Vibrationer i drivlinan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av HelectriC »

jjmaskin skrev:
Ok rakapparat menade jag givetvis :D fast med glappkontakt. Jag tycker det låter mest när man kör rakt fram

Ja, rakapparaten ja, det var den du menade att frugan hade glömt i byrålådan va? :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

Rakapparat eller dildo eller vad man nu vill kalla det. Det är extremt störande hur som helst. Det känns inte som obalans i något hjul, snarare något i drivlinan som ger små vibrationer i hela bilen, dvs ratt och förarstolen. Deppigt, minst sagt.
Om SC inte löser problemet beställer jag nya E-klass som släpps 11:e januari, så det så ;)
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Alx »

Jag har samma problem i vissa hastigheter.... Hade det mellan 40-50km/h innan, efter att den var inne på sc så är det nu mellan 70-90km/h, nästan som att däcken är äggformade(??). Får även ibland som vibrationer från en telefon i ratten eller som när man kör över en linje utan att blinka i ca 90-100km/h. Inte orkat lämna in bilen igen.
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

Alx skrev:
Jag har samma problem i vissa hastigheter.... Hade det mellan 40-50km/h innan, efter att den var inne på sc så är det nu mellan 70-90km/h, nästan som att däcken är äggformade(??). Får även ibland som vibrationer från en telefon i ratten eller som när man kör över en linje utan att blinka i ca 90-100km/h. Inte orkat lämna in bilen igen.
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Tycker körglädjen är rejält naggad i kanten, men jag ångrar inte bilen än. Längtar dock tillbaka till sommardäcken nåt grymt...
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av HelectriC »

Krill skrev:
Rakapparat eller dildo eller vad man nu vill kalla det. Det är extremt störande hur som helst. Det känns inte som obalans i något hjul, snarare något i drivlinan som ger små vibrationer i hela bilen, dvs ratt och förarstolen. Deppigt, minst sagt.
Om SC inte löser problemet beställer jag nya E-klass som släpps 11:e januari, så det så ;)

Kommer E-klassen som BEV? Annars är den fullständigt borträknad. Kan inte gå tillbaks till medeltiden!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Alx »

Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

Alx skrev:
Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!
Hmhm. det där är bara skitsnack. En ny bil ska inte vibrera, punkt. Kan de inte laga den trasiga nya bilen får de snällt ersätta den med en ny som inte är trasig, alternativt göra ett återtagande dvs pengarna tillbaka. Det är min inställning i alla fall.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Elektrokungen »

Krill skrev:
Alx skrev:
Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!
Hmhm. det där är bara skitsnack. En ny bil ska inte vibrera, punkt. Kan de inte laga den trasiga nya bilen får de snällt ersätta den med en ny som inte är trasig, alternativt göra ett återtagande dvs pengarna tillbaka. Det är min inställning i alla fall.
Jag hade vibrationer i början. Det konstaterades att ett av däcken inte var helt runt. Fick ett nytt, och sedan dess inga problem.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

HelectriC skrev:
Krill skrev:
Rakapparat eller dildo eller vad man nu vill kalla det. Det är extremt störande hur som helst. Det känns inte som obalans i något hjul, snarare något i drivlinan som ger små vibrationer i hela bilen, dvs ratt och förarstolen. Deppigt, minst sagt.
Om SC inte löser problemet beställer jag nya E-klass som släpps 11:e januari, så det så ;)

Kommer E-klassen som BEV? Annars är den fullständigt borträknad. Kan inte gå tillbaks till medeltiden!
Nja den kommer väl som hybrid men lär bli en sjuhelvetes fin bil i alla andra avseenden. Med alla kvalitetsproblem som Model S dras med känns snarare den som en bil från medeltiden. Jag vägrar acceptera att en bil för en miljon vibrerar, läcker från glastaket, skramlar från högtalarna, buggar, har skeva bromsar, kondens i baklamporna, har bisarrt kass klima, dålig ljudisolering osv osv... Då tar jag faktiskt hellre en E-klass ICE (för cirka halva priset av Model S) som levererar det man kan förvänta sig av en ny bil i den klassen.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Hanm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 jun 2015 14:53

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Hanm »

Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av HelectriC »

Hanm skrev:
Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Bild Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.
Tyvärr är det nog så att bilar har blivit så komplicerade att det i stort sett inte går att komma ifrån problem, med alla modeller! Det jag ser som fördel med BEV är dock att det är färre stora dyra komponenter som kan gå sönder på sikt. Att byta en hel motor på Tesla är ju överkomligt, men att göra det på en ICE betyder ofta betydliga ingrepp i ekonomin.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Hanm skrev:
Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Bild Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.
Tyvärr är det nog så att bilar har blivit så komplicerade att det i stort sett inte går att komma ifrån problem, med alla modeller! Det jag ser som fördel med BEV är dock att det är färre stora dyra komponenter som kan gå sönder på sikt. Att byta en hel motor på Tesla är ju överkomligt, men att göra det på en ICE betyder ofta betydliga ingrepp i ekonomin.
Om man bortser från batteriet, i alla fall :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Hanm skrev:
Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Bild Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.
Tyvärr är det nog så att bilar har blivit så komplicerade att det i stort sett inte går att komma ifrån problem, med alla modeller! Det jag ser som fördel med BEV är dock att det är färre stora dyra komponenter som kan gå sönder på sikt. Att byta en hel motor på Tesla är ju överkomligt, men att göra det på en ICE betyder ofta betydliga ingrepp i ekonomin.
Om man bortser från batteriet, i alla fall :)
Att hela batteriet skulle gå sönder ser jag som ganska orealistiskt, om en eller några celler behöver bytas så borde det gå. Även om inte TM erbjuder det idag, så tror jag det kan komma på sikt när garantitiden börjar löpa ut. Annars riskerar TM att skjuta sig i benet med att begagnatmarknaden blir väldigt svår och det gagnar inte precis nybilsförsäljningen om ägarna får svårt att sälja sina bilar efter garantitiden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av LarsL »

Alx skrev:
Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!
Så kan det absolut vara. Framför allt däck är ju något vansinnigt ojämna från tillverkningen. Men som sagt det är ju bara att påpeka och se till att de rättar till. Funkar det att vrida däcket på fälgen är det ju en enkel fix.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Toja »

Om man balanserar hjulen så indikerar balansmaskinen att fälg eller däck är ovalt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av LarsL »

Fast hjulen kan ju fortfarande vara ovala även om de är i balans viktmässigt, antar jag.
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Den förste som hittar en beständig lösning på detta problem räcker upp en hand!

Har ju fått en del förslag nu på vad man kan döpa om bilen till...

Rakapparaten
Kantlinjen
Dildon

Kärt barn har många namn
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av LarsL »

Har man verkstad är det ju inte så svårt. Byt alla fyrhjulen från en bil utan problem försvinner problemet då är det hjulens fel annars inte.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Har man verkstad är det ju inte så svårt. Byt alla fyrhjulen från en bil utan problem försvinner problemet då är det hjulens fel annars inte.
+1
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

det är inte hjulen ( för mig i alla fall) Det var givetvis det första jag gjorde att prova sommardäcken igen, samma durrande i ratten fast det hörs mindre pga att sommardäcken är hårdare och väsnas mer men du känner exakt samma frekvens av durrande. provade även att skifta vinterdäcken fram/bak till och med fel rotation ingen skillnad, det är något i hjullager eller upphängninng som glappar ( mitt vänster hjullager fram byttes -ingen skillnad) belastar du hjulet i någon riktning så ändrar sig ljudet. jag tror att duurrandet paja mitt hjullager för det var kass sa tesla (3000mil ) känns även på sommardäcken att väfram har hajtänder på slitbanan om man stryker med handen på däcket ej på höger sida dock.
Blev av med ljudet när jag körde min 16000mils Volvo v70 det är nog det enda som fungerar tyvärr,
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av lator »

Ju bredare däck, ju känsligare för korrekt hjulinställning. Har ju nämnts förut i tråden att bilar har blivit bra efter en noggrann hjulvinkelinställning. Väldigt tråkigt att ha detta problem på en bil som är så komfortabel som Model S. Det verkar som om det är flera komplexa problem som förekommer och då blir det egentligen svårare att hitta felet på varje specifik bil. Ibland kan det säkert vara en kombination av flera problem också... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

Öppnar denna tråd lite. Nu är ju mina vinterdäck Hakka R2 på igen och det är ju ett vannsinnigt ljud. Så jag har lämnat in bilen hos grannfirman för nya bakdäck( utslitna)och hjulinställning. Är det någon som hittat info om hjulvinklarna? eller har kommit på någon åtgärd som fungerar ?
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av flaco »

Jag lånar denna tråd lite ... har inte lyckats hitta det jag undrar över ...

När jag accelererar kraftigt, typ pellen i botten från låg fart (~20km/h) till lagom fart (~100km/h), så vibrerar det och nästan skramlar i golvet. Är det normalt?
Kan det vara antispinn som hugger in eller är det helt enkelt så det ska låta/kännas?
Däcken släpper inte, det är på torr asfalt, fast med dubbfria Nokian Hakka R2or.
Jag minns inte om det var samma med sommarsulorna eller inte...

Jag ska ut nu om en liten stund och prova detta utan musik eller fläkt och se om jag kan lista ut ifall det är något annat ... men, jag tänkte att jag ställer frågan ... oj, i fel del av forumet eftersom jag har en Model X, men ni kanske har överseende med det...

/flaco :mrgreen:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Leo »

Har diskuterats en del på olika Teslaforum. Mest då till X90D. Kändes tydligt på en jag provkörde men inte nästa bil. Teslakillen påstod att "det skulle vara så" var i och för sig den första demobilen i Sverige i Augusti.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar