Ioniq 5 är också tyvärr på gränsen med sina 414kg.
Japp. Jag önskar ju själv helst minimum 500 kg lastvikt i en kombi/SUV som skall kunna vara "stora" bilen i vår familj (för att vara en riktig praktisk bil för oss, även om vi bara är tre i familjen). Annars kan det lätt bli ganska kraftigt begränsande i vissa tillfällen tycker jag.
Enig.
440kg ska det vara med I5, fortfarande lite snålt.
Men om det beror på WLTP, som jo enbart är en pappersprodukt, så lär jo inte bilen gå vara sig längre eller kortare i verkligheten om det står 315 eller 500kg i regbeviset.
Ioniq 5 är också tyvärr på gränsen med sina 414kg.
Japp. Jag önskar ju själv helst minimum 500 kg lastvikt i en kombi/SUV som skall kunna vara "stora" bilen i vår familj (för att vara en riktig praktisk bil för oss, även om vi bara är tre i familjen). Annars kan det lätt bli ganska kraftigt begränsande i vissa tillfällen tycker jag.
Enig.
440kg ska det vara med I5, fortfarande lite snålt.
Men om det beror på WLTP, som jo enbart är en pappersprodukt, så lär jo inte bilen gå vara sig längre eller kortare i verkligheten om det står 315 eller 500kg i regbeviset.
Tror vi har 550-560 på vår kombi, men Iq5 på 440 är ju ändå mycket bättre än MY på sina låga 320.
Ioniq 5 är också tyvärr på gränsen med sina 414kg.
Japp. Jag önskar ju själv helst minimum 500 kg lastvikt i en kombi/SUV som skall kunna vara "stora" bilen i vår familj (för att vara en riktig praktisk bil för oss, även om vi bara är tre i familjen). Annars kan det lätt bli ganska kraftigt begränsande i vissa tillfällen tycker jag.
Enig.
440kg ska det vara med I5, fortfarande lite snålt.
Men om det beror på WLTP, som jo enbart är en pappersprodukt, så lär jo inte bilen gå vara sig längre eller kortare i verkligheten om det står 315 eller 500kg i regbeviset.
Tror vi har 550-560 på vår kombi, men Iq5 på 440 är ju ändå mycket bättre än MY på sina låga 320.
Enligt en demobilens Transportstyrelsens uppgifter (den står hos ÅF) blir det 414 kg lastvikt. En Essential RWD long range.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Tror tyvärr du har rätt. Gillar dock inte falsk marknadsföring om 1st edition och locka med rabatt på 40k för att sedan några veckor senare komma ut med övriga modeller med samma rabatt och fler valmöjligheter. Infon är då från ÅF att de inte kommer levereras från och med nästa år utan att 1st är först! Att senare läsa om att det är just de (Essential ffa) som nu levereras till kunder tycker jag inte är schysst marknadsföring och dåligt kund hantering.
Jag kan bara hålla med. Det är inte svårt att känna sig lurad. Som jag skrev tidigare, hade jag vetat att 1st edition varken är först eller billigare så hade jag knappast beställt en sådan. Vi får verkligen hoppas att den på något sätt ändå är bättre än Essential bilarna vi ser nu. Det vet vi ju egentligen inte. Visst har den mer utrustning. Men allt annat, att den t.ex. ska kännas mer påkostad osv, är ju bara rena spekulationer. Jag behöver varken ett elektriskt baksäte eller HUD. En Essential hade räckt så som jag ser det idag. 75kkr mindre är ju ändå en slant. Men det är ju svårt att säga när man inte har nånting att jämföra med. Skulle jag ta en Essential nu, och så visar det sig om tre månader att 1st Edition har det där lilla extra som ingen annan Ioniq 5 har, så skulle jag ju naturligtvis också bli sur.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror tyvärr du har rätt. Gillar dock inte falsk marknadsföring om 1st edition och locka med rabatt på 40k för att sedan några veckor senare komma ut med övriga modeller med samma rabatt och fler valmöjligheter. Infon är då från ÅF att de inte kommer levereras från och med nästa år utan att 1st är först! Att senare läsa om att det är just de (Essential ffa) som nu levereras till kunder tycker jag inte är schysst marknadsföring och dåligt kund hantering.
Jag kan bara hålla med. Det är inte svårt att känna sig lurad. Som jag skrev tidigare, hade jag vetat att 1st edition varken är först eller billigare så hade jag knappast beställt en sådan. Vi får verkligen hoppas att den på något sätt ändå är bättre än Essential bilarna vi ser nu. Det vet vi ju egentligen inte. Visst har den mer utrustning. Men allt annat, att den t.ex. ska kännas mer påkostad osv, är ju bara rena spekulationer. Jag behöver varken ett elektriskt baksäte eller HUD. En Essential hade räckt så som jag ser det idag. 75kkr mindre är ju ändå en slant. Men det är ju svårt att säga när man inte har nånting att jämföra med. Skulle jag ta en Essential nu, och så visar det sig om tre månader att 1st Edition har det där lilla extra som ingen annan Ioniq 5 har, så skulle jag ju naturligtvis också bli sur.
Hur menar du nu? Jag har ju i ett tidigare inlägg förklarat vad 1st ed är! Det var svenska generalagenten som slogs med andra länder om biltilldelning och beställde därför ett knippe bilar varvid de valde bestämd utrustning - antingen bakhjulsdriven el fyrhjulsdriven. De valde namnet lite olyckligt eftersom hyundai ändrade till att premiera icke välutrustade versioner vid produktion. 1st ed har inget speciellt utan är vanliga Advanced med teknikpkt o komfortpkt el vad det nu heter…
Hur menar du nu? Jag har ju i ett tidigare inlägg förklarat vad 1st ed är! Det var svenska generalagenten som slogs med andra länder om biltilldelning och beställde därför ett knippe bilar varvid de valde bestämd utrustning - antingen bakhjulsdriven el fyrhjulsdriven. De valde namnet lite olyckligt eftersom hyundai ändrade till att premiera icke välutrustade versioner vid produktion. 1st ed har inget speciellt utan är vanliga Advanced med teknikpkt o komfortpkt el vad det nu heter…
Aha, sorry, det hade jag missat. Jag trodde att 1st edition skulle vara lite mer än så. Min säljare trodde att det kanske skulle finnas nån 1st edition logga nånstans eller liknande. Ungefär som VW ID3 1st har. Men om det är samma som Advanced, och det redan är Advanced-bilar på väg hit, enligt vissa inlägg här i tråden, varför dröjer det då med 1st edition bilarna?
Då fattar jag ännu mindre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror tyvärr du har rätt. Gillar dock inte falsk marknadsföring om 1st edition och locka med rabatt på 40k för att sedan några veckor senare komma ut med övriga modeller med samma rabatt och fler valmöjligheter. Infon är då från ÅF att de inte kommer levereras från och med nästa år utan att 1st är först! Att senare läsa om att det är just de (Essential ffa) som nu levereras till kunder tycker jag inte är schysst marknadsföring och dåligt kund hantering.
Hur menar du nu? Jag har ju i ett tidigare inlägg förklarat vad 1st ed är! Det var svenska generalagenten som slogs med andra länder om biltilldelning och beställde därför ett knippe bilar varvid de valde bestämd utrustning - antingen bakhjulsdriven el fyrhjulsdriven. De valde namnet lite olyckligt eftersom hyundai ändrade till att premiera icke välutrustade versioner vid produktion. 1st ed har inget speciellt utan är vanliga Advanced med teknikpkt o komfortpkt el vad det nu heter…
Du eller någon annan kan förklara saken hur det var menad många gånger, men det tar inte bort mina (och Matis om jag får lov att blanda in dig) sakliga argument att det är falsk (eller om man otryckta sig mjukare vilseledande) marknadsföring oavsett om det var med uppsåt eller ej.
Därför hoppas jag (förväntar mig inget och är inte saklig nu) att det på något sätt tillgodogörs av helst Hyundai Sverige annars ÅF.
Hyundai Sverige gjort en tabbe och mig veterligen brukar man efter en tabbe göra saken rätt för sig.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Tror tyvärr du har rätt. Gillar dock inte falsk marknadsföring om 1st edition och locka med rabatt på 40k för att sedan några veckor senare komma ut med övriga modeller med samma rabatt och fler valmöjligheter. Infon är då från ÅF att de inte kommer levereras från och med nästa år utan att 1st är först! Att senare läsa om att det är just de (Essential ffa) som nu levereras till kunder tycker jag inte är schysst marknadsföring och dåligt kund hantering.
Hur menar du nu? Jag har ju i ett tidigare inlägg förklarat vad 1st ed är! Det var svenska generalagenten som slogs med andra länder om biltilldelning och beställde därför ett knippe bilar varvid de valde bestämd utrustning - antingen bakhjulsdriven el fyrhjulsdriven. De valde namnet lite olyckligt eftersom hyundai ändrade till att premiera icke välutrustade versioner vid produktion. 1st ed har inget speciellt utan är vanliga Advanced med teknikpkt o komfortpkt el vad det nu heter…
Du eller någon annan kan förklara saken hur det var menad många gånger, men det tar inte bort mina (och Matis om jag får lov att blanda in dig) sakliga argument att det är falsk (eller om man otryckta sig mjukare vilseledande) marknadsföring oavsett om det var med uppsåt eller ej.
Därför hoppas jag (förväntar mig inget och är inte saklig nu) att det på något sätt tillgodogörs av helst Hyundai Sverige annars ÅF.
Hyundai Sverige gjort en tabbe och mig veterligen brukar man efter en tabbe göra saken rätt för sig.
Nä jag försvarar inget. Jag vet inget om Advancedbilar som kommer före 1st ed. Trodde bara att det var Essential. Min säljare har varit tydlig hela tiden. Kan vara era säljare som lovat nåt felaktigt. Project 45 hade lite emblem o så.
Jag vill också ha kompensation från generalagenten. I synnerhet om Advancedbilar kommer före 1ed vilket jag inte tror.
Jag och lilla frugan va och provkörde i veckan, fick faktiskt en halvtimme att testa den! I stort sett blev vi nöjd med vad den hade att komma med (kanske bla. bagageutrymmet inte riktigt levde upp till förväntningarna) MEN! det som jag reagerade mest över va att baklyktorna ( broms och blinkers) satt i de där ränderna nere på stötfångarna! Är det så för att det var en essential eller kommer det vara så på alla? Skulle bli galen om man köpte en och gick miste om led- Pixel-rampen i bak!
Hyundai handlarna börjar prata om Ioniq 5 förbannelsen.
Kunderna köper nästan bara Ioniq 5.
Men man har få att leverera.
Därmed har man paradoxen att en handlare kan ha rekordförsäljning, men ändå få ekonomiska problem, eftersom Cash flow blir lidande.
Allt handlar ju om tajming.
Hur kunde Hyundai missbedömt marknaden så stort?
Screenshot_20210820-223654_YouTube.jpg
Tror inte de har missbedömt marknaden. men de har väl som många andra svårt att få fram tillräckligt med batterier. Den svåra avvägningen är väl om man ska släppa iväg bilen till försäljning för att inte riskera att tappa kunder till andra märken, alternativt vänta med att släppa bilen till försäljning och hoppas på att kunderna köper befintliga modeller istället.
Gissar att de har gjort bedömningen att befintliga modeller inte är tillräckligt attraktiva i konkurrensen och öppnat upp orderböckerna.
Tesla hade ju inte det här problemet vid släppet av Model 3. Det fanns inga konkurrenter att gå till och Model S spelade i ett annat prissegment.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Jag och lilla frugan va och provkörde i veckan, fick faktiskt en halvtimme att testa den! I stort sett blev vi nöjd med vad den hade att komma med (kanske bla. bagageutrymmet inte riktigt levde upp till förväntningarna) MEN! det som jag reagerade mest över va att baklyktorna ( broms och blinkers) satt i de där ränderna nere på stötfångarna! Är det så för att det var en essential eller kommer det vara så på alla? Skulle bli galen om man köpte en och gick miste om led- Pixel-rampen i bak!
Ja det är Essential som har sådär fattiga blinkers och ljus. Både fram och bak. Riktigt fult. Bara det är en anledning att välja Advanced.
zalman1, du som läser och postar typ mest av alla om olika bilar kan väl inte ha missat att hela världen lider av en kraftig halvledarbrist? Det är svårt att köpa grafikkort, svårt att köpa laptops och det är svårt att bygga bilar med mycket teknik. Detta är också troligen anledningen till att 1st ed och adv blir lidande och att de av någon anledning har essential som demobil när det brukar vara full utrustning på dessa för att locka köpare. Ska de prioritera många bilar eller "lyxiga" bilar? Själv tycker jag valet är enkelt.
Tror inte de har missbedömt marknaden. men de har väl som många andra svårt att få fram tillräckligt med batterier. Den svåra avvägningen är väl om man ska släppa iväg bilen till försäljning för att inte riskera att tappa kunder till andra märken, alternativt vänta med att släppa bilen till försäljning och hoppas på att kunderna köper befintliga modeller istället.
Gissar att de har gjort bedömningen att befintliga modeller inte är tillräckligt attraktiva i konkurrensen och öppnat upp orderböckerna.
Tesla hade ju inte det här problemet vid släppet av Model 3. Det fanns inga konkurrenter att gå till och Model S spelade i ett annat prissegment.
Risken är att kunderna går till VW och köper en ID4 istället. Den verkar inte vara någon brist på. Det dröser numera av ID4 på vägarna tycker jag. Vilket är synd, Ioniq 5 är ju på många sätt en bättre bil, rent tekniskt. Men om jag tröttnar på Hyundai i slutändan kan jag tänka mig göra samma sak. Låg dragvikt hit och dit. En ID4 AWD får ju åtminstone dra 1200kg. Det funkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror inte de har missbedömt marknaden. men de har väl som många andra svårt att få fram tillräckligt med batterier. Den svåra avvägningen är väl om man ska släppa iväg bilen till försäljning för att inte riskera att tappa kunder till andra märken, alternativt vänta med att släppa bilen till försäljning och hoppas på att kunderna köper befintliga modeller istället.
Gissar att de har gjort bedömningen att befintliga modeller inte är tillräckligt attraktiva i konkurrensen och öppnat upp orderböckerna.
Tesla hade ju inte det här problemet vid släppet av Model 3. Det fanns inga konkurrenter att gå till och Model S spelade i ett annat prissegment.
Risken är att kunderna går till VW och köper en ID4 istället. Den verkar inte vara någon brist på. Det dröser numera av ID4 på vägarna tycker jag. Vilket är synd, Ioniq 5 är ju på många sätt en bättre bil, rent tekniskt. Men om jag tröttnar på Hyundai i slutändan kan jag tänka mig göra samma sak. Låg dragvikt hit och dit. En ID4 AWD får ju åtminstone dra 1200kg. Det funkar.
Jag var inne på VW i Lund förra veclan och provkörde ID4 GTX. Härlig bil - helt annorlunda än I5. Kändes större på vägen och mer suvig. Jag måste säga att jag gillade I5 mer…
Poängen var att de har nu inga ID4 alls i lager och om jag beställer nu så får jag troligtvis bilen runt årsskiftet… Försäljningschefen som jag talade med vågade inte lova ngt. Så VW har också lite problem alltså…
Hyundai blev tagna på sängen över efterfrågan både på deras första elbil Ioniq och Kona vilket ledde långa leveranstider. Var de mer förberedda med nya Ioniq 5 eller var det kanske än en gång chockade över hur många som vill köpa en elbil?
Men ja, det kom rapporter redan i våras om att Hyundai hade problem med leverantörer.
zalman1, du som läser och postar typ mest av alla om olika bilar kan väl inte ha missat att hela världen lider av en kraftig halvledarbrist? Det är svårt att köpa grafikkort, svårt att köpa laptops och det är svårt att bygga bilar med mycket teknik. Detta är också troligen anledningen till att 1st ed och adv blir lidande och att de av någon anledning har essential som demobil när det brukar vara full utrustning på dessa för att locka köpare. Ska de prioritera många bilar eller "lyxiga" bilar? Själv tycker jag valet är enkelt.
Ingen kommer svara, det finns ingen zalman1, bara Zalman3, de första två försvann spårlöst efter en nätdebatt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag var inne på VW i Lund förra veclan och provkörde ID4 GTX. Härlig bil - helt annorlunda än I5. Kändes större på vägen och mer suvig. Jag måste säga att jag gillade I5 mer…
Poängen var att de har nu inga ID4 alls i lager och om jag beställer nu så får jag troligtvis bilen runt årsskiftet… Försäljningschefen som jag talade med vågade inte lova ngt. Så VW har också lite problem alltså…
Jag har bara provkört vanliga ID4, och jag har ingenting att jämföra med eftersom jag hittills inte fått provköra Ioniq 5. Men jag gillade faktiskt ID4. Den kändes rymlig och luftig. Jättefina stolar. Lite sävlig i sättet, förvisso, men det stör inte mig. Jag hade köpt den omedelbums om den hade haft bättre dragvikt. Det var allt det föll på. Ioniq 5 valde jag å andra sidan enbart på grund av den höga dragvikten, och såklart det mer fördelaktiga priset. Att den laddar snabbare är trevligt, men inte avgörande. Men den känns samtidigt modernare och tekniskt mer avancerad än ID4, och det gillar jag faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag och lilla frugan va och provkörde i veckan, fick faktiskt en halvtimme att testa den! I stort sett blev vi nöjd med vad den hade att komma med (kanske bla. bagageutrymmet inte riktigt levde upp till förväntningarna) MEN! det som jag reagerade mest över va att baklyktorna ( broms och blinkers) satt i de där ränderna nere på stötfångarna! Är det så för att det var en essential eller kommer det vara så på alla? Skulle bli galen om man köpte en och gick miste om led- Pixel-rampen i bak!
Ja det är Essential som har sådär fattiga blinkers och ljus. Både fram och bak. Riktigt fult. Bara det är en anledning att välja Advanced.
Bra info (har bekanta som jag tipsat om bilen). Vad är prisskillnaden?
Tror inte de har missbedömt marknaden. men de har väl som många andra svårt att få fram tillräckligt med batterier. Den svåra avvägningen är väl om man ska släppa iväg bilen till försäljning för att inte riskera att tappa kunder till andra märken, alternativt vänta med att släppa bilen till försäljning och hoppas på att kunderna köper befintliga modeller istället.
Gissar att de har gjort bedömningen att befintliga modeller inte är tillräckligt attraktiva i konkurrensen och öppnat upp orderböckerna.
Tesla hade ju inte det här problemet vid släppet av Model 3. Det fanns inga konkurrenter att gå till och Model S spelade i ett annat prissegment.
Risken är att kunderna går till VW och köper en ID4 istället. Den verkar inte vara någon brist på. Det dröser numera av ID4 på vägarna tycker jag. Vilket är synd, Ioniq 5 är ju på många sätt en bättre bil, rent tekniskt. Men om jag tröttnar på Hyundai i slutändan kan jag tänka mig göra samma sak. Låg dragvikt hit och dit. En ID4 AWD får ju åtminstone dra 1200kg. Det funkar.
Verkar som VAG, Toyota, Tesla (även MY rasar in i mängder till Sverige och Norge just nu), mflr. planerat lite bättre. Även om de garanterat också säkert lider och begränsas av Corona/halvledarbristen, så verkar de ha lyckats att hantera det lite effektivare än en del andra biltillverkare.