Sverigepremiär: Nya Tesla Model Y imponerar.
Tesla Model Y är en stor suv, men ser ganska smäcker ut när den visas upp på Teslas servicecenter i Segeltorp. Lacken och karossen har bättre finish än på någon annan Tesla hittills. Från och med måndag 23 augusti kan du själv kolla in bilen i Stockholm-Segeltorp, Göteborg och Malmö.
Här har Teslas viktigaste bilmodell på flera år Sverigepremiär. Nya Model Y ger sig in i ett verkligt getingbo, marknaden för mellanstora elektriska suvar. Bilen imponerar och väcker habegär vid en första visning – men kanske är priset för högt för att det ska bli succé?
Min första impuls när jag spanar in Teslas nya suv Model Y vid den svenska förhandsvisningen för media är att jag ska beställa bilen direkt när jag kommer hem.
Jag tänker att jag sätter mig vid datorn och trycker på beställ-knappen och gör mitt livs största impulsköp. Redan nu i september kan jag få ut min bil för 719 900 kronor.
Teslas bästa hitintills
Model Y kan vara den bästa bilen hittills från Tesla. Lacken är perfekt och glänser på ett sätt som jag aldrig sett på en Tesla tidigare. Dörrar och karosspaneler är perfekt monterade med lika stora springor.
Tesla har lärt sig sin läxa. Och suven har imponerande linjer och ser mäktig ut, utan att vara vulgärt stor. Helt klart en nivå upp jämfört med storsäljaren Model 3. Model Y är 6 cm längre och 7 cm bredare än Model 3 – men framför allt 18 cm högre.
Framifrån är Model Y väldigt lik Model 3, men är större och mäktigare.
Mellanstora elektriska suvar är det allra hetaste segmentet just nu, och en biltyp som tusentals svenskar vill ha som förmånsbil. Bilar som Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq har redan gjort succé på marknaden och levereras i tusental till kunderna.
För en gångs skull är Tesla inte först på marknaden med en produkt. Tanken var att bilen skulle produceras i Teslas nya Berlin-fabrik, men det är inte klar förrän i oktober. I stället fick Tesla tänka om och börja importera Model Y från Kina för att inte bli frånåkta av de andra bilmärkena.
Dyrare, men bättre
Model Y är aningen dyrare än konkurrenterna, accelererar mycket snabbare och har bara lite längre räckvidd. Kommer det att räcka för att Tesla ska göra succé den här gången också?
Samma avskalade interiör som i Model 3, men det är rymligare och luftigare i alla ledder och mer premiumupplevelse. Panoramatak är standard.
Varumärkesmätningar visar att Tesla är det hetaste märket bland elbilsköparna, så där ligger Elon Musks bil bra till.
Upplevs och känns premium
Inuti ser den ut som en större och bättre variant av Model 3, och det är inte det sämsta. Framsätena erbjuder en hög sittposition över samma avskalade förarmiljö som i Model 3. Kvalitetskänslan i interiören är riktigt bra och visst känns det här som en premiumbil.
Baksätet är bekvämt och mycket rymligt. Bagageutrymmet är enormt, det största jag sett på en bil på mycket länge. Anledningen är att det snart ska gå att få modellen sjusitsig. Taket kommer med ett stort panoramaglas som standard, dessutom utan båge som i Model 3.
Otroligt rymligt bagageutrymme. Fyra- fem golfbaggar kan nog rymmas här.
Ingen har fått provköra ännu
Ännu har svenska journalister inte fått provköra, men bilen ska göra 0-100 km/h på fem sekunder och den som väljer dragkrok ska kunna dra 1600 kg.
Bagageutrymme
Trunken i fram är även den otroligt rymlig och kan härbärgera några matkassar eller lådor vin.
Ja, den här bilmodellen kommer säkerligen att stå sig bra mot Volkswagen, Audi, Skoda, Hyundai och Kia. Det största frågetecknet är priset. Startpriset på 719 900 kronor är nästan 100 000 kronor mer än vad många konkurrenter begär, även om det är svårt att jämföra utrustningsnivån.
Baksätet verkar komfortabelt vid en snabb provsittning. Ryggstödet är ställbart i tre steg.
Med lite extrautrustning landar det på 800 000 kronor. Det väl tilltagna priset kommer göra att det blir en öppen affär om vilken bil som ska vinna det elektriska suvsegmentet.