Borde gått till Spec…., skaffat Tesla.Gargamel skrev:Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....
Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Ionitys laddnätverk
Jag syftade mer på problematiken med avståndet till SC när man kör Tesla. Detta gäller ju såklart inte alla, men för mig var det ett jätteproblem. Jag skulle kunna stå i många långa laddköer och fippla med laddbrickor och flera dagar och det skulle fortfarande vara en tidsvinst jämfört med alla timmar/dagar som jag tillbringat med att åka till SC fram och tillbaka.Segelflygaren skrev:Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…mati skrev:Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.Xeik skrev:Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ha förtröstan, om några månader kan du antagligen ladda på SuCGargamel skrev:Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....
Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Det är nog det minst sannolika som kommer i träffa faktiskt, speciellt eftersom hans EQC inte har laddporten på rätt ställe för SuC.Maw skrev:
Ha förtröstan, om några månader kan du antagligen ladda på SuC
Re: Ionitys laddnätverk
Den sitter baktill, bara ett antal centimeter längre fram än på model 3:an som har(?) den i hörnet vid baklycktan. Den korta biten borde räcka.. eller så får jag ställa mig rakt över 3 st laddplatser så laddporten kommer i bra höjdOfarligTesla skrev:Det är nog det minst sannolika som kommer i träffa faktiskt, speciellt eftersom hans EQC inte har laddporten på rätt ställe för SuC.Maw skrev:
Ha förtröstan, om några månader kan du antagligen ladda på SuC

- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men den sitter på fel sida, så du kommer inte nå med kabeln. Att folk då kommer göra som du på skoj säger är en av anledningarna till varför jag inte tror de kommer släppa det helt fritt.Gargamel skrev:Den sitter baktill, bara ett antal centimeter längre fram än på model 3:an som har(?) den i hörnet vid baklycktan. Den korta biten borde räcka.. eller så får jag ställa mig rakt över 3 st laddplatser så laddporten kommer i bra höjd
Re: Ionitys laddnätverk
Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?OfarligTesla skrev:Ja men den sitter på fel sida, så du kommer inte nå med kabeln. Att folk då kommer göra som du på skoj säger är en av anledningarna till varför jag inte tror de kommer släppa det helt fritt.Gargamel skrev:Den sitter baktill, bara ett antal centimeter längre fram än på model 3:an som har(?) den i hörnet vid baklycktan. Den korta biten borde räcka.. eller så får jag ställa mig rakt över 3 st laddplatser så laddporten kommer i bra höjd
På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.Maw skrev:Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?
På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
Re: Ionitys laddnätverk
Eller ändå bättre, en bensinbil!Walker skrev:Borde gått till Spec…., skaffat Tesla.Gargamel skrev:Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....
Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.Segelflygaren skrev:Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…mati skrev:Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.Xeik skrev:Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller du hundkurs i bilen så borde det ju skramla kan man tycka.LarsL skrev:
Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.
Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, om det inte är den sista laddaren i raden eller om nästa bil som kommer också har uttaget på höger sida. Det är ju som sagt samma problem som Teslor och andra med laddporten på vä sida ställer till med för de med laddport på hö sidaOfarligTesla skrev:Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.Maw skrev:Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?
På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?

På min bil sitter porten för övrigt bak på vänster sida och ibland blir jag blockerad av t ex en id4 med porten på hö sida. Jag har däremot inget problem med Teslor som står "fel"

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Varför är autokorrelation så fruktansvärt korkat? Inte ens autokorrekt kan den stava till!mati skrev:Håller du hundkurs i bilen så borde det ju skramla kan man tycka.LarsL skrev:
Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.
Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror det kommer längre kablar till Superchargers så att detta inte är ett problem.Maw skrev:Ja, om det inte är den sista laddaren i raden eller om nästa bil som kommer också har uttaget på höger sida. Det är ju som sagt samma problem som Teslor och andra med laddporten på vä sida ställer till med för de med laddport på hö sidaOfarligTesla skrev:Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.Maw skrev:Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?
På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
På min bil sitter porten för övrigt bak på vänster sida och ibland blir jag blockerad av t ex en id4 med porten på hö sida. Jag har däremot inget problem med Teslor som står "fel"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas inte på det, då hade det tagit ännu längre tid att gå break even med pengarna laddnätet får av en såld Tesla.LarsL skrev:Tror det kommer längre kablar till Superchargers så att detta inte är ett problem.
Frågan är om man ens kommer vilja köpa en Tesla när man får betala mer för bilen för att subventionera laddstationer för andra biltillverkare som det blir om de öppnar upp. Skulle nog vilja se en sänkning av priset för att kompensera för det.
Re: Ionitys laddnätverk
Kommer ju snarare bli så att deet kommer in mer kronor/timme/SuC om fler bilar kan ladda och SuC inte står oanvänd större delen av tiden.OfarligTesla skrev:Hoppas inte på det, då hade det tagit ännu längre tid att gå break even med pengarna laddnätet får av en såld Tesla.LarsL skrev:Tror det kommer längre kablar till Superchargers så att detta inte är ett problem.
Frågan är om man ens kommer vilja köpa en Tesla när man får betala mer för bilen för att subventionera laddstationer för andra biltillverkare som det blir om de öppnar upp. Skulle nog vilja se en sänkning av priset för att kompensera för det.
Tex. om jag kan i Ulricehamn nyttja en av de 20 st SuC med min EQC, så skulle det ju trilla in låt oss säga 4kr/kWh, på den SuC jag står vid, hade jag inte kunnat ladda där, så kommer det ju in 0kr/h (aldrig sett fler än 4-6 teslor samtidigt på SuC i ulricehamn t.ex.)
Då kommer ju tesla få in 4kr extra i timman på den laddaren om jag laddar där istället för på ionity som är granne med hela 4 laddare, som jag flertalet gånger sett full..
Re: Ionitys laddnätverk
LarsL skrev:Varför är autokorrelation så fruktansvärt korkat? Inte ens autokorrekt kan den stava till!mati skrev:Håller du hundkurs i bilen så borde det ju skramla kan man tycka.LarsL skrev:
Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.
Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.



Det jag inte begriper är varför folk envisas med att försöka använda autokorrektion och autokomplettering. Jag kopplar ur det bland det första jag gör när jag har skaffat en ny mobil el.dyl. Det ställer alltid till med mer bekymmer än det är till hjälp.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men om Tesla sätter av 10k per såld bil till SuC som det ryktas om så betalar jag 10k per 18 månader för att ha tillgång till SuC (eftersom jag byter bil efter 15-18 månader), så då får de ta jävligt bra betalt för att andra skall komma upp i samma nivå av betalning för SuC. Behöver de dessutom byta kablar för att tillgodose dessa bilar så skall ju den investeringen kompenseras för också vilket kommer kräva ännu högre pris. Skulle gissa att även vid 8,7 kr/kWh som Ionity tar skulle Teslaägare subventionera icke Teslaägare, det tycker iaf inte jag är rimligt.Gargamel skrev:Kommer ju snarare bli så att deet kommer in mer kronor/timme/SuC om fler bilar kan ladda och SuC inte står oanvänd större delen av tiden.
Tex. om jag kan i Ulricehamn nyttja en av de 20 st SuC med min EQC, så skulle det ju trilla in låt oss säga 4kr/kWh, på den SuC jag står vid, hade jag inte kunnat ladda där, så kommer det ju in 0kr/h (aldrig sett fler än 4-6 teslor samtidigt på SuC i ulricehamn t.ex.)
Då kommer ju tesla få in 4kr extra i timman på den laddaren om jag laddar där istället för på ionity som är granne med hela 4 laddare, som jag flertalet gånger sett full..
Re: Ionitys laddnätverk
Det har sett väldigt klart ut i Gävle ett tag men fortfarande inte öppet:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
De får se till att få igång den till helgen så vi har någonstans att ladda under SECC!joel80 skrev:Det har sett väldigt klart ut i Gävle ett tag men fortfarande inte öppet:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Om Elon öppnar upp SuC för precis alls å kommer detta under av funktion, ledig kapacitet och ordning, snabbt försunka till kaos och helvete.OfarligTesla skrev:Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.Maw skrev:Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?
På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
Bensin/diesel; here I come back...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.OfarligTesla skrev:Ja men om Tesla sätter av 10k per såld bil till SuC som det ryktas om så betalar jag 10k per 18 månader för att ha tillgång till SuC (eftersom jag byter bil efter 15-18 månader), så då får de ta jävligt bra betalt för att andra skall komma upp i samma nivå av betalning för SuC.
Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Du räknar inte med att jag sedan köper en ny bil som genererar 10k till åt Tesla. Visst har jag bara tappat 30% av det jag betalat på den tiden men Tesla har fått in 10k ”till nätverket” fortfarande. Ditt scenario att jämföra med livstiden på bilen fungerar bara om folk köper bilar och har kvar dem hela livstiden eller köper en Tesla och säljer den efter 36 månader och köper en annan bil. Om man byter bil efter säg 3 år till en ny likadan måste man räkna som i mitt exempel då Teslas intäkt som är tänkt att betala utbyggnationen för den bilen hela tiden blir 10k per 36 månader för Teslabilarna. Och kollar man statistiken så behåller ju folk bilarna runt 3 år som genomsnitt så då är bara frågan om vi tror att de flesta som köper en Tesla byter till ett annat märke efter 3 år eller inte.renes skrev:Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.
Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
Sen är det ju ändå så att vill du jämföra på 10-20 års tid men i Teslafallet kommer pengarna in dag 1 så kommer det ändå bli jävligt dyrt när pengarna som icke-Teslorna betalar in skall diskonteras tillbaka i 15 år osv. De pengarna är helt enkelt inte mycket värda idag när vi räknar in en vettig ROI.
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker de är fullt rimligt man ser kostnaden på 10-20 år för de är antagligen så länge bilen lever och laddar på SuC, om du sen byter bil en gång i månaden eller något annat påverkar ju inte.OfarligTesla skrev:Du räknar inte med att jag sedan köper en ny bil som genererar 10k till åt Tesla. Visst har jag bara tappat 30% av det jag betalat på den tiden men Tesla har fått in 10k ”till nätverket” fortfarande. Ditt scenario att jämföra med livstiden på bilen fungerar bara om folk köper bilar och har kvar dem hela livstiden eller köper en Tesla och säljer den efter 36 månader och köper en annan bil. Om man byter bil efter säg 3 år till en ny likadan måste man räkna som i mitt exempel då Teslas intäkt som är tänkt att betala utbyggnationen för den bilen hela tiden blir 10k per 36 månader för Teslabilarna. Och kollar man statistiken så behåller ju folk bilarna runt 3 år som genomsnitt så då är bara frågan om vi tror att de flesta som köper en Tesla byter till ett annat märke efter 3 år eller inte.renes skrev:Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.
Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
Sen är det ju ändå så att vill du jämföra på 10-20 års tid men i Teslafallet kommer pengarna in dag 1 så kommer det ändå bli jävligt dyrt när pengarna som icke-Teslorna betalar in skall diskonteras tillbaka i 15 år osv. De pengarna är helt enkelt inte mycket värda idag när vi räknar in en vettig ROI.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Under förutsättning att det överhuvudtaget finns en sådan kostnad fortfarande.chaffis75 skrev:Tycker de är fullt rimligt man ser kostnaden på 10-20 år för de är antagligen så länge bilen lever och laddar på SuC, om du sen byter bil en gång i månaden eller något annat påverkar ju inte.OfarligTesla skrev:Du räknar inte med att jag sedan köper en ny bil som genererar 10k till åt Tesla. Visst har jag bara tappat 30% av det jag betalat på den tiden men Tesla har fått in 10k ”till nätverket” fortfarande. Ditt scenario att jämföra med livstiden på bilen fungerar bara om folk köper bilar och har kvar dem hela livstiden eller köper en Tesla och säljer den efter 36 månader och köper en annan bil. Om man byter bil efter säg 3 år till en ny likadan måste man räkna som i mitt exempel då Teslas intäkt som är tänkt att betala utbyggnationen för den bilen hela tiden blir 10k per 36 månader för Teslabilarna. Och kollar man statistiken så behåller ju folk bilarna runt 3 år som genomsnitt så då är bara frågan om vi tror att de flesta som köper en Tesla byter till ett annat märke efter 3 år eller inte.renes skrev:Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.
Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
Sen är det ju ändå så att vill du jämföra på 10-20 års tid men i Teslafallet kommer pengarna in dag 1 så kommer det ändå bli jävligt dyrt när pengarna som icke-Teslorna betalar in skall diskonteras tillbaka i 15 år osv. De pengarna är helt enkelt inte mycket värda idag när vi räknar in en vettig ROI.

Är det någon som säkert vet om det gör det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)