Obehaglig incident där datorn krascha under färd
Moderator: Redaktion
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Obehaglig incident där datorn krascha under färd
Har just kommit från en 600 mils semester till Baskien.
Nu till det obehagliga. Jag låg på motorvägen mellan Caen och Saint Malo i Frankrike. 120 km/h och Autopiloten på. Plötsligt så märker jag att bilen är på väg in mot refugen. Konstaterar då att hela bilen har hängt sig. Ingenting fungerar förutom internet radion samt gas och broms. Alla skärmar lyser men med fryst bild. Lätt chockad kör jag av på nästa avfart och startar om bilen. Allting hoppar igång igen förutom GPSn. Symbolen kvar på samma ställe där datorn hängde sig. Ringer till Tesla som hänvisar till appen och supporten som öppnar på måndag. Det här hände på Lördagen. Jag beslutar mig för att köra till Saint Malo. Utan GPS som kan guida till Supercharger etc.
Checkar in frun på hotellet och sätter mig i bilen för att försöka lösa GPS problemet. Efter tre omstrarter samt en hel avstängning på 30 minuter så hoppade GPS n igång igen. Puh!
Jag kan ut ifrån detta bara konstatera att man inte ska lita på Autopiloten samt lär dig beräkna vad din bil drar. Utan GPS är man väldigt handikappad när åker i ”okända vatten”
Någon som varit med om något liknande?
Nu till det obehagliga. Jag låg på motorvägen mellan Caen och Saint Malo i Frankrike. 120 km/h och Autopiloten på. Plötsligt så märker jag att bilen är på väg in mot refugen. Konstaterar då att hela bilen har hängt sig. Ingenting fungerar förutom internet radion samt gas och broms. Alla skärmar lyser men med fryst bild. Lätt chockad kör jag av på nästa avfart och startar om bilen. Allting hoppar igång igen förutom GPSn. Symbolen kvar på samma ställe där datorn hängde sig. Ringer till Tesla som hänvisar till appen och supporten som öppnar på måndag. Det här hände på Lördagen. Jag beslutar mig för att köra till Saint Malo. Utan GPS som kan guida till Supercharger etc.
Checkar in frun på hotellet och sätter mig i bilen för att försöka lösa GPS problemet. Efter tre omstrarter samt en hel avstängning på 30 minuter så hoppade GPS n igång igen. Puh!
Jag kan ut ifrån detta bara konstatera att man inte ska lita på Autopiloten samt lär dig beräkna vad din bil drar. Utan GPS är man väldigt handikappad när åker i ”okända vatten”
Någon som varit med om något liknande?
Senast redigerad av PeppeBjork, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Obehaglig incident.
Hade även styrning slutat att fungera? Isf. är det riktigt allvarligt.PeppeBjork skrev:Har just kommit från en 600 mils semester till Baskien.
Nu till det obehagliga. Jag låg på motorvägen mellan Caen och Saint Malo i Frankrike. 120 km/h och Autopiloten på. Plötsligt så märker jag att bilen är på väg in mot refugen. Konstaterar då att hela bilen har hängt sig. Ingenting fungerar förutom internet radion samt gas och broms.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Re: Obehaglig incident.
Autopilot styrning slutade fungera. Jo jag hade telefon. Dock är det förenat med dyra böter om man fipplar med telefonen. ABRP löser problemet till en viss del. Nu har jag iallafall en plan i fall det händer igen.
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Re: Obehaglig incident.
Frun kunde ju agerat kartläsare åt dig.PeppeBjork skrev:Autopilot styrning slutade fungera. Jo jag hade telefon. Dock är det förenat med dyra böter om man fipplar med telefonen. ABRP löser problemet till en viss del. Nu har jag iallafall en plan i fall det händer igen.
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Re: Obehaglig incident.
Förvisso kunde hon det men hondelar inte mitt bilåkar intresse så hon klev ombord i Paris och flög hem från Biarritz
Re: Obehaglig incident.
Har du rapporterat felet till Tesla, via appen?PeppeBjork skrev:Har just kommit från en 600 mils semester till Baskien.
Nu till det obehagliga. Jag låg på motorvägen mellan Caen och Saint Malo i Frankrike. 120 km/h och Autopiloten på. Plötsligt så märker jag att bilen är på väg in mot refugen. Konstaterar då att hela bilen har hängt sig. Ingenting fungerar förutom internet radion samt gas och broms. Alla skärmar lyser men med fryst bild. Lätt chockad kör jag av på nästa avfart och startar om bilen. Allting hoppar igång igen förutom GPSn. Symbolen kvar på samma ställe där datorn hängde sig. Ringer till Tesla som hänvisar till appen och supporten som öppnar på måndag. Det här hände på Lördagen. Jag beslutar mig för att köra till Saint Malo. Utan GPS som kan guida till Supercharger etc.
Checkar in frun på hotellet och sätter mig i bilen för att försöka lösa GPS problemet. Efter tre omstrarter samt en hel avstängning på 30 minuter så hoppade GPS n igång igen. Puh!
Jag kan ut ifrån detta bara konstatera att man inte ska lita på Autopiloten samt lär dig beräkna vad din bil drar. Utan GPS är man väldigt handikappad när åker i ”okända vatten”
Någon som varit med om något liknande?
Att Autosteer slutar fungera på detta sett känns inget vidare. Även om man har händerna på ratten kan det vara små marginaler om man inte fått någon varning.
På min X har skärmarna bootat om vid ett par tillfällen med Autosteer aktiv och det har inte påverkat funktionen. Detta var helt klart något annat.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Obehaglig incident.
Ser att du (medvetet, eller inte) inte svarar på frågor om styrningen. Blev det något problem med den?PeppeBjork skrev:Kan tillägga att jag kör en XP100 med full FSD
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5717
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Obehaglig incident.
Jag har ingen GPS i bilen. Har en gasdriven VW Golf kombi från ~2015. Istället har jag en sån här:PeppeBjork skrev:.../ Jo jag hade telefon. Dock är det förenat med dyra böter om man fipplar med telefonen. /...
https://www.apple.com/shop/product/HL50 ... for-iphone
Den ser i princip ut som en del av originalinredningen i min bil. Ser inte billig ut på något sätt.
Och när jag kikar på bilder av inredningen i en X så ser den ut att kunna passa där också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Obehaglig incident.
Det största problemet med situationen som jag förstod den var att AP slutade fungera utan varning, inte att styrningen slutade fungera.martinot skrev:Ser att du (medvetet, eller inte) inte svarar på frågor om styrningen. Blev det något problem med den?PeppeBjork skrev:Kan tillägga att jag kör en XP100 med full FSD
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Obehaglig incident.
Ja jävlar i min låda vad läskigt om AP slutar funka utan varning. Man blir ju kanske inte varse förrän vägen svänger men inte bilen, och då är det så dagsfth skrev:Det största problemet med situationen som jag förstod den var att AP slutade fungera utan varning, inte att styrningen slutade fungera.martinot skrev:Ser att du (medvetet, eller inte) inte svarar på frågor om styrningen. Blev det något problem med den?PeppeBjork skrev:Kan tillägga att jag kör en XP100 med full FSD
/fth
Slappt av Tesla att hänvisa till måndag när det gäller något som kan orsaka en olycka
MS P85 2014
Re: Obehaglig incident.
Tycker ni är fel på det. Med eller utan autopilot - det är alltid du som kör.
Närhelst autopilot ballar ur skall du vara beredd att ingripa.
Funktionen är en hjälp (desutom i beta nivå) så ta det för vad det är.
Tycker dock att Tesla har spelat för mycket på folks förfäntningar.
Å andra sidan "use your own brain" det är mycket mer än tesla (=elon statements) info innan vi kan förvänta oss selfdriving cars
Närhelst autopilot ballar ur skall du vara beredd att ingripa.
Funktionen är en hjälp (desutom i beta nivå) så ta det för vad det är.
Tycker dock att Tesla har spelat för mycket på folks förfäntningar.
Å andra sidan "use your own brain" det är mycket mer än tesla (=elon statements) info innan vi kan förvänta oss selfdriving cars
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Re: Obehaglig incident.
Det tycker jag nog att han har. AP stängde alltså av sig, vilket ju är ganska läskigt på motorväg.martinot skrev:Ser att du (medvetet, eller inte) inte svarar på frågor om styrningen. Blev det något problem med den?
PeppeBjork skrev:Autopilot styrning slutade fungera. Jo jag hade telefon. Dock är det förenat med dyra böter om man fipplar med telefonen. ABRP löser problemet till en viss del. Nu har jag iallafall en plan i fall det händer igen.
Re: Obehaglig incident.
Det är som farligast när man tror att AP är igång fast den inte är det. Då är det lätt att bilen glider iväg lite medan man väntar på att bilen ska rätta upp sig själv.alnarp skrev:Tycker ni är fel på det. Med eller utan autopilot - det är alltid du som kör.
Närhelst autopilot ballar ur skall du vara beredd att ingripa.
Funktionen är en hjälp (desutom i beta nivå) så ta det för vad det är.
Tycker dock att Tesla har spelat för mycket på folks förfäntningar.
Å andra sidan "use your own brain" det är mycket mer än tesla (=elon statements) info innan vi kan förvänta oss selfdriving cars
Re: Obehaglig incident.
Tycker jag inte alls. Han skriver specifikt att endast gas och broms (och radio) fungerar.LarsL skrev:Det tycker jag nog att han har. AP stängde alltså av sig, vilket ju är ganska läskigt på motorväg.martinot skrev:Ser att du (medvetet, eller inte) inte svarar på frågor om styrningen. Blev det något problem med den?
Visst är det läskigt om AP plötsligt slutar fungera (så är det i många andra bilar, nästan som "standard", för övrigt - Tesla är mer undantag som tydliggör skillnaden så bra), men inte i närheten lika illa som om styrningen låst sig eller på annat sätt slutat att fungera.PeppeBjork skrev:Plötsligt så märker jag att bilen är på väg in mot refugen. Konstaterar då att hela bilen har hängt sig. Ingenting fungerar förutom internet radion samt gas och broms.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Obehaglig incident.
Han skriver ju även att han kör av på nästa avfart, skulle vara svårt utan fungerande styrning....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Obehaglig incident.
Jo, visserligen, men den kan ju återhämtat sig. Var ju även andra funktioner som snabbt återhämtade sig (förutom GPS:en som tog lite längre tid).kenjon skrev:Han skriver ju även att han kör av på nästa avfart, skulle vara svårt utan fungerande styrning....
Det hela känns extremt otydligt.
Börjar med att click-baita att stryningen (potentiellt) slutat fungera, och sedan på slutet mest gnäll på GPS som lagt av för navigering. Visst, det kan vara irriterande (får starta telefon för navigering), men är ju långt ifrån lika allvarligt, eller i närheten så livsfarligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Obehaglig incident.
Håller med i mycket av vad du skriver.alnarp skrev:Tycker ni är fel på det. Med eller utan autopilot - det är alltid du som kör.
Närhelst autopilot ballar ur skall du vara beredd att ingripa.
Funktionen är en hjälp (desutom i beta nivå) så ta det för vad det är.
Sedan är det självklart aldrig bra att hjälpmedel ibland kan sluta fungera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Re: Obehaglig incident.
Ledsen att ni uppfattade detta som clickbait. Jag ska förtydliga mig.
1 Autostear slutade att fungar utan varing underfärd i motorvägsfart.
2. Allt slutade fungera förrutom bromspedalen och ratten samt internet radion. ( brukar vara det första man reagerar på)
3. Ingen blinkers, varningsblinker. Vindrutetorkare. Etc fungerade. Det var 15 km till nästa avfart samt fransk semestertrafik.
Vad jag oxå vill belysa är hur oerhört viktig GPSn är för bilens funktion.
Tesla är ingen vanlig bil man åker in till den lokala bilmecken med och får fixad.
Svart skärm under färd är det fler som råkat ut för. Då bootar bilen om sig själv och är tillbaks inom ett par minuter.
I detta fall låg närmaste servicecenter 45 mil bort och öppnade 2 dygn senare.
Med vänlig hälsning,
// Peppe
1 Autostear slutade att fungar utan varing underfärd i motorvägsfart.
2. Allt slutade fungera förrutom bromspedalen och ratten samt internet radion. ( brukar vara det första man reagerar på)
3. Ingen blinkers, varningsblinker. Vindrutetorkare. Etc fungerade. Det var 15 km till nästa avfart samt fransk semestertrafik.
Vad jag oxå vill belysa är hur oerhört viktig GPSn är för bilens funktion.
Tesla är ingen vanlig bil man åker in till den lokala bilmecken med och får fixad.
Svart skärm under färd är det fler som råkat ut för. Då bootar bilen om sig själv och är tillbaks inom ett par minuter.
I detta fall låg närmaste servicecenter 45 mil bort och öppnade 2 dygn senare.
Med vänlig hälsning,
// Peppe
Re: Obehaglig incident.
Hehe det är så många andra tillverkares självstyrning funkar som standard.Bernando skrev:Ja jävlar i min låda vad läskigt om AP slutar funka utan varning. Man blir ju kanske inte varse förrän vägen svänger men inte bilen, och då är det så dagsfth skrev:Det största problemet med situationen som jag förstod den var att AP slutade fungera utan varning, inte att styrningen slutade fungera.martinot skrev:Ser att du (medvetet, eller inte) inte svarar på frågor om styrningen. Blev det något problem med den?PeppeBjork skrev:Kan tillägga att jag kör en XP100 med full FSD
/fth
Slappt av Tesla att hänvisa till måndag när det gäller något som kan orsaka en olycka
Prova en Volvo tex. Jag höll själv på att hamna i diket med en V60, när den disablade sig på motorvägen medan jag meckade med stereon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Obehaglig incident.
Minns att min Volvo fick en uppdatering för det där. Numera vibrerar ratten när Pilot assist lämnar över styrningen till föraren. Tidigare bytte symbolen i displayen färg vilket ju var svårt att upptäcka.taliz skrev:Hehe det är så många andra tillverkares självstyrning funkar som standard.Bernando skrev:Ja jävlar i min låda vad läskigt om AP slutar funka utan varning. Man blir ju kanske inte varse förrän vägen svänger men inte bilen, och då är det så dagsfth skrev:Det största problemet med situationen som jag förstod den var att AP slutade fungera utan varning, inte att styrningen slutade fungera.martinot skrev:Ser att du (medvetet, eller inte) inte svarar på frågor om styrningen. Blev det något problem med den?PeppeBjork skrev:Kan tillägga att jag kör en XP100 med full FSD
/fth
Slappt av Tesla att hänvisa till måndag när det gäller något som kan orsaka en olycka
Prova en Volvo tex. Jag höll själv på att hamna i diket med en V60, när den disablade sig på motorvägen medan jag meckade med stereon.
Re: Obehaglig incident.
Exakt vad jag tänkte på. Det som är tråkigt och obekvämt med att AP stoppar i detta fallet med den trasiga Teslan, är "by design" standardbeteende hos många fossilbilar.taliz skrev:Hehe det är så många andra tillverkares självstyrning funkar som standard.Bernando skrev:
Ja jävlar i min låda vad läskigt om AP slutar funka utan varning. Man blir ju kanske inte varse förrän vägen svänger men inte bilen, och då är det så dags
Slappt av Tesla att hänvisa till måndag när det gäller något som kan orsaka en olycka
Prova en Volvo tex. Jag höll själv på att hamna i diket med en V60, när den disablade sig på motorvägen medan jag meckade med stereon.
Värt att tänka på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Obehaglig incident.
Problemet är det avvikande beteendet, dvs att bilen inte beter sig som man är van vid.martinot skrev:Exakt vad jag tänkte på. Det som är tråkigt och obekvämt med att AP stoppar i detta fallet med den trasiga Teslan, är "by design" standardbeteende hos många fossilbilar.taliz skrev:Hehe det är så många andra tillverkares självstyrning funkar som standard.Bernando skrev:
Ja jävlar i min låda vad läskigt om AP slutar funka utan varning. Man blir ju kanske inte varse förrän vägen svänger men inte bilen, och då är det så dags
Slappt av Tesla att hänvisa till måndag när det gäller något som kan orsaka en olycka
Prova en Volvo tex. Jag höll själv på att hamna i diket med en V60, när den disablade sig på motorvägen medan jag meckade med stereon.
Värt att tänka på.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Obehaglig incident.
Absolut. Alltid tråkigt och en risk när något går sönder.Maw skrev:Problemet är det avvikande beteendet, dvs att bilen inte beter sig som man är van vid.martinot skrev:Exakt vad jag tänkte på. Det som är tråkigt och obekvämt med att AP stoppar i detta fallet med den trasiga Teslan, är "by design" standardbeteende hos många fossilbilar.taliz skrev:Hehe det är så många andra tillverkares självstyrning funkar som standard.Bernando skrev:
Ja jävlar i min låda vad läskigt om AP slutar funka utan varning. Man blir ju kanske inte varse förrän vägen svänger men inte bilen, och då är det så dags
Slappt av Tesla att hänvisa till måndag när det gäller något som kan orsaka en olycka
Prova en Volvo tex. Jag höll själv på att hamna i diket med en V60, när den disablade sig på motorvägen medan jag meckade med stereon.
Värt att tänka på.
Däremot tar jag hellre en bil som fungerar vettigt i 99,99% av fallen än en som gör det i 0% av fallen.
Har själv kört bilar som inte tydligt indikerar om förarassistans är aktiv, eller stängts av. Enormt irriterande, och skapar osäkerhet. Gillar det inte alls!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik