Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE
I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Artikel i media
Är det politiker som skall bygga laddpunkter? Det är ju snarare ett mått på att det säljs fler elbilar... "Laddpunkter per bil" kommer självklart att minska eftersom det inte går att bygga lika många nya laddpunkter som det säljs bilar.Grimlos skrev:https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE
I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Grundlurad eller bara ett utslag av missriktat politikerförakt?
Tesla Y LR -22 EAP
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9366
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
Nej, politiker kan inte utföra något praktiskt arbete.BrooklynS skrev:Är det politiker som skall bygga laddpunkter? Det är ju snarare ett mått på att det säljs fler elbilar... "Laddpunkter per bil" kommer självklart att minska eftersom det inte går att bygga lika många nya laddpunkter som det säljs bilar.Grimlos skrev:https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE
I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Grundlurad eller bara ett utslag av missriktat politikerförakt?
Däremot är det kommunerna som äger gatorna och tar betalt för gatuparkeringen. Därför är det bara kommunerna som kan se till att vi som bor i lägenhet utan egen parkeringsplats får möjlighet att ladda elbil nattetid nära bostaden.
Det behöver naturligtvis inte vara kommunen själv som bygger laddstolpar. Det är stor skillnad i ambitionsnivå mellan olika kommuner i samma län/region, t.ex. Stockholm och Solna.
Stockholm har 4000 laddstolpar och skall ha 15000 inom två år.
På sikt vill Stockholm ha laddstolpar vid alla parkeringsplatser.
Solna har 6 schuko och siktar på 40 laddstolpar inom 3 år.
Solna sätter upp en stor skylt med texten "Tack för att du kör fossilfritt".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Artikel i media
Pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet
Förbättrade möjligheter för hemmaladdning av elfordon Publicerad 15 januari 2021
Regeringen ger i uppdrag till Energimyndigheten att föreslå åtgärder för att förbättra tillgången till laddning vid hemmet. Uppdraget ska genomföras i samarbete med Boverket och Lantmäteriet. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Närmare 90% av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad. Förutsättningarna för hemmaladdning skiljer emellertid sig åt mellan olika boendeformer. För boende i flerbostadshus, för boende med parkering i en samfällighet eller för dem som parkerar på gatan är det idag ofta svårare att få tillgång till laddinfrastruktur än för boende i villa med egen parkering.
Regeringens uppdrag är brett och syftar till att ge en helhetssyn på de problem som idag föreligger samt att lägga fram skarpa förslag på hur tillgången till laddning kan förbättras.
- Det ska vara enkelt att ladda elbilar, också för dem som bor i flerbostadshus eller har gatuparkering. Vi ser hinder som ska lösas, säger energiminister Anders Ygeman.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 augusti 2021.
Snart så, kanske därför det är artiklar just nu
Förbättrade möjligheter för hemmaladdning av elfordon Publicerad 15 januari 2021
Regeringen ger i uppdrag till Energimyndigheten att föreslå åtgärder för att förbättra tillgången till laddning vid hemmet. Uppdraget ska genomföras i samarbete med Boverket och Lantmäteriet. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Närmare 90% av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad. Förutsättningarna för hemmaladdning skiljer emellertid sig åt mellan olika boendeformer. För boende i flerbostadshus, för boende med parkering i en samfällighet eller för dem som parkerar på gatan är det idag ofta svårare att få tillgång till laddinfrastruktur än för boende i villa med egen parkering.
Regeringens uppdrag är brett och syftar till att ge en helhetssyn på de problem som idag föreligger samt att lägga fram skarpa förslag på hur tillgången till laddning kan förbättras.
- Det ska vara enkelt att ladda elbilar, också för dem som bor i flerbostadshus eller har gatuparkering. Vi ser hinder som ska lösas, säger energiminister Anders Ygeman.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 augusti 2021.
Snart så, kanske därför det är artiklar just nu
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Hur tänkte du nu ? Det är ju ANDELEN laddstolpe/bil som kraftigt gått ner, TROTS all övrig satsning/floskler för elfordon. Och det rör sig om långt FÄRRE än 1 stolpe/fordon, bästa regionerna har 0,3 och Uppsala helt värdelösa 0,06/fordon. Planeringen hänger inte med.BrooklynS skrev:Är det politiker som skall bygga laddpunkter? Det är ju snarare ett mått på att det säljs fler elbilar... "Laddpunkter per bil" kommer självklart att minska eftersom det inte går att bygga lika många nya laddpunkter som det säljs bilar.Grimlos skrev:https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AANq8jE
I alla regioner utom en (Uppsala) gick antal laddpunkter per bil NER 2021 jmf 2020. Rent ut sagt krasst av politiker på samtliga nivåer.
Grundlurad eller bara ett utslag av missriktat politikerförakt?
Och ja, politiker fattar beslut om att lägga till laddstolpar vid parkeringar. Enköping där jag bor har 1 st stolpe vid (utdömda) kommunhuset, 4 st vid järnvägsstationen med cirka 900 p-platser. That's it. Trots att en ny svindyr, modern simhall har byggts med en enorm parkering har inte en enda laddstolpe lagts till på denna - trots att kommunen slår sig på bröstet för hur energieffektivt man bygger med värmeåtervinning från ishall - simhall osv.
Men det saknas ju uppenbarligen perspektiv på att satsning på elektrifiering behöver innefatta laddstolpar och inte bara snabbladdare som man hoppas på att privata aktörer ska söka stöd för. Såklart kan man lägga medborgarförslag på fler laddstolpar men det leder i bästa fall till punktinsatser med enstaka stolpar.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Artikel i media
Ja det låter ju lovande, precis vad som behövs eftersom kommunerna inte får ändan ur på egen hand...12man skrev:Pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet
Förbättrade möjligheter för hemmaladdning av elfordon Publicerad 15 januari 2021
Regeringen ger i uppdrag till Energimyndigheten att föreslå åtgärder för att förbättra tillgången till laddning vid hemmet. Uppdraget ska genomföras i samarbete med Boverket och Lantmäteriet. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Närmare 90% av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad. Förutsättningarna för hemmaladdning skiljer emellertid sig åt mellan olika boendeformer. För boende i flerbostadshus, för boende med parkering i en samfällighet eller för dem som parkerar på gatan är det idag ofta svårare att få tillgång till laddinfrastruktur än för boende i villa med egen parkering.
Regeringens uppdrag är brett och syftar till att ge en helhetssyn på de problem som idag föreligger samt att lägga fram skarpa förslag på hur tillgången till laddning kan förbättras.
- Det ska vara enkelt att ladda elbilar, också för dem som bor i flerbostadshus eller har gatuparkering. Vi ser hinder som ska lösas, säger energiminister Anders Ygeman.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 augusti 2021.
Snart så, kanske därför det är artiklar just nu
Senast redigerad av Grimlos, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Artikel i media
"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Artikel i media
Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Re: Artikel i media
Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
Re: Artikel i media
Svenska kraftnät tar hand om miljardernaGargamel skrev:Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
https://second-opinion.se/elsystem-i-ob ... sintakter/
Elprisets pengar
Flaskhalsintäkter är de konkreta pengar som uppstår när elhandel sker mellan elområden med olika elpriser. Den mellanskillnad i kronor och ören mellan det en elkund betalar och vad en elproducent i ett lågprisområde erhåller, samlas in och skickas som flaskhalsintäkt till landets systemoperatör.
Prisskillnaderna uppstår vid fysiska hinder i elsystemet, och ju fler hinder ju mer pengar. Det kan närmast jämföras med en ”trängselavgift.
Investeras i nätet
De olika elområdespriserna beräknas utifrån parametrar och algoritmer satta av de europiska regulatorernas samarbetsorganisation ACER, med Energimarknadsinspektionen som svensk kontrollinstans bakom Svenska kraftnät. Syftet är att signalera var marknadens aktörer bör bygga mer elproduktion, fler kraftledningar eller planera ökad förbrukning, till exempel etablera industri, som i norr. Flaskhalsintäkterna blir då en ”bieffekt” som enligt givna regelverk ska återgå till elkunderna.
– Det kan bland annat vara som investeringar i transmissionsnätet. Idag finns flera kanaler och olika möjligheter till att ge pengarna åter till elkunderna‚ säger Peter Wigert, finansdirektör på Svenska kraftnät.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Det kostar ju att "transportera" el lång väg. Det är inte ett dugg konstigt att det är dyrare i söder. Antingen ska den "billiga" elen gå lång väg med viss förlust samt dyr infrastruktur, eller så måste det köpas el från dyrare produktion i grannländer.Gargamel skrev:Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Å andra sidan kostar ju mobilavgifter samma i norr (för att vara "rättvisa"), men samtidigt är ju infrastrukturkostnaden i norr extremt mycket dyrare att bygga och underhålla för mobiloperatörerna.joel80 skrev:Det kostar ju att "transportera" el lång väg. Det är inte ett dugg konstigt att det är dyrare i söder. Antingen ska den "billiga" elen gå lång väg med viss förlust samt dyr infrastruktur, eller så måste det köpas el från dyrare produktion i grannländer.Gargamel skrev:Så elbolagen kan sno åt sig några miljarder extra, än att ha ett rättvist elpris över hela landet.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."
En annan faktor som försämrat priser och tillgång på el är ju att regeringen gör allt för att försämra energiförsörjningen i SE4 och SE3 genom att lägga ner kärnkraften, utan att ersätta den förlorade kapacitet som de lägger ner. Uselt hanterat tycker jag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Artikel i media
Sveriges kraftfullaste laddstation för elflygplan invigd på Skellefteå flygplats. 1 Megawatt ligger anslutningen på.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... elflygplan
https://norran.se/nyheter/artikel/sveri ... n/rmx792nj
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... elflygplan
https://norran.se/nyheter/artikel/sveri ... n/rmx792nj
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Såg jag fel, eller... CHAdeMO?!Vasp skrev:Sveriges kraftfullaste laddstation för elflygplan invigd på Skellefteå flygplats. 1 Megawatt ligger anslutningen på.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... elflygplan
https://norran.se/nyheter/artikel/sveri ... n/rmx792nj
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Teslaspolen skrev:Såg jag fel, eller... CHAdeMO?!
Inte riktigt - kinakopian av CHAdeMO kan man säga:
https://www.pipistrel-aircraft.com/airc ... /#tab-id-3
What type of connector does the Velis Electro use? Is the charger compatible with electric cars?
The Velis Electro has a DC GB/T 20234 connector. Even if this standard connector is also used on cars, Velis Electro charging is allowed only with a Pipistrel portable charger
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Artikel i media
Dont take the blue pill!
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... a-21366353
Dubbed 'Blue Tesla' after the electric car manufacturer, the pill is a lethal cocktail of MDMA and cocaine which has been found in venues across London and Bristol, and could be circulating at festivals across the country.
A 21-year-old died after taking ecstasy pills at a club in Tottenham in North London and, with the final festivals of the summer season rolling around at the end of the month, health officials and police are keen to warn people about the drug.
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... a-21366353
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Bidrar med en artikel från Schweiz angående intresse för elbilar, och varför inte.
Även här har budskapet om "smutsiga" batterier och "fulel" bitit sig fast.
Även här har budskapet om "smutsiga" batterier och "fulel" bitit sig fast.
https://lenews.ch/2021/08/19/nearly-thr ... ctric-car/The most common reasons for not wanting to buy an electric vehicle were the environmental damage caused by batteries (25.3%), the high purchase price (24.8%), a lack of recharging points (22.1%) and limited range (17.7%).
Instead of an electric car, most planned to buy petrol (42.3%), hybrid (16.2%) or diesel (15.7%) vehicles.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Artikel i media
VWs elbilar I Kina säljer dåligt.
Tydligen har säljarna fel kläder.
Tydligen har säljarna fel kläder.
https://www.teslarati.com/volkswagen-po ... -vs-tesla/
VW’s dress code to blame for ID.4’s weak China sales, claims analyst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
De var tydligen för gamla också. Sorgligt hur det blivit.Zalman3 skrev:VWs elbilar I Kina säljer dåligt.
Tydligen har säljarna fel kläder.
https://www.teslarati.com/volkswagen-po ... -vs-tesla/
VW’s dress code to blame for ID.4’s weak China sales, claims analyst.
“Clearly, the dealerships at VW look older than at Tesla or Nio. The sales personnel at Tesla/NIO are younger and were perceived as ‘more energetic and more confident’ than VW’s sales personnel — the mystery shoppers were stressing this very much, also that it influences the buying decision,” Schwarz noted.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Artikel i media
Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."

Northvolt och Freyr har fattat detta.
Re: Artikel i media
"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"Robertrimmevik skrev:Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."![]()
Northvolt och Freyr har fattat detta.
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.
Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Artikel i media
Inte mig emot att avknoppa Norrland från Sverige.Zalman3 skrev:"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"Robertrimmevik skrev:Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."![]()
Northvolt och Freyr har fattat detta.
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.
Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!

Re: Artikel i media
Eh why oh why? Där som alla pengarna görs! …och el.Robertrimmevik skrev:Inte mig emot att avknoppa Norrland från Sverige.Zalman3 skrev:"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"Robertrimmevik skrev:Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."![]()
Northvolt och Freyr har fattat detta.
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.
Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!
Re: Artikel i media
Man får nog titta på mer än bara elpriset.Zalman3 skrev:"Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige"Robertrimmevik skrev:Eller så kan företag lämna södra Sverige och flytta till Norrland där vi har bland världens billigaste el.Aida skrev:Ja jag förstår inte heller grejen med de olika prisområdena för el…Credde skrev:"Varningen: Skyhöga elpriser får företag att lämna Sverige" (lite click bait rubrik)
https://www.tn.se/hallbarhet/sa-slar-re ... an-lamnat/
"– Juli 2021 var den julimånad med högst pris sedan elmarknaden avreglerades 1996. Nu är vi inne i augusti och elpriset i söder har nått en ny toppnotering sedan Sverige delades in i fyra elområden."![]()
Northvolt och Freyr har fattat detta.
Och måste flytta till Norrland.
Om elpriset i Tyskland är 3kr per kWh och elpriset i Norrland är 30 öre per kWh, är valet enkelt.
Men "Sverige" är tydligen bara det som är söder om Stockholm. "Norrland" är likartat med utomlands!
Beskattningen är troligen mycket högre totalt sett i sverige att 3kr/kWh kan bli billigare i längden i tyskland än 30 öre i norrland.
Re: Artikel i media
Som hälsing har jag aldrig sett mig som norrlänning. Min norrländska identitet är helt överskuggad av min hälsingska. Ungefär som att en Göteborgare inte ser sig som en "götalänning" eller en Västeråsare inte ser sig som en "svealänning".
Mitt förslag är alltså att "Norrland" åter tar sitt rättmätiga namn och underordnar sig hälsingskt styre.
Mitt förslag är alltså att "Norrland" åter tar sitt rättmätiga namn och underordnar sig hälsingskt styre.

Det här betyder väl att Hälsingland ("Norrland") inte tillhörde Sverige förrän på 1300-talet.Hälsingland (i sentida litteratur kallat Stor-Hälsingland[16][17][18]) var före unionstiden det gemensamma namnet för den norrländska kustbygden norr om Ödmården som under medeltiden kom att lyda under Hälsingelagen (bevarad från 1320) och uppbära ledungsskatt till den svenska kronan. Området omfattade sålunda hela det som skulle bli Norrland, så långt det var bebott av svenskar, utom Gästrikland. Hälsingland ansågs av kronan sträcka sig till Ule älv och Ule träsk i nuvarande Finland.[19]
Hälsingland hade vid ingången till 1300-talet ett löst förhållande till Sverige. Så sent som 1317 slog hälsingarna ihjäl sveakungens skatteuppbördsman, men år 1331 hade samarbetet med Sverige och beskattningen börjat accepterats och statsmakten började se Hälsingland som del av Sverige.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.