2020 e-up
Moderator: Redaktion
2020 e-up
Funderar på vad som blir nästa andrabil.
Har tittat lite på 2020 e-up som ligger ute. Gissar att miljöbilspremien på dom är körd? Någon här som har e-up som andrabil? Andra förslag på bil? Tycker zoe känns lite billigt byggd. Vill inte lägga för mycket så en model 3 är för högt pris.
Har tittat lite på 2020 e-up som ligger ute. Gissar att miljöbilspremien på dom är körd? Någon här som har e-up som andrabil? Andra förslag på bil? Tycker zoe känns lite billigt byggd. Vill inte lägga för mycket så en model 3 är för högt pris.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 2020 e-up
Frågan är först och främst, hur ser behovet ut? Går bilen 4-5mil om dagen eller bara korta sträckor? Använder ni bilen på långresa någon gång? Vad är budgeten 250-350?
En ID3 city kanske?
Kostar ifs drygt 100 000 mer än e-up men man får betydligt mer bil och andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre.
Kostar ifs drygt 100 000 mer än e-up men man får betydligt mer bil och andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Låter smart. Ska kolla den.Maw skrev:En ID3 city kanske?
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Vi har ju en model s som agerar bil på långresor så andra bilen går främst dagsturer i Stockholm ca 2-4 mil om dagen. Kanske 600-800 mil på år.NEO skrev:Frågan är först och främst, hur ser behovet ut? Går bilen 4-5mil om dagen eller bara korta sträckor? Använder ni bilen på långresa någon gång? Vad är budgeten 250-350?
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Dom har slagit på stort, med id3. I alla fall i spec-beskrivningen.Mats skrev:Låter smart. Ska kolla den.Maw skrev:En ID3 city kanske?
Onbordladdare på 100kw DC låter ambitiös

Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Det var imponerande får man sägaMats skrev:Dom har slagit på stort, med id3. I alla fall i spec-beskrivningen.Mats skrev:Låter smart. Ska kolla den.Maw skrev:En ID3 city kanske?
Onbordladdare på 100kw DC låter ambitiös

VW ID.7 GTX Tourer -25
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Omöjligt är det inte! Den kanske har en Hypercharger på släp vid leveransBjelke skrev:fan vad amatörmässigt

Ja direkt pinsamt! Men ser ”ändå” fram emot när det kommer tester på den avseende laddkurvan med 100 kW laddning och faktisk räckvidd. Dyker väl upp tester med Björn eller Chris på YT så snart den finns ute på gatorna.Bjelke skrev:fan vad amatörmässigt
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Vi har en e-up -20 som vi hämtade ut i juni förra året, den har nu gått cirka 900 mil. Jag tycker det är en riktigt trevlig bil att köra, men den saknar verkligen alla funktioner utom det absolut nödvändigaste. Räckvidden är helt OK. Jag körde drygt 20 mil i fredags med två barn i baksätet och kom tillbaka hem med cirka 2,5 mil kvar. Det var med dubbdäck och ca 5ºC i temperatur.
Den laddar 2x16A AC (7,2 KW), och realistiskt toppar den runt 35 KW snabbladdning CCS. Jag har gjort någon vända på 30-50 mil där jag behövt snabbladda lite grann och det funkar om det är undantagsvis. Visst laddar den långsamt men den drar inte jättemycket heller. Vi har en bensinkombi som huvudbil i väntan på model Y eller ID.4.
Det intressanta är att vi köpte den som andrabil men vi använder den mer än vår huvudbil bara för att den är så pass mycket trevligare att köra och sen drar den ju ingen bensin.. Jag och min sambo är ganska korta (178 och 173 cm ca) och trivs med att sitta ganska långt fram så det funkar helt OK för kortare resor även med två bilbarnstolar i baksätet. Det är dock inget jag skulle rekommendera.
Appen fungerar helt OK, även om den tar lång tid att verkställda ändringar. Det går att förvärma bilen i 10 minuter om den står utan kabel, och 30 minuter med kabel inkopplad. Det går inte att ställa in andra tider. Det brukar räcka för att frosta av även när det är ganska kallt ute.
Den laddar 2x16A AC (7,2 KW), och realistiskt toppar den runt 35 KW snabbladdning CCS. Jag har gjort någon vända på 30-50 mil där jag behövt snabbladda lite grann och det funkar om det är undantagsvis. Visst laddar den långsamt men den drar inte jättemycket heller. Vi har en bensinkombi som huvudbil i väntan på model Y eller ID.4.
Det intressanta är att vi köpte den som andrabil men vi använder den mer än vår huvudbil bara för att den är så pass mycket trevligare att köra och sen drar den ju ingen bensin.. Jag och min sambo är ganska korta (178 och 173 cm ca) och trivs med att sitta ganska långt fram så det funkar helt OK för kortare resor även med två bilbarnstolar i baksätet. Det är dock inget jag skulle rekommendera.
Appen fungerar helt OK, även om den tar lång tid att verkställda ändringar. Det går att förvärma bilen i 10 minuter om den står utan kabel, och 30 minuter med kabel inkopplad. Det går inte att ställa in andra tider. Det brukar räcka för att frosta av även när det är ganska kallt ute.
Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
ID3 och ID4 har ingen chans i antal sålda bilar i Tyskland.
VW e-up har bara 3 stjärnor I EuroNcap, men det har tydligen ingen betydelse, så länge det står VW på bakluckan.
VW e-up har bara 3 stjärnor I EuroNcap, men det har tydligen ingen betydelse, så länge det står VW på bakluckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det är väl precis som trådskaparen tänkt göra, många har den som andrabil vid sidan av dieselbilen i väntan på rätt elbil som förstabil. Id3 blir väl då lite för dyr.Zalman3 skrev:Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
Skulle tro att Zoe säljer på ungefär samma argument.
Känner mig lite träffad här personligen av din ton eftersom vi kör en e-up i nuläget så känner att jag vill svara. Om man tittar på testet (https://www.euroncap.com/en/results/vw/up!/39809) så har den framförallt avdrag för att den inte är lika snäll vid skydd av fotgängare, samt inte har aktiva system för att undvika olyckor. Den når kraven för 5 stjärnor på båda kategorierna för krocksäkerhet. Samma bil hade 5 stjärnor på testet från 2011 innan de tog om testet med högre krav 2019. Sen är jag generellt väldigt anti hela kulturen med att stoppa människor i större och större lådor bara för att överleva en krock med andras större och större fordon, men det är en annan historia..Zalman3 skrev:Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
Det är mycket bil för pengarna och fungerar jättebra som andrabil, och det har absolut inget med märket att göra..
Makkari skrev:Känner mig lite träffad här personligen av din ton eftersom vi kör en e-up i nuläget så känner att jag vill svara. Om man tittar på testet (https://www.euroncap.com/en/results/vw/up!/39809) så har den framförallt avdrag för att den inte är lika snäll vid skydd av fotgängare, samt inte har aktiva system för att undvika olyckor. Den når kraven för 5 stjärnor på båda kategorierna för krocksäkerhet. Samma bil hade 5 stjärnor på testet från 2011 innan de tog om testet med högre krav 2019. Sen är jag generellt väldigt anti hela kulturen med att stoppa människor i större och större lådor bara för att överleva en krock med andras större och större fordon, men det är en annan historia..Zalman3 skrev:Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
Det är mycket bil för pengarna och fungerar jättebra som andrabil, och det har absolut inget med märket att göra..
Jaha men då så… Så länge den är krocksäker för dig i bilen så kvittar det om fotgängare stryker med??

Hade det varit en kinesisk bil med 3 stjärnor hade snacket varit annorlunda…