Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.
Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg?

Moderator: Redaktion
Jag var inte med förra året, men som jag förstått det hela, så är vägvalet en viktig del av tävlingen.joel80 skrev:Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)
Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg?
Vägvalet är fritt, kör den väg som du tror ger snabbast tid!joel80 skrev:Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)
Blir värre än Björns maraton igår och i nattjoel80 skrev:Funderar på att livesända via Youtube... vet inte om jag orkar med att ha det igång hela tiden, men får se.
Ojdå! Det var alltså mer överträdelser än jag hade fattat. Då blir min privata resa inte alls jämförbar med resultatet i den officiella tävlingen eftersom jag följde hastighetsbegränsningarna slaviskt.lator skrev:Förra året så blev det en diskussion om detta med hastighet. ...
Det är ju hemligtjoel80 skrev:Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)
Intressant startfält!iAkita skrev:
Uppdaterad deltagarlista
iAkita – Volkswagen ID4 1st Max -21
Daven - Tesla Model 3 SR+ -20
Robin_j - Tesla Model S p85+ - 14
ReNewAble - Tesla Model 3 LR -20
Leo + Lator - Skoda Enyaq iv80 RWD -21
Wilson - Audi eTron 50 -20
Segelflygaren - Tesla Model 3 LR -21 (18" Aero med stora Panasonic batteriet)
Joel80 - Polestar 2 awd
Malmö, även om det inte är helt optimalt.joel80 skrev:Hm... svårt att hitta boende i Ystad mellan torsdag-fredag. Nån som har några förslag norrut från Ystad på max typ 1.5h? Gärna med laddare nära.
Mer än 5 km/h över tror jag inte det var någon som körde. Jag hamnade sist i kön av bilar mellan Ystad och Hörby och då pendlade hastigheten med upp till 4-5 km/h över gränsen. Det var sen den hastighet jag höll resten av vägen, när jag inte var tvungen att köra långsammare för att komma fram till nästa laddare. Det var även den hastighet jag höll mellan Haparanda och Skellefteå, där entraktor och jag anlände samtidigt. Jag hann inte ens sätta igång laddningen innan övriga anlände, så att det skulle vara några 12 minuter håller jag inte alls med om. Visst uppstod det ett samtal om detta vid laddarna i Skellefteå, där det för mig framstod att de flesta tyckte att upp till 5 km/h över var ok. Jag höll mig trots det närmre fartgränsen på nervägen, eftersom jag tycker hela diskussionen är så tråkig (i ett annars väldigt kul sammanhang).lator skrev:Förra året så blev det en diskussion om detta med hastighet. Jag och någon mer körde enligt skyltad hastighet (via gps) och andra tyckte att man självklart fick köra liite över gränsen (de 5 km/h som det pratas om här) medan några tydligen körde enligt regeln att så länge man inte åkte fast så var allt lugnt.
Första gången det kördes ett race Haparanda - Ystad (som Tibor vann) så hölls hastighetsbegränsningarna utan avvikelse. Detta var utgångsläget enligt mig. Förra året så gick det fortare, både i tid och hastighet tydligen, och det var inte vad jag hade tänkt mig. Som exempel kan jag jämföra de snabbaste på sträckan Haparanda - Skellefteå SuC mot mig själv. Vi startade samtidigt på torget i Haparanda och jag var ca 12 minuter efter de första i Skellefteå... (en sträcka på 25 mil). Detta kan tyckas vara en struntsak men på 165 mil så blir det ju 80 minuter i skillnad! Det var nästan ingen trafik så inte nån fråga om att man blev fördröjd av detta.
Sen var det tydligen så att man kunde "välja" att stänga av hastighetsvisningen på Glympse också... Vissa valde detta.
Visst är detta en amatörernas sammankomst men samtidigt så kan det ju vara av intresse för andra att följa och då ser man det nog som en mera seriös "tävling" så jag anser att man ska följa skyltad hastighet (med undantag för vissa väldigt tillfälliga överträdelser när så behövs för säkra omkörningar) så blir det inget snack om huruvida "man kör för långsamt i högerfilen" eller ligger i vänsterfil och hoppas att ingen polis är ute. Låt lastbilarna tuta om de vill. De får inte köra över 80 överhuvudtaget! (ja, jag vet att lb utan släp får köra 90 på motorväg)
Länk till förra årets "tävling"
viewtopic.php?f=27&t=21422&hilit=ystad+haparanda
Om du kommer från Gävle borde Kristianstad passa bra. Där finns gått om laddare. Kan dock inte rekommendera något specifikt hotell.joel80 skrev:Hm... svårt att hitta boende i Ystad mellan torsdag-fredag. Nån som har några förslag norrut från Ystad på max typ 1.5h? Gärna med laddare nära.
Tack, så fick det bli. Jag kunde utnyttja en rabatt där också så blev bara 400kr för ett rum på Best Western.iAkita skrev:Om du kommer från Gävle borde Kristianstad passa bra. Där finns gått om laddare. Kan dock inte rekommendera något specifikt hotell.joel80 skrev:Hm... svårt att hitta boende i Ystad mellan torsdag-fredag. Nån som har några förslag norrut från Ystad på max typ 1.5h? Gärna med laddare nära.
Kul om du vill live-streama på youtube förresten! Det är många som gillar slow-TV (däribland jag).
Dert finns Typ 2 laddare vid bland annat Sankt Knuts torg i Ystad om du vill toppa upp innan start. Som jag förstår det är det nu fritt fram att åka över till Finland, men det verkar dessvärre som om 50 kW laddaren är ur funktion. Det finns gratis typ 2 laddare vid IKEA i Haparanda. Det kan nog vara en fin gest att erbjuda sig att betala för laddningen eller gå in och köpa något i restaurangen om man vill utnyttja dem. Sen finns det två 22 kW laddare på finska sidan och en 50 kW laddare i Kalix en bit bort om det skulle krisa. Förra året hade jag nog i reserv när jag kom fram för att kunna ta mig till den. Vi får se till att dela solidariskt på destinationsladdningen så alla får en chans att toppa upp innan starten på återresan.joel80 skrev:Jag kommer med mer funderingar. Hur nära 100% kommer ni kunna vara laddade innan start? Jag är lite osäker på om jag kommer kunna ladda upp så mycket då jag måste köra lite för att komma till starten.
Och sen, hur kan vi ladda i Haparanda? Den enda snabbladdaren ser ut att finnas på finska sidan. Får man korsa gränsen nu igen för en sån sak?
Man vill ju gärna komma fram med så låg procent som möjligt.
Det har jag räknat med. Tror de har vegetariskt på menyn, annars hör jag av mig till dem innan.Segelflygaren skrev:Funderar på om det är försent att anmäla sig till middagen i Haparanda? Om det är fortfarande är möjligt, så är jag gärna med. Är dock vegetarian, vilket kanske kan skapa vissa problem?
Tack!iAkita skrev:Det har jag räknat med. Tror de har vegetariskt på menyn, annars hör jag av mig till dem innan.Segelflygaren skrev:Funderar på om det är försent att anmäla sig till middagen i Haparanda? Om det är fortfarande är möjligt, så är jag gärna med. Är dock vegetarian, vilket kanske kan skapa vissa problem?