Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Körde förbi en vägvåg (som är öppna för alla dygnet runt i Norge) och passade på att väga bilen. Med 4 pers, 4 cyklar och cykelstativ från Thule och full semesterpackning, så vägde bilen in på 2650kg. Ganska intressant att tillåten totalvikt är 2540kg :o Hade det istället för 2 barn i baksätet varit 2 vuxna så hade vi nog hamnat på 100kg mer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Körde förbi en vägvåg (som är öppna för alla dygnet runt i Norge) och passade på att väga bilen. Med 4 pers, 4 cyklar och cykelstativ från Thule och full semesterpackning, så vägde bilen in på 2650kg. Ganska intressant att tillåten totalvikt är 2540kg :o Hade det istället för 2 barn i baksätet varit 2 vuxna så hade vi nog hamnat på 100kg mer.

Oj! Är inte det typ fat-Etron vikt!?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Aida skrev:
HelectriC skrev:

Vet inte, men tom väger i5 2095kg med förare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Aida skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Provkörde en Ioniq 5 idag. Bra bil.
En liten fråga, när man kör fram baksätet blir det en springa mellan sätet och lastutrymmet.
Hur har ni Ioniq 5 ägare tänkt?
Kommer ni aldrig att köra fram baksätet, eller lägger ni nåt i denna springa?
20210812_133753.jpg
Du kan skjuta fram bagagegolvet så det täcker springan.
Men då täcker det inte mot öppningen ju??
Men där finns inget stort hål under. Lätt att täcka över.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Aida skrev:
HelectriC skrev:

Min E-tron väger runt 2700kg. Då är den helt tom, dvs utan förare. Det blir alltså gulliga 3,2 ton med HelectriCs packning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:

Ingen bil behöver mer än 6 högtalare, där alla sitter fram plus en eventuell subwoofer då kanske.
Man kanske inte behöver mer än en (1) högtalare, och duger för podcast och nyheter. Vill man dock ha ett bra balanserat ljudsystem, så är det oftast extremt svårt med så få högtalare som 6-8 i en bil. Speciellt om man dessutom vill ha ett gott någorlunda balanserat ljud för alla passagerarplatser.
Skall inte sabba denna tråden med denna diskussionen…
Men som högsta höns på tre Europamästerskap i billjud och med otaliga regelböcker och referensskivor för ljud i bil på CVt så kan jag inte låta det passera utan en notering.

Ju fler högtalare desto ”sämre” och svårare, behövs dock 2st för stereo och för att få en ljudbild och med det följer kravet på en processor för att få till det i en bil.

Alla andra åsikter är bara felaktiga helt enkelt. 8-) :D
Man skall inte blanda ihop tävlingar, som har sina egna specifika optimeringar efter reglerna för tävlingar, och vanliga bilar med ljud som skall vara bra för normala passagerare.

Blir lite som att säga att det är fel med 82 kWh stort batteri i en elbil, för att det är minsann ett mindre batteri i en F1-bil.
Som jag sa…
Då får gärna ha den åsikten.
Även om den är helt felaktig. :mrgreen:
Aida

Inlägg av Aida »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:

Ingen bil behöver mer än 6 högtalare, där alla sitter fram plus en eventuell subwoofer då kanske.
Man kanske inte behöver mer än en (1) högtalare, och duger för podcast och nyheter. Vill man dock ha ett bra balanserat ljudsystem, så är det oftast extremt svårt med så få högtalare som 6-8 i en bil. Speciellt om man dessutom vill ha ett gott någorlunda balanserat ljud för alla passagerarplatser.
Men som högsta höns på tre Europamästerskap i billjud och med otaliga regelböcker och referensskivor för ljud i bil på CVt så kan jag inte låta det passera utan en notering.

Ju fler högtalare desto ”sämre” och svårare, behövs dock 2st för stereo och för att få en ljudbild och med det följer kravet på en processor för att få till det i en bil.

Man skall inte blanda ihop tävlingar, som har sina egna specifika optimeringar efter reglerna för tävlingar, och vanliga bilar med ljud som skall vara bra för normala passagerare.

Blir lite som att säga att det är fel med 82 kWh stort batteri i en elbil, för att det är minsann ett mindre batteri i en F1-bil.
Som jag sa…

Om man bortser från digital förbättring av ljud så bör väl grundregeln vara att ju större diameter och djup på en högtalare - desto bättre klang och djup måste det väl bli? Är det så du menar med att det är bättre med få stora/bra än flera små utströsslade i kupén? En skillnad gentemot dina tävlingar är väl att ni tävlar när bilen står still medan billjudet har mycket att göra med frekvenser som inte störs ut av vägljudet i fart?

