Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
PatrikL skrev:

Har för mig att jag läst någon som sa att han/hon hade hittat vissa ytor som var dåligt/tunt lackerade tex runt en dörr eller va det var.

Men ja, stänkskydd kommer åka på garanterat!
Tänk på att få tillverkare målar sina bilar på insidan. Kan titta på valfri tysk premium och det finns ingen lack inne under taket i bagaget tex.

Tror Tesla hade lite problem rund kanten på dörrarna ett tag för 3 år sedan, typ.
Nej precis så är det ju och har ju typ alltid varit så.
Men ja det är nog det där runt dörrarna jag tänker på, tack!
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

Haha ja då var jag tillbaka.
Nu har vi "sållat" ner det till att det står mellan M3 och MY båda long-range varianterna och ny beställning.

Hur hade ni gjort?

Jag ska säga att jag nog lutar åt att jag gillar MY mer då den är lite större, men det blir också på bekostnad av räckvidd.
Det som skrämmer mig lite med MY är det stora panorama-taket utifall att man får ett stenskott eller liknande samt att den inte använts i sverige innan (dock så har väl även USA stränga vintrar och hårt väder :)).

Vad tror ni "prismässigt" vilket står sig bäst på begagnatmarkanden när det ev. blir dags att sälja?

Som vanligt tar jag supergärna mot input och resonemang :)


//P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

Du har ju även glastak på M3 hela vägen, så kan vara värt att tänka på att det finns en viss risk även där.

Men annars så håller jag med dig helt. Svårt att välja mellan två potentiellt väldigt bra bilar (på olika sätt)! :)

Skulle nog försöka tänka om storlek/sittkomfort/lastkapacitet eller räckvidd/restid/körglädje är viktigast för dig och familjen.

Är storlek viktigast i vardagen, så tänk på att man sällan reser långt (kanske 5% av resorna över året), medans man i övrig tid laddar hemma.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

martinot skrev:
Du har ju även glastak på M3 hela vägen, så kan vara värt att tänka på att det finns en viss risk även där.

Men annars så håller jag med dig helt. Svårt att välja mellan två potentiellt väldigt bra bilar (på olika sätt)! :)

Skulle nog försöka tänka om storlek/sittkomfort/lastkapacitet eller räckvidd/restid/körglädje är viktigast för dig och familjen.

Är storlek viktigast i vardagen, så tänk på att man sällan reser långt (kanske 5% av resorna över året), medans man i övrig tid laddar hemma.

Helt riktigt :) hade för mig att jag la till det i min text men råka nog sudda ut det.
Hur ofta får man tex stenskott på taket och står man får hela kalaset själv om olyckan är framme?

Jag tror faktiskt att i vårat fall så ser vi nog utrymmet och att man sitter högre (vi har ju en xc60 idag) som större fördel mot att man kommer längre.
Vi åker på några långresor per år men det blir inte allt för ofta, drömmen finns att ta en europa resa nångång men då antar jag också att man planerar för det och då bör det ju inte vara några större problem.

Men ja, som du säger :) valet är svårt. Jag har ju bara provkört teslor och inga andra elbilar, är det någon jag bör titta på innan jag bestämmer mig för M3 eller MY?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av Gargamel »

Jag kör mycket i jobbet, och tycker att köra längre än 2.5 timma i sträck är jobbigt och vill gärna ta en liten bensträckare varannan timme-ish.
Och då blir det på nåt laddställe som jag fyller på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:
martinot skrev:
Du har ju även glastak på M3 hela vägen, så kan vara värt att tänka på att det finns en viss risk även där.

Men annars så håller jag med dig helt. Svårt att välja mellan två potentiellt väldigt bra bilar (på olika sätt)! :)

Skulle nog försöka tänka om storlek/sittkomfort/lastkapacitet eller räckvidd/restid/körglädje är viktigast för dig och familjen.

Är storlek viktigast i vardagen, så tänk på att man sällan reser långt (kanske 5% av resorna över året), medans man i övrig tid laddar hemma.

Helt riktigt :) hade för mig att jag la till det i min text men råka nog sudda ut det.
Hur ofta får man tex stenskott på taket och står man får hela kalaset själv om olyckan är framme?

Jag tror faktiskt att i vårat fall så ser vi nog utrymmet och att man sitter högre (vi har ju en xc60 idag) som större fördel mot att man kommer längre.
Vi åker på några långresor per år men det blir inte allt för ofta, drömmen finns att ta en europa resa nångång men då antar jag också att man planerar för det och då bör det ju inte vara några större problem.

Men ja, som du säger :) valet är svårt. Jag har ju bara provkört teslor och inga andra elbilar, är det någon jag bör titta på innan jag bestämmer mig för M3 eller MY?
Gällande glastak så beror det mest på olika försäkringar vad det kommer kosta. Kolla med olika försäkringsbolag. Dock alltid dyrare än vindrutan fram.

Är ju extremt (tyvärr) oklart om hur mycket, och på vilket konkret sätt, som Tesla kommer öppna SuC för andra bilmärken (alla, eller bara vissa).

Men rent generellt så är det mycket svårt för mig att välja något annat än Tesla pga. SuC, och bilens fina integrering av laddnätet i hela bilen och mjukvaran.

För mig (och det gäller bara mig personligen) så är det i dagsläget Tesla eller fossilbil som gäller som val (kan ju ändra sig och bli annorlunda i framtiden).

Närmaste alternativet är väl Model S (eller X). Men det är ju fråga om större storlek och kostnad).

Kör du XC60 idag så känns det spontant att den närmaste motsvarigheten blir MY. Även om du inte har riktigt lika snabb laddning på resa som M3, så har du ändå tillgång till det överlägsna SuC-nätet när ni skall ut och resa i Sverige och Europa. Det för en väldigt stor (större) praktisk skillnad.

Struntar du i SuC och att ha en låg förbrukning, så finns ju även Audi e-tron som är en fin SUV (dock är MY väldigt snål och låg förbrukning mot andra SUV:ar). Finns ju då även KIA EV6 (och motsvarande Hyundai Ioniq 5) om du vill gå ner lite i pris (och kanske lite i interiör och premiumkänsla), men ingen bil jag själv testat än. Kanske inte så mycket plats, och du får gå upp i pris (men också mer premiumkänsla än Tesla) kanske Taycan Grand Turismo. Även de stora MEB-bilarna som Id4, Enyaq, etc. (men de laddar långsamt jämfört med Tesla och Kia/Hyundai, dock bra då de har nästan lika låg förbrukning som Tesla).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av LarsL »

Räckvidden är ju nästan betydelse lös när man har Supercharger nätverket.

Jag tror att Model Y som ju är det när,aste man kommer en kombi kommer hålla värdet bättre än Model 3. Dessutom är det en ny bil på marknaden vilket också ger högre värde de närmaste åren.

Du ska titta på ID4/Skoda Enyaq och möjligen Ioniq 5. Men om du testkör bägge och gillar elbilar så kommer du falla tillbaka till Model Y, gissar jag.
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
Räckvidden är ju nästan betydelse lös när man har Supercharger nätverket.

Jag tror att Model Y som ju är det när,aste man kommer en kombi kommer hålla värdet bättre än Model 3. Dessutom är det en ny bil på marknaden vilket också ger högre värde de närmaste åren.

Du ska titta på ID4/Skoda Enyaq och möjligen Ioniq 5. Men om du testkör bägge och gillar elbilar så kommer du falla tillbaka till Model Y, gissar jag.

Tack Lars! Kloka ord, jag ska ta mig en titt på dessa och även visa min fru men det känns som vi har blivit rätt "sålda" på teslas koncept.
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

martinot skrev:
PatrikL skrev:
martinot skrev:
Du har ju även glastak på M3 hela vägen, så kan vara värt att tänka på att det finns en viss risk även där.

Men annars så håller jag med dig helt. Svårt att välja mellan två potentiellt väldigt bra bilar (på olika sätt)! :)

Skulle nog försöka tänka om storlek/sittkomfort/lastkapacitet eller räckvidd/restid/körglädje är viktigast för dig och familjen.

Är storlek viktigast i vardagen, så tänk på att man sällan reser långt (kanske 5% av resorna över året), medans man i övrig tid laddar hemma.

Helt riktigt :) hade för mig att jag la till det i min text men råka nog sudda ut det.
Hur ofta får man tex stenskott på taket och står man får hela kalaset själv om olyckan är framme?

Jag tror faktiskt att i vårat fall så ser vi nog utrymmet och att man sitter högre (vi har ju en xc60 idag) som större fördel mot att man kommer längre.
Vi åker på några långresor per år men det blir inte allt för ofta, drömmen finns att ta en europa resa nångång men då antar jag också att man planerar för det och då bör det ju inte vara några större problem.

Men ja, som du säger :) valet är svårt. Jag har ju bara provkört teslor och inga andra elbilar, är det någon jag bör titta på innan jag bestämmer mig för M3 eller MY?
Gällande glastak så beror det mest på olika försäkringar vad det kommer kosta. Kolla med olika försäkringsbolag. Dock alltid dyrare än vindrutan fram.

Är ju extremt (tyvärr) oklart om hur mycket, och på vilket konkret sätt, som Tesla kommer öppna SuC för andra bilmärken (alla, eller bara vissa).

Men rent generellt så är det mycket svårt för mig att välja något annat än Tesla pga. SuC, och bilens fina integrering av laddnätet i hela bilen och mjukvaran.

För mig (och det gäller bara mig personligen) så är det i dagsläget Tesla eller fossilbil som gäller som val (kan ju ändra sig och bli annorlunda i framtiden).

Närmaste alternativet är väl Model S (eller X). Men det är ju fråga om större storlek och kostnad).

Kör du XC60 idag så känns det spontant att den närmaste motsvarigheten blir MY. Även om du inte har riktigt lika snabb laddning på resa som M3, så har du ändå tillgång till det överlägsna SuC-nätet när ni skall ut och resa i Sverige och Europa. Det för en väldigt stor (större) praktisk skillnad.

Struntar du i SuC och att ha en låg förbrukning, så finns ju även Audi e-tron som är en fin SUV (dock är MY väldigt snål och låg förbrukning mot andra SUV:ar). Finns ju då även KIA EV6 (och motsvarande Hyundai Ioniq 5) om du vill gå ner lite i pris (och kanske lite i interiör och premiumkänsla), men ingen bil jag själv testat än. Kanske inte så mycket plats, och du får gå upp i pris (men också mer premiumkänsla än Tesla) kanske Taycan Grand Turismo. Även de stora MEB-bilarna som Id4, Enyaq, etc. (men de laddar långsamt jämfört med Tesla och Kia/Hyundai, dock bra då de har nästan lika låg förbrukning som Tesla).

Jag förstår, lutar nog åt att ta Trygghansa som försäkring då vi har några andra försäkringar där också.
Gällande MY, visst borde jag kunna räkna med att få ungefär samma försäkringskostnad som på en M3? eller vad tror ni?

Du nämner laddningen, något som jag trodde skulle vara lika som på M3, vet du hur mycket det skiljer?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4390
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av jonasl »

Trygg Hansa brukar ligga bra till i alla fall första året. Väldigt många verkar byta från Model 3 till Model Y - sannolikt kommer även jag byta.

Men Model 3 är större och mera praktisk på alla vis än vad man kan tro om man tittar på utsidan. Rymlig inuti, men lite låg att kliva ur och i jämfört med många andra bilar. Bagaget är riktigt rymligt men samma sak där, svårare att packa eftersom luckan är liten. Och går det du vill lasta inte in så är det ju svårt.. Men den får ha både drag och takräcke, uppväger ju lite.

Har bara kört Model 3 SR+ och skulle säga att räckviddsskillnaden mellan M3 LR och Y LR är akademisk om du inte har något speciellt fall där du behöver de extra milen som M3 går. Det är ytterst sällan det kommer innerbära ett extra laddstopp under en långresa. Och är du inte van vi prestandabilar kommer du tycka att M3 SR+ har all prestanda som någon någonsin kan behöva. Nu har jag väl vant mig lite men den känns fortfarande otroligt rapp.

Och, som jag tror jag sagt, man lämnar alltid bilen med ett leende..!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:
martinot skrev:
PatrikL skrev:
martinot skrev:
Du har ju även glastak på M3 hela vägen, så kan vara värt att tänka på att det finns en viss risk även där.

Men annars så håller jag med dig helt. Svårt att välja mellan två potentiellt väldigt bra bilar (på olika sätt)! :)

Skulle nog försöka tänka om storlek/sittkomfort/lastkapacitet eller räckvidd/restid/körglädje är viktigast för dig och familjen.

Är storlek viktigast i vardagen, så tänk på att man sällan reser långt (kanske 5% av resorna över året), medans man i övrig tid laddar hemma.

