När är det lämpligt att använda vätgas?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

När är det lämpligt att använda vätgas?

Inlägg av Zalman3 »

Intressant läsning om när det är lämpligt att använda vätgas.

https://www.linkedin.com/pulse/clean-hy ... liebreich/
1629024258457.jpeg
1629027558004.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det lämpligt att använda vätgas?

Inlägg av fth »

Mycket bra och pedagogisk sammanställning, hans slutsatser är också precis samma som mina: den viktigaste användningen av grön vätgas borde vara att ersätta fossil vätgas i befintliga industriella processer.

Att skapa ett nytt ”behov” i form av vätgasbilar är fullständigt hål i huvudet, och den enda orsaken till att vi fortfarande ens diskuterar detta är de gigantiska resurser som fossilmaffian öser in i lobbyverksamhet och marknadsföring.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Det beror väl på hur stor överproduktion av el vi får under blåsiga dagar. Nåt vettigt måste göras med den elen annat än att skänka bort den.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Det beror väl på hur stor överproduktion av el vi får under blåsiga dagar. Nåt vettigt måste göras med den elen annat än att skänka bort den.
Vill man lagra el så gör en Liquid Air lösning det för halva priset mot att lagra el med vätgas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Om du tittar på första grafen så ser du att det användningsfallet kommer på rad två, dvs tämligen högt upp och med hyfsad potential.

Lagring och industriella processer är ju dessutom inte ömsesidigt uteslutande användningsfall, bortsett från tillgången på elektrolysörer (som nog tyvärr kommer vara en starkt begränsande faktor under överskådlig tid), det borde alltså gå att satsa på båda, eller tom hitta synergier i form av samlokalisering av kemi-industri och vindkraftsparker med elektrolysörer.

Min slutsats är dock att industriella processer borde ha högre prioritet här, dvs ersätta fossil vätgas är viktigare än att lagra grön el, för lagring finns det andra lösningar än vätgas, det gör det inte för de industriella processerna.

/fth
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

fth skrev:
MWall skrev:
Om du tittar på första grafen så ser du att det användningsfallet kommer på rad två, dvs tämligen högt upp och med hyfsad potential.

Lagring och industriella processer är ju dessutom inte ömsesidigt uteslutande användningsfall, bortsett från tillgången på elektrolysörer (som nog tyvärr kommer vara en starkt begränsande faktor under överskådlig tid), det borde alltså gå att satsa på båda, eller tom hitta synergier i form av samlokalisering av kemi-industri och vindkraftsparker med elektrolysörer.

Min slutsats är dock att industriella processer borde ha högre prioritet här, dvs ersätta fossil vätgas är viktigare än att lagra grön el, för lagring finns det andra lösningar än vätgas, det gör det inte för de industriella processerna.

/fth
Sen har det lite med vad vätgasen ersätter.
Jag tar flygplan på ”blå” vätgas varje dag i veckan mot Jet A1.
Fullt ös på båda säger jag, intill grön vätgas helt kan ersätta fossilproducerat.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Fullt ös på båda säger jag, intill grön vätgas helt kan ersätta fossilproducerat.
"Blå" vätgas ser (precis som jag väntat) ut att vara ett rejält stickspår, enligt nya studier orsakar detta mer global uppvärmning än de tekniker/råvaror den skall ersätta.

https://theconversation.com/blue-hydrog ... gas-166053

Nej, fossil vätgas bör fasas ut så snart som möjligt, det finns inget utrymme att skapa nya användningsfall för detta.

Den dag (om någonsin) vi har ett överskott på grön vätgas så kan vi börja diskutera nya användningsområden, inte nu.

/fth
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

fth skrev:
heldiggrisen skrev:
"Blå" vätgas ser (precis som jag väntat) ut att vara ett rejält stickspår, enligt nya studier orsakar detta mer global uppvärmning än de tekniker/råvaror den skall ersätta.

https://theconversation.com/blue-hydrog ... gas-166053

Nej, fossil vätgas bör fasas ut så snart som möjligt, det finns inget utrymme att skapa nya användningsfall för detta.

Den dag (om någonsin) vi har ett överskott på grön vätgas så kan vi börja diskutera nya användningsområden, inte nu.

/fth
Står inget där som motsäger att produktion av blå vätgas (på marken) till flygbranschen, är sämre för miljön än att elda petroleum(Jet A1) i atmosfären.

Frågan är hur mycket energiförlusten blir mätt mot var utsläppen händer, jag killgissar bara.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Står inget där som motsäger att produktion av blå vätgas (på marken) till flygbranschen, är sämre för miljön än att elda petroleum(Jet A1) i atmosfären.
Nej, inte direkt, men dock att "blå" vätgas är betydligt sämre för klimatet än vad fossil-branschen vill få det att framstå.

Detta innebär ju att kalkylen för flyg som drivs av denna vätgas blir avsevärt sämre, vilket iaf gör mig extremt skeptisk till att det är en bra idé att satsa de enorma resurser som skulle krävas för en omställning av flygplansflottan.

Jag har betydligt större förhoppningar om elflyg, iaf för kort- till medeldistans, där börjar det redan idag komma mycket intressanta lösningar.

Jag tror att det totalt sett är betydligt bättre att fortsätta flyga fossilt på långa distanser, till den dag ett fossilfritt alternativ är konkurrenskraftigt, och samtidigt arbeta för att ersätta användningen på marken av den fossila vätgasen där det går.

/fth
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Märklig vätgasdebatt.
Många surrar om att vätgasbilar ska prioriteras.

Men vätgasanhängarna pratar inte nåt om att +98% av dagens vätgas är mycket smutsig eftersom den produceras i en energikrävande process som är baserad på olja.

Och vi MÅSTE använda vätgas i industriella processer.

Därför måste man först ersätta denna smutsiga vätgas innan man använder grön vätgas till nåt annat.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jämförelse mellan vätgas och batteri.
Screenshot_20210821-165339_Facebook.jpg
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Jag skulle vilja se en mätning där de även räknar in tiden att tanka/ladda, alla startar med 100%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Bilagan Screenshot_20210821-165339_Facebook.jpg finns inte längre
Jag skulle vilja se en mätning där de även räknar in tiden att tanka/ladda, alla startar med 100%
Men en elbil kan du starta med 100% och oftast 90% medan en vätgasbil aldrig kan starta med 100%. Om jag har en vätgasbil måste jag antingen åka och ladda på kvällen innan eller planera in ett tidigare stopp.

Exempel med en resa till Stockholm från Göteborg så måste jag stanna 7-8 min i Norrköping, om jag startar med 100%. Vätgasbilen kanske då måste åka och ladda först och sedan åka till den fiktiva stationen i Norrköping för ett 5 min (minst kanske mer realistiskt 10 min). Fördelen är noll och inget. Särskilt då du kan kombinera laddning och lunch.

Jag viste inte att man kan sitta 4 i Toyotan nu mera? Har de gjort en ny bil alltså?
C3B58815-99DE-463D-9B4E-CB5F80F6B1B5.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SECC 2019. Vätgas vs El

https://teslaclubsweden.se/elbilen-var- ... tgasbilen/

Kan tilläggas, att efter denna tävlingen så har infrastrukturen förbättrats enormt på SuC och elbilsladdning. Inte alls samma förbättringar på vätgasmacksidan.

Skulle man för om tävlingen idag med M3 AWD LR, och med SuC V3, så tror jag tidskillnaden mot vätgasbilen skulle bli än större.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

LarsL skrev:
Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Men en elbil kan du starta med 100% och oftast 90% medan en vätgasbil aldrig kan starta med 100%. Om jag har en vätgasbil måste jag antingen åka och ladda på kvällen innan eller planera in ett tidigare stopp.

Exempel med en resa till Stockholm från Göteborg så måste jag stanna 7-8 min i Norrköping, om jag startar med 100%. Vätgasbilen kanske då måste åka och ladda först och sedan åka till den fiktiva stationen i Norrköping för ett 5 min (minst kanske mer realistiskt 10 min). Fördelen är noll och inget. Särskilt då du kan kombinera laddning och lunch.

Jag viste inte att man kan sitta 4 i Toyotan nu mera? Har de gjort en ny bil alltså?
Det jag menade var, att man ser till att fixa så att alla bilar kan starta på samma ställe med 100%.
Så alla åker till väte-macken, drar fram en skarvsladd till elbilen, och reservdunkar till bensinaren/dieslaren, så alla är fulla från samma startpunkt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Gargamel skrev:
Det jag menade var, att man ser till att fixa så att alla bilar kan starta på samma ställe med 100%.
Så alla åker till väte-macken, drar fram en skarvsladd till elbilen, och reservdunkar till bensinaren/dieslaren, så alla är fulla från samma startpunkt.
Men det är ju alltså totalt orealistiskt och poängen med hur dåligt vätgas är ju just att du ska åka iväg och stå och pumpa på en station. Dessutom stationer som det aldrig kommer finnas särskilt många av och de kommer inte finnas i bostadsområden så du måste alltså planera in en extra tripp för att tanka.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
SECC 2019. Vätgas vs El

Kan tilläggas, att efter denna tävlingen så har infrastrukturen förbättrats enormt på SuC och elbilsladdning. Inte alls samma förbättringar på vätgasmacksidan.

Skulle man för om tävlingen idag med M3 AWD LR, och med SuC V3, så tror jag tidskillnaden mot vätgasbilen skulle bli än större.
Nu ska man kanske inte ta u-landet Sverige som måttstock för varken elbilsladdning eller vätgastankning. Det ena funkar dåligt eller halvdåligt (Tesla undantaget), det andra funkar inte alls i nuläget. Men jag skulle inte vilja argumentera med en vätgasförespråkare att snabbladdning finns överallt medan vätgasmackar lyser med sin frånvaro. Man kommer ganska omgående behöva erkänna att laddinfrastrukturen är skitkass idag.
Åker du till Tyskland så ser det helt annorlunda ut på vätgassidan. Som jag ser det finns inga stora hinder att ta sig med en vätgasbil kors och tvärs genom hela landet. De som kör vätgasbil säger att det funkar bra.
https://h2tankstellen.cleanenergypartnership.de/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
SECC 2019. Vätgas vs El

Nu ska man kanske inte ta u-landet Sverige som måttstock för varken elbilsladdning eller vätgastankning. Det ena funkar dåligt eller halvdåligt (Tesla undantaget), det andra funkar inte alls i nuläget. Men jag skulle inte vilja argumentera med en vätgasförespråkare att snabbladdning finns överallt medan vätgasmackar lyser med sin frånvaro. Man kommer ganska omgående behöva erkänna att laddinfrastrukturen är skitkass idag.
Åker du till Tyskland så ser det helt annorlunda ut på vätgassidan. Som jag ser det finns inga stora hinder att ta sig med en vätgasbil kors och tvärs genom hela landet. De som kör vätgasbil säger att det funkar bra.
https://h2tankstellen.cleanenergypartnership.de/
Nu är det ju iofs. mest intressant, för oss svenskar, att välja bil efter hur de fungerar här hemma, men det sagt, så gick just denna tävlingen från Stockholm till Frankfurt. Det finns inga hinder, men det gick inte heller snabbare med en vätgasbil redan 2019.

Nu idag 2021 finns ju mycket fler SuC-V3-stationer, så gjorde man om tävlingen idag med en ny elbil som en 2021 M3 LR och alla V3-stationer, så tror jag vinsten till elbil skulle bli ännu större över vätgasbilen än vad det var 2019.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Nu idag 2021 finns ju mycket fler SuC-V3-stationer, så gjorde man om tävlingen idag med en ny elbil som en 2021 M3 LR och alla V3-stationer, så tror jag vinsten till elbil skulle bli ännu större över vätgasbilen än vad det var 2019.
Säkert är det så. Men alla kan inte ladda hos SuC V3. Jämför man en icke-Tesla elbil med en vätgasbil blir resultatet ett annat tror jag. Det betyder dock inte att jag skulle föredra en vätgasbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Om man ska göra en ny tävling mellan vätgasbil och elbil... Hur mycket ska föraren av vätgasbilen komma senare till start därför att hen måste jobba några timmar övertid för att betala det dyrare drivmedlet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
martinot skrev:
Säkert är det så. Men alla kan inte ladda hos SuC V3. Jämför man en icke-Tesla elbil med en vätgasbil blir resultatet ett annat tror jag. Det betyder dock inte att jag skulle föredra en vätgasbil.
Tycker det är fel att inte använda sig av Teslas Superchargers, de finns och bilarna finns… till skillnad mot vätgasstationerna om man ska köra Ystad-Haparanda i alla fall.
Skriv svar