Köpa tesla i Norge via en kompis

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

danne88

Köpa tesla i Norge via en kompis

Inlägg av danne88 »

Jag har läst en massa artiklar om att en Tesla är så mycket billigare i Norge pga av det är skattefritt och allt det där. Men att köpa en Tesla för att sen ha i Sverige är en annan fråga pga av att man måste betala skatt när den ska till Sverige.
Går det att komma undan billigt om jag låter en Norska medborgare köpa bilen åt mig och sen skriver vi över bilen på mig? Inget köpt mellan oss, bilen skrivs bara över till mig.

Jag frågar för att jag har förmodligen missat något uppenbart som jag inte har tänkt på. Skulle jag tjäna på det eller blir det samma kostnad?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Köpa tesla i Norge via en kompis

Inlägg av Gustafsson »

Nop du måste importera bilen hur som helst
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Om den norska medborgaren ägt bilen i minst sex månader (12 månader för tillbakaflyttare) flyttar hit, skriver sig här och inte lånar ut eller säljer bilen på tolv månader behöver inte tull och moms betalas. Men det måste vara en väldigt bra kompis som ställer upp på det.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

danne88 skrev:
Jag har läst en massa artiklar om att en Tesla är så mycket billigare i Norge pga av det är skattefritt och allt det där. Men att köpa en Tesla för att sen ha i Sverige är en annan fråga pga av att man måste betala skatt när den ska till Sverige.
Går det att komma undan billigt om jag låter en Norska medborgare köpa bilen åt mig och sen skriver vi över bilen på mig? Inget köpt mellan oss, bilen skrivs bara över till mig.

Jag frågar för att jag har förmodligen missat något uppenbart som jag inte har tänkt på. Skulle jag tjäna på det eller blir det samma kostnad?
Ska du registrera bilen i Sverige så får du lägga på 10% i tull och sedan 25% i moms.

Du kan ju börja med att testa om du gillar bilen.
Tydligen kan du köra en Norsk registrerad bil i Sverige i 12 månader utan problem.
FRÅGA:
Jag är en norsk medborgare boende i Sverige med svenskt körkort.
Fråga 1: Kan jag köra en norskregistrerad bil (ej hyrbil) i Norge eller Sverige vid enstaka tillfällen på mitt svenska körkort?

SVAR:
1. Du får köra på ditt svenska körkort i hela EU så länge körkortet är giltigt (och vid tillfälligt besök i de flesta av världens övriga länder också). En norskregistrerad bil får användas i Sverige upp till ett år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
danne88 skrev:

Ska du registrera bilen i Sverige så får du lägga på 10% i tull och sedan 25% i moms.

Tydligen kan du köra en Norsk registrerad bil i Sverige i 12 månader utan problem.
FRÅGA:
Fråga 1: Kan jag köra en norskregistrerad bil (ej hyrbil) i Norge eller Sverige vid enstaka tillfällen på mitt svenska körkort?

SVAR:
1. Du får köra på ditt svenska körkort i hela EU så länge körkortet är giltigt (och vid tillfälligt besök i de flesta av världens övriga länder också). En norskregistrerad bil får användas i Sverige upp till ett år.
Nej, man kan inte köra i 12 mån utan problem. Bara under vissa speciella omständigheter. Man har normal en v på sig att förtulla har jag för mig.
Leta i gamla trådar, finns mycket skrivet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
danne88

Inlägg av danne88 »

Klintan skrev:
Om den norska medborgaren ägt bilen i minst sex månader (12 månader för tillbakaflyttare) flyttar hit, skriver sig här och inte lånar ut eller säljer bilen på tolv månader behöver inte tull och moms betalas. Men det måste vara en väldigt bra kompis som ställer upp på det.
Vem har en sån bra kompis :D
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Så du undrar hur du kan göra skattesmitning?
Lagligt tar det dig minst 12 månader boende i Norge (och köpa bilen innan 6 månader), sen kan du ta med bilen på flyttlasset tillbaka till Sverige. Du kan inte sälja den för efter nya 12 månader utan att kontakta Tullverket (och betala moms etc)
Du kan köra med norska skyltar 1 vecka.

Allt annat är olagligt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
danne88 skrev:

FRÅGA:

SVAR:
Nej, man kan inte köra i 12 mån utan problem. Bara under vissa speciella omständigheter. Man har normal en v på sig att förtulla har jag för mig.
Leta i gamla trådar, finns mycket skrivet.
Det finns massor av polska och lettiska bilar här I Stockholmsområdet som är antingen hantverkarbilar eller lyxbilar som kört runt i mycket mer än 12 månader, några som jag själv känner igen regelbundet. Så det verkar inte som att man i praktiken åker fast för detta. Men det är säkert olagligt men så är ju skattesänkning också vilket jag antar är det flestas syfte med utlandsreggade bilar.
Jag hörde för några år sedan om en kille som öppnade ett bolag i Norge och skaffade 3 model X för att köras i Sverige och på något sätt skulle han sedan sälja dem här I Sverige med vinst, dock tveksam till att allt gick hans väg men med det sagt så är det flera som försöker slippa den svenska skatten med Teslor från Norge.
Måste lägga till en liten tanke, som kan passa i flera sammanhang, att om du ska kunna betala mindre skatt så måste vi andra betala mer skatt.
Men med det sagt så brukar det ju ofta vara kul och intressant att diskutera hur man skulle kunna göra för att betala så lite skatt som möjligt i olika sammanhang.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Föraren av dessa bilar är nog ofta inte skriven i Sverige. Då är det svårare att kräva att bilen ska registreras i Sverige. Bilar som redan är registrerade i EU är det väl inte så hårda krav på.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Drömmen om den lågt hängande arbitrage-frukten lever vidare.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Skenmanövrar för att slippa skatt är ju i många fall ganska genomskinligt. Skatteverket har varit med förr.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bor man i ett annat land är det 12 månader som gäller. Möjligen gäller det också om man äger en bil i utlandet och har adress där, skattar bilen där och besiktigar/försäkrar där.
Vid mina kontakter med myndigheterna var det helt OK att köra in i Sverige med min norska bil, men en pendlare här på forumet fick stora problem med det.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Var en norrman boende i Sverige som ville göra rätt för sig, så när han skulle köpa bil (ingen elbil) så köpte han en från Norge (betalade norska priser på den alltså med alla pålägg de har)

Sedan skulle han flytta tillbaka till Norge, då ville Norge lägga på sina importavgifter igen precis som med andra svenska bilar, bara med den skillnaden att de räknade på vad han en gång betalat för bilen, vilket var norskt pris (dubbla svenska priset ungefär) Det blev alltså en oerhört dålig affär för honom.
Var några decennier sedan detta hände.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Bor man i ett annat land är det 12 månader som gäller. Möjligen gäller det också om man äger en bil i utlandet och har adress där, skattar bilen där och besiktigar/försäkrar där.
Vid mina kontakter med myndigheterna var det helt OK att köra in i Sverige med min norska bil, men en pendlare här på forumet fick stora problem med det.
Myndigheterna har ju normalt inga problem om man följer reglerna. Man måste bo och leva i det andra landet. Det räcker inte att vara skriven på en adress.
Ett exempel var när svenska skattemyndigheter kontrollerade var engelska konsulter skrivna på kanalöar spenderade pengar till vardags. Om det var uppenbart att ett liv levdes i Sverige blev det svensk skatt. Känner en engelsman som råkade ut för det.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Låter lite märkligt. Avgiften på norska bilar är extrem (dock ej elbilar förstås.) Hade en SAAB 9000 griffin som jag köpt för ca 25000:-. Den ville Norge ha över 90000:- för i avgifter när jag tänkte importera den till Norge. Blev inget med det förstås.
Den som köpte bilen till Sverige i Norge slapp troligen avgifterna första gången. Tror inte man behöver betala avgift för samma bil mer än en gång.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Gustafsson skrev:
Låter lite märkligt. Avgiften på norska bilar är extrem (dock ej elbilar förstås.) Hade en SAAB 9000 griffin som jag köpt för ca 25000:-. Den ville Norge ha över 90000:- för i avgifter när jag tänkte importera den till Norge. Blev inget med det förstås.
Den som köpte bilen till Sverige i Norge slapp troligen avgifterna första gången. Tror inte man behöver betala avgift för samma bil mer än en gång.
Nej, han ville göra rätt för sig så han betalade som om han bott i Norge för bilen, för 20 år sedan var det billigare att köpa ny bil i Danmark och importera den till Sverige, grundpriset var lägre i Danmark, det fanns tom norrmän som gjorde så, men det var väldigt mycket svårare att importera en bil från Finland (och slippa påläggen) och från Norge nämndes inte ens då det inte gick att slippa påläggen där.

Jag tippar att bilen blev tre gånger dyrare än i Sverige.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Minns att man kunde importera bil från Danmark, och att man då slapp avgifterna i Danmark. Grundpriset var lägre där. Men det kan inte vara möjligt att någon vill importera en Norsk ICE till Sverige och betala det fulla Norska priset. Det är mycket högre än om man köper direkt i Sverige.
Eller har jag missat nåt?
Skriv svar