Batteriuppgradering från tredjepart

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Batteriuppgradering från tredjepart

Inlägg av Jerker »

Här är en som erbjuder 48 kWh batteri till Leafen för $6500:

http://losangeles.craigslist.org/lac/pt ... 94474.html
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Inlägg av Martinen »

Jerker skrev:

Intressant.
Undra va Nissan säger om detta och hur det blir en garantin.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Martinen skrev:
Jerker skrev:

Intressant.
Precis! Men naturligtvis kommer vi att se en massa såna här varianter med tiden!

Fast jag, som väntar på en Renault Zoe, skulle inte kunna utnyttja nåt sånt då Renault hyr ut sina batterier. (Nu leasar jag dessutom, så jag skulle inte kunna göra nåt alls, men även de som köper sin Zoe äger inte batterierna.)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Men om man köper en Zoe kan man ju bara sluta hyra batteriet och köpa ett uppgraderat batteri istället! :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ovelundkvist skrev:
Men om man köper en Zoe kan man ju bara sluta hyra batteriet och köpa ett uppgraderat batteri istället! :D
Jo, det har du ju faktiskt rätt i!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Priset är väl ganska intressant 6500 / 48 = 135$/kWh till slut kund. Då kan man väl bara gissa att tillverkarna av elbilarna ligger en bra bit under 100$/kWh eller vad tror ni?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Pontus skrev:
Priset är väl ganska intressant 6500 / 48 = 135$/kWh till slut kund. Då kan man väl bara gissa att tillverkarna av elbilarna ligger en bra bit under 100$/kWh eller vad tror ni?
Låter nästan för bra för att vara sant. $135/kWh till slutkund låter ofattbart. Kan det vara så att man tar in det gamla batteriet som en del av köpet också?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Martinen skrev:
Jerker skrev:

Intressant.
Precis! Men naturligtvis kommer vi att se en massa såna här varianter med tiden!

Fast jag, som väntar på en Renault Zoe, skulle inte kunna utnyttja nåt sånt då Renault hyr ut sina batterier. (Nu leasar jag dessutom, så jag skulle inte kunna göra nåt alls, men även de som köper sin Zoe äger inte batterierna.)
I Norge köper man hela Zoe inkl batteriet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Det är det enda landet där man gör så. Enda sättet att komma in på marknaden, tydligen.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Står ju inte så, men antagligen får man 24 kWh för de priset, vilket ger en total på 48.

Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Det är det enda landet där man gör så. Enda sättet att komma in på marknaden, tydligen.
ja, det ær lite intressant. Har för mig att Renault började med att hyra ut batterierna i Norge, som i övriga länder. Men ingen nappade medans Leaf etc sålde som smör. Då var det väl bara att backa. Själv kan jag tycka att det är märkligt att man inte köper hela bilen. Garanti på batteriet, så är man ju i samma situation om nåt skulle gå fel. Vad är man rädd för när man inte vill sälja det? Det hade känts väldigt osäkert att köpa en bil, men inte batteriet den dag jag ska sälja bilen, då ska jag samtidigt sälja in Renaults leasingmodell till potentiell begbilsköpare. Nej, den affärsmodellen funkar nog till juridiska personer, men inte privatköpare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Det lär ju ha att göra med att batteriet blir momsfritt om man gör så, men inte om man leasar det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Det lär ju ha att göra med att batteriet blir momsfritt om man gör så, men inte om man leasar det.
fast nu är iofs leasing av elbilar momsbefriade sen nåt år tillbaks. Men om det inte räknas som en del av bilen, så kanske man blir momssmittad ändå.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har hört att även Leafen var planerad att säljas med hyrbatteri. Men det har nog visat sig ganska tydligt att folk föredrar att äga hela bilen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Har hört att även Leafen var planerad att säljas med hyrbatteri. Men det har nog visat sig ganska tydligt att folk föredrar att äga hela bilen.
Nissan säljer Leafen utan batteri.

Det är bara att välja om man vill hyra batteriet för 829kr/månad eller betala 50800kr extra för bilen och därmed äga batteriet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:

Det är bara att välja om man vill hyra batteriet för 829kr/månad eller betala 50800kr extra för bilen och därmed äga batteriet.
Är det leasing eller hyra? Intressant om det är leasing och batteriet har ett restvärde precis som en leasad bil. Då skulle man ju kunna leasa batteriet och när det är dags att sälja bilen så har man valmöjligheten att köpa ut batteriet om nästa ägare hellre önskar det. 50k motsvarar trots allt hyran för 5 år. Iofs så går nog de flesta Leaf mer än 5 år så känns inte som ett alternativ om man inte absolut vill ha lägre ingångsbelopp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

ovelundkvist skrev:
Tror inte det är möjligt att äga en Zoe utan att hyra ett batteri. Renault har varit väldigt vag i sina uttalanden om vad som gäller angående batterileasing... Alternativet är ju givetvis att importera en Zoe från Norge.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är batterihyra.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Och med det menas?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Det är batterihyra.
Nissan skriver "Batterileasing 829kr/ per mån" på sin webbsida.
Men skriver batterihyra på andra ställen på samma sida. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

drakbane skrev:
Står ju inte så, men antagligen får man 24 kWh för de priset, vilket ger en total på 48.

Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
Ja så måste det vara. Det är säkert ett till Nissan leaf batteri som de sätter in.Man kan köpa ett nytt leaf batteri för 5500dollar.klart intressant. Antar att det bara gäller USA?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

På Zoen är det hyra, det står så i kontraktet. De garanterar 75% kapacitet under hyrestiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:

Vad jag menade var att de först endast skulle erbjuda den med batterihyra, som Renualt, men de ändrade sig under resan fram.
Som jag ser det så betalar man batteriet så pass fort med hyran att det är helt meningslöst. Du har ju garanti i 5 eller 8 år så det är ju inget att oroa sig för direkt utan bara dela kostnaden på de åren.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
På Zoen är det hyra, det står så i kontraktet. De garanterar 75% kapacitet under hyrestiden.
Jag ska förtydliga mig: När man - som jag - leasar en Zoe så är det ett leasingavtal på själva bilen och ett separat hyreskontrakt på batterierna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Jerker skrev:
Jag ska förtydliga mig: När man - som jag - leasar en Zoe så är det ett leasingavtal på själva bilen och ett separat hyreskontrakt på batterierna.
det känns som en lite onödigt komplicerad lösning Reanult har valt där. Leasing på bilen och hyra av batteriet. Jag kan inte helt se varför man håller på så?
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar