu inte har någon udda modell ifrån Nissan/Renaults gamla reklamfilmer.
Leta inte efter den perfekta klipparen som klarar störst yta.

Kolla på stora slottsträdgårdar. De har alltid flera klippare som gör jobbet. Behöver inte nödvändigtvis bli dyrare. Finns även professionell klippare som inte kräver begränssningskablar.
Model Y LR Grå, 20"
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

UrbanL skrev:

Trist, jag har sneglat lite åt Android eftersom deras system har en del vad det verkar smarta lösningar (kantklippning, moduler för extrafunktioner t ex).
Men är de plastiga/smäck maskiner eller var satt problemet tror du?
Nej, själva konstruktionen är nog snarare rätt rejäl faktiskt. Mitt problem var bara att den fastnade överallt. Det kunde räcka med ett äpple eller lite lös jord så fastnade den och grävde ner sig. Möjligt att den annan modell hade varit mer rätt för mig.

Sen var det ju något som gjorde att den ofta inte kunde ladda från laddstationen till slut. Enligt uppgift kan man byta kretskort där, tydligen vanligt fel. Även anslutningen till slingan behöver lagas/lödas. Jag bytte slingan helt så det ska inte ha berott på det. Det gick helt enkelt inte att lita på systemet som helhet.

Jag har roboten och alla delar kvar, förutom slingan då. Nån händig som vill felsöka och få igång den igen kan hämta den hos mig gratis. Den kan säkert funka utmärkt på en lättare gräsmatta utan hinder och så. Lite extra knivar kan följa med om jag kan hitta dem. Den behöver säkert nytt batteri så småningom.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Områden 1, 2 och 3 är områden att klippa. Gården sluttar med en backet uppåt norr, vet inte hur brant exakt men den är i vart fall inte plan. Område 3 saknar även någon form av hus vid sig och finns därför ingen el lättåtkomlig.

Ursäkta slarviga linjer, men på ttt ungefär så här...
Gräsmatta att klippa.JPG
Bonus till den som vet vart detta är någonstans... :)
Teslaspolen skrev:
Oj vilken respons! Tack!

Här är situationen:

Vi har i familjen en gammal gård och hus utanför Svärdsjö. Vi bor inte där själva utan huset används för hyresturister. Det ligger 8 mil bort från där vi bor, men på sommaren så behöver bland annat den enorma gräsmattan klippas, vilket hitintills görs med en kombination av åkgräsklippare och traditionell klippare. Båda bensindrivna härken med år på nacken. Det är opraktiskt, dyrt och för att inte tala om helt oförsvarbart miljömässigt. Men det lilla problemet är att området är så pass stort att jag inte riktigt vet om det finns robotmodeller som faktiskt klarar av jobbet. Gården är enligt hitta.se strax över 10 000m2 stor, men på korsar en jord/grusväg, flertalet större hus, träd och buskage. Men ändå, stort. Ska se om jag kan fixa någon snabb kartbild.

Hemma på gården där vi bor är det så mycket vilttomt och blomsteräng att den lilla gräsmattan vi har där kör vi med manuell batteriklippare och har aldrig brytt oss om med någon robot. Den klipparen är inne på sitt 5e år nu och har aldrig behövt servas. Och där håller jag med Mati, det är lite avkopplande att gå runt en timme med någon bra podcast.

Förresten, detta är helt enligt Teslas uppdrag. Skynda på elektrifering och hållbar energi. Vi kastar ut bensinslukare och skaffar batteridrivet. ;) En stavmixer är så vitt jag vet redan helt elektrifierad om du nu inte har någon udda modell ifrån Nissan/Renaults gamla reklamfilmer.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/urban10026

Inlägg av UrbanL »

Plinder skrev:
Nej, själva konstruktionen är nog snarare rätt rejäl faktiskt. Mitt problem var bara att den fastnade överallt.
Jaha, i och för sig har Husqvarnan fastnat på sina ställen då det varit lite blött i gräset eller lösjord. Den har inte speciellt grovmönstrade drivhjul, så faktiskt har jag roat mig med att konstruera och printa ut larvband som verkar hjälpa just när det är lite slirigt. Det behövs någon iteration till av designen innan den som 3D-print är tillräckligt robust som för att tåla det slitaget dock :-) (Ja, jag vet att det finns andra grövre hjul att köpa :-) )
Plinder skrev:
Sen var det ju något som gjorde att den ofta inte kunde ladda från laddstationen till slut.
OK, det är ju frustrerande förstås tillsammans med det andra. Stod laddstationen under tak?
Plinder skrev:
Jag har roboten och alla delar kvar, förutom slingan då. Nån händig som vill felsöka och få igång den igen kan hämta den hos mig gratis.
Generöst av dig, hoppas att någon kan ta hand om den och få igång den. Det hade kanske varit roligt att meka lite med en sån, men jag behöver inte fler projekt :-)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Teslaspolen skrev:
Bonus till den som vet vart detta är någonstans... :)
Vintjärn
Vintjärn.jpg
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare

Inlägg av Skaman »

Trevlig skrev:
Skaman skrev:
Vilken bamix stavmixer ska man köpa? Finns hur många olika förpacknings alternativ som helst...
Lite fel tråd? Du får nog skapa en mixer tråd :| :mrgreen:
Kan man diskutera gräsklippare så kan man väl frukt-å-annat-klippare med på ett teslaforum...? :):)
Nästa blir väl en tråd om tandborstar...
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag har två stycken Gardena Sileno, huvud resp. sommarhus, och de har fungerat mycket bra. Efter någon initial justering av kabeln mot en slänt så har den kört felfritt.
Det som är irriterande är att det ibland kan komma upp något korkat felmeddelande som man måste trycka bort direkt på roboten, trots att appen ger samma information.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/urban10026

Inlägg av UrbanL »

Teslaspolen skrev:
Områden 1, 2 och 3 är områden att klippa. Gården sluttar med en backet uppåt norr, vet inte hur brant exakt men den är i vart fall inte plan. Område 3 saknar även någon form av hus vid sig och finns därför ingen el lättåtkomlig.
Skulle det gå att ordna någon korridor mellan område 2 och 3 (väster ut?) så skulle ju en maskin serva båda dem. När det gäller lutning på tomten; om det inte är en stor nivåskillnad på kort sträcka är det inga problem. Typiskt nämns väl 35 graders lutning, vår robot kan hantera en brant som jag verkligen inte förväntat mig. Det verkar som om den försöker kryssa upp/ner för den.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Klippa gräset är den trädgårdssyssla jag gillar. Har visserligen inte speciellt stor gräsmatta, ca 300m2, och batteriklippare.
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare

Inlägg av TangentEnd »

UrbanL skrev:
Teslaspolen skrev:
Skulle det gå att ordna någon korridor mellan område 2 och 3 (väster ut?) så skulle ju en maskin serva båda dem. När det gäller lutning på tomten; om det inte är en stor nivåskillnad på kort sträcka är det inga problem. Typiskt nämns väl 35 graders lutning, vår robot kan hantera en brant som jag verkligen inte förväntat mig. Det verkar som om den försöker kryssa upp/ner för den.
Instämmer. Finns flera bra trådar på Byggahus angående korridorer.
Model Y LR Grå, 20"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Gården är enligt hitta.se strax över 10 000m2 stor, men på korsar en jord/grusväg, flertalet större hus, träd och buskage. Men ändå, stort. Ska se om jag kan fixa någon snabb kartbild..
Om det bara handlar om att byta ut den bensindrivna gräsklipparen mot nåt eldrivet så är kanske en elektrisk åkgräsklippare ett bra alternativ? Min åkgräsklippare ska enligt spec klara 10.000kvm på en laddning, och det är faktiskt fullt realistiskt. Kanske inte när det handlar om en vildvuxen blomsteräng, men en gräsmatta med lagom högt gräs är inget problem. Jag jag själv aldrig lyckats ens komma i närheten av att tömma batteriet. Och jag brukar plåga den rätt hårt.
Ryobi RM480e heter den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Jag har haft Automower i 15 år och hunnit skaffa mig en massa åsikter. :D Jag har idag två stycken: En 220 AC hemma i villaträdgården (~800 kvm) och en 420 på sommarstället (~2000 kvm).
Teslaspolen skrev:
Områden 1, 2 och 3 är områden att klippa.
Område 1 och 2 kan du slå ihop, klipparen kan utan vidare passera över uppfarten och klippningen blir effektivare om roboten inte behöver vända så ofta. Då får du en yta på drygt 5000 kvm:
automower.jpg
Område 3 är lite oklart hur/om man når från område 2. Ifall det går att öppna en korridor mellan 2 och 3 så kan man konfigurera klipparen att gå direkt dit efter laddning t.ex. 5% av gångerna. På så sätt kan man garantera att en yta blir klippt regelbundet även om korridoren är så trång att det är osannolikt att den skulle hitta in av slumpen.

Nyckeln till framgång med robotklippare är att ge dem mycket tid. De klipper slumpmässigt, vilket kan vara oerhört frustrerande att titta på men fungerar väldigt bra om man bara ger dem gott om tid att arbeta.

Jag tror att du klarar dig med en Automower 440. Den är "bara" angiven till 4000 kvm ±20% men om du kan ge den 8-12 timmar per natt kommer den klara dina 5000 ganska öppna kvm. Nästa steg 450X är märkt till 5000 kvm men kostar hela 12000 kr mer eftersom du då också måste betala för en massa onödigt lull-lull.

Du behöver inte GPS, den gör ingen nytta ändå. Du behöver ingen app-koppling, roboten sköter sig själv. Och du behöver definitivt ingen led-belysning, klipparen är blind och ska arbeta utan att synas eller höras.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Skaman skrev:
Kan man diskutera gräsklippare så kan man väl frukt-å-annat-klippare med på ett teslaforum...? :):)
Nästa blir väl en tråd om tandborstar...
En mycket stor andel av trådarna på TCS handlar om annat än Tesla.

Under "Allmänt/Övrigt" finns det väl ingen anledning att klaga på OT när rubriken tydligt anger att tråden handlar om just Robotklippare, om man inte är intresserad av dessa är det ju bara att låta bli att läsa den här tråden.

Eller menar du att vi skall förbjuda alla trådar om e-tron, Polestar, energiprodukter, Ionity, SpaceX, etc etc? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Gården är enligt hitta.se strax över 10 000m2 stor, men på korsar en jord/grusväg, flertalet större hus, träd och buskage. Men ändå, stort. Ska se om jag kan fixa någon snabb kartbild..
Om det bara handlar om att byta ut den bensindrivna gräsklipparen mot nåt eldrivet så är kanske en elektrisk åkgräsklippare ett bra alternativ? Min åkgräsklippare ska enligt spec klara 10.000kvm på en laddning, och det är faktiskt fullt realistiskt. Kanske inte när det handlar om en vildvuxen blomsteräng, men en gräsmatta med lagom högt gräs är inget problem. Jag jag själv aldrig lyckats ens komma i närheten av att tömma batteriet. Och jag brukar plåga den rätt hårt.
Ryobi RM480e heter den.
Nja, det är två i en smäll. Idag är det antingen att åka dit en heldag bara för en klippning eller ha en lokalanställd som ska dit och klippa.

Det blir väldigt dyrt i längden, eller tar en massa tid. Speciellt i början av sommaren då det växter som tusan.
Skriv svar