Batteriuppgradering från tredjepart

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Jerker skrev:
På Zoen är det hyra, det står så i kontraktet. De garanterar 75% kapacitet under hyrestiden.
Jag ska förtydliga mig: När man - som jag - leasar en Zoe så är det ett leasingavtal på själva bilen och ett separat hyreskontrakt på batterierna.
det känns som en lite onödigt komplicerad lösning Reanult har valt där. Leasing på bilen och hyra av batteriet. Jag kan inte helt se varför man håller på så?
Antagligen eftersom de som köper också hyr batteriet. Då har de en lösning för batteriet oavsett hur bilen ägs.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Är det någon som har läst hyreskontraktet för batterier från Renault och kan klargöra hur de hanterar andra och tredjehandskunden? Kan man avbryta hyreskontraktet? Citroën hade batterileasing på sina tidiga Berlingo. Det följde bilen i graven... Bara nu efter 15 år har några lyckats frigöra bilen från batterileasingen. Jag har aldrig förstått varför man ska hyra ett batteri som har generösa garantier och (tydligen) väldigt bra livslängd om det inte handlar om att ge tillverkaren en säker inkomst... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Är det någon som har läst hyreskontraktet för batterier från Renault och kan klargöra hur de hanterar andra och tredjehandskunden? Kan man avbryta hyreskontraktet? Citroën hade batterileasing på sina tidiga Berlingo. Det följde bilen i graven... Bara nu efter 15 år har några lyckats frigöra bilen från batterileasingen. Jag har aldrig förstått varför man ska hyra ett batteri som har generösa garantier och (tydligen) väldigt bra livslängd om det inte handlar om att ge tillverkaren en säker inkomst... ;)
Nej, jag har fortfarande inte skrivit på hyresavtalet för batterierna (väntar att få det på mailen från försäljaren) men det är ju tidsbegränsat till 3 år, samma som leasingtiden.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

lator skrev:
Nästa kund måste skriva nytt hyresavtal med Renault.
De lovade dock att inte neka någon köpare - annars skulle man råka ut för att den du vill sälja till inte kan teckna batterikontrakt pga tex dålig kreditupplysning.
Betalar man inte hyran har Renault rätt att immobilisera bilen. Iom detta kan du inte använda tredjepartsbatterier.
Man tecknar batterihyran 36 månader i taget, kan avbrytas i förväg vid tex försäljning. Men efter 36 månader måste du teckna nytt hyreskontrakt, det finns ingen bortre gräns. 550-1250 kr per månad (beroende på körsträcka) under bilens hela livslängd.
Summa summarum ett slavkontrakt :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tror att man på Renault har kommit fram till att detta är ett sätt att säkra bilens värde. Deras kunder har väl uttryckt farhågor om att en bil med ett uttjänt batteri ska vara osäljbar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

:lol: men allvarligt. Försök sälja en 10 år gammal elbil som kostar tusen spänn i månaden i batterihyra. :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
:lol: men allvarligt. Försök sälja en 10 år gammal elbil som kostar tusen spänn i månaden i batterihyra. :roll:
Ja, det blir ju inte mitt problem... Om 3 år lämnar jag tillbaka min Zoe och köper en bättre bil! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Knappas någon 3 gamla bil med hyres kontrakt på batteriet går att sälja
När privat personer skall köpa beg bilar med sådana kontrakt vill dom inte betala speciellt mycket för bilen då det är bilägare att köra fosilt
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

TiborBlomhall skrev:
lator skrev:
Nästa kund måste skriva nytt hyresavtal med Renault.
De lovade dock att inte neka någon köpare - annars skulle man råka ut för att den du vill sälja till inte kan teckna batterikontrakt pga tex dålig kreditupplysning.
Betalar man inte hyran har Renault rätt att immobilisera bilen. Iom detta kan du inte använda tredjepartsbatterier.
Man tecknar batterihyran 36 månader i taget, kan avbrytas i förväg vid tex försäljning. Men efter 36 månader måste du teckna nytt hyreskontrakt, det finns ingen bortre gräns. 550-1250 kr per månad (beroende på körsträcka) under bilens hela livslängd.
Summa summarum ett slavkontrakt :roll:
Har för mig att de även la på en extra avgift för varje snabbladning
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kalle skrev:
Det finns en sån kolumn i avtalsvillkoren, men den är lämnad tom.

Övriga villkor som kan vara av intresse: Jag har det dyraste avtalet, 36 mån, 7500 mil. Det kostar 1239:-/mån i hyra. för övermil debiteras 55:-/10 mil. Ej utnyttjade mil återbetalas inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Konstigt upplägg med batterihyra. Vet inte om det är ett sätt att ta bort rädslan för batterihaveri eller nått. Problemet är ju att det sätter ännu större fokus på batteriet. Man tänker ju direkt litar inte ens tillverkaren på batteriet utan måste ha betalt för det inom så kort tid som 3-4år.

En garanti är ju betydligt bättre, det visar att tillverkaren litar på sin produkt. För tex Leaf med 30 kWh och 8 års garanti blir månadskostnaden (exkl ränta) 3200-4000kr/månad beroende på utrustning och miljöbonus. Det är alltså för hela bilen inklusive batteri.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Konstigt upplägg med batterihyra. Vet inte om det är ett sätt att ta bort rädslan för batterihaveri eller nått. Problemet är ju att det sätter ännu större fokus på batteriet. Man tänker ju direkt litar inte ens tillverkaren på batteriet utan måste ha betalt för det inom så kort tid som 3-4år.

En garanti är ju betydligt bättre, det visar att tillverkaren litar på sin produkt. För tex Leaf med 30 kWh och 8 års garanti blir månadskostnaden (exkl ränta) 3200-4000kr/månad beroende på utrustning och miljöbonus. Det är alltså för hela bilen inklusive batteri.
Renault garanterar 75% kapacitet på batteriet "under hyrestiden". Dessutom har de deklarerat att de kommer med ett nytt batteri med 50% kapacitet om drygt ett år som man kan få uppgradera sig till mot "en symbolisk kostnad". Det ska bli spännande att se vad detta innebär i praktiken.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

150 % kapacitet? Annars är det inte mycket till uppgradering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
150 % kapacitet? Annars är det inte mycket till uppgradering.
Haha! Ja, naturligtvis! 50% högre kapacitet, skulle jag ju skrivit...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, eftersom den som hyr batteriet har betalat det första batteriet helt till dess så är det klart att de kan erbjuda ett nytt då.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Kalle skrev:

Övriga villkor som kan vara av intresse: Jag har det dyraste avtalet, 36 mån, 7500 mil. Det kostar 1239:-/mån i hyra. för övermil debiteras 55:-/10 mil. Ej utnyttjade mil återbetalas inte.
Om man ser det som så att priset på en Zoe (ca 220kkr) är rimligt för den typen av bil, så får man lägga batterikostnaden på driftskostnaden. Det kostar ungefär 6 kr/mil i batterihyra sen får man lägga på laddningskostnaden. Hemma kan man klara sig undan med ca 1,50 kr/mil men ska man utnyttja den (o)befintliga laddinfrastrukturen så får man lägga till mellan 4 och 8 kr/mil. Totalt blir det om man räknar så här en milkostnad på mellan 7,50 och 14 kr/mil... :cry:

Nu kan man givetvis resonera så att batterihyran ska räknas som en del av bilens pris men betänk då att man kan räkna med en livslängd av närmare 20 år och rimligtvis typ 30000 mil. Det innebär en summa av 180.000 kr att lägga på bilens inköpspris...

Allvarligt, vem skulle betala 400.000 kr för en Zoe??? :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

En bil i Zoe klass går inte i 30000mil och 20år, säg 16000mil och och 10 år kanske.

Batteriet är ju av samma typ dom Nissan Leaf och kostar alltså ca 50000kr.

Men jag tror inte man kommer byta denna generationen av batterier. Om de håller i 8-10 år så kommer de att skrotas/återvinnas tillsammans med bilen. De bilar som är fina kommer att fortsättas att köras men med lägre räckvidd av personer med mindre behov och mindre ekonomi. Tänk att kunna köpa en 10år gamal Leaf med 6-7 mils räckvidd för skrotpriset 10-20 000kr, det tror jag många skulle slå till på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jo, eftersom den som hyr batteriet har betalat det första batteriet helt till dess så är det klart att de kan erbjuda ett nytt då.
Nja, 36 månaders hyra är 44.600:- Om de byter ut det mot ett med högre kapacitet efter halva tiden har jag bara hunnit betala 22.300:-. Batteriet är 24 kWh. Vad räknar man är kostnaden för en kWh batteri idag? $200? Då blir det 40.800:-

Det ska som sagt bli intressant att se vad kommer att erbjuda. De tar ju naturligtvis in de gamla batterierna och återanvänder dem på nåt sätt, så de är ju inte värdelösa för dem. När detta erbjudande kommer så har jag använt min bil i minst ett år och då kan jag värdera ett sånt erbjudande. Kanske har jag kommit fram till att jag har ett sånt körmönster att jag mycket väl klarar mig med det gamla batteriet. Då läggare jag istället de pengarna på ett sparande till den bil jag ska köpa när leasingen på den här gått ut. Eller så är det precis vad jag behöver och då får jag ett pris som jag får överväga om det är värt det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Kalle skrev:

Om man ser det som så att priset på en Zoe (ca 220kkr) är rimligt för den typen av bil, så får man lägga batterikostnaden på driftskostnaden. Det kostar ungefär 6 kr/mil i batterihyra sen får man lägga på laddningskostnaden. Hemma kan man klara sig undan med ca 1,50 kr/mil men ska man utnyttja den (o)befintliga laddinfrastrukturen så får man lägga till mellan 4 och 8 kr/mil. Totalt blir det om man räknar så här en milkostnad på mellan 7,50 och 14 kr/mil... :cry:

Nu kan man givetvis resonera så att batterihyran ska räknas som en del av bilens pris men betänk då att man kan räkna med en livslängd av närmare 20 år och rimligtvis typ 30000 mil. Det innebär en summa av 180.000 kr att lägga på bilens inköpspris...

Allvarligt, vem skulle betala 400.000 kr för en Zoe??? :o
Men det är därför jag leasar den. Då vet jag exakt vad jag har för kostnad och jag slipper sitta med Svarte Petter en dag. Jag lämnar bara tillbaka den efter 3 år och ser mig om bland de bättre alternativ som finns på marknaden då.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, det är spännande tider när det gäller bilar och svårt att veta vad som är rätt och fel.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Hur många ZOE-ägare har vi på denna tråden?

Äger själv 2 st ZOE och för det första kostar en Zoe inte 220.000 kr. Batterihyran ligger på 4,60 kr/mil exklusive moms. Att bilen sälj utan batteri har fördelen att jag aldrig behöver oroa mig över dess service och kapacitet i framtiden. ZOE 's förmånsvärde är också lägre tackvare batterierna hyrs. Förmånsgrundande värde 2015 är 1.331 kr/månad.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

REIT skrev:
Hur många ZOE-ägare har vi på denna tråden?

Äger själv 2 st ZOE och för det första kostar en Zoe inte 220.000 kr. Batterihyran ligger på 4,60 kr/mil exklusive moms. Att bilen sälj utan batteri har fördelen att jag aldrig behöver oroa mig över dess service och kapacitet i framtiden. ZOE 's förmånsvärde är också lägre tackvare batterierna hyrs. Förmånsgrundande värde 2015 är 1.331 kr/månad.
En Zoe Life kostar 216.900 och en Intense (som jag har) 231.900:- före miljöbilspremien. Om jag räknar på 1239*36/7500 så får jag det till 5:94 inkl moms eller 4:76/mil exklusive moms. På mitt kontrakt står det att övermil kostar 5:50/mil.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Jag betalde 126.000 kr inkl moms efter 8% rabatt och Stockholm Stads bidrag på 80.000 kr. Fick inte någon Supermiljöbilpremie a 40.000 kr.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

REIT skrev:
Jag betalde 126.000 kr inkl moms efter 8% rabatt och Stockholm Stads bidrag på 80.000 kr. Fick inte någon Supermiljöbilpremie a 40.000 kr.
Minsann! Det var ett bra pris!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

En viktig anledning till Zoes batterihyra är att de ska kunna hävda Sveriges billigaste elbil.
Skriv svar