Jag använder det på landet. Inte så sugen på att betala för att dra fram el och montera laddbox. Finns ett 3-fasuttag på huset så en förlängningssladd och UMC löser min laddning när jag är där. Sprang även på en fjällstuga med 3-fas häromåret. Trevligt med 5-10kW istf 1-2 med schuko.Fuji skrev:Ber om ursäkt för min okunskap. När behövs en 3-fas UMC sladd? Har det att göra med att man ska kunna ladda bilen vid laddplatser som ej har typ2 anslutning?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Re: Förboka din Ioniq 5
heldiggrisen skrev:Själv föredrar jag att stödja svensk näringsliv, det lättar också garantiärenden.
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
Funkar på icke-Tesla också.
Aha du var ironisk? Haha då förstår jag. Jag trodde att du hade förlorat förståndet




Förlåt.
Ditt laddpaket ser ju grymt ut men kostar multum. Du (el ngn annan) råkar inte ha en rabattkod liggande??
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja förlåt, min humor är lite konstig, lägg 10% av det på språkförbistring också (4e språk you know).Aida skrev:heldiggrisen skrev:Själv föredrar jag att stödja svensk näringsliv, det lättar också garantiärenden.
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
Funkar på icke-Tesla också.
Aha du var ironisk? Haha då förstår jag. Jag trodde att du hade förlorat förståndet![]()
![]()
![]()
![]()
Förlåt.
Ditt laddpaket ser ju grymt ut men kostar multum. Du (el ngn annan) råkar inte ha en rabattkod liggande??
Har tyvärr ingen rabattkod.
Edit: när det gäller mitt förstånd, säg till om du hittar det



Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick veta avv hundai-säljaren i kalmar att ioniq 5 var på båten från danmark och skulle typ vara framme imorgon och det fanns chans att köpa en och få en ganska snart, än så länge. han räknade med att alla skulle vara slutsålda imorgon.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Helsingörfärjan?Gargamel skrev:Fick veta avv hundai-säljaren i kalmar att ioniq 5 var på båten från danmark och skulle typ vara framme imorgon och det fanns chans att köpa en och få en ganska snart, än så länge. han räknade med att alla skulle vara slutsålda imorgon.
Re: Förboka din Ioniq 5
så specifik var han inteheldiggrisen skrev:Helsingörfärjan?Gargamel skrev:Fick veta avv hundai-säljaren i kalmar att ioniq 5 var på båten från danmark och skulle typ vara framme imorgon och det fanns chans att köpa en och få en ganska snart, än så länge. han räknade med att alla skulle vara slutsålda imorgon.
Re: Förboka din Ioniq 5
Passa på att beställa en sådan här Typ2-kabel med Teslaknapp till din Easee:Klintan skrev:De flesta återförsäljare av Easee erbjuder även typ2-kabel, tar du det i samma köp får du 50%.Aida skrev:
Men till Easee ingår inte typ 2 kabel. Och nu inte till bilen heller alltså… Suck… Det här elbilsäventyret blir bara dyrare och dyrare
Inser att jag behöver en extra typ2 om det inte följer med, har boxen på fel sida i garaget, befintlig kabel räcker nog inte.
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://laddboxbolaget.se/laddkablar/la ... for-tesla/
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
martinot skrev:Passa på att beställa en sådan här Typ2-kabel med Teslaknapp till din Easee:Klintan skrev:De flesta återförsäljare av Easee erbjuder även typ2-kabel, tar du det i samma köp får du 50%.Aida skrev:
Men till Easee ingår inte typ 2 kabel. Och nu inte till bilen heller alltså… Suck… Det här elbilsäventyret blir bara dyrare och dyrare
Inser att jag behöver en extra typ2 om det inte följer med, har boxen på fel sida i garaget, befintlig kabel räcker nog inte.
