Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Grimlos
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE

I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1955
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av BrooklynS »

Grimlos skrev:
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE

I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Är det politiker som skall bygga laddpunkter? Det är ju snarare ett mått på att det säljs fler elbilar... "Laddpunkter per bil" kommer självklart att minska eftersom det inte går att bygga lika många nya laddpunkter som det säljs bilar.

Grundlurad eller bara ett utslag av missriktat politikerförakt?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9366
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Grimlos skrev:
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE

I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Är det politiker som skall bygga laddpunkter? Det är ju snarare ett mått på att det säljs fler elbilar... "Laddpunkter per bil" kommer självklart att minska eftersom det inte går att bygga lika många nya laddpunkter som det säljs bilar.

Grundlurad eller bara ett utslag av missriktat politikerförakt?
Nej, politiker kan inte utföra något praktiskt arbete.
Däremot är det kommunerna som äger gatorna och tar betalt för gatuparkeringen. Därför är det bara kommunerna som kan se till att vi som bor i lägenhet utan egen parkeringsplats får möjlighet att ladda elbil nattetid nära bostaden.
Det behöver naturligtvis inte vara kommunen själv som bygger laddstolpar. Det är stor skillnad i ambitionsnivå mellan olika kommuner i samma län/region, t.ex. Stockholm och Solna.

Stockholm har 4000 laddstolpar och skall ha 15000 inom två år.
På sikt vill Stockholm ha laddstolpar vid alla parkeringsplatser.
Solna har 6 schuko och siktar på 40 laddstolpar inom 3 år.
Solna sätter upp en stor skylt med texten "Tack för att du kör fossilfritt".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet
Förbättrade möjligheter för hemmaladdning av elfordon Publicerad 15 januari 2021

Regeringen ger i uppdrag till Energimyndigheten att föreslå åtgärder för att förbättra tillgången till laddning vid hemmet. Uppdraget ska genomföras i samarbete med Boverket och Lantmäteriet. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

Närmare 90% av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad. Förutsättningarna för hemmaladdning skiljer emellertid sig åt mellan olika boendeformer. För boende i flerbostadshus, för boende med parkering i en samfällighet eller för dem som parkerar på gatan är det idag ofta svårare att få tillgång till laddinfrastruktur än för boende i villa med egen parkering.

Regeringens uppdrag är brett och syftar till att ge en helhetssyn på de problem som idag föreligger samt att lägga fram skarpa förslag på hur tillgången till laddning kan förbättras.

- Det ska vara enkelt att ladda elbilar, också för dem som bor i flerbostadshus eller har gatuparkering. Vi ser hinder som ska lösas, säger energiminister Anders Ygeman.

Uppdraget ska redovisas senast den 30 augusti 2021.

Snart så, kanske därför det är artiklar just nu
ms 76132 "Eleamore"
Grimlos
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

BrooklynS skrev:
Grimlos skrev:
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE

I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Är det politiker som skall bygga laddpunkter? Det är ju snarare ett mått på att det säljs fler elbilar... "Laddpunkter per bil" kommer självklart att minska eftersom det inte går att bygga lika många nya laddpunkter som det säljs bilar.

Grundlurad eller bara ett utslag av missriktat politikerförakt?
Hur tänkte du nu ? Det är ju ANDELEN laddstolpe/bil som kraftigt gått ner, TROTS all övrig satsning/floskler för elfordon. Och det rör sig om långt FÄRRE än 1 stolpe/fordon, bästa regionerna har 0,3 och Uppsala helt värdelösa 0,06/fordon. Planeringen hänger inte med.

Och ja, politiker fattar beslut om att lägga till laddstolpar vid parkeringar. Enköping där jag bor har 1 st stolpe vid (utdömda) kommunhuset, 4 st vid järnvägsstationen med cirka 900 p-platser. That's it. Trots att en ny svindyr, modern simhall har byggts med en enorm parkering har inte en enda laddstolpe lagts till på denna - trots att kommunen slår sig på bröstet för hur energieffektivt man bygger med värmeåtervinning från ishall - simhall osv.

Men det saknas ju uppenbarligen perspektiv på att satsning på elektrifiering behöver innefatta laddstolpar och inte bara snabbladdare som man hoppas på att privata aktörer ska söka stöd för. Såklart kan man lägga medborgarförslag på fler laddstolpar men det leder i bästa fall till punktinsatser med enstaka stolpar.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Grimlos
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

12man skrev:
Pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet
Förbättrade möjligheter för hemmaladdning av elfordon Publicerad 15 januari 2021

Regeringen ger i uppdrag till Energimyndigheten att föreslå åtgärder för att förbättra tillgången till laddning vid hemmet. Uppdraget ska genomföras i samarbete med Boverket och Lantmäteriet. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

Närmare 90% av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad. Förutsättningarna för hemmaladdning skiljer emellertid sig åt mellan olika boendeformer. För boende i flerbostadshus, för boende med parkering i en samfällighet eller för dem som parkerar på gatan är det idag ofta svårare att få tillgång till laddinfrastruktur än för boende i villa med egen parkering.

Regeringens uppdrag är brett och syftar till att ge en helhetssyn på de problem som idag föreligger samt att lägga fram skarpa förslag på hur tillgången till laddning kan förbättras.

- Det ska vara enkelt att ladda elbilar, också för dem som bor i flerbostadshus eller har gatuparkering. Vi ser hinder som ska lösas, säger energiminister Anders Ygeman.

Uppdraget ska redovisas senast den 30 augusti 2021.
Ja det låter ju lovande, precis vad som behövs eftersom kommunerna inte får ändan ur på egen hand...
Snart så, kanske därför det är artiklar just nu
Senast redigerad av Grimlos, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Artikel i media

Inlägg av Credde »

"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Artikel i media

Inlägg av Aida »

Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Gargamel skrev:
Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.
Svenska kraftnät tar hand om miljarderna
https://second-opinion.se/elsystem-i-ob ... sintakter/
Elprisets pengar
Flaskhalsintäkter är de konkreta pengar som uppstår när elhandel sker mellan elområden med olika elpriser. Den mellanskillnad i kronor och ören mellan det en elkund betalar och vad en elproducent i ett lågprisområde erhåller, samlas in och skickas som flaskhalsintäkt till landets systemoperatör.

Prisskillnaderna uppstår vid fysiska hinder i elsystemet, och ju fler hinder ju mer pengar. Det kan närmast jämföras med en ”trängselavgift.

Investeras i nätet
De olika elområdespriserna beräknas utifrån parametrar och algoritmer satta av de europiska regulatorernas samarbetsorganisation ACER, med Energimarknadsinspektionen som svensk kontrollinstans bakom Svenska kraftnät. Syftet är att signalera var marknadens aktörer bör bygga mer elproduktion, fler kraftledningar eller planera ökad förbrukning, till exempel etablera industri, som i norr. Flaskhalsintäkterna blir då en ”bieffekt” som enligt givna regelverk ska återgå till elkunderna.

– Det kan bland annat vara som investeringar i transmissionsnätet. Idag finns flera kanaler och olika möjligheter till att ge pengarna åter till elkunderna‚ säger Peter Wigert, finansdirektör på Svenska kraftnät.
ms 76132 "Eleamore"
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Gargamel skrev:
Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.
Det kostar ju att "transportera" el lång väg. Det är inte ett dugg konstigt att det är dyrare i söder. Antingen ska den "billiga" elen gå lång väg med viss förlust samt dyr infrastruktur, eller så måste det köpas el från dyrare produktion i grannländer.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Gargamel skrev:
Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.
Det kostar ju att "transportera" el lång väg. Det är inte ett dugg konstigt att det är dyrare i söder. Antingen ska den "billiga" elen gå lång väg med viss förlust samt dyr infrastruktur, eller så måste det köpas el från dyrare produktion i grannländer.
Å andra sidan kostar ju mobilavgifter samma i norr (för att vara "rättvisa"), men samtidigt är ju infrastrukturkostnaden i norr extremt mycket dyrare att bygga och underhålla för mobiloperatörerna.

En annan faktor som försämrat priser och tillgång på el är ju att regeringen gör allt för att försämra energiförsörjningen i SE4 och SE3 genom att lägga ner kärnkraften, utan att ersätta den förlorade kapacitet som de lägger ner. Uselt hanterat tycker jag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Sveriges kraftfullaste laddstation för elflygplan invigd på Skellefteå flygplats. 1 Megawatt ligger anslutningen på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... elflygplan

https://norran.se/nyheter/artikel/sveri ... n/rmx792nj
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Vasp skrev:
Sveriges kraftfullaste laddstation för elflygplan invigd på Skellefteå flygplats. 1 Megawatt ligger anslutningen på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... elflygplan

https://norran.se/nyheter/artikel/sveri ... n/rmx792nj
Såg jag fel, eller... CHAdeMO?!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Artikel i media

Inlägg av tor-ake »

Teslaspolen skrev:
Såg jag fel, eller... CHAdeMO?!

Inte riktigt - kinakopian av CHAdeMO kan man säga:
https://www.pipistrel-aircraft.com/airc ... /#tab-id-3
What type of connector does the Velis Electro use? Is the charger compatible with electric cars?
The Velis Electro has a DC GB/T 20234 connector. Even if this standard connector is also used on cars, Velis Electro charging is allowed only with a Pipistrel portable charger
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Dont take the blue pill!

Dubbed 'Blue Tesla' after the electric car manufacturer, the pill is a lethal cocktail of MDMA and cocaine which has been found in venues across London and Bristol, and could be circulating at festivals across the country.

A 21-year-old died after taking ecstasy pills at a club in Tottenham in North London and, with the final festivals of the summer season rolling around at the end of the month, health officials and police are keen to warn people about the drug.


https://www.manchestereveningnews.co.uk ... a-21366353
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2333
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

Bidrar med en artikel från Schweiz angående intresse för elbilar, och varför inte.

Även här har budskapet om "smutsiga" batterier och "fulel" bitit sig fast.
The most common reasons for not wanting to buy an electric vehicle were the environmental damage caused by batteries (25.3%), the high purchase price (24.8%), a lack of recharging points (22.1%) and limited range (17.7%).

Instead of an electric car, most planned to buy petrol (42.3%), hybrid (16.2%) or diesel (15.7%) vehicles.
https://lenews.ch/2021/08/19/nearly-thr ... ctric-car/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

VWs elbilar I Kina säljer dåligt.
Tydligen har säljarna fel kläder.

VW’s dress code to blame for ID.4’s weak China sales, claims analyst.
https://www.teslarati.com/volkswagen-po ... -vs-tesla/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2759
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
VWs elbilar I Kina säljer dåligt.
Tydligen har säljarna fel kläder.

VW’s dress code to blame for ID.4’s weak China sales, claims analyst.
https://www.teslarati.com/volkswagen-po ... -vs-tesla/
De var tydligen för gamla också. Sorgligt hur det blivit.
“Clearly, the dealerships at VW look older than at Tesla or Nio. The sales personnel at Tesla/NIO are younger and were perceived as ‘more energetic and more confident’ than VW’s sales personnel — the mystery shoppers were stressing this very much, also that it influences the buying decision,” Schwarz noted.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Artikel i media

Inlägg av Robertrimmevik »

Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el. :D
Northvolt och Freyr har fattat detta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Robertrimmevik skrev:
Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el. :D
Northvolt och Freyr har fattat detta.
"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.

Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Artikel i media

Inlägg av Robertrimmevik »

Zalman3 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el. :D
Northvolt och Freyr har fattat detta.
"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.

Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!
Inte mig emot att avknoppa Norrland från Sverige. :lol:
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Artikel i media

Inlägg av Aida »

Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el. :D
Northvolt och Freyr har fattat detta.
"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.

Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!
Inte mig emot att avknoppa Norrland från Sverige. :lol:
Eh why oh why? Där som alla pengarna görs! …och el.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Aida skrev:
Credde skrev:
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)

https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/

"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…
Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el. :D
Northvolt och Freyr har fattat detta.
"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.

Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!
Man får nog titta på mer än bara elpriset.
Beskattningen är troligen mycket högre totalt sett i sverige att 3kr/kWh kan bli billigare i längden i tyskland än 30 öre i norrland.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Som hälsing har jag aldrig sett mig som norrlänning. Min norrländska identitet är helt överskuggad av min hälsingska. Ungefär som att en Göteborgare inte ser sig som en "götalänning" eller en Västeråsare inte ser sig som en "svealänning".

Mitt förslag är alltså att "Norrland" åter tar sitt rättmätiga namn och underordnar sig hälsingskt styre. :lol:
Hälsingland (i sentida litteratur kallat Stor-Hälsingland[16][17][18]) var före unionstiden det gemensamma namnet för den norrländska kustbygden norr om Ödmården som under medeltiden kom att lyda under Hälsingelagen (bevarad från 1320) och uppbära ledungsskatt till den svenska kronan. Området omfattade sålunda hela det som skulle bli Norrland, så långt det var bebott av svenskar, utom Gästrikland. Hälsingland ansågs av kronan sträcka sig till Ule älv och Ule träsk i nuvarande Finland.[19]
Det här betyder väl att Hälsingland ("Norrland") inte tillhörde Sverige förrän på 1300-talet.
Hälsingland hade vid ingången till 1300-talet ett löst förhållande till Sverige. Så sent som 1317 slog hälsingarna ihjäl sveakungens skatteuppbördsman, men år 1331 hade samarbetet med Sverige och beskattningen börjat accepterats och statsmakten började se Hälsingland som del av Sverige.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar