Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Aida

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Jepped skrev:
Skiljer sig designen på baken mellan de essential och advanced? Eller snarare, där det står IONIQ 5. Ser ut som de små fyrkanterna inte följer med hela vägen, eller är det bara dåliga fotografier?

Ja bakljusen skiljer sig rejält. Blinkers där nere i reflexerna o synliga backljus. I Advanced så är rampen vitare
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Eklunds bil i Göteborg verkar nu ha bilen inne för provkörning.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Nån som vet om man kan använda den förmodade kameran som dashcam?
Fuji
elbilist

Inlägg av Fuji »

Mitt första inlägg och snart elbilsägare för första gången. HAr beställt en Ioniq 5 (RWD, Advanced + comfortpaketet) utan att provköra bilen. Först idag provkörde jag en Ioniq 5 Essential
med stora batteriet. Mitt första intryck är positivt vilket känns skönt eftersom jag aldrig köpt en bil utan att provköra den först. Tyckte att ljudnivån var angenämt låg trots att jag körde
på skrovlig svensk asfalt. Jag är 192 cm lång och förundras över att jag kan sitta så bekvämt bakom mig själv i baksätet, en miss är dock att fötterna inte får plats
under förarstolen. Förarstolen var bekväm med bra lårstöd. Hastighetsmätaren kunde gott ha placerats längre mot mitten, hoppas att Hyundai uppdaterar sitt GUI så att man får
fler alternativ att välja mellan (på min gamla Citroen C4 Picasso kunde jag välja mellan tre olika utseenden på grafiken). Stötsta besvikelsen var som väntat bagageutrymmet som är för grunt,
här ser man tydligt vilken skillnad det är på paketeringen mellan Tesla model Y och övriga konkurrenter (Ioniq 5, ID4, Enyaq). Det blir till att köpa ett lastgaller samt stuva undan insynsskyddet.
Enligt försäljaren så har min bil anlänt till Sverige men han visste inta var i Sverige den fanns. Denna försäljare var dock inte "min" försäljare som jag beställt bilen ifrån. HAr skickat mejl och hoppas
kunna få ett prelimnärt leveransdatum.
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Samma som ovan inlägg, provkörde Essential varianten idag och bytet från BMW 520 2018 med rätt mycket "lullull" var inte så inte alls så farlig, så jag väntar på spänning på Advanced varianten nu.

Essential var lite plastig och menyn var laggade till en stund men i övrig kändes bilen bra. Jag är inte speciellt bra på att avgöra bilkänsla men det var inte svårt att hitta sin position och slappna av på motorvägen. Förarassistansen kändes bra men kändes som den hann inte med i svåra kurvor som hittas i Göteborgsvägar.

Den är större, mycket större än väntat och då hoppades jag på en stor bil. Baksätet kunde jag nästan ligga i bakom mig själv som är 181 och väger 110kg.

Visst bagaget kändes inte stort men man kunde flytta om stolarna och ryggen på baksätet och då blev det genast bättre, så här får man val att antigen välja plats för barn att dansa i där bak eller kunna lasta.

Sedan var det grymt med att det var ingen mittkonsol, kunda sträcka på benen vid körning och benen fick plats utan att de tog i konsolen som de gör i min BMW.

Jag frågade om levereanser på biler och fick verkligen osäkert svar(säljaren var inte samma som jag beställde genom så han visste inte om att jag har en bild på G redan). Tydligen har bilen sålt långt över förväntan och leveranserna lär vara väldigt långa på nya beställningar.
Cyber Grey
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fuji skrev:
Mitt första inlägg och snart elbilsägare för första gången. HAr beställt en Ioniq 5 (RWD, Advanced + comfortpaketet) utan att provköra bilen. Först idag provkörde jag en Ioniq 5 Essential
med stora batteriet. Mitt första intryck är positivt vilket känns skönt eftersom jag aldrig köpt en bil utan att provköra den först. Tyckte att ljudnivån var angenämt låg trots att jag körde
på skrovlig svensk asfalt. Jag är 192 cm lång och förundras över att jag kan sitta så bekvämt bakom mig själv i baksätet, en miss är dock att fötterna inte får plats
under förarstolen. Förarstolen var bekväm med bra lårstöd. Hastighetsmätaren kunde gott ha placerats längre mot mitten, hoppas att Hyundai uppdaterar sitt GUI så att man får
fler alternativ att välja mellan (på min gamla Citroen C4 Picasso kunde jag välja mellan tre olika utseenden på grafiken). Stötsta besvikelsen var som väntat bagageutrymmet som är för grunt,
här ser man tydligt vilken skillnad det är på paketeringen mellan Tesla model Y och övriga konkurrenter (Ioniq 5, ID4, Enyaq). Det blir till att köpa ett lastgaller samt stuva undan insynsskyddet.
Enligt försäljaren så har min bil anlänt till Sverige men han visste inta var i Sverige den fanns. Denna försäljare var dock inte "min" försäljare som jag beställt bilen ifrån. HAr skickat mejl och hoppas
Nyfiken men är du gammal fotograf eller? :)
(Och Ioniq 5 är nog en riktigt najs bil :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

alvenzo skrev:
Nån som vet om man kan använda den förmodade kameran som dashcam?
Inte utanför Sydkorea i dagsläget. Där finns liknande sentry mode + dashcam, men pga legala skäl så är det inte aktiverat utanför… Hoppas Hyundai tänker om och lägger ansvaret på ägaren som Tesla gör.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Fuji
elbilist

Inlägg av Fuji »

Bjelke skrev:
Fuji skrev:
Nyfiken men är du gammal fotograf eller? :)
(Och Ioniq 5 är nog en riktigt najs bil :) )
Det skulle man kunna tro med tanke på mitt användarnamn, men det är jag inte. Däremot hat jag bestigit Japans högsta berg Fuji :)
Vrjorn

Inlägg av Vrjorn »

Klintan skrev:
Jepped skrev:
Klintan skrev:
heldiggrisen skrev:
1/2 priset mot vad min ÅF ville ha för kompletta vinterhjul :shock:
Vad blev frakten på hjulen?
13 euro frakt för fyra hjul!
Fanns det dubb också?
Nej, det är bara europeiska friktion.
Jag vill ha dubbdäck på kommande Ioniq 5. Mailade till https://hyundaizubehoer.de/en angående möjligheten att köpa bara fälgar och fick följande svar:
"The sale of loose rims without tyres is currently not possible.
Hyundai is holding back all rims for the sale of complete wheels and will only release the loose rims for sale at the beginning of next year."

Men det lönar sig sannolikt att köpa kompletta hjul därifrån, sälja friktionsdäcken och köpa dubbat och lägga på. Får se när jag får leverans. Eventuellt går det att köpa lösa fälgar då. Eller så får det bli en däckrokad över vintern och nya fälgar till sommaren.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Vrjorn skrev:
Klintan skrev:
Jepped skrev:
Klintan skrev:
heldiggrisen skrev:
1/2 priset mot vad min ÅF ville ha för kompletta vinterhjul :shock:
Vad blev frakten på hjulen?
13 euro frakt för fyra hjul!
Fanns det dubb också?
Nej, det är bara europeiska friktion.
Jag vill ha dubbdäck på kommande Ioniq 5. Mailade till https://hyundaizubehoer.de/en angående möjligheten att köpa bara fälgar och fick följande svar:
Hyundai is holding back all rims for the sale of complete wheels and will only release the loose rims for sale at the beginning of next year."

Men det lönar sig sannolikt att köpa kompletta hjul därifrån, sälja friktionsdäcken och köpa dubbat och lägga på. Får se när jag får leverans. Eventuellt går det att köpa lösa fälgar då. Eller så får det bli en däckrokad över vintern och nya fälgar till sommaren.
Min plan är, om jag nu tar ut min First Edition, att köpa dubbdäck och lägga dom på de fälgar som följer med bilen. Sen skaffar jag sommarfälgar till våren till medföljande sommardäck. Har man lite is i magen så ser man att det kommer allt fler alternativ hos svenska firmor och webbutiker. Gillar själv denna och tror den kan bli bra som sommarfälg. Från Bythjul.com
I5_fälg.png
Ioniq 5 FE AWD
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

MrRun skrev:
Vrjorn skrev:

Min plan är, om jag nu tar ut min First Edition, att köpa dubbdäck och lägga dom på de fälgar som följer med bilen. Sen skaffar jag sommarfälgar till våren till medföljande sommardäck. Har man lite is i magen så ser man att det kommer allt fler alternativ hos svenska firmor och webbutiker. Gillar själv denna och tror den kan bli bra som sommarfälg. Från Bythjul.com
Samma tanke som er. Men det är ju galet att det är så otroligt dyrt att köpa originalhjul. Det är ju lite ocker mot de som inte vet bättre eller orkar bry sig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Eldsig skrev:
Samma tanke som er. Men det är ju galet att det är så otroligt dyrt att köpa originalhjul. Det är ju lite ocker mot de som inte vet bättre eller orkar bry sig.
Är väl lite samma sak med tvingande service (som ibland är helt onödig) för att få ha kvar garantier.

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

martinot skrev:
Eldsig skrev:
Är väl lite samma sak med tvingande service (som ibland är helt onödig) för att få ha kvar garantier.

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.
Ja, jo. Servicen är ju ännu värre nästan... Jag hoppas ff på modellen med 2år/3000mil. Orimligt att detta sätts per marknad, det kan ju bara peka på att det handlar om att tjäna pengar och inte garantifrågor.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Eldsig skrev:
Ja, jo. Servicen är ju ännu värre nästan... Jag hoppas ff på modellen med 2år/3000mil. Orimligt att detta sätts per marknad, det kan ju bara peka på att det handlar om att tjäna pengar och inte garantifrågor.
Danmark fick ju 2år/3000mil, men i Norge är det 1år/3000 mil. Förklaringen som vissa hade fått var tydligen att det är "hårdare klimat". Ser ut som att vi får samma intervall som Norge. Vilken dålig ursäkt...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Hyundai central (chat på hemsidan) vill inte uttala sig om det och hänvisar till ÅF.

Chatten på Hyundai är riktig kass. Inga svar alls, verkar sitta en sommarvikariat som ska enbart hänvisa till ÅF.

ÅF påstår de får bristfällig info från Hyundai….
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

Aha! Finns fler företag än Tesla som har kass kommunikation. Tack för påminnelsen, är ju lätt att man glömmer bort det ibland ;)
Model 3 SR+
Model Y Performance
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

DanneLKPG skrev:
Eldsig skrev:
Danmark fick ju 2år/3000mil, men i Norge är det 1år/3000 mil. Förklaringen som vissa hade fått var tydligen att det är "hårdare klimat". Ser ut som att vi får samma intervall som Norge. Vilken dålig ursäkt...
Verkar som Sverige dragit nitlotten med 12 månader/1500mil, iaf enligt servicehäftet som ligger på hemsidan:
https://www.hyundai.se/agare/service-oc ... icescheman

Konstigt.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
Eldsig skrev:
Verkar som Sverige dragit nitlotten med 12 månader/1500mil, iaf enligt servicehäftet som ligger på hemsidan:

Konstigt.
Vill minnas att jag hört personer som pratat med ÅF som sa att det där är felaktigt och kommer uppdateras så att det blir 12mån/3000mil.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Jag har inte heller riktigt bestämt mig om jag tar bilen eller inte, har inte fått provköra ännu och samtidigt blir jag lite less på den icke-existerande kommunikationen från Hyundai. Man får ganska kraftiga Tesla-vibbar. Detta i kombination med att det tydligen redan skeppas Advanced-bilar till Sverige medan jag inte ens kan få information om när min 1st Edition kommer att byggas. Det är bara dåligt, och jag har lärt mig att en bil som inte känns riktigt bra från början aldrig kommer bli riktigt bra heller. Egentligen var det planerat att min e-tron skulle ut till försäljning i början på denna månaden. Men jag har fått lite kalla fötter faktiskt. Man ska lita på sin magkänsla tror jag.
Men men, skulle jag nu ta bilen så kommer jag troligen göra så som jag gjorde med min Model S, dvs jag kör på samma fälgar sommar och vinter och kränger om vid behov. Det blir ju inte så många omkrängningar innan däcken är slutkörda och man måste byta i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida

Inlägg av Aida »

Vad kostar en omkrängning med balansering?

Jag tycker inte att originalhjulen var ocker om man köper fr tyska Hyundaisidan och står ut med europeiska däck. Kommer de då icke ihopsatta och balanserade?

Ja svenska generalagenten fr Hyundai framstår som rätt amatörsmässig… Men de kanske kämpar mot Korea…
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

MrRun skrev:
heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
Eldsig skrev:

Konstigt.
Vill minnas att jag hört personer som pratat med ÅF som sa att det där är felaktigt och kommer uppdateras så att det blir 12mån/3000mil.
Alltså, kollar man på punkterna år 1, 3, 5, 7...etc, så är ju det några fattiga kontroller och byte av ett typ CR2032-batteri. Ska de ha mer än 1000-lappen för det så kanske jag startar eget och servar min egen bil, "E-ldsigs e-bilsservice".
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Sverige har väl inte någon egen generalagent utan Sverige är väl någon sidojobb av den danska?
Cyber Grey
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jurand skrev:
Sverige har väl inte någon egen generalagent utan Sverige är väl någon sidojobb av den danska?
Ingen aning. Förhoppningsvis gör de jobbet oavsett vilken marknad och vilka länder de säljer till.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
MrRun skrev:
Jag har inte heller riktigt bestämt mig om jag tar bilen eller inte, har inte fått provköra ännu och samtidigt blir jag lite less på den icke-existerande kommunikationen från Hyundai. Man får ganska kraftiga Tesla-vibbar. Detta i kombination med att det tydligen redan skeppas Advanced-bilar till Sverige medan jag inte ens kan få information om när min 1st Edition kommer att byggas. Det är bara dåligt, och jag har lärt mig att en bil som inte känns riktigt bra från början aldrig kommer bli riktigt bra heller. Egentligen var det planerat att min e-tron skulle ut till försäljning i början på denna månaden. Men jag har fått lite kalla fötter faktiskt. Man ska lita på sin magkänsla tror jag.
Men men, skulle jag nu ta bilen så kommer jag troligen göra så som jag gjorde med min Model S, dvs jag kör på samma fälgar sommar och vinter och kränger om vid behov. Det blir ju inte så många omkrängningar innan däcken är slutkörda och man måste byta i alla fall.
Jag väljer nog att se bortom centrala Hyundais tillkortakommanden. Bilen i sig verkar alldeles för bra för att låta Hyundai Sverige förstöra för mig :) (Har dock inte heller kunnat provköra än, bara tittat på två kundbilar)
Känner mig trygg med att ha en ÅF lokalt där jag bor som jag tycker jag fått bra kontakt med.
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Eldsig skrev:
MrRun skrev:
heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
Eldsig skrev:

Konstigt.
Alltså, kollar man på punkterna år 1, 3, 5, 7...etc, så är ju det några fattiga kontroller och byte av ett typ CR2032-batteri. Ska de ha mer än 1000-lappen för det så kanske jag startar eget och servar min egen bil, "E-ldsigs e-bilsservice".
Har förresten sett en som fått totalpris på 3 första servicearna, 4833kr.
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar