Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?
Moderator: Redaktion
Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?
Halloj allihopa.
Har idag installerat två Easee-boxar hemma och Watty. Har lagt till bägge boxarna till Tibber-appen och konfat Watty så den känner till vilken säkring jag har och att den ska lastbalansera.
Jag trodde att Easee och Watty behövde konfas mot mitt eget wifi-nätverk, men det verkar bara vara Watty som behöver det. Så jag antar att lastbalanseringen funkar som så att boxarna har nån typ av 3G-liknande kommunikation med Tibber och Watty meddelar Tibber över mitt nätverk om boxarna behöver ställas ned.
Men det här öppnar upp en annan fråga, vad händer om jag byter elbolag? Kommer Tibber vara så snäll att Watty fortsatt kan säga till mina boxar att lastbalansera sig om säkringen överstigs?
Har idag installerat två Easee-boxar hemma och Watty. Har lagt till bägge boxarna till Tibber-appen och konfat Watty så den känner till vilken säkring jag har och att den ska lastbalansera.
Jag trodde att Easee och Watty behövde konfas mot mitt eget wifi-nätverk, men det verkar bara vara Watty som behöver det. Så jag antar att lastbalanseringen funkar som så att boxarna har nån typ av 3G-liknande kommunikation med Tibber och Watty meddelar Tibber över mitt nätverk om boxarna behöver ställas ned.
Men det här öppnar upp en annan fråga, vad händer om jag byter elbolag? Kommer Tibber vara så snäll att Watty fortsatt kan säga till mina boxar att lastbalansera sig om säkringen överstigs?
Re: Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?
Ja, Easee boxarna kan kommunicera över ”telefon” men det går också att ställa in så att de är uppkopplade emot WiFi.
Lite osäker på var kommunikationen mellan Watty och Easee sker. Men antagligen uppe i Tibber molnet? Jag har hört lite löst om folk som har kört Tibber appen utan att vara Tibber kunder men är inte hundra på att det är så. Tibber skriver att deras API är öppet så jag antar att det betyder att någon annan kan fixa en app åt dig om Tibber skulle ge upp… vet kan inte data
. Enklast är väl att fråga i chatten i appen.
En liten dum grej jag upptäckte är att om mitt lokala nätverk försvinner så tappar Watty kontakten och kan inte lastbalansera längre. Easee boxarna skjuter då huvudsäkringen eftersom de maxar på. Jag kontaktade supporten och föreslog att Easee skulle gå i felsäkertläge läge om Watty kopplades bort.
Lite osäker på var kommunikationen mellan Watty och Easee sker. Men antagligen uppe i Tibber molnet? Jag har hört lite löst om folk som har kört Tibber appen utan att vara Tibber kunder men är inte hundra på att det är så. Tibber skriver att deras API är öppet så jag antar att det betyder att någon annan kan fixa en app åt dig om Tibber skulle ge upp… vet kan inte data

En liten dum grej jag upptäckte är att om mitt lokala nätverk försvinner så tappar Watty kontakten och kan inte lastbalansera längre. Easee boxarna skjuter då huvudsäkringen eftersom de maxar på. Jag kontaktade supporten och föreslog att Easee skulle gå i felsäkertläge läge om Watty kopplades bort.
Har kört med Tibber-app och lastbalansering med Watty, i flera månader innan jag bestämde mig för att byta till Tibber som elleverantör.LarsL skrev:Ja, Easee boxarna kan kommunicera över ”telefon” men det går också att ställa in så att de är uppkopplade emot WiFi.
Lite osäker på var kommunikationen mellan Watty och Easee sker. Men antagligen uppe i Tibber molnet? Jag har hört lite löst om folk som har kört Tibber appen utan att vara Tibber kunder men är inte hundra på att det är så. Tibber skriver att deras API är öppet så jag antar att det betyder att någon annan kan fixa en app åt dig om Tibber skulle ge upp… vet kan inte data. Enklast är väl att fråga i chatten i appen.
Numera så kan du ställa en standardeffekt i appen som Easee skall ladda med om lastbalanseringen till Watty tappas. Har själv ställt den till 4 kW (har jag för mig).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Låter som att jag inte behöver vara orolig att byta till annan leverantör med andra ord. Behöver man specialkonfa Easee mot wifi eller tycker du att det räcker med att bara lägga till dem i Tibber-appen?martinot skrev:Har kört med Tibber-app och lastbalansering med Watty, i flera månader innan jag bestämde mig för att byta till Tibber som elleverantör.
Numera så kan du ställa en standardeffekt i appen som Easee skall ladda med om lastbalanseringen till Watty tappas. Har själv ställt den till 4 kW (har jag för mig).
Av en slump så hittade jag den inställningen du nämnde och satte boxarna till 10A om de tappade kontakten. Men nu hittar jag inte tillbaka till den menyn

Nej, jag låter Easee-boxen köra på 4G-koppling (mitt WiFi räcker inte utomhus till där vår Easee sitter).JockeX skrev:Låter som att jag inte behöver vara orolig att byta till annan leverantör med andra ord. Behöver man specialkonfa Easee mot wifi eller tycker du att det räcker med att bara lägga till dem i Tibber-appen?martinot skrev:Har kört med Tibber-app och lastbalansering med Watty, i flera månader innan jag bestämde mig för att byta till Tibber som elleverantör.
Av en slump så hittade jag den inställningen du nämnde och satte boxarna till 10A om de tappade kontakten. Men nu hittar jag inte tillbaka till den menynLite dold funktionalitet...
Ja, minns inte heller var jag ställde in "offline"-värdet i appen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Inställningen ligger under Easee -> Inställningar (kugghjulet) -> Laddhastighet -> Offline laddhastighet
Hittade inställningen igen, men det var genom att klicka på respektive Easee-ikon i Tibber-appen och sedan klicka på "smartladddning". Då dök menyn upp igen. Men smartladdningen har jag av just nu, måste den vara på för att offline laddhastighet ska vara aktiverad tror ni?Homer skrev:Inställningen ligger under Easee -> Inställningar (kugghjulet) -> Laddhastighet -> Offline laddhastighet
Har för mig jag läst om något begränsad funktion om man bara köra över mobil nätet (jömfr med wifi) men minns inte vad nu.. Kan vara uppgradera mjukvara som begränsas en aning.martinot skrev:Nej, jag låter Easee-boxen köra på 4G-koppling (mitt WiFi räcker inte utomhus till där vår Easee sitter).JockeX skrev:Låter som att jag inte behöver vara orolig att byta till annan leverantör med andra ord. Behöver man specialkonfa Easee mot wifi eller tycker du att det räcker med att bara lägga till dem i Tibber-appen?martinot skrev:Har kört med Tibber-app och lastbalansering med Watty, i flera månader innan jag bestämde mig för att byta till Tibber som elleverantör.
Av en slump så hittade jag den inställningen du nämnde och satte boxarna till 10A om de tappade kontakten. Men nu hittar jag inte tillbaka till den menynLite dold funktionalitet...
Ja, minns inte heller var jag ställde in "offline"-värdet i appen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag kör då och då utan smartladdning och lastbalanseringen funkar lika bra då (liksom innan jag bytte till Tibber som elleverantör). Lastbalanseringen har inget direkt att göra med smartladdningen, den läser bara av husets totala förbrukning och om den närmar sig max skickar den signal till laddboxen att minska effekten. Däremot vet jag inte hur smart smartladdningen är att prognostisera laddningstiden och därmed önskade timmar när effekten varierar.JockeX skrev:Hittade inställningen igen, men det var genom att klicka på respektive Easee-ikon i Tibber-appen och sedan klicka på "smartladddning". Då dök menyn upp igen. Men smartladdningen har jag av just nu, måste den vara på för att offline laddhastighet ska vara aktiverad tror ni?Homer skrev:Inställningen ligger under Easee -> Inställningar (kugghjulet) -> Laddhastighet -> Offline laddhastighet
Ja, men det är om Easee kommer offline, vilket är bra att ställa in. Men om Watty kommer offline så begränsas inte laddströmmen, om de inte ändrat sedan förra veckan. Det är ju iofs en enkel fix så borde ju göras ganska snart.Homer skrev:Inställningen ligger under Easee -> Inställningar (kugghjulet) -> Laddhastighet -> Offline laddhastighet
Vad är egentligen den reella skillnaden mellan Watty och Pulse? (Vi bortser från kraven på HAN-port för Pulse och elektrikerinstallation på Watty).
Två helt olika sätt att mäta förbrukningen i huset men för easee är de ingen skillnad..Aida skrev:Vad är egentligen den reella skillnaden mellan Watty och Pulse? (Vi bortser från kraven på HAN-port för Pulse och elektrikerinstallation på Watty).
Watty mäster 2 gånger i sekunden om jag minns rätt medan puls är beroende av nät ägarens mätare och vet någon som sa man får en mätning var 10 sekund.. Detta har nog ingen praktisk betydelse för lastvakten dock.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75 skrev:Två helt olika sätt att mäta förbrukningen i huset men för easee är de ingen skillnad..Aida skrev:Vad är egentligen den reella skillnaden mellan Watty och Pulse? (Vi bortser från kraven på HAN-port för Pulse och elektrikerinstallation på Watty).
Watty mäster 2 gånger i sekunden om jag minns rätt medan puls är beroende av nät ägarens mätare och vet någon som sa man får en mätning var 10 sekund.. Detta har nog ingen praktisk betydelse för lastvakten dock.
Aha. Tack. Men vad blir skillnaden för övrigt då? Det är väl bättre att få samma förbrukning som nätägaren får eftersom det är den som debiteringen utgår ifrån? (även Tibber tar väl kontakt med nätägaren för att få förbrukningen redovisad för sig inflr fakturering?)
Watty är gjord för att prata direkt med en molntjänst på internet, och därefter så kopplas den ihop med molntjänsten för Tibber, som i sin tur styr Easee-laddaren hemma hos dig.Aida skrev:chaffis75 skrev:Två helt olika sätt att mäta förbrukningen i huset men för easee är de ingen skillnad..Aida skrev:Vad är egentligen den reella skillnaden mellan Watty och Pulse? (Vi bortser från kraven på HAN-port för Pulse och elektrikerinstallation på Watty).
Aha. Tack. Men vad blir skillnaden för övrigt då? Det är väl bättre att få samma förbrukning som nätägaren får eftersom det är den som debiteringen utgår ifrån? (även Tibber tar väl kontakt med nätägaren för att få förbrukningen redovisad för sig inflr fakturering?)
En bra fördel med Pulse är att den är tillverkad av samma företag som gjort Easee, och att den kan prata direkt med Easee-boxen via egen trådlös direkt radiokommunikation. Behöver inte Internet för att fungera tillsammans.

martinot skrev:Watty är gjord för att prata direkt med en molntjänst på internet, och därefter så kopplas den ihop med molntjänsten för Tibber, som i sin tur styr Easee-laddaren hemma hos dig.Aida skrev:chaffis75 skrev:Två helt olika sätt att mäta förbrukningen i huset men för easee är de ingen skillnad..Aida skrev:Vad är egentligen den reella skillnaden mellan Watty och Pulse? (Vi bortser från kraven på HAN-port för Pulse och elektrikerinstallation på Watty).
En bra fördel med Pulse är att den är tillverkad av samma företag som gjort Easee, och att den kan prata direkt med Easee-boxen via egen trådlös direkt radiokommunikation. Behöver inte Internet för att fungera tillsammans.
Vaaa?! Kan den!? Coolt. Jag trodde att Pulse var via wifi (som knappt räcker till utvändiga elskåpet) och Easee var via 4g som Tibber tillhandahåller inne i laddboxen. Hur går denna kommunikation till? How do I set it up?
Vet ej detaljer mer än så, som jag bara läst. Har Watty själv, och inte Pulse (har tyvärr ingen HAN-port i elskåpet).Aida skrev:martinot skrev:Watty är gjord för att prata direkt med en molntjänst på internet, och därefter så kopplas den ihop med molntjänsten för Tibber, som i sin tur styr Easee-laddaren hemma hos dig.Aida skrev:chaffis75 skrev:Två helt olika sätt att mäta förbrukningen i huset men för easee är de ingen skillnad..Aida skrev:Vad är egentligen den reella skillnaden mellan Watty och Pulse? (Vi bortser från kraven på HAN-port för Pulse och elektrikerinstallation på Watty).
Vaaa?! Kan den!? Coolt. Jag trodde att Pulse var via wifi (som knappt räcker till utvändiga elskåpet) och Easee var via 4g som Tibber tillhandahåller inne i laddboxen. Hur går denna kommunikation till? How do I set it up?

Kan du inte hitta var du läst det eftersom mig veterligen så kopplar Pulse upp mot ditt wifi o kommunocerar via Tibbers moln med Easee.martinot skrev:Vet ej detaljer mer än så, som jag bara läst. Har Watty själv, och inte Pulse (har tyvärr ingen HAN-port i elskåpet).Aida skrev:martinot skrev:Watty är gjord för att prata direkt med en molntjänst på internet, och därefter så kopplas den ihop med molntjänsten för Tibber, som i sin tur styr Easee-laddaren hemma hos dig.
Minns inte, men heter något i stil med "Easee Link RF" och går på eget radionät runt 870 MHz. Prova att Googla, eller maila Easee och fråga. De kan säkert ge bättre svar än vad jag kan (som aldrig använt det själv). Den nya lösningen heter dock Equalizer såg jag när jag googlade lite enkelt nyss. Verkar som Pulse är gammal lösning.

Hittade manualerna här när jag provade att googla lite enkelt och snabbt åt dig (resten får du jobba lite på själv):
https://easee.com/no/wp-content/uploads ... ktblad.pdf
https://easee.com/wp-content/uploads/20 ... _Guide.pdf
I den senare så står det följande: "WiFi is required for normal operation. When offline, it will continue to work via Easee Link RF."
I den senare så står det följande: "WiFi is required for normal operation. When offline, it will continue to work via Easee Link RF."

Men isf hade du ju fel? Jag kan inte googla ngt som inte stämmer?martinot skrev:Hittade manualerna här när jag provade att googla lite enkelt och snabbt åt dig (resten får du jobba lite på själv):

Tänkte du kunde googlat på "Easee Link RF".Aida skrev:Men isf hade du ju fel? Jag kan inte googla ngt som inte stämmer?martinot skrev:Hittade manualerna här när jag provade att googla lite enkelt och snabbt åt dig (resten får du jobba lite på själv):
I den senare så står det följande: "WiFi is required for normal operation. When offline, it will continue to work via Easee Link RF."Det var ju Pulse som du pratade om och inte Equalizer… .
Ja, jag hade fel. Var Equalizer som gäller. Pulse är gammal utgången produkt som ersatts av Equalizer. Vilket jag redan skrivit. Ber om ursäkt på mina bara knän att jag förväxlade de.

Men för att inte raljera. Vad är problemet med att köra Equalizer? Har du redan köpt Pulse och kan inte lämna tillbaka? Eller vad är ditt problem?
Försöker hjälpa dig här, men känns som man mest får ovett tillbaka. Otack är väl världens lön... eller vad de brukar säga.
Nästa gång får du Googla svaren på dina egna frågor helt själv. Count me out!

Men käre Martinot… För mig är du elbilsguden och när du talar så lyssnar jag. Därför när du skrev det med Pulse så tänkte jag direkt att jag missuppfattat det hela och installerat vår Pulse fel vilket utlöste mycket aktivitet här hemma. Bla så smsade jag min granne fram och tillbaka och han menade att du hade fel och jag försvarade dig. Vi försökte hitta ngt på internet som visade vad du skrev. Jag skulle precis mejla Tibber när jag ist frågade dig var du hittat din info. Sen får jag bara ditt svar ”googla själv”. Och då menar jag att det kan jag ju inte göra om den faktan inte existerar - man kan ju inte utesluta ngt ur en googling. Det tar ju evig tid. Så var det. Så ingen lathet här… Förstår inte din aversion mot mig så plötsligt…martinot skrev:Tänkte du kunde googlat på "Easee Link RF".Aida skrev:Men isf hade du ju fel? Jag kan inte googla ngt som inte stämmer?martinot skrev:Hittade manualerna här när jag provade att googla lite enkelt och snabbt åt dig (resten får du jobba lite på själv):
I den senare så står det följande: "WiFi is required for normal operation. When offline, it will continue to work via Easee Link RF."Det var ju Pulse som du pratade om och inte Equalizer… .
Ja, jag hade fel. Var Equalizer som gäller. Pulse är gammal utgången produkt som ersatts av Equalizer. Vilket jag redan skrivit. Ber om ursäkt på mina bara knän att jag förväxlade de.![]()
Men för att inte raljera. Vad är problemet med att köra Equalizer? Har du redan köpt Pulse och kan inte lämna tillbaka? Eller vad är ditt problem?
Försöker hjälpa dig här, men känns som man mest får ovett tillbaka. Otack är väl världens lön... eller vad de brukar säga.
Nästa gång får du Googla svaren på dina egna frågor helt själv. Count me out!
Equalizer ser schysst ut, synd att man inte har en HAN-port i elskåpet bara. Varför kunde de inte stödja bägge sätten att mäta belastning på faserna?
När jag googlade ihjäl mig på lastbalansering och laddboxar med utgångspunkten att jag inte ville skjuta huvudsäkringarna vid olyckliga tillfällen och kunna ha laddboxarna på maxhastighet utan att oroa mig, så tyckte jag Easee/Watty var bästa alternativet.
Men nu sitter man lite med skägget i brevlådan. Den svaga punkten är Watty, antingen om den går ner, internet går ner, eller wifi går ner.
Garos lösning ser schysstare ut, men den fanns inte när jag byggde garaget (vad jag vet) så nu är det lite försent...
När jag googlade ihjäl mig på lastbalansering och laddboxar med utgångspunkten att jag inte ville skjuta huvudsäkringarna vid olyckliga tillfällen och kunna ha laddboxarna på maxhastighet utan att oroa mig, så tyckte jag Easee/Watty var bästa alternativet.
Men nu sitter man lite med skägget i brevlådan. Den svaga punkten är Watty, antingen om den går ner, internet går ner, eller wifi går ner.
Garos lösning ser schysstare ut, men den fanns inte när jag byggde garaget (vad jag vet) så nu är det lite försent...
- Anders A Andersson
- Teslaägare
Jämförelse mellan Tibber Watty, Tibber Pulse och Easee Equalizer
https://hemmastyrning.se/jamforelse-av- ... equalizer/
https://hemmastyrning.se/jamforelse-av- ... equalizer/
Model Y SR+ 2022
Har dragit iväg ett meddelande till Tibber om att det borde vara enkelt för dem att skicka en signal till Easee-boxen om att ställa ner laddhastigheten till x ampere om Watty inte skickat ngt på x tid. De säger att de vidarebefordrat det till sina utvecklare, men om de gör ngt åt det är en annan femma förstås.
Men jag har i alla fall fått svar på allt jag behövde veta. Lastbalanseringen kommer fortsätta funka även om jag byter elleverantör och lastbalanseringen har en potentiell felkälla som är bra att känna till. Dyker nätverket en kall vinterdag när laddning pågår så får jag springa ner i garaget och dra ur laddarna...
Men jag har i alla fall fått svar på allt jag behövde veta. Lastbalanseringen kommer fortsätta funka även om jag byter elleverantör och lastbalanseringen har en potentiell felkälla som är bra att känna till. Dyker nätverket en kall vinterdag när laddning pågår så får jag springa ner i garaget och dra ur laddarna...