Som du märker så är jag helt novis på billjud. Jag kan ingenting alls haha. Jag blev inte så imponerad av Volvos Bowers & Wilkins system för 40 000 kr i V90 och tänkte ”Ja det låter väl bra - men är väl inte så stor skillnad mot standard som jag har?!” Sen det där läget som alla varit så k**a på ”Göteborgs koncerthall” gjorde ju bara att allt ekade och blandades ihop… Men alla höjer ju systemet till skyarna och anser det värt 10 % av bilens pris…

…och nej jag märker inte så stor skillnad mellan ljudet i M3 SR och LR heller. Kan ju beropå att jag aldrig spelar musik på särskilt hög volym eftersom jag blir stressad av att köra då (subwoofern hörs väl inte på låg volym?).
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

En sub ska väl ta över låga frekvenser oavsett ljudnivå så den borde höras även på låga/normala ljudnivåer.
thompo

Inlägg av thompo »

Jag har kollat tillgången hos olika handlare och häromdagen hade handlaren i Sandviken en obokad 1st ed, och handlaren i Gävle 3 st obokade 4WD Essential för leverens runt jul. Om någon är intresserad.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

thompo skrev:
Jag har kollat tillgången hos olika handlare och häromdagen hade handlaren i Sandviken en obokad 1st ed, och handlaren i Gävle 3 st obokade 4WD Essential för leverens runt jul. Om någon är intresserad.
Hur Kollar du det? Ringer du runt?
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

heldiggrisen skrev:
thompo skrev:
Jag var i Sandviken idag och då lät det som de hade 3st FE 2WD(grå eller vit) och 1st FE AWD (vit). Samtliga advanced tror jag.
thompo

Inlägg av thompo »

heldiggrisen skrev:
thompo skrev:
E-post
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Nu är dragkrok och mattor hemma, saknar bara bilen. Beställd original dragkrok med elsats från https://hyundaizubehoer.de/ , €557 inkl frakt för kroken.
Nu blir det nog däck därifrån också, €355/ST för originalfälg med Dunlop Winter Sport 5 och tpms-sensorer.BildBildBild
Elbilist sedan 2014
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

1/2 priset mot vad min ÅF ville ha för kompletta vinterhjul :shock:
Vad blev frakten på hjulen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:

Som jag sa…

Men har du några substantiella argument?

Helt klart är att du tycker annorlunda än de proffs som jobbar på bilföretagen med att just konstruera och installera så bra ljud som möjligt för den budget som de har.

Men du får givetvis gå på tvärs emot de som jobbar med enbart detta inom billjudsindustrin. ;)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jepped

Inlägg av Jepped »

Klintan skrev:
Nu är dragkrok och mattor hemma, saknar bara bilen. Beställd original dragkrok med elsats från https://hyundaizubehoer.de/ , €557 inkl frakt för kroken.
Nu blir det nog däck därifrån också, €355/ST för originalfälg med Dunlop Winter Sport 5 och tpms-sensorer.
Det låter som ett bra pris. Handlaren hos mig ville ha 20k för vinterhjul. Undra om det är svårt att montera dragen själv.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

heldiggrisen skrev:
13 euro frakt för fyra hjul!
Elbilist sedan 2014
Jepped

Inlägg av Jepped »

Klintan skrev:
heldiggrisen skrev:
Fanns det dubb också?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Jepped skrev:
Klintan skrev:
heldiggrisen skrev:
Fanns det dubb också?
Nej, det är bara europeiska friktion.
Elbilist sedan 2014
Mickep

Inlägg av Mickep »

Sökte på däckonline. Gick inte att hitta dubbade däck! (fick söka på kompletta däck) för drygt 18 kkr

Kompletta hjul för HYUNDAI IONIQ 5 NE, '21 - , Long Range, 0 cmc, 53 KW / 72 PS med fälg ALUTEC Ikenu 8 x 19 (LK 5/114.3, 70.10, ET 45), däck Continental WinterContact TS 860 S SSR 245/50 R19 105V XL *, runflat och TPMS Schrader EZ-Sensor UNIVERSAL Sensor

Finns det billigare /bättre?
Jepped

Inlägg av Jepped »

Klintan skrev:
Jepped skrev:
Klintan skrev:
heldiggrisen skrev:
Fanns det dubb också?
Okej, misstänker att du bor i Smygehuk? :lol:
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Klintan skrev:
Nu blir det nog däck därifrån också, €355/ST för originalfälg med Dunlop Winter Sport 5 och tpms-sensorer.
Det var ju bra pris, vad tar Hyundai (eller eventuellt nån annan) för att montera draget? Har du länk till draget förresten? Den jag såg kostar 629 euro.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

alvenzo skrev:
Det var ju bra pris, vad tar Hyundai (eller eventuellt nån annan) för att montera draget?
Enligt monteringsinstruktionerna från Hyundai ska det ta 90 min att montera draget, så två-tre timmars arbetstid.
Ser ut som att de höjt priset på draget nu.
Elbilist sedan 2014
Jepped

Inlägg av Jepped »

Skiljer sig designen på baken mellan de essential och advanced? Eller snarare, där det står IONIQ 5. Ser ut som de små fyrkanterna inte följer med hela vägen, eller är det bara dåliga fotografier?
3663112E-42C2-4C39-B068-492E03EA4060.jpeg
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Jepped skrev:
Klintan skrev:
Jepped skrev:
Klintan skrev:
heldiggrisen skrev:
Fanns det dubb också?
Okej, misstänker att du bor i Smygehuk? :lol:
Dunlop Winter Sport 5 verkar få rätt ok betyg och kan nog fungera. Användare här som varit nöjda med tidigare generationer.
"Tibor" ger högt betyg på Bythjul :-)
Screenshot_20210813-214229.png
Elbilist sedan 2014
Skriv svar