Är det samma batteri i LR MIC som i de ”gamla” LR från USA? Har nämligen hört att det inte är det och att den verkliga skillnaden inte är alls stor. Hittar tyvärr inget riktigt test på dessa LR MIC. Hoppas Björn Nyland kan haffa en och göra ett test på verklig räckvidd.martinot skrev:Jag upplever själv att skillnaden i praktisk räckvidd är större en de officiella siffrorna mellan 614 vs 580. Känns det skiljer minst det dubbla i verkligheten. De nya Panasonic-batterierna gör att jag numera kan köra mellan våra två största städer med ett ett enda laddstopp på vägen, och då är jag verkligen slösaktig med energi och håller hög fart. Med gamla M3 LR fick jag alltid göra minst två laddstopp på vågen. Med nya M3 LR så räcker ett enda snabbt "depåstopp" på 12-14 minuter för att ladda upp. Älskar de nya Panasonic-batterierna. De både laddar snabbare, och räcker mycket längre. Helt fantastiskt bra batterier!Olten skrev:Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
Du kommer bli jättenöjd! Stort grattis!
Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Väntrum Model 3
Nej. LR MIC har LGs NCM celler. Ca 10% mindre kapacitet i dem än nya 82kwh Panasonic NCA.Deeds skrev:Är det samma batteri i LR MIC som i de ”gamla” LR från USA? Har nämligen hört att det inte är det och att den verkliga skillnaden inte är alls stor. Hittar tyvärr inget riktigt test på dessa LR MIC. Hoppas Björn Nyland kan haffa en och göra ett test på verklig räckvidd.martinot skrev:Jag upplever själv att skillnaden i praktisk räckvidd är större en de officiella siffrorna mellan 614 vs 580. Känns det skiljer minst det dubbla i verkligheten. De nya Panasonic-batterierna gör att jag numera kan köra mellan våra två största städer med ett ett enda laddstopp på vägen, och då är jag verkligen slösaktig med energi och håller hög fart. Med gamla M3 LR fick jag alltid göra minst två laddstopp på vågen. Med nya M3 LR så räcker ett enda snabbt "depåstopp" på 12-14 minuter för att ladda upp. Älskar de nya Panasonic-batterierna. De både laddar snabbare, och räcker mycket längre. Helt fantastiskt bra batterier!Olten skrev:Jodå, jag har bestält dragkrok, man gör det efteråt och det kan man ju tycka är krångligt. Grejen med nybeställning är att man vet vad man får och då är jag nöjd. Jag suktar inte efter nästa modell och dess ev uppdateringar utan jag vill veta vad jag får. Just nu finns ingen lagerbil som jag vill ha den, sen så ärdet svårt att få fakta om vad som finns på lagerbilarna, rattvärme t.ex som är ett måste för mig. Körlängden 614 mot 580 km och snabbare laddning är mycket viktigt.
Du kommer bli jättenöjd! Stort grattis!
Teslabjörn har testat 2021 LR med LG-batteriet. Finns på rad 104-105 här
Nya 82kwh är rad 151-152.
Notera dock att den ena är testat på vintern, den andra på sommaren, så skillnaden blir mindre i praktiken.
Det finns dock rykten som säger att även Fremont-bilar kommer få såväl LG NCM i LR som CATL LFP i SR+ framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jongut
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas29390
Tjena!
Jag loggade in på Tesla just nu och såg att de senarelagt mitt leveransdatum med ca 10 dagar , helt plötsligt, någon annan som fått sin tid försenad?
Hur säker är teslas uppskattade leveranstider?
Jag loggade in på Tesla just nu och såg att de senarelagt mitt leveransdatum med ca 10 dagar , helt plötsligt, någon annan som fått sin tid försenad?
- Sebastian+
- Teslaägare
Hej!jongut skrev:Tjena!
Såg precis samma sak nu. Hade 7/9-20/9 tidigare. Nu är det ändrat till 23/9-30/9….
Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.
Vet inte hur jag ska ställa mig till detta? Ser att P till skillnad ifrån LR har samma range som den amerikanska P men är annan prestanda sämre eller sämre batterier?
Är ny här på forumet så inte hunnit läsa så mycket men vad jag har hört så har MIC modellerna lite mindre ”slarvfel”? Detta sa även säljaren på Tesla, eller han sa att många hellre vill ha en MIC då dom är ”bättre” byggda. Men man vill ju inte ha en med sämre batterier etc.
Vad säger ni? Beräknad lev är i slutet av augusti/början på september.
Vet inte hur jag ska ställa mig till detta? Ser att P till skillnad ifrån LR har samma range som den amerikanska P men är annan prestanda sämre eller sämre batterier?
Är ny här på forumet så inte hunnit läsa så mycket men vad jag har hört så har MIC modellerna lite mindre ”slarvfel”? Detta sa även säljaren på Tesla, eller han sa att många hellre vill ha en MIC då dom är ”bättre” byggda. Men man vill ju inte ha en med sämre batterier etc.
Mitt leveransansdatum är fortfarande samma när jag kollade nu. Jag beställde 17 augusti.jongut skrev:Tjena!
Uppskattad leveranstid: September 06 – September 20
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- jongut
- Teslaägare
tigermann skrev:Mitt leveransansdatum är fortfarande samma när jag kollade nu. Jag beställde 17 augusti.jongut skrev:Tjena!
Hmmm… dags att ringa Tesla!
Du har rätt i stort. Förenklat kan man generalisera det till MiU: Bättre batterier (oftast), MiC: Bättre monteringskvalitet och bättre lackkvalitet (oftast).nilsrapp skrev:Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det blir intressant att se vilket batteri, kapacitet etc., som sitter i 3P MIC.martinot skrev:Du har rätt i stort. Förenklat kan man generalisera det till MiU: Bättre batterier (oftast), MiC: Bättre monteringskvalitet och bättre lackkvalitet (oftast).nilsrapp skrev:Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.
Jag provkörde en 3P igår och det var riktigt stor skillnad på ljudnivå och kvalitet jämfört med den jag körde tidigt 2019. Blev riktigt sugen på att byta bort min S.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Ok, tack för svar!!!jpetters skrev:Det blir intressant att se vilket batteri, kapacitet etc., som sitter i 3P MIC.martinot skrev:Du har rätt i stort. Förenklat kan man generalisera det till MiU: Bättre batterier (oftast), MiC: Bättre monteringskvalitet och bättre lackkvalitet (oftast).nilsrapp skrev:Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.
Jag provkörde en 3P igår och det var riktigt stor skillnad på ljudnivå och kvalitet jämfört med den jag körde tidigt 2019. Blev riktigt sugen på att byta bort min S.
- andreasdrake
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag beställde min M3 LR MIC 11/8 och hade länge uppskattad leverans 6-22/9 men nu idag har de även flyttat fram för mig till 22-30/9.jongut skrev:tigermann skrev:Mitt leveransansdatum är fortfarande samma när jag kollade nu. Jag beställde 17 augusti.jongut skrev:Tjena!
Hmmm… dags att ringa Tesla!
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Kanske kommer era i det sista fartyget för Q3 leveranser från Shanghai:
Kul att se hur de lastar Triton Ace
Kul att se hur de lastar Triton Ace
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Hade också en tidigare tid i September men fick den flyttat till 22-30/9.
Beställt en M3 SR+
Känns som en evighet innan bilen kommer..........
Beställt en M3 SR+

Hej alla!
Har bevakat den här tråden ett tag men inte haft något att skriva innan eftersom mitt leveransdatum var i December. Beställde en M3 LR 1/7 och trodde jag skulle få vänta ett tag, men i fredags ringde någon från Tesla och frågade om jag ville ta en lagerbil med samma spec (blå med vit inredning) istället. Enligt honom skulle alla lagerbilar komma innan sista September.
På min beställning står det 24/9 - 30/9 just nu.
Har bevakat den här tråden ett tag men inte haft något att skriva innan eftersom mitt leveransdatum var i December. Beställde en M3 LR 1/7 och trodde jag skulle få vänta ett tag, men i fredags ringde någon från Tesla och frågade om jag ville ta en lagerbil med samma spec (blå med vit inredning) istället. Enligt honom skulle alla lagerbilar komma innan sista September.
På min beställning står det 24/9 - 30/9 just nu.
Ringde Tesla nu och de hade fått problem med sina prognoser och båtar som "åkt fel"
Dessa nya datum som är satta 23-30:e sep) är satta med marginal så med lite flyt så kommer bilarna tidigare men hon garanterade att alla skulle få sina "september-bilar" innan månadsskiftet.
Dessa nya datum som är satta 23-30:e sep) är satta med marginal så med lite flyt så kommer bilarna tidigare men hon garanterade att alla skulle få sina "september-bilar" innan månadsskiftet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Skapligt nick för en som köper en TeslaNaturgas skrev:Hade också en tidigare tid i September men fick den flyttat till 22-30/9.
Beställt en M3 SR+

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Även jag blev uppringd i fredags och erbjuden en ”lagerbil”. Leverans innan sista september 

- jongut
- Teslaägare
Jag hoppas att hon du pratade med hade rätt!Deeds skrev:Ringde Tesla nu och de hade fått problem med sina prognoser och båtar som "åkt fel"

Det hade varit skönt och få leveranstid snart! Kommer bli kargt att stå utan bil annars…
Jag har sålt min bil och har nu fått hyra en bil i 4 veckor så jag behöver också bilen så fort som möjligt!jongut skrev:Jag hoppas att hon du pratade med hade rätt!Deeds skrev:Ringde Tesla nu och de hade fått problem med sina prognoser och båtar som "åkt fel"
Dessa nya datum som är satta 23-30:e sep) är satta med marginal så med lite flyt så kommer bilarna tidigare men hon garanterade att alla skulle få sina "september-bilar" innan månadsskiftet.![]()
Det hade varit skönt och få leveranstid snart! Kommer bli kargt att stå utan bil annars…
Vågat! Jag säljer min bil först när jag väl har nyckelkortet i handen 

Hata Skellefteå :*
- jongut
- Teslaägare
Önskar att jag var så smart!!Klafver94 skrev:Vågat! Jag säljer min bil först när jag väl har nyckelkortet i handen

Det blir till att hyra något litet…
Hyrde en Optima plug-in i 4 veckor för 6500:- Rätt ok pris ändå. Fick så bra för min andra bil så jag kände att det var värt att sälja och hyra 

- jongut
- Teslaägare
Jag får inte ihop leveranstiderna riktigt.
Enligt andra sidor jag varit på så får man inget vin förrän bilen lämnat Shanghai. Jag beställde den 17/8 och fick ett vin direkt vid beställningen. Det borde i så fall innebära att bilen redan var ombord på en båt.
De enda båtarna som gått före den 17/8 ska komma till Zebrugge mellan 28/7 till den 3/9, uppskattad tid. Enligt forumet jag var på så rör de sig om tre färjor… (länk till forumet https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 2/page-147). Om jag har förstått rätt.
Det borde inte ta till slutet av månaden att leverera bilen till Sverige?
Enligt andra sidor jag varit på så får man inget vin förrän bilen lämnat Shanghai. Jag beställde den 17/8 och fick ett vin direkt vid beställningen. Det borde i så fall innebära att bilen redan var ombord på en båt.
De enda båtarna som gått före den 17/8 ska komma till Zebrugge mellan 28/7 till den 3/9, uppskattad tid. Enligt forumet jag var på så rör de sig om tre färjor… (länk till forumet https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 2/page-147). Om jag har förstått rätt.
Det borde inte ta till slutet av månaden att leverera bilen till Sverige?
Om Tesla lyckas med sin deadline för min bil så tog det 21 dagar mellan Zeebrugge och Umeå.
Edit: 21 dagar till levererad bil, vet inte hur många dagar dom tar på sig på verkstaden. Vet inte om det är som hos traditionella bilmärken att dragkrok monteras på plats.
Edit: 21 dagar till levererad bil, vet inte hur många dagar dom tar på sig på verkstaden. Vet inte om det är som hos traditionella bilmärken att dragkrok monteras på plats.
Hata Skellefteå :*
- jongut
- Teslaägare
Så kan det vara förstås, de måste väl fixa till bilen och registrera den innan utlämning utöver transporten.