Helt riktigt :) hade för mig att jag la till det i min text men råka nog sudda ut det.
Hur ofta får man tex stenskott på taket och står man får hela kalaset själv om olyckan är framme?

Jag tror faktiskt att i vårat fall så ser vi nog utrymmet och att man sitter högre (vi har ju en xc60 idag) som större fördel mot att man kommer längre.
Vi åker på några långresor per år men det blir inte allt för ofta, drömmen finns att ta en europa resa nångång men då antar jag också att man planerar för det och då bör det ju inte vara några större problem.

Men ja, som du säger :) valet är svårt. Jag har ju bara provkört teslor och inga andra elbilar, är det någon jag bör titta på innan jag bestämmer mig för M3 eller MY?
Gällande glastak så beror det mest på olika försäkringar vad det kommer kosta. Kolla med olika försäkringsbolag. Dock alltid dyrare än vindrutan fram.

Är ju extremt (tyvärr) oklart om hur mycket, och på vilket konkret sätt, som Tesla kommer öppna SuC för andra bilmärken (alla, eller bara vissa).

Men rent generellt så är det mycket svårt för mig att välja något annat än Tesla pga. SuC, och bilens fina integrering av laddnätet i hela bilen och mjukvaran.

För mig (och det gäller bara mig personligen) så är det i dagsläget Tesla eller fossilbil som gäller som val (kan ju ändra sig och bli annorlunda i framtiden).

Närmaste alternativet är väl Model S (eller X). Men det är ju fråga om större storlek och kostnad).

Kör du XC60 idag så känns det spontant att den närmaste motsvarigheten blir MY. Även om du inte har riktigt lika snabb laddning på resa som M3, så har du ändå tillgång till det överlägsna SuC-nätet när ni skall ut och resa i Sverige och Europa. Det för en väldigt stor (större) praktisk skillnad.

Struntar du i SuC och att ha en låg förbrukning, så finns ju även Audi e-tron som är en fin SUV (dock är MY väldigt snål och låg förbrukning mot andra SUV:ar). Finns ju då även KIA EV6 (och motsvarande Hyundai Ioniq 5) om du vill gå ner lite i pris (och kanske lite i interiör och premiumkänsla), men ingen bil jag själv testat än. Kanske inte så mycket plats, och du får gå upp i pris (men också mer premiumkänsla än Tesla) kanske Taycan Grand Turismo. Även de stora MEB-bilarna som Id4, Enyaq, etc. (men de laddar långsamt jämfört med Tesla och Kia/Hyundai, dock bra då de har nästan lika låg förbrukning som Tesla).

Jag förstår, lutar nog åt att ta Trygghansa som försäkring då vi har några andra försäkringar där också.
Gällande MY, visst borde jag kunna räkna med att få ungefär samma försäkringskostnad som på en M3? eller vad tror ni?

Du nämner laddningen, något som jag trodde skulle vara lika som på M3, vet du hur mycket det skiljer?
Laddning kommer nog vara hyfsat lika. Men kanske liten mindre skillnad då MiC inte har riktigt samma batterier och laddning som MiU M3 Panasonic 82 kWh. Men det är mer finlir. Välj först och främst efter den bil som du tror passar dig och din familj. Att ha en bil som passar 95% i vardagen tror jag är rätt att fokusera på.

Som Lars sa, det viktiga de 5% av gångerna som ni är på semesterresor är att ni har bra tillgång till SuC-nätet.

Vet faktiskt hur det blir med försäkringskostnad. Men ta offert från ett par olika försäkringsbolag är mitt tips. Nöjd dig inte med första offerten från TH.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av LarsL »

Model 3 SR+ är skitrolig att köra. Ligger som ett strykjärn på vägen och svänger lite på svansen när man trycker ner accen. Responsen på accpedalen är linjär och väldigt trevlig. Kör man Model S P90DL också så kan Model 3 SR+ plus så klart kännas lite slö men fortfarande rolig(are :? ).

Trygg cHansa är billigast första året eftersom de har introduktions erbjudande. För mig blev sedan Watercircle (Select) billigare.(enorm skillnad på en Model S)
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

jonasl skrev:
Trygg Hansa brukar ligga bra till i alla fall första året. Väldigt många verkar byta från Model 3 till Model Y - sannolikt kommer även jag byta.

Men Model 3 är större och mera praktisk på alla vis än vad man kan tro om man tittar på utsidan. Rymlig inuti, men lite låg att kliva ur och i jämfört med många andra bilar. Bagaget är riktigt rymligt men samma sak där, svårare att packa eftersom luckan är liten. Och går det du vill lasta inte in så är det ju svårt.. Men den får ha både drag och takräcke, uppväger ju lite.

Har bara kört Model 3 SR+ och skulle säga att räckviddsskillnaden mellan M3 LR och Y LR är akademisk om du inte har något speciellt fall där du behöver de extra milen som M3 går. Det är ytterst sällan det kommer innerbära ett extra laddstopp under en långresa. Och är du inte van vi prestandabilar kommer du tycka att M3 SR+ har all prestanda som någon någonsin kan behöva. Nu har jag väl vant mig lite men den känns fortfarande otroligt rapp.

Och, som jag tror jag sagt, man lämnar alltid bilen med ett leende..!
Tackar för svar! Låter vettigt, dock får ju model Y också ha drag samt dra mer.
Gällande prestandan så är den trevlig men inte ett måste, den som är i m3 LR räcker ju gott och väl. Vill jag köra fort eller känna lite ”drag” så sätter jag mig på hojen :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:
Vill jag köra fort eller känna lite ”drag” så sätter jag mig på hojen :)
Är inte hojar väldigt slöa? ;)
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Vill jag köra fort eller känna lite ”drag” så sätter jag mig på hojen :)
Är inte hojar väldigt slöa? ;)

:D
3,3sek på en plastbit får ses som godkänt även om jag vet att vissa *hmmm* bilar har lite bättre drag men det är lite fegare att sitta inkapslad ;)
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

Just ja! En till fråga, funderar på att inte köpa till vinterdäck och köpa det på ”sidan om” eller är det dumt? Tjänar man på att köpa det direkt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av LarsL »

Ja, det ger jag dig det är mer utsatt på hojen, det är det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:
Just ja! En till fråga, funderar på att inte köpa till vinterdäck och köpa det på ”sidan om” eller är det dumt? Tjänar man på att köpa det direkt?
Jag köpte samma däcks typ från däck online till min Model 3 och sparade väl 4-5000kr på det. Snyggare fälgar fick jag också. Tok smidigt att få färdiga däck levererade hem till gårdsplanen.

Vet inte hur jag skulle göra nu… köper man med bilen så ingår det ju i finansieringen och de hade drive på räntan så nog egentligen rätt billigt att ta det på inköpspriset.
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
Ja, det ger jag dig det är mer utsatt på hojen, det är det.
Därför ligger den faktiskt på blocket för försäljning också.
Viset det är kul, lite för kul och nu med familj etc så har man börjat inse att livet är rätt skört och även så körkortet :)
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Just ja! En till fråga, funderar på att inte köpa till vinterdäck och köpa det på ”sidan om” eller är det dumt? Tjänar man på att köpa det direkt?
Jag köpte samma däcks typ från däck online till min Model 3 och sparade väl 4-5000kr på det. Snyggare fälgar fick jag också. Tok smidigt att få färdiga däck levererade hem till gårdsplanen.

Vet inte hur jag skulle göra nu… köper man med bilen så ingår det ju i finansieringen och de hade drive på räntan så nog egentligen rätt billigt att ta det på inköpspriset.

Ok! Har faktiskt missat att dom har drive på räntan, kanske ska ta mig en titt. Hade tänkt finansiera det på annat vis.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:
Ok! Har faktiskt missat att dom har drive på räntan, kanske ska ta mig en titt. Hade tänkt finansiera det på annat vis.
Ingen aning hur det är just nu men för 2 år sedan var det hyggligt billigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av Bjelke »

PatrikL skrev:
LarsL skrev:
Ja, det ger jag dig det är mer utsatt på hojen, det är det.
Därför ligger den faktiskt på blocket för försäljning också.
Viset det är kul, lite för kul och nu med familj etc så har man börjat inse att livet är rätt skört och även så körkortet :)
Extremt lika som jag tänkte när jag sålde min Fireblade… fast då hade inte Tesla kommit och inget annat heller
fanns det som jag iaf hade råd med som kunde mäta sig med den hojen, men idag saknar jag inte draget i
den hojen direkt 8-) :mrgreen: men resten av upplevelsen på hoj saknar jag ibland och en eldriven dito står
numera högt på listan (men då får man väl strypa ner den av tidigare nämnda anledning kanske :lol: )
Håller även med om det mesta som skrivits redan som tex
model Y står sig nog bra i andrahandsvärde, den är säkert tillräckligt rolig att köra, glastak kan bli dyrt (går på
vagnskada), supercharger är fruktansvärt bra på långresor och till sist så tror jag ändå att dom andra elbilarna
som nämnts är riktigt bra också (förutom det där med SuC då) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Ok! Har faktiskt missat att dom har drive på räntan, kanske ska ta mig en titt. Hade tänkt finansiera det på annat vis.
Ingen aning hur det är just nu men för 2 år sedan var det hyggligt billigt.
Nya frågor igen...
Räknar fortfarande på en Model Y, hade först tänkt att utöka bostadslånet för att finansiera en del av bilen och betala till "mig själv" så att säga.
Dock har ju tesla en helt "ok" ränta på privatlån så månadskostnaden skulle knappt skilja något mot att jag tar det på bostadslånet istället (detta då jag måste ta ut nya pantbrev etc.).

Tanken är att lägga ca 290 000kr i kontantinsats och sedan ta resten på privatlån till 1,95% ränta och 50% restvärde efter 36mån.
Är det dumt att lägga en så hög kontantinsats? tanken är att då får jag ner månadskostnaden en del.

Sen vet jag inte om man vågar räkna med 70 000kr tillbaka på klimatbonus?

//P
Senast redigerad av PatrikL, redigerad totalt 1 gånger.
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

Bjelke skrev:
PatrikL skrev:
LarsL skrev:
Ja, det ger jag dig det är mer utsatt på hojen, det är det.
Därför ligger den faktiskt på blocket för försäljning också.
Viset det är kul, lite för kul och nu med familj etc så har man börjat inse att livet är rätt skört och även så körkortet :)
Extremt lika som jag tänkte när jag sålde min Fireblade… fast då hade inte Tesla kommit och inget annat heller
fanns det som jag iaf hade råd med som kunde mäta sig med den hojen, men idag saknar jag inte draget i
den hojen direkt 8-) :mrgreen: men resten av upplevelsen på hoj saknar jag ibland och en eldriven dito står
numera högt på listan (men då får man väl strypa ner den av tidigare nämnda anledning kanske :lol: )
Håller även med om det mesta som skrivits redan som tex
model Y står sig nog bra i andrahandsvärde, den är säkert tillräckligt rolig att köra, glastak kan bli dyrt (går på
vagnskada), supercharger är fruktansvärt bra på långresor och till sist så tror jag ändå att dom andra elbilarna
som nämnts är riktigt bra också (förutom det där med SuC då) :)

Hehe låter tryggt :) vet ju att suget efter hoj kommer att komma från och till men man växer väl med åldern antar jag :D
En eldriven kanske skulle vara något.

Tack för feedback och tankar :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:
LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Ok! Har faktiskt missat att dom har drive på räntan, kanske ska ta mig en titt. Hade tänkt finansiera det på annat vis.
Ingen aning hur det är just nu men för 2 år sedan var det hyggligt billigt.
Nya frågor igen...
Räknar fortfarande på en Model Y, hade först tänkt att utöka bostadslånet för att finansiera en del av bilen och betala till "mig själv" så att säga.
Dock har ju tesla en helt "ok" ränta på privatlån så månadskostnaden skulle knappt skilja något mot att jag tar det på bostadslånet istället (detta då jag måste ta ut nya pantbrev etc.).

Tanken är att lägga ca 290 000kr i kontantinsats och sedan ta resten på privatlån till 1,95% ränta och 50% restvärde efter 36mån.
Är det dumt att lägga en så hög kontantinsats? tanken är att då får jag ner månadskostnaden en del.

Sen vet jag inte om man vågar räkna med 70 000kr tillbaka på klimatbonus?

//P
Även om man kan låna på bostaden, så tillkommer ju som du påpekar en kostnad för pantbreven. Räntan är riktigt bra hos Tesla/DNB, och genom att ta en stor del kontakt så minskar du ju räntekostnaderna ytterligare. Tycker det låter som ett mycket vettigt upplägg i ditt fall.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar