Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

Esterox skrev:
renes skrev:
Esterox skrev:
Kul att läsa försvaren. Sen att ni saknar massvis med funktioner som är standard sedan flertalet år tillbaka hos andra leverantörer vill ni inte ta in.

Navigationen är ju sisådär på Tesla, varför är man inte världsledande där om man enkelt uppdaterar med OTA. Eller är spel viktigare ?
Det är det första jag hör om att navigationen inte skulle funka. På min har den alltid funkat perfekt. Men inte på din Tesla, alltså? Vilka problem har du?
Samma som Mwall, skickades på konstiga vägar och sen ingen livetrafik. Dålig ruttplanering. Men det var för något år sedan. Blir frustrerande när man är van med livetrafik och bra navigation som jag är van med och haft i snart 10 år på andra bilar.

Teslan var lånad.
Så du har varit med om det en gång? För något år sedan? Och du är säker på att den var rätt inställd och hade premium connectivity?

Sorry om jag låter som en "fanboy", men de mest tvärsäkra kritikerna av Tesla verkar vara de som inte kör en.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

renes skrev:
Esterox skrev:
renes skrev:
Esterox skrev:
Kul att läsa försvaren. Sen att ni saknar massvis med funktioner som är standard sedan flertalet år tillbaka hos andra leverantörer vill ni inte ta in.

Navigationen är ju sisådär på Tesla, varför är man inte världsledande där om man enkelt uppdaterar med OTA. Eller är spel viktigare ?
Det är det första jag hör om att navigationen inte skulle funka. På min har den alltid funkat perfekt. Men inte på din Tesla, alltså? Vilka problem har du?
Samma som Mwall, skickades på konstiga vägar och sen ingen livetrafik. Dålig ruttplanering. Men det var för något år sedan. Blir frustrerande när man är van med livetrafik och bra navigation som jag är van med och haft i snart 10 år på andra bilar.

Teslan var lånad.
Så du har varit med om det en gång? För något år sedan? Och du är säker på att den var rätt inställd och hade premium connectivity?

Sorry om jag låter som en "fanboy", men de mest tvärsäkra kritikerna av Tesla verkar vara de som inte kör en.

Jag har kört Model S på 5 sommarsemestrar runt om i Europa och skrev samma sak. Hur stor erfarenhet har du själv av Teslas navigation?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

MWall skrev:
Jag har kört Model S på 5 sommarsemestrar runt om i Europa och skrev samma sak. Hur stor erfarenhet har du själv av Teslas navigation?
Två år daglig användning, inklusive en trip till Belgien och tillbaka och en resa till Norge. Inga problem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

renes skrev:
MWall skrev:
Två år daglig användning, inklusive en trip till Belgien och tillbaka och en resa till Norge. Inga problem.

Jag har kört över 4 år. Fick min precis innan semestern 2017. Men behöver inte navi till vardags.

Fick dock se Volkparksstadion i Hamburg på nära håll då rutten gick genom parken. Det hade jag nog inte fått om bilen hållit sig till de stora motorvägarna och genomfartslederna. Alltid något. Däremot de där smågatorna med långa köer vid rödljuset på väg tillbaka upp mot motorvägen i Lyon hade jag klarat mig utan. Det är som att navigationen struntar helt i vägens storlek. Var jag och några cyklister på en trång bakgata ett tag där också... Det var dock 2019. Kanske vore bättre nu?

Men visst, oftast går det bra. Är i större städer det kan vara lite knepigt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Jag har kört över 4 år. Fick min precis innan semestern 2017. Men behöver inte navi till vardags.

Fick dock se Volkparksstadion i Hamburg på nära håll då rutten gick genom parken. Det hade jag nog inte fått om bilen hållit sig till de stora motorvägarna och genomfartslederna. Alltid något. Däremot de där smågatorna med långa köer vid rödljuset på väg tillbaka upp mot motorvägen i Lyon hade jag klarat mig utan. Det är som att navigationen struntar helt i vägens storlek. Var jag och några cyklister på en trång bakgata ett tag där också... Det var dock 2019. Kanske vore bättre nu?

Min erfarenhet är att den viktigaste inställningen för problemfri navigation i Tesla är den om hur stor tidsvinst som krävs för att navigatorn skall rutta om.

Står den på default (typ 10-15 minuter om jag minns rätt) så får man märkliga förslag och en hel del sightseeing.

Sätter man den på typ 30 minuter eller mer så funkar navigationen problemfritt.

Jag har kört snart 15,000 mil med min X över hela Europa, nästan uteslutande med den inbyggda navigatorn, det har fungerat i stort sett felfritt för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:

Min erfarenhet är att den viktigaste inställningen för problemfri navigation i Tesla är den om hur stor tidsvinst som krävs för att navigatorn skall rutta om.

Står den på default (typ 10-15 minuter om jag minns rätt) så får man märkliga förslag och en hel del sightseeing.

Jag har kört snart 15,000 mil med min X över hela Europa, nästan uteslutande med den inbyggda navigatorn, det har fungerat i stort sett felfritt för mig.

/fth

Bra tips. Kan nog vara tidsvinsten som ställer till det ibland som du säger.

Kom förresten på vilken rutt jag retade mig på i somras. Det var inte Österlen utan från Åsa utanför Kungsbacka och tillbaka hem mot Uppsala. Hamnade på sjukt små vägar ute i skogen förbi Sätila och allt vad orterna hette. Får väl skylla mig själv. Tänkte åka via Göteborg och Teslan visade den rutten först. Sen ändrade jag mål till Ödeshög SuC och då ändrade den till detta. (När jag insåg att vi inte var på väg mot Göteborg kändes det för sent att vända.) Kanske för att det var lägre hastigheter som drar mindre el så att vi skulle slippa stanna i Ulricehamn eller var det nu är? Så bilen kanske gjorde rätt ändå. Men det tyckte inte familjen som satt och svor... :lol:
sätila.png
Esterox

Inlägg av Esterox »

renes skrev:
Esterox skrev:
renes skrev:
Esterox skrev:

Teslan var lånad.

Snabba bud från dig. Jag hade teslan i 3 månader och testade allt möjligt när det gäller navigation för att få andra resultat.

Jag bara inflikade när det var för att det KAN ju faktiskt kommit en uppdatering (som alla tjatar om här)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:

/fth

Kom förresten på vilken rutt jag retade mig på i somras. Det var inte Österlen utan från Åsa utanför Kungsbacka och tillbaka hem mot Uppsala. Hamnade på sjukt små vägar ute i skogen förbi Sätila och allt vad orterna hette. Får väl skylla mig själv. Tänkte åka via Göteborg och Teslan visade den rutten först. Sen ändrade jag mål till Ödeshög SuC och då ändrade den till detta. (När jag insåg att vi inte var på väg mot Göteborg kändes det för sent att vända.) Kanske för att det var lägre hastigheter som drar mindre el så att vi skulle slippa stanna i Ulricehamn eller var det nu är? Så bilen kanske gjorde rätt ändå. Men det tyckte inte familjen som satt och svor... :lol:
Förlåt off-topic, men…
Måste säga att jag tycker bilen valde ett av flera vettiga alternativ från Åsa mot Borås/Jönköping. Några minuter snabbare och ca 2,5 mil kortare. Sparar du ett laddstopp är ju vinsten ännu större. Har åkt denna vägen många gånger, som variation av flera alternativ. Tycker dessutom att miljön runt sjön Lygnern är mycket fin. Den är ju dock lite krokig så om passagerarna lätt blir åksjuka förstår jag att de inte gillar valet. Hade du varit själv i bilen så är det mycket roligare och trevligare att åka denna väg jämfört med 2,5 mil längre motorväg. Det är såklart personliga preferenser.

Kanske navigatorn skulle ha fler personliga alternativ. Undvik landsvägar, endast motorväg, undvik krokiga vägar, kortast möjliga, snålaste rutten, etc. Jag hade gärna sett 3 alternativa rutter likt Waze och andra där man kan välja.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Elix747 skrev:
Förlåt off-topic, men…
Måste säga att jag tycker bilen valde ett av flera vettiga alternativ från Åsa mot Borås/Jönköping. Några minuter snabbare och ca 2,5 mil kortare. Sparar du ett laddstopp är ju vinsten ännu större. Har åkt denna vägen många gånger, som variation av flera alternativ. Tycker dessutom att miljön runt sjön Lygnern är mycket fin. Den är ju dock lite krokig så om passagerarna lätt blir åksjuka förstår jag att de inte gillar valet. Hade du varit själv i bilen så är det mycket roligare och trevligare att åka denna väg jämfört med 2,5 mil längre motorväg. Det är såklart personliga preferenser.

Kanske navigatorn skulle ha fler personliga alternativ. Undvik landsvägar, endast motorväg, undvik krokiga vägar, kortast möjliga, snålaste rutten, etc. Jag hade gärna sett 3 alternativa rutter likt Waze och andra där man kan välja.
Ja, exakt. Det var nog ett rationellt val efter förutsättningarna trots allt.

Dock sitter grabben med näsan i mobilen och har börjat bli åksjuk när det svänger. Vi brukar varna honom och säga att han ska lägga ifrån sig mobilen ett tag när vi ser att det är krokiga vägar. Men det hörsammas inte alltid.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

MWall skrev:
Elix747 skrev:
Förlåt off-topic, men…

Dock sitter grabben med näsan i mobilen och har börjat bli åksjuk när det svänger. Vi brukar varna honom och säga att han ska lägga ifrån sig mobilen ett tag när vi ser att det är krokiga vägar. Men det hörsammas inte alltid.
Du får skicka en Tweet till Elon att de ska lägga till en "näsan i mobilen" inställning för navigatorn, aka "MWall Mode". Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:

Mina trakter! Väldigt fina vägar om man är sugen på sånt… men kanske inte med en familj som vill hem.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

jpetters skrev:
MWall skrev:
Elix747 skrev:
Förlåt off-topic, men…

Du får skicka en Tweet till Elon att de ska lägga till en "näsan i mobilen" inställning för navigatorn, aka "MWall Mode". Bild
Chiller-mode
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tesla is prepping for giant Supercharger expansion ahead of opening the network to other EVs

...

The automaker recently confirmed plans to open the Supercharger network to electric vehicles from other automakers by the end of the year.

Not only that, instead of making deals with specific companies, Tesla confirmed that it plans to simply enable EV owners to download the Tesla app to give them access to the charging stations.

...

The automaker could get significant funding to grow its charging network, as the federal government just approved $7.5 billion in EV infrastructure funding. One of the requirements is that the charging networks receiving funds must be open to more than one automaker.

It could explain the timing of Tesla finally announcing the opening of the Supercharger network to other automakers after years of discussions about it.
https://electrek.co/2021/08/18/tesla-pr ... other-evs/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen? :o

15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.

Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.

Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.

Jag tror vi börjar komma till pudelns kärna vad gäller problemet med elbilar. Det finns ingen ekonomi i laddnätverk.

Lösningen är såklart att de andra biltillverkarna går Teslas väg och bygger laddare för att folk ska köpa deras elbilar. Sen får man i bästa fall gå plus minus noll på laddningen när nätverket väl är uppbyggt.

Hur man gör? Jo, genom straffavgifter och förbud. Biltillverkarna kommer i ren desperation först att dumpa priserna men sen efter ett tag kommer de kanske på att folk blir mer villiga att köpa en elbil om den går att ladda på ett ekonomiskt sätt på långresan också. Det blir en service som de blir tvungna att erbjuda helt enkelt.
Den där pudelns kärna har jag pratat om ett tag nu men knappt ingen vill lyssna.
Folk kommer att vilja ha längre räckvidd på grund av dilemmat med laddnätverk.
AC 22kW kommer att bli standard både på bil och laddstolpe.(En billigt sätt att få kunder till centrumkärnor, restauranger och shoppingcenters)
De som bor i lägenhet kommer givetvis ha tillgång till egen laddning i framtiden, har redan nu sett bostadsrättsföreningar som sätt upp laddstolpar på alla deras parkeringar.
Man kommer att köpa bil med batteristorlek efter behov för att slippa dyr snabbladdning och kö.
Att Tesla skriver att de slopade plaid med extra räckvidd på grund av att de inte behövs är bara en dålig ursäkt för att de inte nått längre med sina lovade superbatterier.
Vi som sitter med dagens elbilar sitter med svarte Petter de kommer enbart duga som andrabil eller till de som aldrig åker långt. En tröst är dock att de som köper nytt annat än elbil sitter än värre till.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Att Tesla skriver att de slopade plaid med extra räckvidd på grund av att de inte behövs är bara en dålig ursäkt för att de inte nått längre med sina lovade superbatterier.
Vi som sitter med dagens elbilar sitter med svarte Petter de kommer enbart duga som andrabil eller till de som aldrig åker långt. En tröst är dock att de som köper nytt annat än elbil sitter än värre till.
Tror som du att Elons kommentar om Plaid+ också bara är en PR-spin pga. förseningar med att få 4680-torrbatterierna i produktion.

Gällande dagens elbilar så leasar jag de efter dagens behov och situation. Skulle det bli värre av någon orsak (tex. koas och köer på SuC), nya elskatter, etc. så kanske jag omvärderar situationen och tillfälligt går tillbaka helt till fossilbilar (vår M3 är vår andrabil även idag).

Samtidigt är jag inte negativ. Tycker att det fungerar i många fall (kanske undantaget lastvikt, och dragvikt) extremt bra med att köra elbil idag även på resor. Var lite mer missnöjd för något år sedan med just resebiten, men sedan dess så har nya M3 LR fått ytterligare bättre effektivitet, räckvidd (värmepump, effektivare drivlina, större batterikapacitet), och SuC har byggts ut mycket bra på bara sista året.

Så även om nya elbilar kommer i framtiden, så gör de ju inte dagens elbilar sämre (såvida inte just laddinfrastruktur blir sämre, eller skatter högre). Är fn. väldigt nöjd med dagens elbilar för vårt behov. Förhoppningsvis blir det bara ännu bättre, och fler bra alternativ ganska snart.

Att framtiden är elbilar, och att det kommer bli bra till slut, är det ingen tvekan om.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Vi som sitter med dagens elbilar sitter med svarte Petter de kommer enbart duga som andrabil eller till de som aldrig åker långt.
Det här förstår jag inte riktigt, dagens elbilar fungerar ju bevisligen för långfärder, menar du att laddmöjligheterna kommer att försämras i framtiden?

Jag åkte Kroatien ToR i somras helt problemfritt, det tror jag inte kommer att bli svårare i framtiden, varken med min nuvarande eller framtida bil.

/fth
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Robertrimmevik skrev:
Den där pudelns kärna har jag pratat om ett tag nu men knappt ingen vill lyssna.
Folk kommer att vilja ha längre räckvidd på grund av dilemmat med laddnätverk.
Och hur stora batterier ska vi ha.. Jag har som längst kört 150 mil på ett dygn, ska jag då ha ett batteri anpassat till de..
Nej jag tror man måste lösa problemet med snabb laddare istället, dagens bilar skulle jag säga har ganska lagom stort batteri om man tänker vw meb plattformen, tesla och andra bilar med liknande range..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Vi som sitter med dagens elbilar sitter med svarte Petter de kommer enbart duga som andrabil eller till de som aldrig åker långt.
Det här förstår jag inte riktigt, dagens elbilar fungerar ju bevisligen för långfärder, menar du att laddmöjligheterna kommer att försämras i framtiden?

Jag åkte Kroatien ToR i somras helt problemfritt, det tror jag inte kommer att bli svårare i framtiden, varken med min nuvarande eller framtida bil.

/fth
Laddmöjligheterna kommer högst troligt försämras, ja. Åtminstone periodvis. Beror på hur försäljning av elbilar utvecklar sig också. Säljs det många på kort tid hinner de inte bygga laddare och då kommer de efter. Men sen kanske de hinner bygga ikapp under en lugnare period.

Vem det nu är som ska bygga när det inte finns nåt större business case. Blir staten indirekt (via bidrag) eller direkt som får ansvara. Och det vet vi ju hur bra de brukar vara på sånt. Tesla har ju skött det här bra men de verkar ha ledsnat på att pissa iväg pengar på SuC-utbyggnaden och vill nu inordna sig i bidragsledet med de andra.

Jag ser framför mig hur man tvingas åka på udda tider om man vill ha en smidig resa framöver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Laddmöjligheterna kommer högst troligt försämras, ja. Åtminstone periodvis. Beror på hur försäljning av elbilar utvecklar sig också. Säljs det många på kort tid hinner de inte bygga laddare och då kommer de efter. Men sen kanske de hinner bygga ikapp under en lugnare period.

Vem det nu är som ska bygga när det inte finns nåt större business case. Blir staten indirekt (via bidrag) eller direkt som får ansvara. Och det vet vi ju hur bra de brukar vara på sånt. Tesla har ju skött det här bra men de verkar ha ledsnat på att pissa iväg pengar på SuC-utbyggnaden och vill nu inordna sig i bidragsledet med de andra.

Jag ser framför mig hur man tvingas åka på udda tider om man vill ha en smidig resa framöver.
Ja, det är förstås möjligt, men jag är rätt skeptisk, samma domedagsprofetior kom ju när Model 3 började rullas ut, och det gick ju bra.

Jag kör rätt mycket via SuC över hela Europa, och har hittills aldrig någonsin behövt vänta på laddplats, jag är rätt säker på att iaf Tesla även fortsättningsvis kommer att hantera utbyggnad i en tillräcklig takt.

/fth
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:

Ja, det är förstås möjligt, men jag är rätt skeptisk, samma domedagsprofetior kom ju när Model 3 började rullas ut, och det gick ju bra.

Jag kör rätt mycket via SuC över hela Europa, och har hittills aldrig någonsin behövt vänta på laddplats, jag är rätt säker på att iaf Tesla även fortsättningsvis kommer att hantera utbyggnad i en tillräcklig takt.

/fth

Jo fast Model 3-anstormningen var ju bara några tusen bilar. Om nu helt plötsligt _alla_, eller nästan alla, personbilar som säljs gå på el och om Tesla öppnar upp superchargernätverket så rör det sig om ~ 300 tusen nya bilar som teoretiskt skulle kunna dyka på på en supercharger varje år.

Det finns ca 20 tusen Teslor i Sverige idag och ca 50 supercharger locations med vadå, 16 bås i snitt? Det är 1 location per 400 bilar.

Kommer det 300 000 nya elbilar på ett år behövs motsvarande 750 nya locations med i snitt 16 bås. 2 nya per dag!!! Det säger sig självt att det kommer bli växtvärk.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

När överslaget väl sker så kommer det ju finnas en affär i att ha en snabbladdare utanför din resturang. Så problemet kommer vara innan det blir standard me elbilar. Då är vi där vi är idag då bara laddning är en minusaffär.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Håller med. I framtiden när alla kör elbilar så är detta inget problem. Är inte det minsta oroad för det!

Det är endast nu under transitionsfasen som det kan uppstå brister och problem.

Här finns det en betydlig större osäkerhet, och en osäkerhet som faktiskt blev större för mig i och med att Tesla skall "öppna upp" SuC "för alla" (vad det nu innebär konkret). Ivf. för mig som idag laddar på SuC och är hyfsat nöjd med det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
När överslaget väl sker så kommer det ju finnas en affär i att ha en snabbladdare utanför din resturang. Så problemet kommer vara innan det blir standard me elbilar. Då är vi där vi är idag då bara laddning är en minusaffär.
Vad är skillnaden mot idag? Under peak hours är det redan fullt på flertalet superchargers. Det är bara att det skulle vara många fler supercharges som bara är fullbelagda ett fåtal dagar (del av dagar) per år.

Kanske att lunchrestauranger erbjuder laddning för folk som bor i lägenhet? Det skulle kunna se lite annorlunda ut. Men för oss som bor i villa eller kan ladda hemma
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:

/fth

Jo fast Model 3-anstormningen var ju bara några tusen bilar. Om nu helt plötsligt _alla_, eller nästan alla, personbilar som säljs gå på el och om Tesla öppnar upp superchargernätverket så rör det sig om ~ 300 tusen nya bilar som teoretiskt skulle kunna dyka på på en supercharger varje år.

Det finns ca 20 tusen Teslor i Sverige idag och ca 50 supercharger locations med vadå, 16 bås i snitt? Det är 1 location per 400 bilar.

Kommer det 300 000 nya elbilar på ett år behövs motsvarande 750 nya locations med i snitt 16 bås. 2 nya per dag!!! Det säger sig självt att det kommer bli växtvärk.
Tveksamt om PHEV kommer ladda på SuC till >4kr/kWh, då är det billigare med dinosauriejuice.
Då finns det 70000 kvar, varav 20k redan laddar på SuC.
En mycket stor andel snabbladdar aldrig, typ i3, Zoe, Mii, eUp etc som antingen används enbart till ”stadskörning” eller av hemtjänst, låt oss säga 20k.
Dessutom kommer resterande 30k att ha andra nätverk att stödja sig på, typ Mer, Ionity etc.
Det kommer bli trängre på SuC, absolut, men jag delar inte ditt mörka syn på framtiden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

heldiggrisen skrev:
MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:

/fth

Tveksamt om PHEV kommer ladda på SuC till >4kr/kWh, då är det billigare med dinosauriejuice.
Då finns det 70000 kvar, varav 20k redan laddar på SuC.
En mycket stor andel snabbladdar aldrig, typ i3, Zoe, Mii, eUp etc som antingen används enbart till ”stadskörning” eller av hemtjänst, låt oss säga 20k.
Dessutom kommer resterande 30k att ha andra nätverk att stödja sig på, typ Mer, Ionity etc.
Det kommer bli trängre på SuC, absolut, men jag delar inte ditt mörka syn på framtiden.

Jag tänker förstås att PHEV är en dagslända som inte finns kvar när det säljs nästan enbart laddbara bilar. Men visst stämmer det du skriver. Många snabbladdar aldrig och alla kommer inte välja superchargers. Och jag tror det dröjer ganska många år innan det säljs 300 tusen elbilar per år i Sverige. Bland annat pga den här växtvärken som jag spår. Jag är inte helt säker på att jag kör elbil om 5 år. Det beror alldeles på hur det går med allt. Att öppna upp SuC är för mig helt vansinnigt ur ett personligt perspektiv.
Skriv svar