Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Kul, och grattis till något som verkar vara en av de bästa och modernaste elbilarna på marknaden just nu! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kul. Låter ju som att RWD:n ändå är snålare än AWD:n. Vilket körläge valde du?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Kul. Låter ju som att RWD:n ändå är snålare än AWD:n. Vilket körläge valde du?
Normal halva och ECO halva - Jag märkte ingen skillnad på momentanförbrukningen.
onni
elbilist

Inlägg av onni »

Jag var in till Hyundai i Uppsala (där jag lagt min beställning på en 1st RWD) och tog en titt på den Essential RWD de hade inne. Trevlig upplevelse, kan hålla med om att displayen bakom ratten sitter högre än normalt. Man får välja mellan att ha ratten optimalt ur en ergonomisk synpunkt eller att se hela displayen. Annars är jag positiv och med en heads up display tycker jag detta problem är litet.

Vi pratade även om när en leverans är rimlig att förvänta sig. Jag fick se att det finns några 1st RWD i produktion och dessa ska anlända till Sverige 18e oktober. Efter det tar det någon vecka innan de landar hos kund. Alltså: om allt går som det ska kommer de första i månadsskiftet oktober/november.

/Anton
Aida

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Kul, och grattis till något som verkar vara en av de bästa och modernaste elbilarna på marknaden just nu! :)
Tack så mycket! :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Lugn dig nu Mati och sitt lugnt i båten. Vad gör 1-2 månader för skillnad. Tänk på oss AWD-kunder som är helt bortprioriterade… :)
Ja, alltså det jag menade med "de närmaste veckorna" avser såklart inte leverans av bilen, men jag måste åtminstone veta att den är på g. Om jag inom 1-2 månader fortfarande inte vet mer än idag så är det dags att fundera på en avbeställning.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Zalman3 skrev:
60 förregistrerade och 27 registrerade Ioniq 5 nu i Sverige.

https://www.car.info/sv-se/hyundai/ioni ... 9639/stats
Nu verkar det ha kommit 41 st AWD till Sverige också. :)
https://www.car.info/en-se/hyundai/ioni ... 389641/map
41stAWD.png
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Nu finns det takräcke från Yakima/Whispbar.
https://www.yakima.se/vehicle-finder/co ... ant/151469

https://dakdragers-online.nl/product/ni ... -flushbar/
259+25 eur från Nederländerna, men jag antar att det dyker upp på fler ställen.
Screenshot_20210819-114551.png
Elbilist sedan 2014
wheels

Inlägg av wheels »

Aida skrev:
Nu ska ni få höra mina damer och herrar! Idag har jag och frugan kört Ioniq 5 RWD Essential i 2 timmar.

Nu är vi helt sålda på bilen!

Den kändes jättebra och V90n kändes som en mörk trång grotta nu på vägen hem.

…och gigantiska barnvagnen Britax Go Big fick plats i bagaget på längden med baksätet i bakersta läget med normalt tillbakalutade ryggar (tom lite mer än där hatthyllan satt (vilken behövde tas bort pga höjden). Helt otroligt!

Babyskyddet fick fint plats i baksätet och man fick gott utrymme på passagerarplatsen framför.

Enda kritiken nu:
- Ratten är för långt bort - precis som XC40. Jag vill ha den 1-2 cm närmare mig. Jag vill också slippa bussvinkeln som är nödvändig flr att kunna se hastighetsmätaren (har jag tjatat om innan och släpper detta nu…)
- Nackstödet sitter för långt fram och tar i bakhuvudet hela tiden.
- Lite för stötig och vaggig på större gupp och ojämnheter.
- Navigatorn är ologisk och omständig.
- Röstassistenten suger. I 30 km/h funkade den fint om man sa ”Navigera till…” men den tog inte ”Kör till…”. Men i 110 km/h svarade hon att bakgrundsljudet är för högt och att hon inte hör vad man säger (radio avstängd och alla andra tysta i bilen).
- Alltför långa bakdörrar för parkeringsplatser.
- Kändes mer budget än lyx i inredningens plaster. Men detta blir nog bättre i vår beställda lyxversion.

Bilen drog 19,5 i snitt när jag körde 4 mil motorväg i 110 km/h med massiv sned motvind men torrt väglag. Hela 2 timmars provkörningen drog den 20,5 med snål stadskörning, många fullgasningar på motorväg.

Laddningen på Circle K drog igång efter hjälp från trevlig MG-förare på fjärde försöket. Tyvärr endast 50 kw som signalerade 80 % med 30 % kvar i batteriet på 48 min! Lite rädd blev jag ändå för våra resor (kö till 150 kw laddarna).

Men vilken bil!
Hyundai i Lund ser jag :D . Trevlig och kunnig försäljare. Han har kört Hyundais elbilar ett bra tag. Tyckte också att det var en väldigt trevlig bil, dock en väldigt kort tur för min del
Aida

Inlägg av Aida »

wheels skrev:
Aida skrev:
Nu ska ni få höra mina damer och herrar! Idag har jag och frugan kört Ioniq 5 RWD Essential i 2 timmar.

Nu är vi helt sålda på bilen!

Den kändes jättebra och V90n kändes som en mörk trång grotta nu på vägen hem.

…och gigantiska barnvagnen Britax Go Big fick plats i bagaget på längden med baksätet i bakersta läget med normalt tillbakalutade ryggar (tom lite mer än där hatthyllan satt (vilken behövde tas bort pga höjden). Helt otroligt!

Babyskyddet fick fint plats i baksätet och man fick gott utrymme på passagerarplatsen framför.

Enda kritiken nu:
- Ratten är för långt bort - precis som XC40. Jag vill ha den 1-2 cm närmare mig. Jag vill också slippa bussvinkeln som är nödvändig flr att kunna se hastighetsmätaren (har jag tjatat om innan och släpper detta nu…)
- Nackstödet sitter för långt fram och tar i bakhuvudet hela tiden.
- Lite för stötig och vaggig på större gupp och ojämnheter.
- Navigatorn är ologisk och omständig.
- Röstassistenten suger. I 30 km/h funkade den fint om man sa ”Navigera till…” men den tog inte ”Kör till…”. Men i 110 km/h svarade hon att bakgrundsljudet är för högt och att hon inte hör vad man säger (radio avstängd och alla andra tysta i bilen).
- Alltför långa bakdörrar för parkeringsplatser.
- Kändes mer budget än lyx i inredningens plaster. Men detta blir nog bättre i vår beställda lyxversion.

Bilen drog 19,5 i snitt när jag körde 4 mil motorväg i 110 km/h med massiv sned motvind men torrt väglag. Hela 2 timmars provkörningen drog den 20,5 med snål stadskörning, många fullgasningar på motorväg.

Laddningen på Circle K drog igång efter hjälp från trevlig MG-förare på fjärde försöket. Tyvärr endast 50 kw som signalerade 80 % med 30 % kvar i batteriet på 48 min! Lite rädd blev jag ändå för våra resor (kö till 150 kw laddarna).

Men vilken bil!
Hyundai i Lund ser jag :D . Trevlig och kunnig försäljare. Han har kört Hyundais elbilar ett bra tag. Tyckte också att det var en väldigt trevlig bil, dock en väldigt kort tur för min del
Ja exakt! Jag beställde bilen där eftersom jag ville premiera dem efter fint bemötande för några år sedan när jag hade en Opel (som inte var köpt hos dem men de engagerade sig i mitt missnöje med ljudnivån med 18-tummare och fixade byte till tystare 17-tummare!

Både Magnus och Mattias är jättetrevliga! Magnus är grym på elbilar och har också privat beställt en 1st AWD så vi sitter i samma båt så att säga!
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Frågan är om vi som har beställt AWD med glastak hamnar i samma fällan som TMY, med absurd låg lastvikt?

Ioniq 5 RWD essential med plåttak har 414kg lastvikt.

Lägg till en extra motor, lite lull-lull i extrautrustningen på advanced och glas- eller solcelletak, så kan man fort hamna nere på 300-talet på I5 också. Med mindre man samtidig ökar totalvikten.

Hoppas verkligen I5 AWD får en totalvikt på över 2500kg, annars vet jag inte vad jag gör, 414kg på RWD är på gränsen.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

heldiggrisen skrev:
Frågan är om vi som har beställt AWD med glastak hamnar i samma fällan som TMY, med absurd låg lastvikt?

Lägg till en extra motor, lite lull-lull i extrautrustningen på advanced och glas- eller solcelletak, så kan man fort hamna nere på 300-talet på I5 också. Med mindre man samtidig ökar totalvikten.

Hoppas verkligen I5 AWD får en totalvikt på över 2500kg, annars vet jag inte vad jag gör, 414kg på RWD är på gränsen.
Det verkar som om Hyundai är rätt på det med papprena, hittade en AWD till salu som är registrerad och den har totalvikt på 2540 kg. https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... b-32670536

Så kanske att Hyundai löser så att alla bilarna har samma lastvikt oavsett totalvikt?
Screenshot 2021-08-19 14.23.13.png
M3 LR AWD 2020
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

lukasf skrev:
heldiggrisen skrev:

Det verkar som om Hyundai är rätt på det med papprena, hittade en AWD till salu som är registrerad och den har totalvikt på 2540 kg. https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... b-32670536

Så kanske att Hyundai löser så att alla bilarna har samma lastvikt oavsett totalvikt?
Tack, hittade precis det samma själv.
414kg funkar, sällan man packar bilen full och drar släp på det, i så fall får man tänka till när man lastar.

Sen får man hoppas att Tesla tänker till också, så jag fortfarande har 2 bilar att välja på.

315kg i TMY, är omöjlig för min del tyvärr.

Läser journalisters jubelord om TMY i diverse tidningar i dag, hur högt det är till tak, och hur bra bagageutrymmet är.
Det gör jo att lastkapaciteten till TMY blir ända mer absurd.

Gör om gör rätt, Tesla.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Provkörde idag Essential RWD och kommer inte ångra min beställning. Hunden och tre barn kommer få plats, bilen kör fint och vetande att first edition har bättre utrustning gör det som en bil jag kommer vara nöjd med i många år. Att vänta lite längre tål jag.
Hoppas dock att Hyundai kommer tänka om och tillmötesgår de som har beställt 1st bilen när nu många essentials kommer tidigare.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Aida skrev:

Ja exakt! Jag beställde bilen där eftersom jag ville premiera dem efter fint bemötande för några år sedan när jag hade en Opel (som inte var köpt hos dem men de engagerade sig i mitt missnöje med ljudnivån med 18-tummare och fixade byte till tystare 17-tummare!

Både Magnus och Mattias är jättetrevliga! Magnus är grym på elbilar och har också privat beställt en 1st AWD så vi sitter i samma båt så att säga!
Snackar du däck? Enligt de jag pratat med så får man inte ha mindre däck?
Aida

Inlägg av Aida »

alvenzo skrev:
Aida skrev:

Jodå. Samma rullomkrets och om bilen är godkänd för det. Vilket den Opel Astran var. Just min bil var specialutrustad med feta 18-tummare men jag tog hellre standard 17-tummare.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Aida skrev:
alvenzo skrev:
Aida skrev:

Jodå. Samma rullomkrets och om bilen är godkänd för det. Vilket den Opel Astran var. Just min bil var specialutrustad med feta 18-tummare men jag tog hellre standard 17-tummare.
Haha! Jag läste slarvigt, trodde du menade på ioniq 5 :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
lukasf skrev:
heldiggrisen skrev:

Tack, hittade precis det samma själv.
414kg funkar, sällan man packar bilen full och drar släp på det, i så fall får man tänka till när man lastar.

Sen får man hoppas att Tesla tänker till också, så jag fortfarande har 2 bilar att välja på.

Läser journalisters jubelord om TMY i diverse tidningar i dag, hur högt det är till tak, och hur bra bagageutrymmet är.
Det gör jo att lastkapaciteten till TMY blir ända mer absurd.

Gör om gör rätt, Tesla.
Håller med. Borde nog iaf. vara minst 500 kg lastvikt på en mellanklass-SUV som MY. Blir ju nu lite svårt att alltid praktiskt få nytta av lastutrymmet.

Vad är dragvikten för bilarna?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Hoppas dock att Hyundai kommer tänka om och tillmötesgår de som har beställt 1st bilen när nu många essentials kommer tidigare.
Hur menar du då? Hoppas du på en rabatt eller liknande? Jag skulle tro att chansen att detta skulle hända är ganska exakt noll.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Hur menar du då? Hoppas du på en rabatt eller liknande? Jag skulle tro att chansen att detta skulle hända är ganska exakt noll.
Tror tyvärr du har rätt. Gillar dock inte falsk marknadsföring om 1st edition och locka med rabatt på 40k för att sedan några veckor senare komma ut med övriga modeller med samma rabatt och fler valmöjligheter. Infon är då från ÅF att de inte kommer levereras från och med nästa år utan att 1st är först! Att senare läsa om att det är just de (Essential ffa) som nu levereras till kunder tycker jag inte är schysst marknadsföring och dåligt kund hantering.
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

heldiggrisen skrev:
Vart hittade du den info, låter lågt som fan..
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jurand skrev:
heldiggrisen skrev:
det är spritt lite överallt på internet, dokument kom i natt tror jag. tas upp på diverse forum och i hela Norge typ.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

jurand skrev:
heldiggrisen skrev:
5D0BE891-9156-4465-94EA-F985CA91C5AF.jpeg
Jag har gjort en egen tråd:
viewtopic.php?f=29&t=26223

Ioniq 5 är också tyvärr på gränsen med sina 414kg.
Mickep

Inlägg av Mickep »

*Rek. lanseringspris gäller t.o.m. 2021-11-30. Med reservation för ändringar av specifikationer och utrustning.
Så det gäller att passa på.

Frågan är om rwd kan lasta mer.(och den med mindre batteri) panorama glaset väger en del. Kanske vikten blir en faktor vid beslut. Vi bor i Sverige där blir det kallt och snö. Känns som 200 kg extra laddvikt kan hämtas där. (Sr+ och liknande kanske inte är så dumt när det kommer till kritan)
Visst är dyra saker balla men 20” kommer med en praktisk kostnad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
jurand skrev:
heldiggrisen skrev:
5D0BE891-9156-4465-94EA-F985CA91C5AF.jpeg
Jag har gjort en egen tråd:
viewtopic.php?f=29&t=26223

Ioniq 5 är också tyvärr på gränsen med sina 414kg.
Japp. Jag önskar ju själv helst minimum 500 kg lastvikt i en kombi/CUV/SUV som skall kunna vara "stora" bilen i vår familj (för att vara en riktig praktisk bil för oss, även om vi bara är tre i familjen). Annars kan det lätt bli ganska kraftigt begränsande i vissa tillfällen tycker jag.
Bild
Skriv svar