Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Aida skrev:
HelectriC skrev:
Otrevlig var väl att ta i? Jag förstår bara inte hur man får till en sittställning som döljer hastighetsmätaren. Hur jag än vrider och vänder (inom normala värden) så får jag inte till det. Och jag har dessutom väldigt lång rygg, något som borde kunna leda till att man inte ser just hastighetsmätaren. Jag har inte heller hört från någon annan testare eller ägare att detta är ett problem. Därför kanske det räknas till extrem randföreteelse som drabbar en mycket liten skara förare?
Är flera som nämnt det här på forumet. Flera tyska provkörare har också nämnt otillräcklig rattjustering på YT. Flera av dina landsmän har också nämnt det här: https://elbilforum.no/index.php?topic=56507.0

Det är inte höjden på ryggen utan långa ben som är problemet tror jag.

Det lät otrevligt när du skrev att han måste ha sjukt konstig körställning och att om man letar efter fel så hittar man det…

Var flera som skrev på ett konstigt sätt. Martinot reagerade också.

I5 har konstigt placerad ratt jämfört med andra bilar… Så enkelt är det bara.
Ok
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Aida skrev:
HelectriC skrev:
Otrevlig var väl att ta i? Jag förstår bara inte hur man får till en sittställning som döljer hastighetsmätaren. Hur jag än vrider och vänder (inom normala värden) så får jag inte till det. Och jag har dessutom väldigt lång rygg, något som borde kunna leda till att man inte ser just hastighetsmätaren. Jag har inte heller hört från någon annan testare eller ägare att detta är ett problem. Därför kanske det räknas till extrem randföreteelse som drabbar en mycket liten skara förare?
Är flera som nämnt det här på forumet. Flera tyska provkörare har också nämnt otillräcklig rattjustering på YT. Flera av dina landsmän har också nämnt det här: https://elbilforum.no/index.php?topic=56507.0

Det är inte höjden på ryggen utan långa ben som är problemet tror jag.

Det lät otrevligt när du skrev att han måste ha sjukt konstig körställning och att om man letar efter fel så hittar man det…

Var flera som skrev på ett konstigt sätt. Martinot reagerade också.

I5 har konstigt placerad ratt jämfört med andra bilar… Så enkelt är det bara.
Ok

…men skam den som ger sig! Jag har bokat in en längre provkörning och ska testa den ordentligt. Jag vill ju verkligen verkligen gilla bilen (jag har dessutom lagt en ej återbetalningsbar handpenning om 10 000 kr…). Berätta hur du ställt in ratt och stol. Hade varit grymt om du hittat den ultimata körställningen. Kan du sitta såsom jag skrev och ha rattens ovansida i skärningen hand/handled?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Blir ju inte lätt att återskapa exakt den positionen du beskriver eftersom vi inte har samma kropp. Men jag tycker mig sitta ganska normalt, ingen gangsta lean och ingen pensionärsposition. Hade gärna kunnat dra ratten aningen mer mot mig, men egentligen inget jätteproblem iom att man sitter lite högre än i en sedan tex och därför automatiskt kan sitta lite längre fram och därför inte får samma behov för att dra ratten mot mig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Blir ju inte lätt att återskapa exakt den positionen du beskriver eftersom vi inte har samma kropp. Men jag tycker mig sitta ganska normalt, ingen gangsta lean och ingen pensionärsposition. Hade gärna kunnat dra ratten aningen mer mot mig, men egentligen inget jätteproblem iom att man sitter lite högre än i en sedan tex och därför automatiskt kan sitta lite längre fram och därför inte får samma behov för att dra ratten mot mig.

:lol: :lol: :lol: Gangsta lean…

Har du busslutning på ratten el vertikalt? Kan du ha ratten vid skärningen handen/handleden?

Så då har du ju också noterat att ratten borde kunna dras närmare föraren :!: :!: :D 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Aida skrev:
HelectriC skrev:

Har du busslutning på ratten el vertikalt? Kan du ha ratten vid skärningen handen/handleden?

Så då har du ju också noterat att ratten borde kunna dras närmare föraren :!: :!: :D 8-)
Jag har ratten nästan så långt ner det går, vet dock inte helt vad du menar med ”skärningen handen/handleden”? Menar du om armen är tillräckligt lång för att handleden kan nå ratten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Aida

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Aida skrev:
HelectriC skrev:

Jag har ratten nästan så långt ner det går, vet dock inte helt vad du menar med ”skärningen handen/handleden”? Menar du om armen är tillräckligt lång för att handleden kan nå ratten?

Ja exakt. Så här
2D2FBD54-B574-43E1-8F6F-615516D925E1.jpeg
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Reagerade också på rattpositionen och att hastigheten satt långt till vänster och ibland skymdes av fingrarna. Tog ett kort på det just därför.

Begränsat bagage och väldigt ”silvriga” plastknappar a’la stereo från 80-talet och stora plastiga detaljer utvändigt. Väldigt ”japansk/koreansk” och o-tysk om jag säger så. I övrig riktigt pigg och komfortabel att åka. Styrningen kändes däremot oprecis.

Har själv bokat en Kia EV6 istället då jag personligen föredrar dess ”traditionella utseende” mer. Dock verkar Ioniq5 ha fler smarta detaljer som t ex skjutbart baksäte som jag gärna hade haft. Så de lyckliga som beställt och får en Ioniq5 tidigt kommer säkert att bli nöjda.
1732EFAE-6B70-4DB2-AF4B-1531B2AC81F4.jpeg
00F7B458-90A3-497C-B453-8E30B303CEB0.jpeg
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Mickep

Inlägg av Mickep »

De kan ju uppdatera UI också. (fick verkligen leta efter hastighetsmätaren, kunde vara mer synligt/större font) Annars kanske man skall titta på HUD (ej med i Essential). Så man skall inte måla fan på väggen.
Om hastigheten hamnar i stor text i mitten så skulle de flesta se den utan några andra åtgärder. sedan beror det hur man är van att köra (gangster vs busschaufför) det är svårt att lära om en gammal hund säger de.
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Aida skrev:

Jag vill ju verkligen verkligen gilla bilen (jag har dessutom lagt en ej återbetalningsbar handpenning om 10 000 kr…).
Är det fler som varit tvungna att betala handpenning? Det behövde inte jag. Min åf sa att "man självklart inte kan veta om man vill ha en bil innan man provkört den" och att det inte är några problem att hitta en annan köpare om jag ångrar mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

icreate skrev:
Är det fler som varit tvungna att betala handpenning? Det behövde inte jag.
Inte jag heller. Har varken betalat eller skrivit på nånting. Skulle jag i slutändan komma fram till att jag inte vill ha bilen så är det bara hoppa av. Min säljare sa att det är lätt för honom att sälja bilen till någon annan ifall jag skulle ångra mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Undersökte enligt tidigare inlägg och tog foto, har inga problem med ”handleden kl.12” eller lätt böjda armar trots kontakt med axlarna mot ryggstödet eller att se hastigheten (dock inaktiv på foto eftersom bilen inte kör)
8F4FB254-9CC8-48D2-BB7D-D8AE3D4EF148.jpeg
157CF045-4ABF-4D8B-B8ED-AA188511588C.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Synd bara att bilen inte kan ladda hos alla dessa röd-vita laddare som syns på andra bilden. :|
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Synd bara att bilen inte kan ladda hos alla dessa röd-vita laddare som syns på andra bilden. :|
Är från Rygge idag förmiddag, 1 annan bil som laddade hos Ionity (6 stalls) (Enyaq). Hos Tesla (40 SuC) ca 5 Tesla som laddade.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Är från Rygge idag förmiddag, 1 annan bil som laddade hos Ionity (6 stalls) (Enyaq). Hos Tesla (40 SuC) ca 5 Tesla som laddade.
40 stalls i Rygge alltså, hm... Det är hälften av vad Ionity har. I hela Sverige!!!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
40 stalls i Rygge alltså, hm... Det är hälften av vad Ionity har. I hela Sverige!!!
Om jag räknat rätt har Tesla 542 stalls i Sverige, det är en del.
Men Norge har väl typ dubbla. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Apropå laddning, jäklar vad alla förare av enyaq, id.4, eqc, polestars ser avundsjuka ut när de kolla hastigheten på ioniq. Den bankar ju på med 200kW nästan jämt om man är under 70%, helt vansinnigt. Det är ganska många som går och kollar displayen när man kopplat in och går bort mot macken :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Apropå laddning, jäklar vad alla förare av enyaq, id.4, eqc, polestars ser avundsjuka ut när de kolla hastigheten på ioniq. Den bankar ju på med 200kW nästan jämt om man är under 70%, helt vansinnigt. Det är ganska många som går och kollar displayen när man kopplat in och går bort mot macken :D
Klart att Ioniq 5 är helt överlägsen.
:lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep

Inlägg av Mickep »

mati skrev:
Är väl bara att köra dit och se hur man får parkera som för att ev kunna ladda. (man behöver inte få några elektroner, räcker att se om sladden räcker). Alltid retar det någon.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
mati skrev:
Är väl bara att köra dit och se hur man får parkera som för att ev kunna ladda. (man behöver inte få några elektroner, räcker att se om sladden räcker). Alltid retar det någon.
Jag vill ju inte reta någon. Det retar bara mig själv i så fall.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
HelectriC skrev:

Nästan rätt. 42 stycken laddpunkter i Rygge SuC (för att vara exakt).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:

Nästan rätt. 42 stycken laddpunkter i Rygge SuC (för att vara exakt).
42……… alltid 42…… hehe…. Det ultimata svaret liksom :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hazzel

Inlägg av Hazzel »

Jepped skrev:
Ni som sett eller provkört bilen, hur upplever ni att bagageutrymmet är? Enkelt att få plats med barnvagn etc?
Jag testade att lasta in vår Stokke Trailz utan problem under lastskyddet.
Jepped

Inlägg av Jepped »

Hazzel skrev:
Jepped skrev:
Ni som sett eller provkört bilen, hur upplever ni att bagageutrymmet är? Enkelt att få plats med barnvagn etc?
Tack! Tycker det är svårt att uppskatta storleken på bagaget genom att endast titta på foton. Ska åka och kika på en idag!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Insynsskyddet är ju egentligen bara i vägen. Jag skaffade galler, då är det bara att lasta helt till taket. Skjuter man dessutom fram baksätet en bit så måste jag säga att bilen har mycket goda lastegenskaper. Eftersom bakrutan är så pass hårt tonad så behöver man inte heller insynsskydd på samma sätt som i en del andra bilar.
20210718_150540.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Aida

Inlägg av Aida »

Hazzel skrev:
Jepped skrev:

Med eller utan hjul? Vagnen på längen eller tvären? Liggdelen ovanpå? Var bagaget fullt el halvfullt sen?

I en kombi vill man ju få plats med barnvagnen på längden på höger sida. Sen ska halva bagaget vara tillgängligt för andra saker. Så är det på vår V90 med vår gigantiska Britax Go Big. På Volvo XC60 (såväl nya som gamla) går den inte in på längden utan får placeras på tvären varpå hela bagageutrymmet är fullt. Värdelöst! Vagnen går precis in på längden på högersidan på en ID4. Jag är lite orolig för I5 faktiskt med den lutande bakdelen…
Skriv svar