Jag tycker de nyare stolarna är bättre, lite fastare och lite mer sidostöd. Dvs mindre klassisk Volvo och mer åt Tyskarna.Aida skrev:På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.
Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Alla har nog sina preferenser på vad som är skönt eller inte, jag gillar inte för mjuka stolar då jag tycker man får mindre stöd då.Aida skrev:På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.martinot skrev:Jo, tyvärr mycket sämre i nya M3 enligt mig/för mig (även om det mesta annat blivit bättre).Aida skrev:martinot skrev:Kul med rapport om både +/- med bilen!
Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.
Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.
Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…
Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Sorry för OT. Håller med annars. Stolarna i V70N är när Volvo-stolarna "peakade" enligt mig. Då var de som absolut bäst tycker jag.
Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.
Så jag föredrar faktiskt Volvos nya stolar i XC60, V90 etc. I alla fall de i R-designpaketen. De stolarna kan jag nöta mil efter mil utan att känna mig trött i rumpan eller ryggen. Munro kanske tycker lika?
Känns som det är lite 50/50, hälften vill ha mjuka stolar och den andra inte

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Polestar 2
Min första bil var en volvo S60 2001:a köpt beggad 2012. Bästa stolen som jag haft i en bil. Där efter har jag haft i stort sett fabriksnya bilar. För några år sedan vad jag in på bilia och provsatt en S90 (eller var det V90?), kändes som att sitta på en sten, så jävla värdelösa stolar volvo verkar ha nu, och det var inte sport-sport-stolar utan nån jävla mög mittemellan.Aida skrev:
Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…
Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Re: Polestar 2
Ja alla har verkligen olika preferenser, innan jag bytte till Tesla körde jag 12 000 mil i en V90 Inscription och enligt mig hade den helt klart bättre stolar än teslan och några av de bästa jag nånsin haft.Gargamel skrev:Min första bil var en volvo S60 2001:a köpt beggad 2012. Bästa stolen som jag haft i en bil. Där efter har jag haft i stort sett fabriksnya bilar. För några år sedan vad jag in på bilia och provsatt en S90 (eller var det V90?), kändes som att sitta på en sten, så jävla värdelösa stolar volvo verkar ha nu, och det var inte sport-sport-stolar utan nån jävla mög mittemellan.Aida skrev:
Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…
Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Har länge sagt att den ultimata bilen för mig hade varit en fullsmetad S90 Inscription med Teslas drivlina och infotainment.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Polestar 2
Inscription och R-Design har andra stolar än standardstolarna i Momentum och Momentum Advanced. Om vi bortser fr massage och sätesventilation vilket de kan fås med så har de mjukare stoppning iom läderklädseln vilket då också innebär en annorlunda matta av eltrådar till stolsvärmen med mindre kontakt samt har ett utdragbart lårstöd som gör mycket för längre ben. Volvo själva gick ju ut och sa vid introduktionen att de var tvungna att göra stolarna betydligt fastare än tidigare pga att de var tunnare för att få mer plats i kupén. Dessutom var det ju mode då iom tyskarnas sportsmbitioner…HenrikM76 skrev:Ja alla har verkligen olika preferenser, innan jag bytte till Tesla körde jag 12 000 mil i en V90 Inscription och enligt mig hade den helt klart bättre stolar än teslan och några av de bästa jag nånsin haft.Gargamel skrev:Min första bil var en volvo S60 2001:a köpt beggad 2012. Bästa stolen som jag haft i en bil. Där efter har jag haft i stort sett fabriksnya bilar. För några år sedan vad jag in på bilia och provsatt en S90 (eller var det V90?), kändes som att sitta på en sten, så jävla värdelösa stolar volvo verkar ha nu, och det var inte sport-sport-stolar utan nån jävla mög mittemellan.Aida skrev:
Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…
Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Har länge sagt att den ultimata bilen för mig hade varit en fullsmetad S90 Inscription med Teslas drivlina och infotainment.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Kul med en till här i krokarnaFC350 skrev:Har nu haft min Polestar 2 i 1 år, kört ca: 2300 mil. Största delen är mellan bostaden och jobbet, 5 mil enkel väg så laddning sker hemma. Har solceller men de är riktad sydsydost ost så jag kan inte utnyttja egen el som jag vill till laddning än. För övrigt så är det min första elbil, har tidigare bara erfarenhet av jobbets elbilar som är Kia men har gjort mig helt såld på elbil.
Gjorde första riktiga roadtripen i veckan Forsa-Frösön-Tännforsen, Duved-Klövsjö-Vemdalen-Järvsö-Forsa
Bilden uppe till höger är mellan Forsa-Frösön, vi gjorde stopp vid Thailändskapaviljongen och Döda fallet. Startade med 100% och var framme med 23% stannade på ett hotell som erbjöd gratis laddning.
Bilden nere till vänster är Frösön-Tännforsen-Klövsjö återigen 100% i batteriet vi start. (Det var ju gratis) inga större utsvävningar på resan mer än med bil letade lite hitta ut pinnar i Åre. (Ösregnade så frun ville inte gå till fots
) 36% kvar vi ankomst, hotellet i Klövsjö erbjöd laddning, 75 kr för 3h
Bilden nere till höger Klövsjö-Järvsö-Forsa (Hudiksvall) Åter igen 100% i batteriet vid start, åkte runt till diverse sevärdheter runt Klövsjö-Vemdalen innan hemfärden. Åter hemma med 48% kvar.
Jag är så här långt otroligt nöjd med bilen! Jag är rätt lång 188cm och har i många bilar problem med bortdomnade ändpartier och rastlösa ben, 30 mil är inga problem nu. (Stör mig ibland på den lilla upphöjdnad på golvet) Vi hade turen att kunna ladda nattetid på hotellet, men utifrån hur många elbilar det var ute på vägarna så ska man nog inte ta det för givet. Bland annat 9 Polestar 2Jag hoppas mackar, elbolag och andra aktörer förstår framtidens behov av laddning lika fort som alla förstår hur trevligt och smart det är att åka el.

Jag har inte hunnit prova någon P2 själv ännu så lite extra kul med rapporter om den och stolarna ser jag
fram emot att få känna på vid tillfälle (tyvärr får dom inte ha någon Polestar i Bollnäs Volvo-butik

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Även om jag föredrar de gamla, så håller jag med om din beskrivning.OfarligTesla skrev:Jag tycker de nyare stolarna är bättre, lite fastare och lite mer sidostöd. Dvs mindre klassisk Volvo och mer åt Tyskarna.Aida skrev:På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.
Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.
De gamla påminde mycket om mina Volvo-stolar, och de nya påminner mycket om stolarna i vår Mercedes.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Körde PS2an idag igen efter fyra veckors semester i ioniq5 och oj vilken skillnad det är. PS2 är ju så sjukt mycket roligare att köra, är verkligen natt och dag. Ioniq5 är praktisk, större och har ett häftigt utseende, men körupplevelsen är något helt annat. Nu blir jag väldigt kluven till vilken jag ska behålla 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Mycket intressant att höra (även om jag hört lite åt det hållet innan).HelectriC skrev:Körde PS2an idag igen efter fyra veckors semester i ioniq5 och oj vilken skillnad det är. PS2 är ju så sjukt mycket roligare att köra, är verkligen natt och dag. Ioniq5 är praktisk, större och har ett häftigt utseende, men körupplevelsen är något helt annat. Nu blir jag väldigt kluven till vilken jag ska behålla
Praktiskt kanske I5 smäller högre, men gällande köregenskaper, för de som bryr sig mer om (el)bilar mer än enkom transport från A-Ö, så kan jag absolut förstå att PS2 smäller högre.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Hade också glömt hur mkt jag saknat stereon i PS2, även den är natt och dag mot i5. När dessutom frugan kommer och säger att PS2 är ju coolare, så vet i fasen asså.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Bra ljud i bil är klart viktigt även för mig. Behöver inte vara på "tävlingsnivå" (vad det ens innebär - beroende på vad tävlingar går ut på), men det är viktigt att det är riktigt bra då man spenderar så mycket tid i en bil. Speciellt i en elbil som på många sätt inbjuder till att lyssna på musik.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Bra ljud får man med Burmester Sound System som i EQC:nmartinot skrev:Bra ljud i bil är klart viktigt även för mig. Behöver inte vara på "tävlingsnivå" (vad det ens innebär - beroende på vad tävlingar går ut på), men det är viktigt att det är riktigt bra då man spenderar så mycket tid i en bil. Speciellt i en elbil som på många sätt inbjuder till att lyssna på musik.

Re: Polestar 2
Ljudet i PS2 är väldigt bra om man ställer in EQ enligt https://totallyev.net/polestar-2-audio- ... on-system/
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:Hade också glömt hur mkt jag saknat stereon i PS2, även den är natt och dag mot i5. När dessutom frugan kommer och säger att PS2 är ju coolare, så vet i fasen asså.
Behåll PS2. Hur enkelt som helst.
Re: Polestar 2
Ja, det lutar väl åt det kanske. Samtidigt så var i5 så sjukt praktisk att resa med familjen med. Skjutbara mittelkonsollen, möjlighet att ha en kylväska framför den. Skjutbara baksätet. Den snabba laddningen. Men samtidigt har ju allt detta inget med körglädje att göra.MWall skrev:HelectriC skrev:Hade också glömt hur mkt jag saknat stereon i PS2, även den är natt och dag mot i5. När dessutom frugan kommer och säger att PS2 är ju coolare, så vet i fasen asså.
Behåll PS2. Hur enkelt som helst.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Då är ju frågan vad man är beredd att stå ut med resten av året för de fördelar den har under semestern. Klassisk frågeställning.HelectriC skrev:Ja, det lutar väl åt det kanske. Samtidigt så var i5 så sjukt praktisk att resa med familjen med. Skjutbara mittelkonsollen, möjlighet att ha en kylväska framför den. Skjutbara baksätet. Den snabba laddningen. Men samtidigt har ju allt detta inget med körglädje att göra.MWall skrev:HelectriC skrev:Hade också glömt hur mkt jag saknat stereon i PS2, även den är natt och dag mot i5. När dessutom frugan kommer och säger att PS2 är ju coolare, så vet i fasen asså.
Behåll PS2. Hur enkelt som helst.

Ioniq 5 är bättre på papperet men PS2 är trevligare i verkligheten?
Re: Polestar 2
Båda är trevliga i verkligheten, men av helt olika grunder.MWall skrev:Då är ju frågan vad man är beredd att stå ut med resten av året för de fördelar den har under semestern. Klassisk frågeställning.HelectriC skrev:Ja, det lutar väl åt det kanske. Samtidigt så var i5 så sjukt praktisk att resa med familjen med. Skjutbara mittelkonsollen, möjlighet att ha en kylväska framför den. Skjutbara baksätet. Den snabba laddningen. Men samtidigt har ju allt detta inget med körglädje att göra.MWall skrev:HelectriC skrev:Hade också glömt hur mkt jag saknat stereon i PS2, även den är natt och dag mot i5. När dessutom frugan kommer och säger att PS2 är ju coolare, så vet i fasen asså.
Behåll PS2. Hur enkelt som helst.![]()
Ioniq 5 är bättre på papperet men PS2 är trevligare i verkligheten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Behåll båda, två bilar till priset av en mot SverigeHelectriC skrev:Båda är trevliga i verkligheten, men av helt olika grunder.MWall skrev:Då är ju frågan vad man är beredd att stå ut med resten av året för de fördelar den har under semestern. Klassisk frågeställning.HelectriC skrev:Ja, det lutar väl åt det kanske. Samtidigt så var i5 så sjukt praktisk att resa med familjen med. Skjutbara mittelkonsollen, möjlighet att ha en kylväska framför den. Skjutbara baksätet. Den snabba laddningen. Men samtidigt har ju allt detta inget med körglädje att göra.MWall skrev:HelectriC skrev:Hade också glömt hur mkt jag saknat stereon i PS2, även den är natt och dag mot i5. När dessutom frugan kommer och säger att PS2 är ju coolare, så vet i fasen asså.
Behåll PS2. Hur enkelt som helst.![]()
Ioniq 5 är bättre på papperet men PS2 är trevligare i verkligheten?


Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Fast då kan han inte fortsätta att prova ”alla” elbilar som kommer ut, utan att ha tre bilar på gården alltså 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Så är det, one has to go! Kommer ju en BMW i4 M50 och Tesla MYP nästa årBjelke skrev:Fast då kan han inte fortsätta att prova ”alla” elbilar som kommer ut, utan att ha tre bilar på gården alltså

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Lanserar Polestar en snabbare version med 68 extra hästar?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... land-ring/
Provrapport: Vi kör Polestars konceptbil ”The Beast” på Gotland Ring
"Det vore ett ganska enkelt steg för Polestar att sätta bilen i produktion", säger testredaktör John Eriksson.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
När det gäller effekten var det väl bara en mjukvaruförändring så det skulle kunna släppas till befintliga bilar via OTA-uppdateringZalman3 skrev:Lanserar Polestar en snabbare version med 68 extra hästar?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... land-ring/
Provrapport: Vi kör Polestars konceptbil ”The Beast” på Gotland Ring
"Det vore ett ganska enkelt steg för Polestar att sätta bilen i produktion", säger testredaktör John Eriksson.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polestar 2
Jo, känns som det är ungefär motsvarande M3 LR och dess "Acceleration Boost" som man kan köpa för 20 papp i appen (och får sedan levererat OTA till bilen).Maw skrev:När det gäller effekten var det väl bara en mjukvaruförändring så det skulle kunna släppas till befintliga bilar via OTA-uppdateringZalman3 skrev:Lanserar Polestar en snabbare version med 68 extra hästar?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... land-ring/
Provrapport: Vi kör Polestars konceptbil ”The Beast” på Gotland Ring
"Det vore ett ganska enkelt steg för Polestar att sätta bilen i produktion", säger testredaktör John Eriksson.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Vad betalar ni ungefär i plånbokskostnad för PS2 via jobbet? Kollade på LR RWD med drag, plus och det där AP-paketet, 19" plus 19" vinterhjul. 5400kr i plånboken ungefär, detta på 24mån och 2500mil.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Polestar 2
Funderar på mer allvar nu att byta ut min MS mot en PS2 så det ska bli spännande att följa denna tråden.
Verkar vara lägre förmånsskatt och överkomliga leasingkostnader. Har däremot "laddningsångest" på långresor jämfört med Teslas SuC.
Verkar vara lägre förmånsskatt och överkomliga leasingkostnader. Har däremot "laddningsångest" på långresor jämfört med Teslas SuC.