Om forumet och citat

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Om forumet och citat

Inlägg av BrooklynS »

Jag har under lång tid stört mig på att detta forum verkar tillåta oändlig citering, något som innebär att inläggen ofta fort blir oläsliga.

Förslag till forumadmin är att ändra inställning så att endast SENASTE inlägget citeras, dvs endast en nivå av citering tillåten.

Det skulle öka läsbarheten på inläggen men också minska incitamentet till offtopicdiskussioner i trådarna.

Tack på förhand. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Om forumet och citat

Inlägg av mati »

Fem nästlade citat tillåts just nu tror jag. Bra idé förresten. Även textlängden när man citerar skulle jag vilja se en gräns på. Det blir helt oläsligt när folk citerar ett jättelångt inlägg och svarar med typ en enda kort mening.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

BrooklynS skrev:
Jag har under lång tid stört mig på att detta forum verkar tillåta oändlig citering, något som innebär att inläggen ofta fort blir oläsliga.

Förslag till forumadmin är att ändra inställning så att endast SENASTE inlägget citeras, dvs endast en nivå av citering tillåten.

Det skulle öka läsbarheten på inläggen men också minska incitamentet till offtopicdiskussioner i trådarna.

Tack på förhand. :)
Håller mer, man borde titta på flashback i det här fallet.
Av citerad text visas det bara en liten del som standard och man kan välja att visa hela, och mer än en nivå av citat tas bort direkt så det är bara det du svarar på visas i citaten.
wheels

Inlägg av wheels »

En till som håller med
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Skulle det räcka med ändring av inställning skulle det ha införts för länge sedan. Tyvärr finns inga sådana inställningar i forummotorn som vi använder. Det skulle behövas omfattande omskrivning av källkoden.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

TiborBlomhall skrev:
Skulle det räcka med ändring av inställning skulle det ha införts för länge sedan. Tyvärr finns inga sådana inställningar i forummotorn som vi använder. Det skulle behövas omfattande omskrivning av källkoden.
Ok, finns det planer på att migrera till annan forummotor? Det finns ju flera som erbjuder smidig överflyttning av befintlig databas mm.

Annars kan vi alla tänka på att städa lite när vi citerar, dvs ta bort alla citat utom det sista. SÄRSKILT när det är bilder i inläggen….
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

TiborBlomhall skrev:
Ligger det här och snurrar på en gammal phpBB-installation då?

Valet finns i den senaste versionen av phpBB.
phpbb.JPG
Min erfarenhet av phpBB-forum (många år nu...) är att försöka ha installationen så mycket standard som möjligt och bara pilla lite med designen, för det blir mycket lättare att uppdatera då. Dels för att man måste göra det pga säkerheten, sedan kan man råka ut för att de uppdaterar PHP på servern och helt plötsligt står man med en gammal forumversion som inte fungerar på den. I början installerade jag en massa tillägg och funktioner, men eftersom tilläggen inte uppdaterades, men forumet, så satt man snabbt i en version som "var rökt"...
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Gammal phpBB motor, ja. Inställningen du visar finns visserligen men sätter man lägre värde på den blir resultatet bara att man ser konstig ful kod istället för citat-rutor när man har citerat i för många led.

Har aldrig sett en forummotor som erbjuder smidig överflyttning av databas. Inte ens vid flytt till nyare version av phpBB går det.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det låter ju konstigt att det blir fel, kanske blir fel på gamla, men rätt på nya inlägg?

Nja, smidig och smidig vet jag inte, men de har bra dokumentation och script för att uppgradera, även från gamla versioner. Jag har gjort ett par uppgraderingar från 2:an till 3:an och har krånglat massor under åren.

Senast för ett par veckor sedan, så flyttade jag ett forum från en domän till en annan med databasflyttar m.m.. Då är jag ändå långt ifrån att vara en haxare.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Angående citat igen.
viewtopic.php?f=29&t=26230&start=10

Titta här, en person postade en bild och text. Sedan citerade 2-3-4 st personer och svarare, vilket skapar "kilometerlånga" citat.
Citat-rutorna behövs "fälls ihop" och bara visa runt 3 rader MAX (av text-raders storlek), titta på flashiga backen hur deras citatruta funkar, då hade man sluppit scrolla 4 km för att ta sig förbi samma bild 4 gånger i rad för att se svaren.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Gargamel skrev:
Angående citat igen.

Titta här, en person postade en bild och text. Sedan citerade 2-3-4 st personer och svarare, vilket skapar "kilometerlånga" citat.
Citat-rutorna behövs "fälls ihop" och bara visa runt 3 rader MAX (av text-raders storlek), titta på flashiga backen hur deras citatruta funkar, då hade man sluppit scrolla 4 km för att ta sig förbi samma bild 4 gånger i rad för att se svaren.
Lite irriterande ja men jobbigare blir det när man citerar ett inlägg som redan har fem eller fler citat men inte orkar rens upp tillräckligt. Här är ett bra exempel där de senaste tre svaren har blivit en sammanhängande text och man måste leta för att se var citaten slutar.

viewtopic.php?f=51&t=16185&p=552713#p552713
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

vigge50 skrev:
Gargamel skrev:
Angående citat igen.

Lite irriterande ja men jobbigare blir det när man citerar ett inlägg som redan har fem eller fler citat men inte orkar rens upp tillräckligt. Här är ett bra exempel där de senaste tre svaren har blivit en sammanhängande text och man måste leta för att se var citaten slutar.

viewtopic.php?f=51&t=16185&p=552713#p552713
Ja, en del har en tendens att "fucka upp" citat-koden, men jag tycker det är några få personer som har den egenskapen, dock så är de rätt så aktiva här, så de syns ofta med trasiga citat som de skiter i att fixa.
Skriv svar