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://laddboxbolaget.se/laddkablar/la ... for-tesla/
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw
Nä tyvärr så vägrar Tibber inkludera kabel i rot-avdraget. De säger att det är lagligt men de kan inte ändra sin hemsida så att det kommer på samma faktura… Där gick jag back nån tusenlapp…
Re: Förboka din Ioniq 5
Först står det att den klarar regn i inpluggat läge. Sen står det så här:heldiggrisen skrev:Själv föredrar jag att stödja svensk näringsliv, det lättar också garantiärenden.
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
Funkar på icke-Tesla också.
”Produkten bör inte användas vid kraftigt regn om inte anslutningen till fordonet kan skyddas. Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning!”
Hur ska man då kunna ladda utomhus? I det här landet vet man ju aldrig om det kommer spöregn mitt i natten…
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Hittar inga av Hyundais vehicel carriers mellan Danmark och Sverige. Närmaste ligger i kö på väg in i Suez som jag kan se (Morning Pilot).Gargamel skrev:så specifik var han inteheldiggrisen skrev:Helsingörfärjan?Gargamel skrev:Fick veta avv hundai-säljaren i kalmar att ioniq 5 var på båten från danmark och skulle typ vara framme imorgon och det fanns chans att köpa en och få en ganska snart, än så länge. han räknade med att alla skulle vara slutsålda imorgon.
Någon som har bättre information?
Re: Förboka din Ioniq 5
Kan ju vara på lastbil som står på båten från Danmark? Tex Fredrikshavn-Göteborg.heldiggrisen skrev:Hittar inga av Hyundais vehicel carriers mellan Danmark och Sverige. Närmaste ligger i kö på väg in i Suez som jag kan se (Morning Pilot).Gargamel skrev:så specifik var han inteheldiggrisen skrev:Helsingörfärjan?Gargamel skrev:Fick veta avv hundai-säljaren i kalmar att ioniq 5 var på båten från danmark och skulle typ vara framme imorgon och det fanns chans att köpa en och få en ganska snart, än så länge. han räknade med att alla skulle vara slutsålda imorgon.
Någon som har bättre information?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Aha, jag trodde Sverige fick alla sina bilar via Wallhamn.Aida skrev:Kan ju vara på lastbil som står på båten från Danmark? Tex Fredrikshavn-Göteborg.heldiggrisen skrev:Hittar inga av Hyundais vehicel carriers mellan Danmark och Sverige. Närmaste ligger i kö på väg in i Suez som jag kan se (Morning Pilot).Gargamel skrev:så specifik var han inteheldiggrisen skrev:Helsingörfärjan?Gargamel skrev:Fick veta avv hundai-säljaren i kalmar att ioniq 5 var på båten från danmark och skulle typ vara framme imorgon och det fanns chans att köpa en och få en ganska snart, än så länge. han räknade med att alla skulle vara slutsålda imorgon.
Någon som har bättre information?
Men så är det kanske inte?
Re: Förboka din Ioniq 5
Man skiljer normalt oftast på produkter som är vattentäta (klara att dränkas under vatten) och de som är väderskyddade (viss mängd normalt regn, vind och fukt). Samma sak med kameror, mobiltelefoner, eboksplattor, armbandsur och många andra liknande produkter.Aida skrev:Först står det att den klarar regn i inpluggat läge. Sen står det så här:heldiggrisen skrev:Själv föredrar jag att stödja svensk näringsliv, det lättar också garantiärenden.
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
Funkar på icke-Tesla också.
”Produkten bör inte användas vid kraftigt regn om inte anslutningen till fordonet kan skyddas. Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning!”
Hur ska man då kunna ladda utomhus? I det här landet vet man ju aldrig om det kommer spöregn mitt i natten…
Min eboksplatta (Kobo Forma) tex. tillåts vara i upp till 30 minuter på max två meters djup. Har för mig att liknande gäller för min klocka (Apple Watch Series 6). Perfekt vid bad tex. Min telefon (en gammal iPhone 8) tror jag inte är vattentät, men dock väderskyddad. Inte lika bra vid bad. Bäst är om tillverkarna kan ange IPx-rating där det tydligt framgår dessa begränsningar.
Har laddat mina M3 i både lätt och relativt kraftigt regn med både min Metron mobila EVSE och min Tesla UMC (nu senast i helgen), och inte varit några problem.
Dock har jag inte testat de i extrema skyfall (typ som att hälla en hink vatten över). Har även skippat att ladda vid kraftiga åskväder.
Kan även vara värt att checka vad elbilstillverkaren (Hyundai, Tesla, VAG, mflr.) säger om att ladda bilarna i skyfall eller vid åska. Kan finnas officiella begränsningar och relevanta rekommendationer där också, som kan vara värda att beakta vid elbilsladdning. Checka vad manualerna anger där.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns andra svenska ÅF av Easee som inkluderar installation, Easee och Typ2-kabel i paket med 50% ROT för privatpersoner. Kan vara värt att checka.Aida skrev:Nä tyvärr så vägrar Tibber inkludera kabel i rot-avdraget. De säger att det är lagligt men de kan inte ändra sin hemsida så att det kommer på samma faktura… Där gick jag back nån tusenlapp…martinot skrev:Passa på att beställa en sådan här Typ2-kabel med Teslaknapp till din Easee:
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://laddboxbolaget.se/laddkablar/la ... for-tesla/
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw
Har du företag eller arbetsgivare som kan stå för installationen, så kan de göra avdrag direkt hos Naturvårdsverket, och då kan du ta med all relevant utrustning (lastbalansering, kablar, hängare, etc.) från olika kvitton/leverantörer, och ändå få 50% på allt.
Förr i tiden (fram tills i nyår) så gick det att göra samma sak även för privatpersoner. Var egentligen en bättre lösning just därför med sin flexibilitet och frihet (men något lite krångligare).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Segt!mati skrev:Jag fick precis besked att statusen på min bil (1st RWD) är okänd och att den kommer levereras tidigast i oktober. Ingen vet nånting konkret. Man börjar bli lite less på detta.

Vad säger Hyundai centralt om det hela (de borde kanske ha mer info än lokala ÅF)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Det sker definitivt en typ av kompletterande rostskydsbehandling i svensk hamn. Försäljaren nämnde "hålrumsvax + portförsegling" men kunde inte förklara det närmare. Jag antar att det betyder att alla skarvar under bilen är tätade och invändig behandling finns i balkar och hålrum. Att få reda på omfattningen av denna rostskyddsbehandling är helt omöjligt att få svar på (jag har gjort ett tappert försök). Att rostskydda en bil på ett bra sätt tar dock tid:HelectriC skrev:I Norge rostskyddsbehandlas alla i5, men det är kanske inte samma i Sverige?
https://rostskyddsmetoder.se/komplett-behandling/
Det är nog sannolikt att den rostskyddsbehandlingen som Hyundai utför i Sverige/Norge är en light version, men den är absolut bättre än ingen behandling alls. Ska man bekosta en komplett behandling så bygger kalkylen på att man behåller bilen länge (8-10 år).
Re: Förboka din Ioniq 5
Too late as you know…martinot skrev:Finns andra svenska ÅF av Easee som inkluderar installation, Easee och Typ2-kabel i paket med 50% ROT för privatpersoner. Kan vara värt att checka.Aida skrev:Nä tyvärr så vägrar Tibber inkludera kabel i rot-avdraget. De säger att det är lagligt men de kan inte ändra sin hemsida så att det kommer på samma faktura… Där gick jag back nån tusenlapp…martinot skrev:Passa på att beställa en sådan här Typ2-kabel med Teslaknapp till din Easee:
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://laddboxbolaget.se/laddkablar/la ... for-tesla/
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw
Har du företag eller arbetsgivare som kan stå för installationen, så kan de göra avdrag direkt hos Naturvårdsverket, och då kan du ta med all relevant utrustning (lastbalansering, kablar, hängare, etc.) från olika kvitton/leverantörer, och ändå få 50% på allt.
Förr i tiden (fram tills i nyår) så gick det att göra samma sak även för privatpersoner. Var egentligen en bättre lösning just därför med sin flexibilitet och frihet (men något lite krångligare).

Re: Förboka din Ioniq 5
Nope de hänvisar enbart till ÅF. (Har dock inte pratat med Hyundai Sverige CEO/VD eller vad den nu kan heta)martinot skrev:Segt!mati skrev:Jag fick precis besked att statusen på min bil (1st RWD) är okänd och att den kommer levereras tidigast i oktober. Ingen vet nånting konkret. Man börjar bli lite less på detta.
Vad säger Hyundai centralt om det hela (de borde kanske ha mer info än lokala ÅF)?
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var just Hyundai centralt som min ÅF har pratat med. De har inte kunnat eller velat ge honom ett vettigt svar.martinot skrev:Segt!mati skrev:Jag fick precis besked att statusen på min bil (1st RWD) är okänd och att den kommer levereras tidigast i oktober. Ingen vet nånting konkret. Man börjar bli lite less på detta.
Vad säger Hyundai centralt om det hela (de borde kanske ha mer info än lokala ÅF)?

Nu skulle han höra med generalagenten, det kanske blir mer framgångsrikt. Men jag är skeptisk. Det hela börjar bli lite konstigt, nästan så att man börjar undra om de kanske inte vill sälja 1st edition bilar av någon anledning. Och just beteckningen 1st edition kan de ju nästan ta bort nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag bokade upp min First Edition AWD i början på sommaren och då gissade försäljaren på en leverans i oktober/november.
Nu hade de fått in en demobil (RWD) till butiken och när jag passade på att provköra den så träffade jag min säljare som nu gissade på leverans först runt årskiftet. De får tydligen väldigt lite info om när de kan leverera. I spåren av brist på halvledare verkar de dessutom prioritera bakhjulsdrivna bilar då dessa behöver färre komponenter och de då således får ut fler bilar
Nu hade de fått in en demobil (RWD) till butiken och när jag passade på att provköra den så träffade jag min säljare som nu gissade på leverans först runt årskiftet. De får tydligen väldigt lite info om när de kan leverera. I spåren av brist på halvledare verkar de dessutom prioritera bakhjulsdrivna bilar då dessa behöver färre komponenter och de då således får ut fler bilar

2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: Förboka din Ioniq 5
Framförallt så verkar de prioritera de enklare utrustningsnivåerna. Min RWD-bil är ju inte heller i närheten av att byggas.John skrev:Jag bokade upp min First Edition AWD i början på sommaren och då gissade försäljaren på en leverans i oktober/november.
Nu hade de fått in en demobil (RWD) till butiken och när jag passade på att provköra den så träffade jag min säljare som nu gissade på leverans först runt årskiftet. De får tydligen väldigt lite info om när de kan leverera. I spåren av brist på halvledare verkar de dessutom prioritera bakhjulsdrivna bilar då dessa behöver färre komponenter och de då således får ut fler bilar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Min bil var dock "confirmed" vilket tydligen var ett gott teckenmati skrev:Framförallt så verkar de prioritera de enklare utrustningsnivåerna. Min RWD-bil är ju inte heller i närheten av att byggas.John skrev:Jag bokade upp min First Edition AWD i början på sommaren och då gissade försäljaren på en leverans i oktober/november.
Nu hade de fått in en demobil (RWD) till butiken och när jag passade på att provköra den så träffade jag min säljare som nu gissade på leverans först runt årskiftet. De får tydligen väldigt lite info om när de kan leverera. I spåren av brist på halvledare verkar de dessutom prioritera bakhjulsdrivna bilar då dessa behöver färre komponenter och de då således får ut fler bilar

2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: Förboka din Ioniq 5
Så verkar det ju vara. Men man kan väl säga såhär: Ju längre tid det tar desto mer ökar risken att jag ångrar mig. Dels ökar sannolikheten att det dyker upp andra elbilar på horisonten som kanske tilltalar mig också eller till och med mer. Och då kommer jag kanske fram till att det är bättre att vänta nåt år till eller så. Till exempel har jag redan för ett antal år sedan kastat ett öga på VW ID Buzz när den presenterades. Jag tycker den är görhäftig. Likaså VWs kommande el-kombi. Båda bilarna skulle jag kunna tänka mig vänta på.John skrev:Min bil var dock "confirmed" vilket tydligen var ett gott teckenOm jag fattade det rätt så innebär det att den iaf är planerad att byggas, har man inte den statusen får man tydligen vänta bra mycket längre än så...
Samtidigt får man genom den långa betänketiden kanske en helt annan bild av Hyundai och Ioniq 5. Ju fler köpare som får bilen före mig desto fler potentiella nackdelar eller fel kan ju dyka upp som man hittills inte fått reda på. Det är ju egentligen ingen nackdel när man inte behöver agera försökskanin och beta-testare åt Hyundai.
Jag sitter lugnt i båten nu och avvaktar. Tänker inte tjata mer på säljaren. Dyker det upp en bil de närmaste veckorna så får vi se om jag tar den. Kommer det ingen bil så avbeställer jag troligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu ska ni få höra mina damer och herrar! Idag har jag och frugan kört Ioniq 5 RWD Essential i 2 timmar.
Nu är vi helt sålda på bilen!
Den kändes jättebra och V90n kändes som en mörk trång grotta nu på vägen hem.
…och gigantiska barnvagnen Britax Go Big fick plats i bagaget på längden med baksätet i bakersta läget med normalt tillbakalutade ryggar (tom lite mer än där hatthyllan satt (vilken behövde tas bort pga höjden). Helt otroligt!
Babyskyddet fick fint plats i baksätet och man fick gott utrymme på passagerarplatsen framför.
Enda kritiken nu:
- Ratten är för långt bort - precis som XC40. Jag vill ha den 1-2 cm närmare mig. Jag vill också slippa bussvinkeln som är nödvändig flr att kunna se hastighetsmätaren (har jag tjatat om innan och släpper detta nu…)
- Nackstödet sitter för långt fram och tar i bakhuvudet hela tiden.
- Lite för stötig och vaggig på större gupp och ojämnheter.
- Navigatorn är ologisk och omständig.
- Röstassistenten suger. I 30 km/h funkade den fint om man sa ”Navigera till…” men den tog inte ”Kör till…”. Men i 110 km/h svarade hon att bakgrundsljudet är för högt och att hon inte hör vad man säger (radio avstängd och alla andra tysta i bilen).
- Alltför långa bakdörrar för parkeringsplatser.
- Kändes mer budget än lyx i inredningens plaster. Men detta blir nog bättre i vår beställda lyxversion.
Bilen drog 19,5 i snitt när jag körde 4 mil motorväg i 110 km/h med massiv sned motvind men torrt väglag. Hela 2 timmars provkörningen drog den 20,5 med snål stadskörning, många fullgasningar på motorväg.
Laddningen på Circle K drog igång efter hjälp från trevlig MG-förare på fjärde försöket. Tyvärr endast 50 kw som signalerade 80 % med 30 % kvar i batteriet på 48 min! Lite rädd blev jag ändå för våra resor (kö till 150 kw laddarna).
Men vilken bil!
Nu är vi helt sålda på bilen!
Den kändes jättebra och V90n kändes som en mörk trång grotta nu på vägen hem.
…och gigantiska barnvagnen Britax Go Big fick plats i bagaget på längden med baksätet i bakersta läget med normalt tillbakalutade ryggar (tom lite mer än där hatthyllan satt (vilken behövde tas bort pga höjden). Helt otroligt!
Babyskyddet fick fint plats i baksätet och man fick gott utrymme på passagerarplatsen framför.
Enda kritiken nu:
- Ratten är för långt bort - precis som XC40. Jag vill ha den 1-2 cm närmare mig. Jag vill också slippa bussvinkeln som är nödvändig flr att kunna se hastighetsmätaren (har jag tjatat om innan och släpper detta nu…)
- Nackstödet sitter för långt fram och tar i bakhuvudet hela tiden.
- Lite för stötig och vaggig på större gupp och ojämnheter.
- Navigatorn är ologisk och omständig.
- Röstassistenten suger. I 30 km/h funkade den fint om man sa ”Navigera till…” men den tog inte ”Kör till…”. Men i 110 km/h svarade hon att bakgrundsljudet är för högt och att hon inte hör vad man säger (radio avstängd och alla andra tysta i bilen).
- Alltför långa bakdörrar för parkeringsplatser.
- Kändes mer budget än lyx i inredningens plaster. Men detta blir nog bättre i vår beställda lyxversion.
Bilen drog 19,5 i snitt när jag körde 4 mil motorväg i 110 km/h med massiv sned motvind men torrt väglag. Hela 2 timmars provkörningen drog den 20,5 med snål stadskörning, många fullgasningar på motorväg.
Laddningen på Circle K drog igång efter hjälp från trevlig MG-förare på fjärde försöket. Tyvärr endast 50 kw som signalerade 80 % med 30 % kvar i batteriet på 48 min! Lite rädd blev jag ändå för våra resor (kö till 150 kw laddarna).
Men vilken bil!
Re: Förboka din Ioniq 5
Mati du kommer inte att få din bil de närmaste veckorna! Det tar ju en månad fr när den är byggd bara på båt och omlastningar och transport till säljaren och leveransservice.mati skrev:Så verkar det ju vara. Men man kan väl säga såhär: Ju längre tid det tar desto mer ökar risken att jag ångrar mig. Dels ökar sannolikheten att det dyker upp andra elbilar på horisonten som kanske tilltalar mig också eller till och med mer. Och då kommer jag kanske fram till att det är bättre att vänta nåt år till eller så. Till exempel har jag redan för ett antal år sedan kastat ett öga på VW ID Buzz när den presenterades. Jag tycker den är görhäftig. Likaså VWs kommande el-kombi. Båda bilarna skulle jag kunna tänka mig vänta på.John skrev:Min bil var dock "confirmed" vilket tydligen var ett gott teckenOm jag fattade det rätt så innebär det att den iaf är planerad att byggas, har man inte den statusen får man tydligen vänta bra mycket längre än så...
Samtidigt får man genom den långa betänketiden kanske en helt annan bild av Hyundai och Ioniq 5. Ju fler köpare som får bilen före mig desto fler potentiella nackdelar eller fel kan ju dyka upp som man hittills inte fått reda på. Det är ju egentligen ingen nackdel när man inte behöver agera försökskanin och beta-testare åt Hyundai.
Jag sitter lugnt i båten nu och avvaktar. Tänker inte tjata mer på säljaren. Dyker det upp en bil de närmaste veckorna så får vi se om jag tar den. Kommer det ingen bil så avbeställer jag troligen.
De bygger endast Essentialbilar nu pga chipbristen. Säljaren hade en Advanced (ej 1st ed) som var på väg - resten Essential. Är för mkt chip i 1st Ed. Säljaren menade på att det var ett olyckligt val av namn. Svenska Hyundai beställde ett antal fullutrustade bilar för att få bra tjing. Man döpte dem till 1st ed eftersom man trodde att de skulle komma först samt att de var de första man kunde beställa. Då visste man inte att Hyundai i Korea därefter beslutade att prioritera lågutrustade bilar för att kunna producera så många som möjligt.
Lugn dig nu Mati och sitt lugnt i båten. Vad gör 1-2 månader för skillnad. Tänk på oss AWD-kunder som är helt bortprioriterade…
