Lastutrymme sexsitsig; momsbar vs privat

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

CO2Jagare

Lastutrymme sexsitsig; momsbar vs privat

Inlägg av CO2Jagare »

Vill köpa en MX i sexsitsig konfiguration då vi har tre s.k. barn som nu är i storleksordningen vuxna. MXen är en av de få bilarna som man faktiskt känner man kan få plats i, i och med "korridoren" som de kan lägga ut benen i. Men frågan kom upp, är tredje raden inte fällbar alls? Gäller detta alla årsmodeller? Är det jättestruligt att komma in med väskor och dylikt och lägga dem i tredje raden när man inte är fullt med folk i bilen? Helt enkelt, vad har folk för erfarenhet av 6 vs 7 säten (jag har sett lite diskussioner på forumet tidigare, men inte som huvudtema).

Hur ser andrahandsvärdet ut beroende på om bilen är momsbar eller inte?

Beställde en ny MX förra året, men köper nu begagnat i väntan på den....
Användarvisningsbild
FAberg
Teslaägare

Re: Lastutrymme sexsitsig; momsbar vs privat

Inlägg av FAberg »

Tredje sätesraden fäller till helt platt. I alla årsmodeller.
X75D 2017
YLR 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Tredje raden är som sagt alltid fällbar.

Andra raden är aldrig fällbar i sexsitsig.

Andra raden är fällbar i sjusitsiga med bänksäte, dvs alla X som producerats sedan typ 2017-06.

Andra raden är inte fällbar i äldre sjusitsiga med monopost-stolar (t.ex min).

Som jag har skrivit flera gånger tidigare så är jag kluven inför monopost-stolarna. Dom är ju oslagbart bekväma och lyxiga, men dom medför också att lastmöjligheterna blir väldigt dåliga för en så stor bil, även med tredje raden nedfälld får du inte in särskilt stora saker i bakluckan.

Det är förstås lite bättre med sexsitsig iom ”korridoren” mellan stolarna, men det är fortfarande väldigt begränsande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

fth skrev:

Andra raden är fällbar i sjusitsiga med bänksäte, dvs alla X som producerats sedan typ 2017-06.

Som jag har skrivit flera gånger tidigare så är jag kluven inför monopost-stolarna. Dom är ju oslagbart bekväma och lyxiga, men dom medför också att lastmöjligheterna blir väldigt dåliga för en så stor bil, även med tredje raden nedfälld får du inte in särskilt stora saker i bakluckan.

Det är förstås lite bättre med sexsitsig iom ”korridoren” mellan stolarna, men det är fortfarande väldigt begränsande.

/fth
Håller med, har använt både 6 sits med monopost, ej fällbara.
7 sits med både 2:a och 3:e raden fällbara ger stora lastmöjligheter men någon mindre lyx i 2:a raden och sämre att sträcka ut benen i 3:e raden.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

fth skrev:

/fth
Jag gjorde misstaget att köpa en sjusitsig från 2017-01... Har nog aldrig varit så kokt som när jag skulle få in parasolljäveln från IKEA i bilen och stolarna inte gick att fälla mer än ja... Som de går att fälla. :evil:
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

grenhall skrev:
Jag gjorde misstaget att köpa en sjusitsig från 2017-01... Har nog aldrig varit så kokt som när jag skulle få in parasolljäveln från IKEA i bilen och stolarna inte gick att fälla mer än ja... Som de går att fälla. :evil:
Kluven själv som sagt, lika surt som det är att försöka lasta större prylar i bak, lika bekvämt och lyxigt är det på andra raden.

Det finns väl få bilar där tre personer sitter så bekvämt i baksätet som ”gamla” X med monopost?

Jag har ju betydligt oftare tre personer i baksätet än vad jag behöver större lastutrymme, men jag blir ändå lika irriterad ändå varje gång :D

/fth
CO2Jagare

Inlägg av CO2Jagare »

Misstänker att jag kommer vara för rädd om den för att köra de där stora grejerna ändå: blir nog ett litet släp istället :-) Viktigaste för min del är att få med sig flocken bekvämt på de där 30-mils turerna till landet med "vanlig" packning. Och det borde funka bra ändå som jag förstår det.

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

CO2Jagare skrev:
Misstänker att jag kommer vara för rädd om den för att köra de där stora grejerna ändå: blir nog ett litet släp istället :-) Viktigaste för min del är att få med sig flocken bekvämt på de där 30-mils turerna till landet med "vanlig" packning. Och det borde funka bra ändå som jag förstår det.

Tack för alla svar!
Det kommer funka utmärkt, och oslagbart bekvämt som sagt, det kan nog vara värt att svära en och annan gång på Ikea :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar