Kia e-niro vs ID.4/Enyaq
Moderator: Redaktion
Kia e-niro vs ID.4/Enyaq
Står lite i valet till kvalet när jag ska välja en leasing bil.. om vi lägger upp det såhär
Kia e-niro advance plus med tech (absolut fullutrustad) för 4700 kr/mån
Id.4 pro performance utan tillval för ca 5000 kr/mån
Skoda enyaq 80 utan tillval för ca 5700 kr/mån
Vad hade ni valt?
Kia e-niro advance plus med tech (absolut fullutrustad) för 4700 kr/mån
Id.4 pro performance utan tillval för ca 5000 kr/mån
Skoda enyaq 80 utan tillval för ca 5700 kr/mån
Vad hade ni valt?
-
Re: Kia e-niro vs ID.4/Enyaq
Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.
”Privatleasing fr. 4 695 kr/mån”
https://alltomelbil.se/kia-presenterar- ... 5kr-manad/
Pratade med hedin bil och de verkar inte ta in några lagerbilar (om det nu bara gäller den butiken eller koncernen) och de sa att om jag har tur får man den vid årsskiftet vid beställning nu. Hade gärna velat ha bilen innan dess då min nuvarande skall säljas.BEV[e-Rage] skrev:Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.
Hade annars tagit en awd ev6 utan att ens blinka
Är det leasing på förmånsbil hos arbetsgivare, eller privatleasing som du är ute efter?Stabby skrev:Står lite i valet till kvalet när jag ska välja en leasing bil.. om vi lägger upp det såhär

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Jo, de liksom övriga KIA-handlare gör nog sitt bästa för att försöka bli av med alla sina e-Niro/e-Soul lagerbilar först.Stabby skrev:Pratade med hedin bil och de verkar inte ta in några lagerbilar (om det nu bara gäller den butiken eller koncernen) och de sa att om jag har tur får man den vid årsskiftet vid beställning nu.BEV[e-Rage] skrev:Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.
Men kommer det inte en e-Niro facelift nu?BEV[e-Rage] skrev:Jo, de liksom övriga KIA-handlare gör nog sitt bästa för att försöka bli av med alla sina e-Niro/e-Soul lagerbilar först.Stabby skrev:Pratade med hedin bil och de verkar inte ta in några lagerbilar (om det nu bara gäller den butiken eller koncernen) och de sa att om jag har tur får man den vid årsskiftet vid beställning nu.BEV[e-Rage] skrev:Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
https://electricvehicleweb.in/next-gen- ... -detailed/Zalman3 skrev:Men kommer det inte en e-Niro facelift nu?BEV[e-Rage] skrev:Jo, de liksom övriga KIA-handlare gör nog sitt bästa för att försöka bli av med alla sina e-Niro/e-Soul lagerbilar först.Stabby skrev:Pratade med hedin bil och de verkar inte ta in några lagerbilar (om det nu bara gäller den butiken eller koncernen) och de sa att om jag har tur får man den vid årsskiftet vid beställning nu.BEV[e-Rage] skrev:Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.
Privatleasingmartinot skrev:Är det leasing på förmånsbil hos arbetsgivare, eller privatleasing som du är ute efter?Stabby skrev:Står lite i valet till kvalet när jag ska välja en leasing bil.. om vi lägger upp det såhär
Ja det låter väl ganska logiskt! Niro facelift hade varit nice men då får man nog vänta längre än på ev6BEV[e-Rage] skrev:Jo, de liksom övriga KIA-handlare gör nog sitt bästa för att försöka bli av med alla sina e-Niro/e-Soul lagerbilar först.Stabby skrev:Pratade med hedin bil och de verkar inte ta in några lagerbilar (om det nu bara gäller den butiken eller koncernen) och de sa att om jag har tur får man den vid årsskiftet vid beställning nu.BEV[e-Rage] skrev:Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.

Nä det kommer inte en E-Niro facelift nu. Den har precis inför detta år blivit ansiktslyft. Däremot så kommer det en helt ny Niro inom ett år. Osäkert när. Osäkert när Sverige får bilar. Osäkert om elversionen kommer direkt.Stabby skrev:Ja det låter väl ganska logiskt! Niro facelift hade varit nice men då får man nog vänta längre än på ev6BEV[e-Rage] skrev:Jo, de liksom övriga KIA-handlare gör nog sitt bästa för att försöka bli av med alla sina e-Niro/e-Soul lagerbilar först.Stabby skrev:Pratade med hedin bil och de verkar inte ta in några lagerbilar (om det nu bara gäller den butiken eller koncernen) och de sa att om jag har tur får man den vid årsskiftet vid beställning nu.BEV[e-Rage] skrev:Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.
När det gäller frågan så låter privatleasingpriset dyrt för en Eniro! Är det mer än 1500 mil i månaden?? Jag tipsade min granne som tecknade sig för en ny Eniro Advanced för 3200 kr per månad i tre år med 4500 mil totalt inklusive gratis service. Han hade kunnat lägga till 400 kr för Advanced Plus (läderklädsel mm) - fortfarande 1000 kr mindre än vad du blivit erbjuden. Detta var en riksomfattande kampanj och lär ej vara slut.
För de priserna du presenterade så hade jag valt en ID4 utan tvekan!
Aida skrev:Nä det kommer inte en E-Niro facelift nu. Den har precis inför detta år blivit ansiktslyft. Däremot så kommer det en helt ny Niro inom ett år. Osäkert när. Osäkert när Sverige får bilar. Osäkert om elversionen kommer direkt.Stabby skrev:2000 mil på niro med försäkringBEV[e-Rage] skrev:Jo, de liksom övriga KIA-handlare gör nog sitt bästa för att försöka bli av med alla sina e-Niro/e-Soul lagerbilar först.Stabby skrev:Pratade med hedin bil och de verkar inte ta in några lagerbilar (om det nu bara gäller den butiken eller koncernen) och de sa att om jag har tur får man den vid årsskiftet vid beställning nu.BEV[e-Rage] skrev:Jag hade nog hellre väntat på KIA EV6.
Ja det låter väl ganska logiskt! Niro facelift hade varit nice men då får man nog vänta längre än på ev6
När det gäller frågan så låter privatleasingpriset dyrt för en Eniro! Är det mer än 1500 mil i månaden?? Jag tipsade min granne som tecknade sig för en ny Eniro Advanced för 3200 kr per månad i tre år med 4500 mil totalt inklusive gratis service. Han hade kunnat lägga till 400 kr för Advanced Plus (läderklädsel mm) - fortfarande 1000 kr mindre än vad du blivit erbjuden. Detta var en riksomfattande kampanj och lär ej vara slut.
För de priserna du presenterade så hade jag valt en ID4 utan tvekan!
Har kört e-Niro 3700mil och Enyaq 1400mil.
Enyaqen är bättre på i princip alla sätt! Dock något dyrare och högre elförbrukning (pga karossformen)
Observera att det skiljer mycket mellan grundutrustning på ID.4 och Enyaq. Så kolla nog om du jämför vilken utrustning som är viktig för just dig.
Enyaqen är bättre på i princip alla sätt! Dock något dyrare och högre elförbrukning (pga karossformen)
Observera att det skiljer mycket mellan grundutrustning på ID.4 och Enyaq. Så kolla nog om du jämför vilken utrustning som är viktig för just dig.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jo Enyaq har helt klart mer utrustning i grunden än ID.4 och med knappt 1000 kr skillnad så är den helt klart bättre enligt mig!Leo skrev:Har kört e-Niro 3700mil och Enyaq 1400mil.
-
Nu kanske jag har gammal information men när jag jämförde enyaq mot id4 upplevde jag precis tvärt om. dvs i enyaq så fanns ingenting som standard och allt behövde väljas som tillval jämfört med id4.Stabby skrev:Jo Enyaq har helt klart mer utrustning i grunden än ID.4 och med knappt 1000 kr skillnad så är den helt klart bättre enligt mig!Leo skrev:Har kört e-Niro 3700mil och Enyaq 1400mil.
med resultatet att enyaq blev märkbart dyrare. värmepump är det tydligaste exemplet jag kommer ihåg
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
-
Kollade igen nu och numera är värmepump standard men man måste fortfarande köpa till adaptiv farthållare och sidokrockkuddar...spacecowboy skrev:Nu kanske jag har gammal information men när jag jämförde enyaq mot id4 upplevde jag precis tvärt om. dvs i enyaq så fanns ingenting som standard och allt behövde väljas som tillval jämfört med id4.Stabby skrev:Jo Enyaq har helt klart mer utrustning i grunden än ID.4 och med knappt 1000 kr skillnad så är den helt klart bättre enligt mig!Leo skrev:Har kört e-Niro 3700mil och Enyaq 1400mil.
med resultatet att enyaq blev märkbart dyrare. värmepump är det tydligaste exemplet jag kommer ihåg
Kostar de inte ungefär lika mycket? Alltså e-niro och enyaq. E-niro är ju faktiskt förvånansvärt snål, men vad är det med karossformen som gör det menar du? Jag har haft Eniro men enyaq har jag bara sett på håll och den ser ju lite mindre SUVig ut vilket borde vara bra för förbrukningen, men det kanske den inte är då?Leo skrev:Har kört e-Niro 3700mil och Enyaq 1400mil.
Eniro är en liten pluttig budgetkorean med små hjul, plastig och gammaldags interiör.
Ställd bredvid en Enyaq eller ID4 ser den rent ut sagt löjlig ut.
Enyaq och ID4 är mkt större, modernare och byggda som elbil från grunden. En helt annan klass och ett rejält steg upp.
Ställd bredvid en Enyaq eller ID4 ser den rent ut sagt löjlig ut.
Enyaq och ID4 är mkt större, modernare och byggda som elbil från grunden. En helt annan klass och ett rejält steg upp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo, utan att testkört någon av bilarna, så känns det baserat på data och bilder, som det borde vara mer eniro vs ID3, och Ioniq5/EV6 vs ID4/Enyaq
Så tydligaste alternativet till ID4/Enyaq för TS borde snarast vara Ioniq5/EV6 (och Model Y).
Så tydligaste alternativet till ID4/Enyaq för TS borde snarast vara Ioniq5/EV6 (och Model Y).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Enig.martinot skrev:Jo, utan att testkört någon av bilarna, så känns det baserat på data och bilder, som det borde vara mer eniro vs ID3, och Ioniq5/EV6 vs ID4/Enyaq
https://www.carsized.com/en/cars/compar ... -2016-suv/
https://www.carsized.com/en/cars/compar ... -2020-suv/
ID.4 är som en ladugård jämfört med e-Niro, storleksmässigt. Enligt mig, kanske jag ska tillägga (som kommer från en Fiesta/Polo-stor bil innan e-Niron

Har själv en ny e-Niro och är faktiskt mycket nöjd, bortsett från bullernivån vid motorvägsfart. Snittar strax under 1.6kWh per mil efter 650 mil.
Std utr på iV80 är riktigt bra. (Det är den jag tänker på)
Numera är värmepump och 125kW DC std på alla.
ID.4 har gjort om utrustningsnivåerna 3ggr! Så viktigt kolla hur det ser ut. På Introbilarna fanns bara MAX och MIN utrustning så att säga. Sen fanns ett annat upplägg ochde som byggs nu har ytterligare ett annat upplägg.
Här är en jämförelse Recharge gjorde. Finns som särtryck hos Skoda-handlarna.
Enyaqn upplever jag betydligt större än e-Niro. Upplever den klart större än intrycket på bilder.
Hög ljudnivå var nog det i e-Niron jag tyckte sämst om.
Numera är värmepump och 125kW DC std på alla.
ID.4 har gjort om utrustningsnivåerna 3ggr! Så viktigt kolla hur det ser ut. På Introbilarna fanns bara MAX och MIN utrustning så att säga. Sen fanns ett annat upplägg ochde som byggs nu har ytterligare ett annat upplägg.
Här är en jämförelse Recharge gjorde. Finns som särtryck hos Skoda-handlarna.
Enyaqn upplever jag betydligt större än e-Niro. Upplever den klart större än intrycket på bilder.
Hög ljudnivå var nog det i e-Niron jag tyckte sämst om.
-
Ja på 80 är stdutrustning bra - men priset är rejält saltat dessutom .
Alla har förstås sina egna behov men personligen skulle jag aldrig betala för några av tillvalen i den id4an. Std har exakt vad jag söker vilket gör id4 rejält billigare
men så är mitt enda hårda krav en adaptiv farthållare i stort sätt... (kommer från en Golf 2008)
Alla har förstås sina egna behov men personligen skulle jag aldrig betala för några av tillvalen i den id4an. Std har exakt vad jag söker vilket gör id4 rejält billigare
men så är mitt enda hårda krav en adaptiv farthållare i stort sätt... (kommer från en Golf 2008)
Jag skulle faktiskt tyvärr säga tvärtom: jag skulle aldrig vilja ha en ID4 utan ergocomfortstolarna och helst skulle jag vilja ha elbaklucka och Matrixljusen.spacecowboy skrev:Ja på 80 är stdutrustning bra - men priset är rejält saltat dessutom .
Angående just stolarna kan det vara bra att notera att de elektriska stolarna är olika i ID.4 och Enyaq. I ID.4:an får man utskjutbart lårstöd så är det inte på Enyaq om jag förstått det rätt.
Min Enyaq har i princip bara std-utr. Då ingår ändå alla assistanssystem, LED-matrix, tonade rutor, akustikrutor, 13" skärm, dubbelt lastrumsgolv, skidlucka, P-sensorer, backkamera, navigation, nyckellöst system osv. (Vill man ha elbaklucka är det tillval)
Valde sen till 360-kamera, drag, family plus och lastnät (valde även till 125kW DC laddning som numera är std)
Min Enyaq har i princip bara std-utr. Då ingår ändå alla assistanssystem, LED-matrix, tonade rutor, akustikrutor, 13" skärm, dubbelt lastrumsgolv, skidlucka, P-sensorer, backkamera, navigation, nyckellöst system osv. (Vill man ha elbaklucka är det tillval)
Valde sen till 360-kamera, drag, family plus och lastnät (valde även till 125kW DC laddning som numera är std)
Vad jag kan se finns det ingen 4wd Enyaq än?
Skulle välja ID4 GTX idag, eller Model Y.
Skulle välja ID4 GTX idag, eller Model Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Jodå. Enyaq finns även som 4WD =iV80 4x4. Tillägget är 23 100kr och då är det samma utrustning som på de RWD.
ID.4 finns bara med fyrhjulsdrift som en speciell GTX-version med avvikande utrustning. (Förövrigt prisvärd om man vill ha den utrustningen)
ID.4 finns bara med fyrhjulsdrift som en speciell GTX-version med avvikande utrustning. (Förövrigt prisvärd om man vill ha den utrustningen)