Är Tesla världens sämsta bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av LarsL »

Lite konstig är det ju för 2,3 ton är ju verkligen inte en tung crossover. Varför ska elbilen vara lättare än fossilbilarna?
Positivt eftersom man får dra lite tyngre släp iofs. Men dåligt för packning osv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Det måste väl ändå vara dyrare att åtgärda fel i efterhand än att göra rätt från början?
Det tror jag också. De data jag sett (från de inom bilindustrin jag jobbat) har oftast visar på just det.

Att även Tesla medvetet lyfter kvalitetsarbetet i fabrikerna i Kina, och även säger sig fokusera på detta i nya fabrikerna i Texas och Tyskland, visar att de troligen också sett den kopplingen.

Tyvärr är bilarna från Fremont inte där (troligen en kombination av sämre arbetskultur, äldre utrustning och sämre QA-processer).

Detta är ett område som varit en helt klart svag sida hos Tesla, jämfört med europer och japaner (men kanske inte mot andra amerikanska biltillverkare på samma sätt). Känns som de har en resa att göra här, men att det vet om det och redan påbörjat den.
Det är delvis sant att det är dyrare att åtgärda fel i efterhand, man brukar säga att ju närmare 0% fel man kommer
ju dyrare blir det totalt (definitivt i produktionen såklart) och att det optimala ligger något över detta beroende
på bransch.
Så 0% fel i produktionen (eller då 0% reklamations-kostnader) är oftast svindyrt att uppnå medans kanske
1-3% är vanligt att sikta på (i industrin iaf) och ”försvarbart” OK, dvs lite fel är systematiskt accepterat, även
inom bilindustrin. Variationen mellan företagen är ganska uppenbar och Tesla verkar ligga lite högre på sin
%-sats än några andra, dvs dom tycker det är OK med nivån dom har (fast även dom går ner mot en lägre
%-sats verkar det som med tiden).
Vissa fel kan jag däremot öht inte ens förstå att dom kan släppa igenom eftersom dom rimligen har en hel
del kontroller i produktionen som borde fånga upp dessa fel, förklaringen verkar ligga i att en del fel
uppstår under tiden från fabrik till kund och inte upptäcks (fast en del av dom felen borde ändå upptäckas
före leverans och åtgärdas före kan man tycka).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Lite konstig är det ju för 2,3 ton är ju verkligen inte en tung crossover. Varför ska elbilen vara lättare än fossilbilarna?
Positivt eftersom man får dra lite tyngre släp iofs. Men dåligt för packning osv.
Mycket konstigt.
En GLE 350d tex har en tjänstevikt från 2185kg, totalvikt från 2810kg, med lastkapacitet från 625kg, det dubbla mot TMY.

Varför är det så stor skillnad? Kanske något @Tibor kan ta tag i om han har anledning?
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Verkligen konstigt med totalvikten. Min 3:a har en max lastvikt på 295kg, det är ju väldigt lite. Är det ett klassiskt "Tesla har klantat sig"-fel när de angett denna information till Transportstyrelsen?
Screenshot 2021-08-19 09.55.24.png
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

verkar vara nåt fel.
MY kan ju ha 7 säten, räknar man lågt med 7x80kg=560kg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Thed75 skrev:
verkar vara nåt fel.
Snarare 4 x 75 + 2 x 45 kg, men det blir ändå för mycket.
Förarens vikt är inkluderad i tjänstevikten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MY funkar alltså bra för två personer + semesterpackning. Eller för 4 normalstora personer helt utan bagage. Men hur man ska åka på semester med en barnfamilj fattar jag inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Intressant, helt ärligt har jag aldrig kollat lastvikten mot maxlast för aktuell bil. Har aldrig trott att det skulle vara ett problem... Har alltid trott att en bil med 5 säten och skuff ska väl vara byggd för att kunna använda det?

Värdelöst var ordet...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Om man googlar ”Tesla Model Y payload”. Då får man upp flera resultat med 886 lbs. Det blir 402 kg. Jag antar att det är med förare. Om man då tar bort 75 kg så blir det 327 kg, vilket är nära den svenska uppgiften. På 315 kg. Så det pekar nog inte mot att transportstyrelsen är skyldig. Snarare att lastkapaciteten är ca 315 + förare.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Elix747 skrev:
Om man googlar ”Tesla Model Y payload”. Då får man upp flera resultat med 886 lbs. Det blir 402 kg. Jag antar att det är med förare. Om man då tar bort 75 kg så blir det 327 kg, vilket är nära den svenska uppgiften. På 315 kg. Så det pekar nog inte mot att transportstyrelsen är skyldig. Snarare att lastkapaciteten är ca 315 + förare.
Det ser ut att stämma, men jag blir lite orolig för enligt google så ska Model 3 ha en payload på 892 lbs (404 kg) , så även om vi drar av 75kg förare så kommer vi inte ner i mina 295kg. Så min oro är att Tesla gjort något fel och att de kommer göra samma fel med Model Y som då kommer hamna ännu lägre, alltså under 295kg.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag pratade med två olika Tesla-representanter om detta på eventet igår.

Den ena hade inte hört talas om detta, den andra sa att det var ett känt problem och att det skulle åtgärdas inom kort, jag vet dock inte hur insatt den personen faktiskt var. :?

Detta känns ju som en rejäl miss iaf, om det verkligen är i bilens design eller "bara" hur den registrerats hos Transportstyrelse vet vi förstås inte, men med nuvarande situation blir ju bilen i praktiken oanvändbar för en normalfamilj med packning. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Om du drar släp eller husvagn så räknas även kultrycket (50-75 kg) i lastvikten för dragfordonet. Blir inte mycket kvar sen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

lukasf skrev:
Verkligen konstigt med totalvikten. Min 3:a har en max lastvikt på 295kg, det är ju väldigt lite. Är det ett klassiskt "Tesla har klantat sig"-fel när de angett denna information till Transportstyrelsen?
Screenshot 2021-08-19 09.55.24.png
Min lr awd har 1927 tjänstevikt och får då lasta 378 kg.
Vad har du för modell?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Elix747 skrev:
Min lr awd har 1927 tjänstevikt och får då lasta 378 kg.
Vad har du för modell?
Har en LR AWD tillverkad 2019-11. Men jag vet ju att det var mycket strul med registreringarna under 2019. Vissa bilar blev ju reggade helt utan effekt. Så misstänker att min bil blivit felregistrerad på vikten.

Men jag borde ju ha samma tjänstevikt som dig, och då borde jag ju kunna lasta 378kg precis som du. I värsta fall så är det din bil som är registrerad fel och om någon råkar väga din bil med 5 vuxna och packning så blir det böter :shock: Jag hoppas det är min som är fel, totalvikten är väl ändå den samma på 2305 kg?

Ska nog åka och se om jag kan hitta en fordonsvåg och väga bilen :D
M3 LR AWD 2020
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
Thed75 skrev:
verkar vara nåt fel.
Förarens vikt är inkluderat i tjänstevikten är korrekt.
Men du får oavsett aldrig gå över totalvikten, så om föraren väger mer än 75kg, så får "överskottsfettet" dras av maximilast.

Väger föraren 90kg, så har du 300kg kvar till annat, 2371kg i totalvikt är hugget i sten, tjänstevikt är en uppskattning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

heldiggrisen skrev:
mikebike skrev:
Thed75 skrev:
verkar vara nåt fel.
Förarens vikt är inkluderat i tjänstevikten är korrekt.
Men du får oavsett aldrig gå över totalvikten, så om föraren väger mer än 75kg, så får "överskottsfettet" dras av maximilast.

Väger föraren 90kg, så har du 300kg kvar till annat, 2371kg i totalvikt är hugget i sten, tjänstevikt är en uppskattning.
Ja, det är det jag menar med min beräkning. De anser att en vuxen väger 75 kg. Själv passerade jag den vikten innan jag fyllde 16.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Det måste väl ändå vara dyrare att åtgärda fel i efterhand än att göra rätt från början?
Det tror jag också. De data jag sett (från de inom bilindustrin jag jobbat) har oftast visar på just det.

Att även Tesla medvetet lyfter kvalitetsarbetet i fabrikerna i Kina, och även säger sig fokusera på detta i nya fabrikerna i Texas och Tyskland, visar att de troligen också sett den kopplingen.

Tyvärr är bilarna från Fremont inte där (troligen en kombination av sämre arbetskultur, äldre utrustning och sämre QA-processer).

Detta är ett område som varit en helt klart svag sida hos Tesla, jämfört med europer och japaner (men kanske inte mot andra amerikanska biltillverkare på samma sätt). Känns som de har en resa att göra här, men att det vet om det och redan påbörjat den.
Det är delvis sant att det är dyrare att åtgärda fel i efterhand, man brukar säga att ju närmare 0% fel man kommer
ju dyrare blir det totalt (definitivt i produktionen såklart) och att det optimala ligger något över detta beroende
på bransch.
Så 0% fel i produktionen (eller då 0% reklamations-kostnader) är oftast svindyrt att uppnå medans kanske
1-3% är vanligt att sikta på (i industrin iaf) och ”försvarbart” OK, dvs lite fel är systematiskt accepterat, även
inom bilindustrin. Variationen mellan företagen är ganska uppenbar och Tesla verkar ligga lite högre på sin
%-sats än några andra, dvs dom tycker det är OK med nivån dom har (fast även dom går ner mot en lägre
%-sats verkar det som med tiden).
Vissa fel kan jag däremot öht inte ens förstå att dom kan släppa igenom eftersom dom rimligen har en hel
del kontroller i produktionen som borde fånga upp dessa fel, förklaringen verkar ligga i att en del fel
uppstår under tiden från fabrik till kund och inte upptäcks (fast en del av dom felen borde ändå upptäckas
före leverans och åtgärdas före kan man tycka).
Absolut. Någonstans finns ju absolut en avvägning. Men jag skulle gissa, som du, att Teslas många fel kostar de mer att fixa i Sverige med svenska reparatörer, än att fixa på fabrik i USA och Kina där arbetskraften oftast är billigare, och de oftast är enklare/snabbare att fixa saker på plats i fabriken än att boka en massa verkstadstider i efterhand.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
JanE

Inlägg av JanE »

Bästa bilarna jag haft! Trist för er som haft problem eller dåliga erfarenheter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

JanE skrev:
Bästa bilarna jag haft! Trist för er som haft problem eller dåliga erfarenheter.
Kan säga så här, även om jag drabbats av lite lackfel och andra kvalitetsproblem (av mer ytlig typ), så är det ingen annan bil jag skulle vilja byta till. För användningen för mig/oss, så kunde jag inte hitta en bättre eller mer prisvärd bil. Då tänker jag inte bara elbil, utan bil. Alla bilar har sina plus och minus, men för mig så överväger fördelarna stort över nackdelar/kvalitetsproblemen.

Är nu inne på min andra Tesla, och det är inte utan orsak. Är beredd att hålla med dig att de är de absolut bästa nya bilar jag har haft i förhållande till priset. Man får en extremt rolig bil, och extremt bra prestanda, i förhållande till priset. Detta med en bil som fungerar fint både i vardagen att pendla med, såväl att resa längre sträckor med. Är jättenöjd totalt sätt. Ångrar inte det minsta. Tvärt om; glad att jag lyckades få tag på en så fantastisk bil.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Alla pratar om att elbilar är så driftsäkra???

I mitt fall med en Tesla Model S så har jag blivit stående två gånger då den behövts bärgas (motorn behövde senare bytas och andra gången huvudsäkringsfel). Och en gång där servostyrningen slutade fungera och Tesla själva ansåg att den var okörbar.

Alltså blivit stående tre gånger med bilen under 3,5 år med elbil.

Med tidigare fossilbilar så kan jag bara komma ihåg att jag blivit stående två gånger på 20 år.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Richardk skrev:
Alla pratar om att elbilar är så driftsäkra???
Det är nog en kombination av driftssäkare teknik (mindre underhåll med elmotorer), och problem/barnsjukdomar med ny teknik och risken att vara först (on the bleeding edge).

Känns som Tesla lärt sig mycket med M3 och MY, jämfört med deras första serieproducerade modeller (MS och MX).

Sedan är det svårt att applicera sina egna upplevelser och extrapolera de som sanna och statistiskt signifikanta för alla andra. Det blir lite av ett feltänk (även om jag och många andra ofta gör sådana misstag).

Här kan du läsa statistik där man jämfört just olika bilmodeller i en stor undersökning bland sveriges alla ägare av både hybrider och BEV. Där kan du läsa om både statistiska snitt gällande tillförlitlighet och kundnöjdhet.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... il/?page=1
Bild
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Nu kunde jag inte läsa hela artikeln eftersom den var låst, men jag tror säkert att elbilar är eller kommer bli mer driftsäkra, men just i mitt fall så har det inte varit så. Det kommer med största säkerhet bli en elbil i framtiden men ändå fått lite avsmak just nu. Jag har säkert haft otur och min var en av de första Tesla bilarna som kom till Sverige. Och man ska ju aldrig köpa första bilarna i en serie.
Aida

Inlägg av Aida »

Den här fina lilla videon dök upp i mitt YT flöde. Man blev glad av den. Model 3 facelift ser riktigt fin ut och man blev lite sugen. Men för er som vill se dåligt om Tesla så kritiseras faktiskt med rätta dragkroken och så har vi de där förhatliga panelgaps…

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Richardk skrev:
Nu kunde jag inte läsa hela artikeln eftersom den var låst,
Märkligt. Denna länken fungerar fint för mig.

Vad får du för fel när du klickar på ovan?
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Richardk skrev:
Nu kunde jag inte läsa hela artikeln eftersom den var låst,
Märkligt. Denna länken fungerar fint för mig.

Vad får du för fel när du klickar på ovan?
Det är en premiumartikel, man måste vara prenumerant.

Skriv svar