Lynk & Co bättre än Volvo?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Lynk & Co bättre än Volvo?

Inlägg av Zalman3 »

Förstår inte riktigt hur Volvos ägare Geely tänker?

Geely har märken som Volvo, Polestar, Geely, Lynk & Co
Zeekr och LEVC.

Geely har också intressen i Mercedes och Renault.

Men varför alla dessa bilmärken?
Måste kosta stora pengar att driva alla dessa bilmärken.

Och hur positionerar man sig.
Rimligtvis borde Volvo vara Premiummärket, få den bästa tekniken och därmed kunna ta bra betalt.

Men nu så får Lynk & Co bästa tekniken och lågt pris.
För en bil som till 99% är samma bil som en Volvo.

Varför ska då folk köpa Volvon om den är sämre och kostar upp till 100.000kr mera?

Eller vill man verkligen visa att Volvo är dålig och Lynk & Co är ett bättre val?
KRÖNIKOR
Varning: "Köp inte Volvo XC40 laddhybrid!"

Volvo är det fina och dyra varumärket i Geelykoncernen. Men hur mycket är ett varumärke egentligen värt? Tror Volvo att bilköpare bara tittar på bilder och struntar i fakta?

I dessa moderna tider där det byggs allt fler tvillingbilar med samma teknik, men lite olika design och varumärke blir det allt mer uppenbart att yta är allt – eller?

Volvo och det nya systermärket Lynk & Co ger oss ett extremt bra exempel på detta. XC40 och Lynk & Co 01 är i grunden samma bilar. Lite skillnader i design på front och akter och en annan inredning, och som sagt olika varumärken.

Men gräver vi lite djupare blir det tyvärr pinsamt för Volvo. Den billiga Lynk-versionen har nämligen ett större batteri som ger en elektrisk räckvidd på 69 km mot Volvons 45. Varför har Volvo sämre teknik? Drygt två extra mil på el kan göra en rätt stor skillnad på ett års körning, för att inte tala om känslan att kunna köra mer på el. Skattebonusen blir också högre för Lynk som har en uppgiven WLTP-förbrukning på 1,2 l/100 km mot 2-2,5 l/100 km för Volvon.

I annat fall vet vi att runt 20 procent av priset på en XC40 T5 Recharge bara handlar om image – att kunderna betalar 100.000 kronor för känslan – samtidigt som de får en sämre produkt när det gäller elektrifiering.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... addhybrid/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lynk & Co bättre än Volvo?

Inlägg av mikebike »

Lynk & Co finns dock inte som elbil och är (ännu) fulare än XC40. Det finns inga utrustningsalternativ för Lynk &Co, 20 tums "legeringshjul" är standard. :lol:

XC40 känns svensk, eller åtminstone europeisk.

Av de olika kusinerna känns Polestar 2 mest attraktiv.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lynk & Co bättre än Volvo?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Förstår inte riktigt hur Volvos ägare Geely tänker?

Geely har märken som Volvo, Polestar, Geely, Lynk & Co
Zeekr och LEVC.

Geely har också intressen i Mercedes och Renault.

Men varför alla dessa bilmärken?
Glöm inte bort Geely-varumärkena Proton, Lotus och Geometry.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar