Finansiering av Tesla
Moderator: Redaktion
-
Finansiering av Tesla
Jag är otroligt intresserad av att införskaffa mig en Tesla. Det är ju dock inte den billigaste bil man kan ha. Hur finansierar ni andra Teslaägare denna typ av bil? Det är ju ganska uppe i tiden med delningsbilar. Är det någon som känner till något om detta när det gäller Tesla? Om det existerar kan jag tänka mig att det är i de större städerna såsom Stockholm och Göteborg och inte ute på landet?Andra alternativa sätt att finansiera en Tesla på vill jag gärna höra mer om. Nu pratar jag inte om snabblånsformer a la https://lan10000.se/ utan om exempelvis om det är möjligt att leasa en Tesla?
Vad kan betala sig bäst på kort och lång sikt?
Vad kan betala sig bäst på kort och lång sikt?
Re: Finansiering av Tesla
Privatleasing av Model 3 https://tesla3.dealerpad.net/
Teslakalkylen som är gjord av danni som hänger här är också en bra start https://teslakalkylen.com/
Själv har jag köpt privat och lagt det jag inte kunde betala rätt av på lånet på huset. Tänker mig behålla den över lång tid. Räknar med samma milkostnad för denna som för min förra bil en VW Touran...
Teslakalkylen som är gjord av danni som hänger här är också en bra start https://teslakalkylen.com/
Själv har jag köpt privat och lagt det jag inte kunde betala rätt av på lånet på huset. Tänker mig behålla den över lång tid. Räknar med samma milkostnad för denna som för min förra bil en VW Touran...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Det kan och har diskuterats. Inköpspriset är högt men kör man långt varje månad så kan man finansiera bilen med bränslebesparingar som görs.Cecilia Svensson skrev:Det är ju dock inte den billigaste bil man kan ha.
Jag har valt ett billån som Tesla erbjuder genom DNB med en bra ränta på 1,95%. Enligt lag måste du betala 20% i kontant insats när du köper en bil, vilket ju kan bli en slant. Tesla har ett inbytes program om du har en fossil att byta in, länk kommer när du lagt din order.
Tänk på att du får tillbaka 60000kr av staten också efter 6 månader. Dessa pengar går ju använda till en ballong inbetalning och sänka månadskostnaden eller om du var tvungen till ett lån för kontantinsatsen(?).
Det går också att privatleasa bilen och då betalar du bara en månadskostnad. Nackdelen och anledningen till att jag inte valt detta är man inte äger bilen utan du måste lämna tillbaka den efter tex 3 år och du får inte tillbaka något av det du betalat in.
Glöm inte att använda en referalkod, finns under namnen till höger. Den ger dig 1500km i fri Supercharging.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är väl inte annorlunda jämfört med andra bilar. Man väljer den man vill ha och antingen finansierar man den via Teslas samarbetspartner eller så går man via annan bank/lägger det på bolån. Finns också privatleasing som hos andra märken.
- GreenMachine
- Teslaägare
LarsL skrev:Det kan och har diskuterats. Inköpspriset är högt men kör man långt varje månad så kan man finansiera bilen med bränslebesparingar som görs.Cecilia Svensson skrev:Det är ju dock inte den billigaste bil man kan ha.
Jag har valt ett billån som Tesla erbjuder genom DNB med en bra ränta på 1,95%. Enligt lag måste du betala 20% i kontant insats när du köper en bil, vilket ju kan bli en slant. Tesla har ett inbytes program om du har en fossil att byta in, länk kommer när du lagt din order.
Tänk på att du får tillbaka 60000kr av staten också efter 6 månader. Dessa pengar går ju använda till en ballong inbetalning och sänka månadskostnaden eller om du var tvungen till ett lån för kontantinsatsen(?).
Det går också att privatleasa bilen och då betalar du bara en månadskostnad. Nackdelen och anledningen till att jag inte valt detta är man inte äger bilen utan du måste lämna tillbaka den efter tex 3 år och du får inte tillbaka något av det du betalat in.
Glöm inte att använda en referalkod, finns under namnen till höger. Den ger dig 1500km i fri Supercharging.
Vad är det för lag som du syftar på? Har aldrig lagt några 20% i någon kontantinsats på någon bil och på nuvarande Tesla inte ens en krona?
Du har förmodligen inte köpt bilen utan leasat den. Hyr man något så behöver man inte betala kontantinsats, enligt lagen.GreenMachine skrev:Vad är det för lag som du syftar på? Har aldrig lagt några 20% i någon kontantinsats på någon bil och på nuvarande Tesla inte ens en krona?
- FutureTesla
- Teslaägare
Hej,
Har Dnb krav på 20% kontant om man leasar bilen via sitt AB eller är det mer en rekommendation? Har hört att man ibland kan slippa detta om man istället går in som personlig början första året. Hur har ni andra gjort? Vore ju skönt att slippa betala något och endast leasingavgiften.
Har Dnb krav på 20% kontant om man leasar bilen via sitt AB eller är det mer en rekommendation? Har hört att man ibland kan slippa detta om man istället går in som personlig början första året. Hur har ni andra gjort? Vore ju skönt att slippa betala något och endast leasingavgiften.
Model S Plaid 2023
När du leasar är det frivilligt med kontantinsats. Det äreportarna till DNB att avgöra hur kreditvärdig ditt bolag är. Dessutom kan Skatteverket protestera om du betalar för mycket direkt då det kan ses som förtäckt köp.
Hejsan,
En fråga:
När man köper en tesla så kan man finansiera detta via då tex DNB, oftast är upplägget på 36månader med X antal mil/år. Vad händer efter 36 månader? Vad har man för alternativ då?
En fråga:
När man köper en tesla så kan man finansiera detta via då tex DNB, oftast är upplägget på 36månader med X antal mil/år. Vad händer efter 36 månader? Vad har man för alternativ då?
Finansiera om, sälja bilen och lösa skulden eller bara lösa skulden.Toni86a skrev:Hejsan,
En fråga:
Sälja bilen och lösa kvarvarande lån eller finansiera om bilen med nytt lån eller betala av kvarvarande lån på bilen med kontanter.Toni86a skrev:Hejsan,
En fråga:
Model Y LR.
Model S70D
Jag har det upplägget på privatavbetalning, du byter in bilen & tar en ny, betalar mellanskillnad såklart, eller säljer och betalar det som är kvar , eller förlänger lånet.Toni86a skrev:Hejsan,
En fråga:
M3P 2020
MYP 2024
MYP 2024
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... -krediter/GreenMachine skrev:
Vad är det för lag som du syftar på? Har aldrig lagt några 20% i någon kontantinsats på någon bil och på nuvarande Tesla inte ens en krona?
Ännu en tråd startad av en ny användare för att driva trafik till en obskyr site?
Elbilist sedan 2014