har fått låna en tesla i ett par dagar och börjar inse att det nog skulle kunna funka att byta ut "vanliga" bilen mot en elbil.
Vi är en familj med två vuxna och två barn (10 och 6år) och snittar ungefär 2200mil/år på våran "primära" bil idag, en Volvo XC60 diesel från 2014, i övrigt så har vi en Skoda Fabia från 2007 som fungerar som "dagis" bil, dvs den körs ca 1-2mil på vardagarna.
Vårat körmönster ser ut som följande för den primära bilen:
#Pendling till arbete ca 4mil/dag
#Sporadisk pendling arbete 14mil/dag (innfaller inte jätte ofta men händer).
#Veckohandling 4mil/vecka
#Resa till föräldrar och svärföräldrar ca 1ggr/vecka @ 10mil/resa.
#Resa till släkt i Värmland någon gång ibland ca 30mil/resa (enkel).
#Resa till Skåne/Danmark max 1ggr/år
#Resa till Sälen 1-2ggr/år
Givetvis så blir det ju nån skjutsning till träning etc. också men det är ren "allmän" körning i närområdet så att säga.
Vi bor ca 1km från en SuC men även om det är nära så skulle jag tro att mestadelen av laddningen kommer ske i hemmet p.g.a bekvämligheten.
Vi har en budget kring 500k att lägga på en bil.
Jag har kollat på lite olika modeller av tesla och även om Model 3 lockar så tycker jag inte den är lika snygg som Model S (try to change me?).
Av Model S så har jag fått uppfattningen att en 75/75D bör vara den som passar mig bäst, även om en med längre räckvidd/batteri skulle vara trevligt så tror jag inte det rymmer sig i min budget.
Det jag tittar på är årsm 2017+ samt något som gått max 10 000mil, är det bara onödigt att låsa sig vid dessa parametrar? Tänker att det alltid är trevligt att ha kvar garanti på batteri etc.
Dock är jag även öppen för förslag på andra elbilar, Polestar lockar men har hört/läst att den har väldigt dålig räckvidd på vintern? (kanske inte behöver vara en showstopper för det?).
Tar varmt emot förslag och kritik etc.

//P